Wandelen is super gezond!

Door Redactie
Geplaatst in Gezondheid, Preventie
Tags:
19 juli 2016

Wie een hekel heeft aan sporten, heeft een prima alternatief: Wandelen. Dagelijks minstens een half uurtje lopen, daar kan geen pil tegenop. Hart en longen worden er sterker van, je geheugen wordt beter. En het is heel goed voor je humeur. 

Wandelen is goed voor je hele lichaam. Je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. En niet te vergeten: je humeur wordt er beter van. En dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen. Waarom is juist wandelen zo gezond, en hoe gezond is het precies? De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde al het onderzoek naar deze vragen en maakte er een aansprekend filmpje van dat je kunt vinden op YouTube. Zijn conclusie: dagelijks wandelen levert een drastische verbetering van de gezondheid op.

De conditie van je longen en hart gaat vooral vooruit bij stevig doorwandelen. Daarbij loopt de hartslag op tot 170 slagen per minuut, min je leeftijd. Voor een 60-jarige is dat bijvoorbeeld een hartslag van 110. Wissel sneller wandelen af met rustig lopen, bijvoorbeeld een minuut snel en dan weer twee minuten in je normale tempo.

Beter lang lopen dan kort sporten

Hans Savelberg is hoofddocent bewegingswetenschappen in Maastricht. Hij legt uit dat veel zitten heel ongezond is. Uit onderzoek bleek dat al na vier dagen zitten de concentratievetten in het bloed toe- en de insulinegevoeligheid juist afneemt. Dat zijn risicofactoren voor respectievelijk hoge bloeddruk en diabetes. In dit onderzoek bleek de groep die kort maar intensief sportte, gezonder dan de zittende groep. Maar het ging nóg beter met de groep die vijf uur per dag rustig rondslenterde. Veel wandelen is dus gezonder dan kort, intensief bewegen.

Wandelen helpt…

…voor spieren en botten
Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op osteoporose (botontkalking). Door botten regelmatig te belasten worden ze niet alleen sterker, wie veel loopt bouwt zelfs nieuwe botmassa op. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen, het elastische weefsel tussen de botten. Veel ouderen merken dat ze pijn hebben als ze hun gewrichten draaien, bijvoorbeeld bij het dansen. Door weinig te bewegen is het kraakbeen in de gewrichten dunner geworden. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen.

…voor hart en bloedvaten
Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Ook verbetert het de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50 procent als mensen één uur per week actief zijn.

…voor de longen
Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.

…tegen diabetes
Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.

…voor de hersenen
Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

…tegen depressie
Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.

…voor de nachtrust
Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

…tegen overgewicht
Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.

…voor de darmen
Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstopping.

…tegen (bepaalde soorten) kanker
Veel wandelen verkleint de kans op bijvoorbeeld darm-, borst- en baarmoederkanker. De overlevingskansen van mensen met darmkanker verdubbelen als ze elke dag een uur of meer wandelen. Voor andere soorten kanker is dit verband (nog) niet aangetoond. Veel van de genoemde gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag blijft wandelen. Maar wie vandaag begint, voelt zich meteen meer ontspannen en krijgt een beter humeur. Na een week zul je al merken dat je conditie verbetert.

Bron: Gezondheidsnet.nl


» Laat een reactie achter


5 reacties op “Wandelen is super gezond!”

  1. william zegt op

    Je moet er wel bij vertellen dat je gaat wandelen als alle honden al gegeten hebben of reeds in diepe slaap
    gedompelt zijn, zoniet dan is het russisch roulette.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. Jack G. zegt op

    Geldt dat ook voor wandelen in de weersomstandigheden in Thailand? Ik wandel en fiets regelmatig in Thailand als ik daar op vakantie ben. Maar het gaat voor mijn gevoel op stand slak om alle protocollen van het hitteplan en diverse codes rood maar niet te overtreden. De Thai die toevallig net op straat staan kijken wel allemaal ietwat verbaasd als ze mij voorbij zien snellen. Die is gek zie je ze denken. Als ik ergens wat ga drinken dan zetten ze meteen iets van 5 ventilatoren op mij en de airco op iets van 18 graden. Ik vraag ze om dat niet te doen omdat dat teveel koude voor mij is en ik wel van het warme weer houdt. Wandelt u regelmatig 2 uur achterelkaar? Is uw brommer stuk?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  3. Lung addie zegt op

    Ik heb er iets anders op gevonden en:
    genoeg wandel beweging
    geen last van hongerige of bijtgrage honden
    geen last van de brandende zon
    geen last van gietende regen

    Ik heb een snookerbiljart gekocht ( tweedehands ) en dagelijks speel ik een uurtje. Had dit nog nooit eerder gedaan voor ik in Thailand kwam wonen.

    Om de juiste stootpositie te bereiken moet ik dus steeds rond het biljart wandelen, dus goed voor mijn beenspieren.
    Om de stoot te plaatsen moet ik me voorover buigen, dus goed voor de rugspieren.
    Ik moet ook nadenken hoe ik een bal kan potten, dus ook een goede hersentraining
    Het biljart staat natuurlijk op het overdekt terras met vaste ventilatoren, dus zelfs als het pijpenstelen regent of de zon ongenadig schijnt kan ik mijn “oefeningen” doen.
    Ik word er nauwelijks moe van en weinig kans op kwetsuren.
    Bijtgrage honden komen hier niet want mijn Duitse herder “Coke” zorgt er voor dat die hier wegblijven.

    Je ziet voor alles is een eenvoudige gezonde oplossing waar je dan nog kan van genieten ook.
    Na 3 frames krijgt de winnaar een koel biertje …. daar ik meestal alleen speel ben ik ook nog steeds de winnaar….

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  4. Bart zegt op

    Geloof dat het idd goed is voor de mens , maar elke dag is beslist niet goed . Bewegen is goed maar wie kan het opbrengen om elke dag een half uur te gaan lopen ? , realistischer is ten eerste om de dag of misschien nog wel beter 2-3 x in de week, elke dag is voor een ieder een belasting en lijkt mij zo niet een verplichting, persoonlijk lijkt mij 2-3 x in de week een uurtje en indien mogelijk 1-2 x in de week wat zwemmen , goed voor het herstel en goed voor het hele lichaam . Overbodig te stellen dat teveel drank en te veel eten dit allemaal weer te niet kan doen . Nogmaals een persoonlijke inschatting na jaren van ervaring ! Succes en voor een ieder blijf wat bewegen en als je begint overdrijf niet rustig beginnen , als EXPAT alles mag en niets moet toch ?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Jan VC zegt op

    Een hond er op nahouden is een prettige stimulans om iedere dag een fikse morgen- en avondwandeling te doen!
    De hond is er verzot op en vrouwlief gaat mee! Iedere keer goed 40 minuten samen om een goed gesprek te hebben, je gezondheid te verzorgen en je hond te plezieren.
    De wandelstok helpt je om een zeer veilig traject te doen! Hij is eveneens je beste maat om oprukkende straathonden van je af te weren….
    Zalig toch!?
    Als ik er honderd zal zijn is de stelling van “wandelen is goed voor je gezondheid” bewezen!
    Iedereen nog een leuke dag verder!
    Jan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website