Op Thaivisa is een tekst verschenen die afkomstig is van de Thaise immigratie. De tekst gaat over documenten die moeten afgeleverd worden indien men een inkomen wil gebruiken om de financiële kant van de jaarverlenging te bewijzen. De tekst is nog niet officieel verschenen heb ik begrepen, maar dat zou kortelings dan toch gaan gebeuren.

Het geeft toch al aan welke kant immigratie op wil. Als elk immigratiekantoor zich nu aan deze tekst houdt, is het allemaal niet zo dramatisch als het in oktober werd voorgesteld. Tenminste toch niet voor ons Nederlanders en Belgen.

De tekst is een aanvulling op de paragrafen 2.18 en 2.22 van het document “Order of immigration bureau No 327/2557 Subject: Criteria and Conditions for Consideration of an Alien’s Application for a Temporary Stay in the Kingdom of Thailand”. Het moet meer duidelijkheid scheppen wanneer men een inkomen gebruikt als bewijs bij het aanvragen van een jaarverlenging. Het document heeft als datum 26 december 2018 en is ondertekend door immigration chief Lt Gen Surachet Hakparn (niet officiële vertaling):

2.18 In the case of family member (mother, father, male or female spouse, child, adopted child or child of spouse) with Thai nationality.

Can be authorized for not more than 1 year.

Process

Evidence of annual income that equates to no less than B40,000 per month of alien father, mother or spouse such as.

1. Tax receipts of the supporting relative. (Presumably Thai tax receipts for a foreigner working in Thailand supporting foreign spouse, parent or child, e.g. you have a Thai wife and support your mother or non-Thai child from a previous marriage living in Thailand).

2. Evidence of a pension. Letter of certification from a Thai bank supported by bank statements showing a pension being transferred to the pensioner’s bank account every month for at least 12 months. Exceptions are allowed for those who have been retired for less than one year – example given.

3. Evidence of income from a foreign embassy or consulate.

2.22. For retirement extensions of no more than 1 year evidence of average monthly income of B65,000 is required.

1. Evidence of pension. Same as 2 above,

2. Evidence of income from a foreign embassy or consulate.

Samengevat en in het Nederlands/Vlaams wil dit zeggen:

2.18 – Gaat over zij die gehuwd zijn met een Thai of Thaise kinderen hebben.

Voor een jaarverlenging dienen ze één van de volgende bewijsstukken voor te leggen als ze een inkomen willen gebruiken..

  1. Belastingbrief
  2. Een bankbewijs en rekeninguittreksel. (men spreekt wel van “evidence of pensioen” maar hoe kan de Thaise bank weten dat die storting van een pensioen komt ?) Dit bankbewijs en rekeninguittreksel moet door de bank afgeleverd worden. Daar moet in staan dat er gedurende het jaar voorafgaand aan de verlengingsaanvraag, maandelijks een bedrag van minstens 40 000 Baht op de rekening werd gestort. Voor zij die nog geen jaar in Thailand zijn, en dus geen jaar kunnen bewijzen, zal een aangepaste periode gelden. Ik vermoed minstens twee maand.
  3. Bewijs van inkomen afgeleverd door de ambassade m.a.w. voor Nederlanders de Visumondersteuningsbrief of voor Belgen het “Affidavit” van inkomen. Bewijzen van inkomen afgeleverd door andere ambassade (o.a. Duitse) gelden ook nog steeds natuurlijk.

2.22 Dit zijn de “gepensioneerden” die een jaarverlenging vragen op basis van “Retirement”.

Wanneer zij een jaarverlenging willen aanvragen en daarvoor een inkomen gebruiken, moeten ze één van de volgende documenten voorleggen.

  1. Een bankbewijs en rekeninguittreksel (men spreekt wel van “evidence of a pensioen” maar hoe kan de Thaise bank weten dat die storting van een pensioen komt?) Dit bankbewijs en rekeninguittreksel moet door de bank afgeleverd worden. Daar moet in staan dat er gedurende het jaar voorafgaand aan de verleningsaanvraag, maandelijks een bedrag van minstens 65.000 Baht op de rekening werd gestort. Voor zij die nog geen jaar in Thailand zijn, en dus geen jaar kunnen bewijzen, zal een aangepaste periode gelden. Ik vermoed twee maand.
  2. Bewijs van inkomen afgeleverd door de Ambassade m.a.w. voor Nederlanders de Visumondersteuningsbrief of voor Belgen het “Affidavit” van inkomen. Bewijzen van inkomen afgeleverd door andere ambassade (o.a. Duitse) gelden ook nog steeds natuurlijk.

Normaal zal er voor ons, Nederlanders en Belgen, dus weinig veranderen denk ik. Het kan volgens deze tekst nog steeds met enkel de Visumondersteuningsbrief (voor Nederlanders), Affidavit (voor Belgen), of het income statement van de populaire Consul van Oostenrijk in Pattaya.

Vraag is nu natuurlijk hoe de immigratiekantoren hier lokaal zullen op reageren. Ik kan me voorstellen dat voor het ene kantoor een Affidavit/Visumondersteuningsbrief OF bankbewijs van de maandelijkse stortingen zal volstaan. Dit zou dan de correcte manier zijn. Bij andere kan het weer best zijn dat ze een Affidavit/Visumondersteuningsbrief EN een bankbewijs willen zien van de maandelijkse stortingen. Dat zijn de kantoren die dan weer hun eigen weg gaan bewandelen. De toekomst zal dit moeten uitwijzen.

Om misverstanden te vermijden. De financiele voorwaarden van de jaarverlenging voldoen met een bankbewijs van 800.000 Baht (Retired) en 400.000 Baht (Thai marriage) kan ook nog steeds natuurlijk. Zo ook de combinatie (bankbedrag/inkomen samen 800.000 Baht).

Het is nu afwachten naar de eerste ervaringen.

Deel jullie ervaring op het blog (tenminste als ze van na 01/01/19 zijn) en zeg er dan ook meteen bij welk immigratiekantoor het betreft.

Andere lezers kunnen er hun voordeel mee doen.

Succes.

RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao)

74 reacties op “Thaise immigratie: Bewijs van inkomen 2019”

  1. stevenl zegt op

    Ben het met je eens.

    Voor Nederlanders/Belgen verandert er niets, voor anderen waar de ambassade de inkomensbrief niet meer verstrekt geldt dat ze nu het inkomen moeten bewijzen dmv maandelijkse stortingen ipv de inkomensbrief. Daar waar immigratiekantoren al meer vroegen zal dat niet anders zijn,

    • Lex zegt op

      Nee, er verandert wel wat. Je moet maandelijkse stortingen bewijzen. Van mijn inkomen gaat elk kwartaal een vrij groot bedrag van mijn Nederlandse rekening naar mijn ziektekosten verzekering in Frankrijk. Moet ik dat straks van mijn thaise bank gaan betalen?

      Daarnaast maak ik periodiek geld over om bankkosten uit te sparen. Mijn pensioenfonds ABP vraagt 15 euro voor het overmaken. Voor de AOW weet ik niet wat dat kost. Mogelijk gaat dit mij 12x2x15=360 euro per jaar kosten, buiten de thaise bankkosten. Nu kost het mij 3 of 4 maal per jaar 6.50 euro plus thaise bankkosten.

      Ik heb 2 inkomsten bronnen, maar er zullen mensen zijn die meer inkomsten bronnen hebben.
      Daarnaast vraag ik mij af of de Nederlandse banken je rekening blijven accepteren als er geen mutaties meer op worden gemaakt.

      • Cornelis zegt op

        Nee, als je de brief van de Ambassade gebruikt hoef je vervolgens niet bij Immigration aan te tonen dat e.e.a. op een Thaise bank wordt gestort.

      • Frits zegt op

        Dat is niet helemaal waar: er wordt niet gevraagd naar een bewijs dat een NL pensioenkantoor rechtstreeks naar jouw TH bank overmaakt. Verder zijn te dure bankoverschrijvingskosten te pareren door bv gebruik te maken van o.a. Transferwise.

        • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

          Transferwise .
          Toch oppassen denk ik als je dit gaat gebruiken om maandelijks dat bedrag over te maken.
          Op je bankboekje kan de immigratieofficier aan de code niet zien dat dit bedrag uit het buitenland komt en dat is een eis. Dit omdat Transferwise een lokale Thaise rekening gebruikt om het bedrag naar jouw Thaise rekening over te schrijven m.a.w. het is dus een lokale overschrijving en geen internationale volgens het bankboekje..

          Bij gewone banken staat er wel de vermelding dat het over een internationale overschrijving gaat.

          Misschien zijn er dus bij Transferwise bijkomende bewijzen nodig dat het bedrag uit het buitenland komt.

          Ik weet het niet hoor. Ik geef het maar mee als iets om over na te denken en dat misschien vragen kan oproepen bij de immigratieofficier.

  2. ruud zegt op

    Ik ga er zelf van uit, dat het hele verhaal draait om belastinginning.
    Het belangrijkste is waarschijnlijk dat je geld binnenbrengt en daarover belasting betaalt.

    Daarbij stuit je waarschijnlijk wel op het probleem, dat ze waarschijnlijk over het hele binnengebrachte bedrag belasting willen ontvangen, ook al heb je in Nederland al belasting betaald.
    Dan zou je met het verdrag in je hand dus aan moeten tonen, dat je al belasting hebt betaald.
    En dat aantonen zou wel eens lastig kunnen worden, want wat zullen ze accepteren als bewijs?

    Op het moment van de aangifte bij de Thaise belastingdienst heb je ook nog geen definitieve aanslag van de Nederlandse belastingdienst, dus daar kan best nog een flink probleem ontstaan.

    • john zegt op

      is wel beetje doemdenken! Je zegt “draait om belastinginning” . Als we praten over geeiste maandelijkse bedragen zal er helemaal geen belasting worden geheven .

  3. stevenl zegt op

    “Ik ga er zelf van uit, dat het hele verhaal draait om belastinginning.
    Het belangrijkste is waarschijnlijk dat je geld binnenbrengt en daarover belasting betaalt.”

    Erg onwaarschijnlijk. Thaise immigratie heeft in feite niets veranderd, het enige is dat ze mensen die door het onvermogen van hun ambassade om een inkomensbrief te overleggen tegemoet komen door als bewijs van inkomen ipv de inkomensbrief van ambassade maandelijkse stortingen te accepteren.

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Inderdaad erg onwaarschijnlijk.
      Indien men belastingen wil heffen kon men dat in het verleden ook al doen op basis van je verklaring dat je minstens 65 000/40 000 Baht inkomen had, of zelfs op het bankbedrag van 800 000 Baht/400 000 Baht.
      Een forfaitaire aanslag bijvoorbeeld.

  4. Cornelis zegt op

    Zoals Ronny al aangeeft: dit is géén officiële tekst, en van deze niet-officiële tekst is ook alleen maar een provisorische vertaling beschikbaar. Er zijn dus nog geen harde conclusies te trekken, maar als het inderdaad de beschreven kant uitgaat verandert er voor ons, zolang onze Ambassades de benodigde 8nkomensverklaringen blijven afgeven, niets.

    • stevenl zegt op

      De officiele tekst (police order) is inmiddels beschikbaar, evenals de officiele vertaling. De provisorische tekst zoals hierboven door Ronny is weergegeven is correct. Inkomen bewijzen dmv stortingen op Thaise bank, andere mothode (geld op de bank) blijft gewoon mogelijk.

      • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

        In de officiële tekst staat nu ook duidelijk dat het bedrag dat gestort wordt van het buitenland (overseas zelfs) moet komen.
        Voor diegene die al dachten om het gewoon binnen Thailand maandelijks van de ene rekening naar de andere over te schrijven …. 😉

        Vraag is nu ook wat als je Transferwise (en soortgelijke) gebruikt ?
        Transferwise maakt immers het bedrag binnen Thailand over, van hun Thaise rekening naar jouw rekening ….

        • stevenl zegt op

          Transferwise wordt bij Bangkok Bank geboekt als geld uit het buitenland, bij de andere banken als een binnenlandse transactie.

          • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

            Best dus een rekening openen bij Bangkok Bank voor diegene die deze methode willen gebruiken in de toekomst.

            Moet ik misschien ook dan eens doen want ik gebruik regelmatig Transferwise om geld over te schrijven. Je weet maar nooit dat ze op een dag eens vragen waar men geld vandaan komt 😉

  5. Cornelis zegt op

    Officiële vertaling Thais – Engels nu beschikbaar: https://www.thaivisa.com/forum/topic/1076820-confirmed-here-is-exactly-what’s-needed-for-retirement-marriage-extensions-income-method-from-2019/

  6. Oosterbroek zegt op

    Vorig jaar heb ik een ondersteuningsbrief gekregen van de Ned Ambassade was ook geen probleem, maar ik kon weer terug naar Bangkok om hem te laten legaliseren! Is dit dwars zitten of is dit een eis?Retourtje Bangkok 600 km.

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Dat bedoel ik dan o.a met “…kantoren die dan weer hun eigen weg gaan bewandelen.”
      Zulk dingen worden lokaal beslist en daar kan je weinig tegen inbrengen.

      • Frits zegt op

        Hetgeen betekent dat eenieder die twijfelt over hoe zijn/haar immigratiekantoor zal gaan handelen naar dat kantoor toegaat om navraag te doen. Doe er vervolgens verslag van op dit blog, zodat anderen geïnformeerd blijven.

        • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

          Dat is inderdaad nog steeds de beste oplossing als je twijfelt.
          Zeg ik ook steeds. Ik geef altijd maar de situatie weer zoals het voorgeschreven is door Buitenlandse Zaken en immigratie en hoe het eigenlijk zou moeten zijn.
          Hoe ze lokaal een tekst interpreteren weet je alleen als je het daar vraagt.
          Dat geldt trouwens ook voor ambassades/consulaten.

    • Rob Urbach zegt op

      Ik heb afgelopen december de originele ondersteuningbrief van de ambassade ingeleverd bij immigrationkantoor Sakaew/Aranyaprathet. Dit was voldoende.

    • george zegt op

      Beste heer of mevrouw Oosterbroek.

      Dit verschilt ook weer per immigratie office.
      Bij mij in Nakhon Si Thammarat was dit Augustus 2018 niet nodig.
      Maar ben inmiddels verhuist naar Cha-am, voor hier weet ik het niet.
      Welk immigration office bent u geweest als ik vragenmag?
      En heeft u die ondersteuningsbrief ook eerst moeten laten vertalen naar het thais?

      groet George

  7. Yan zegt op

    In het hele verhaal vind ik toch ergens een contradictie… Indien men zich zou beroepen op pensioeninkomsten, moet dan daadwerkelijk “een bedrag” maandelijks gestort worden op een Thaïse bankrekening? Of volstaat het aan te tonen dat “het bedrag” gestort wordt op een Nederlandse/Belgische rekening?

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Wat contradictie dan ?
      Nergens is er toch nergens sprake van een buitenlandse (Nederlandse/Belgische) rekening en dat was in het verleden ook nooit zo. Voor een jaarverlenging gelden altijd rekeningen bij een Thaise bank.

      “Letter of certification from a Thai bank supported by bank statements showing a pension being transferred to the pensioner’s bank account every month for at least 12 months.”

      Lijkt me duidelijk dat dit over een Thaise bankrekening gaat als een Thaise bank dit moet verklaren.

      En anders ga je toch gewoon achter je visumondersteuningsbrief.

      • Yan zegt op

        Indien er niets verandert is er inderdaad geen probleem en blijft alles zoals voorheen; wanneer Thailand echter een maandelijkse storting van minimum 65.000.-Thb op een Thaise rekening zou eisen (zoals er sprake van is voor U.S. en Australië) dan wordt het een heel ander verhaal…

        • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

          In de officiele tekst staat duidelijk OR en niet AND.

          Het enige probleem zijn immigratiekantoren die hun eigen weg bewandelen maar dat doen ze met andere zaken ook.
          Hier kan je maar enkel voortgaan op de tekst.

          Trouwens je mag ook elke maand 65 000 Baht storten hoor als Nederlander/Belg. Je hebt dan ook geen visumondersteuningsbrief nodig.

        • janbeute zegt op

          Wat ze uiteindelijk willen zien per Januari volgend jaar 2020 is dat je daadwerkelijk 65000 of 40000 bath per MAAND overboekt van je bankrekening in je homeland naar je Thaise bankboekje. Zo simple is het. JanBeute.

          • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

            Inderdaad en indien je die maandelijkse storting als bewijs wil gebruiken.
            Met een visumondersteuningsbrief is het bewijs van storting niet nodig.

            • janbeute zegt op

              Beste Ronny je schrijft, met een visumondersteuningsbrief is bewijs van storting niet nodig.
              Ik denk dat je weinig aan die ondersteuningsbrief hebt volgend jaar.
              De immigratie is meer gebaad bij je Thaise bankboekje en wat dit boekje zegt over het aantal keren en de hoeveelheid geld dat binnenkomt in Thailand.
              Met alleen een ondersteuningsbrief kun je nog steeds je pensioengeld op een vaderlandse rekening laten staan.
              Ze willen gewoon zeker weten dat er geld binnenkomt van de pensionadoos en ook wordt besteed hier in Thailand.
              En geef ze eens ongelijk.
              Wat is er trouwens mis aan om je pensioengelden naar hier toe te halen, tenslotte je woont en leeft hier toch ook het ganze jaar.
              Net als wat is er mis om hier in Thailand belasting af te dragen, je gebruikt toch ook allerlei dingen hier als voorbeeld noemende de infrastruktuur en niet meer in je vaderland.
              We zullen zien, hoe de immigratie dit straks uitvoert, en zoals gewoonlijk zal het ook wel weer bij elk immigratie kantoor en medewerker wel weer anders zijn.
              Wat is die jaarlijkse 800000 regeling toch een verademing.

              Jan Beute.

              • Cornelis zegt op

                Jan, niets wijst erop dat de visumondersteuningsbrief verdwijnt. In de betreffende nieuwste teksten van Immigration wordt deze methode met name genoemd. Dat er 4 ambassades zijn die.een dergelijke verklaring niet meer afgeven is terug te voeren op het niet willen/kunnen verifiëren van het inkomen. De meeste ambassades doen dat wèl: bij de visumondersteuningsbrief moet je bewijsstukken m.b.t. je inkomen overleggen.

                ‘Wat is er trouwens mis aan je pensioengelden hiernaartoe te halen’, vraag je je af.
                Niets, natuurlijk, maar het hangt toch van je persoonlijke situatie af of je dat wilt doen.
                Wanneer je volledig uit NL bent vertrokken en daar geen rekeningen e.d. meer te betalen hebt staat niets je in de weg om je volledige inkomsten naar Thailand te laten komen, maar wanneer je – zoals ik – nog 4 maanden per jaar in NL woont en daar vaste lasten zoals huur, verzekeringen e.d. hebt, ligt het wat minder voor de hand. Dat nog los van de vraag of je na het betalen van de rekeningen in NL nog steeds maandelijks 65.000 baht kunt overmaken, natuurlijk……………

                • Frits zegt op

                  Ook ik ben van plan om op basis van 8 mnd TH en 4 mnd NL (een aantal jaren) mijn pensioen te vieren. Maar dan kom je in een heel andere discussie, nml. dat je er voor moet zorgen dat je deze methode financieel mogelijk maakt. De beste manier is dan 800K THB op een bank te zetten. De TH autoriteiten snappen dan heus wel dat je tijdens je verblijf daarnaast nog geld binnen brengt om je boodschappen e.d. te betalen. Eigenlijk geldt deze hele discussie nmm niet voor “deel-pensionado’s”. Die ontstaat omdat er mensen zijn die financieel op het randje opereren om toch hun verblijf in TH mogelijk te maken. Zij ervaren voortdurend belemmeringen waardoor steeds maar weer dit soort type vragen over wat en hoe te doen.

              • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

                Wat ik erover denk is eigenlijk onbelangrijk en bijzaak. Wat telt is wat de officiële richtlijnen zijn.

                Ik schrijf dan ook enkel wat de officiële tekst momenteel weergeeft.
                Dat is een visumondersteuningsbrief OR (OF) een maandelijkse storting en niet AND (EN) een maandelijkse storting.
                Ik denk bovendien dat ik al meermaals geschreven hebt dat we wel zullen zien hoe de immigratiekantoren het lokaal zullen interpreteren en aanpakken. Had ik trouwens al in het beginartikel geschreven.

                Ik herinner me ook niet dat ik ergens schijf dat er wat mis zou zijn met geld overmaken. Maar dat is ook niet meer of minder correct dan een visumondersteuningsbrief en/of een bankbedrag gebruiken. Dat is allemaal correct volgens de geldende richtlijnen.
                Die 800 000 Baht is tenslotte ook maar voor 3 maanden dat ze zekerheid hebben dat dit op een rekening staat. Waar die andere 9 maanden dat geld staat is toch ook niet belangrijk voor hun. Misschien gebruiken andere (vrienden, familie,..) het wel volledig of gedeeltelijk tijdens die 9 maanden, om zo ook hun 800 000 Baht te bewijzen.

                En ik ben ook helemaal niet tegen belastingen betalen in Thailand hoor. Maar dan moeten ze me wel vrijstellen van belastingen in België natuurlijk.
                Of ze zorgen dat een som aan België wordt toegekend waar die belastingen mogen op heffen en een som waar Thailand dan belastingen mag op heffen. Zou ik allemaal mee akkoord gaan. Niks mis mee.
                Maar momenteel is er nu eenmaal een belastingverdrag tussen België en Thailand en dat zegt dat een Belg met een staatspensioen belastingen moet betalen in België…..
                Ok . Fine by me.
                Of zou je het normaal vinden dat ik dan maar 2 x de volle pot belastingen moet betalen ?
                Wat belastingen betreft mag ik toch ook, uw denkwijze volgend, er dan vanuit gaan dat ook iedereen die de 800 000 Baht gebruik als bewijs, daar dan ook op belast wordt. Tenslotte gebruiken die ook de infrastructuur, etc… net als iemand met een inkomen.
                Waarom zouden die met een inkomen dan wel belastingen moeten betalen en die met een bankbedrag niet ?

                Maar ik heb gelukkig geen probleem hoor. Nu toch niet tenminste, maar wat de toekomst brengt weet ik natuurlijk ook niet.
                Ik kan momenteel nog altijd vrij kiezen of ik een inkomen, of een bankbedrag gebruik als “Retired”. Ik voldoe aan beide minimum eisen.
                Als ik er natuurlijk ooit belasting zou op moeten op betalen op een bedrag in Thailand, dan ga ik voor wat voor mij het gunstigste is natuurlijk.
                Dan gebruik ik de financiële voorwaarden van een Thai gehuwde (want dat ben ik ook). Dan hou ik het bij een bankbedrag van 400 000 Baht of stortingen van 40 000 Baht als bewijs en dan moeten ze daar maar hun belastingen op bereken.
                En dat is dan toch eveneens correct ? of niet ? 😉

        • Frits zegt op

          Ja, maar dat eisen ze toch niet!? Je mag ook aantonen dat er eke maand THB 40K wordt gestort, bv in combinatie met een banktegoed van THB 400K.

          • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

            Inderdaad. De combinatiemethode bestaat ook nog steeds voor “gepensioneerden”.

            Maar met de combinatiemethode hoef je maandelijks geen geld te storten (mag natuurlijk).
            Combinatie methode zegt dat je een inkomen en een bankbedrag mag samenvoegen tot het gevraagde totaalbedrag van 800 000 Baht op jaarbasis
            “Must have an annual earning and fluids deposited with a bank totaling no less than Baht 800,0000 as of the filing date”

            Je gebruikt dus voor dat jaarinkomen je visumondersteuningsbrief en vult het ontbrekende bedrag aan met een bankbedrag. Staat nergens dat je maandelijks een bedrag moet storten.

            Let wel. Voor gehuwd met een Thai is de combinatiemethode nog steeds niet mogelijk.
            Daar is het enkel 40 000 Baht p/m of 400 000 Baht op de bank.

    • don zegt op

      De intentie van de T. regering is dat maandelijks harde valuta zal worden overgemaakt naar een Thaise bankrekening.

      Als je perse in dit land wil blijven wonen is een EUR bank rekening naast je THB rekening misschien handig als het bedrag wat je maandelijks zal moeten overmaken meer is dan je maandelijks opmaakt.

      • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

        EUR bankrekeningen bij een Thaise bank worden meestal ook wel aanvaard in vele immigratiekantoren.

        Technisch gezien kan trouwens overschrijven van een Thaise EUR bankrekening naar een andere Thaise rekening niet.
        Op de Thaise rekening is dan immers niet duidelijk dat het bedrag van het buitenland komt, maar van een andere Thaise rekening.

        • janbeute zegt op

          Verleden jaar een balletje opgegooit bij de Lamphun immigratie.
          Eerst mijn Krungsri bankbrief laten zien maar werdt direct afgewezen.
          Ik had totaal meer en meer dan genoeg op de lopende rekeningen aldaar staan.
          Een rekening met saldo 500000 bath werdt niet geaccepteerd.
          Moest 800000 zijn zij hij, of ik dat niet wist na al die Jaren dat ik hier woon.
          Mijn FCD account in euro met een tegenwaarde in bath van meer dan het 3 voudige van de geeiste 800000 en overleg van de laatste 3 maandelijkse bankafschriften van deze FCD rekening die ook in de letter of the bank van de Krungsri stonden werden vermeld warden ook niet geaccepteerd.
          Mijn bloeddruk en gezichtsuitdrukking en toonhoogte veranderden toen snel.
          Uiteindelijk gaf ik ze een bankboekje van de TMB bank met bankbrief met een te goed van meer dan 800000 gedurende het hele afgelopen jaar.
          En dat was wel geaccepteerd , hij de immigratie officier wou bankboekjes zien.
          Daarna heb ik een dag later een onderhoud met de kapitein aangevraagd en toen ook gekregen.
          Heb mijn gal gespuit op een nette manier zonder boos te worden.
          Ook mijn Thaise ega die mij de dag na de aanvraag vergezelde deed haar woordje,dat kan ik je verzekeren.
          Hij vertelde uiteindelijk , en kwam met een stapel boeken waar de regels in staan waar ze zich aan moeten houden.
          Al woon je hier al voor vele en vele Jaren , 2 Thaise kinderen grootgebracht beiden afgestudeerd aan de Universteit , mensen in de buurt geholpen, geinvesteerd in Thailand jaarlijks inkomstenbelasting betalen in Thailand , je netjes aan de wetten en regels van dit land houden.
          Maar enige vorm van krediet bouw je hier niet op bij de immigratie.
          Je wordt gewoon als een schooljochie behandeld die voor zijn jaarlijkse chocolade ijsje komt.
          Soms lach ik in mijn vuistje, als ik zie degene die hier de boel gewoon bedonderen op allerlei slinkse manieren door bv geld te lenen bij maatjes voor 3 maanden.

          Jan Beute.

          • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

            Als de aanvraag als “Retired” was is enkel die 500 000 Baht niet voldoende natuurlijk, of er moet een visumondersteuningsbrief bij voor het resterende bedrag.
            Als de aanvraag als “Thai marriage” was is het wel voldoende, maar misschien was dat voor die IO niet duidelijk.
            Dat moet nochtans allemaal netjes op enkele bladzijde staan in één van zijn stapels boeken.
            Voor een FCD is het een kwestie van goodwill of ze het aannemen of niet. Daarom “meestal” en “vele”.

            Maar goed.
            Er lopen van die ego’s rond die beter eens de tijd zouden nemen om die boeken door te nemen ipv er alleen maar mee te zwaaien.
            In boeken kijken past dikwijls niet meer bij hun status, want dan lijkt het of hij de job niet kent. Ze gaan dan regeltjes toepassen of uitvaardigen uit het hoofd en/of van wat ze denken dat juist is. En zo kom je tot al die verschillen aanpakken, zelfs binnen eenzelfde immigratiekantoor.
            Daarbij wil ik natuurlijk ook wel een lans breken voor diegene die het wel goed doen. Want die zijn er gelukkig ook.
            En dan de buitenlander zelf natuurlijk. Ik merk in mijn omgeving dat er altijd een groep is die altijd problemen heeft en er een groep is die amper tot nooit problemen heeft….

            Maar waarom geen aanvraag tot “Permanent resident”… moet toch geen probleem zijn na vele, vele jaren en al die zaken die je opnoemt. Ben je (buiten een re-entry) van alles af.

            • Frits zegt op

              Dan is er nog een (gelukkig kleine) groep van mensen die blijven jakkeren: als je na zoveel jaar weet dat een bankboekje met THB 800K een verlenging oplevert, je dit boekje in je kontzak houdt, met je ego en meerdere bankboekjes en tegoeden gaat lopen zwaaien, dan nog aandacht van de kapitein en een aai over de bol van je vrouw: over welk soort groot ego praten we dan? Af en toe denk ik, bij het lezen van reacties, dat er velen zijn die zich ver-velen!

  8. Hans Bos zegt op

    Het voordeel van de regeling is dat het geld nu uit verschillende bronnen mag komen en ook uit verschillende landen.
    Maar stel nu dat ik dit jaar een huis koop in Thailand van zeg twee miljoen. Dan maak ik dat geld over van mijn Nederlandse bankrekening. Telt dat bedrag dan ook mee?

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Hans,

      Natuurlijk.
      Zolang die 2 miljoen maar op je bankrekening staat en dit dan minsten 3 maand op het moment van de aanvraag.
      Bij immigratie gaat men niet controleren wat je met dat geld gaat doen dat op dat moment op je rekening staat.
      In het geval van je dochter kom je toch ook in aanmerking voor de 40 000 Baht inkomen of 400 000 Baht dacht ik, maar dit terzijde.

      “Het voordeel van de regeling is dat het geld nu uit verschillende bronnen mag komen en ook uit verschillende landen.”
      Dat mocht voordien ook van immigratie. Zolang je maar een bewijs van die inkomens, bevestigd door de ambassade, kan voorleggen.
      Ambassade zijn hier meer het probleem dan immigratie, omdat ze inkomens uit een ander land niet altijd willen bevestigen. Enkel inkomens uit het eigen land. Ze volgen waarschijnlijk daarmee maar de richtlijnen van hun Ministerie van Buitenlandse Zaken op en zijn dan ook gebonden aan zulke voorschriften.
      Je moet dan naar de ambassade van het land waar de inkomsten vandaan komen, maar dan is weer de vraag of die ambassade dat dan weer wil bevestigen omdat je voor hun dan buitenlander bent.
      Je mag zelfs verschillende bankrekening gebruiken bij sommige immigratiekantoren om aan de 800 000 Baht/400 000 Baht eis te voldoen. Alleen dan zorgen dat het totaal van al die rekeningen die je dan toont, nooit onder de 800 000 Baht/400 000 Baht zijn geweest de laatste drie maanden.

    • Eddy zegt op

      Hans, de regeling is niet gewijzigd. Je kon toen en nu nu ook je 2 miljoen gebruiken voor 1 keer een verlenging als je 800.000 baht hiervan 2-3 maanden vasthoudt op een Thaise bankrekening en daarna gebruikt om het huis aan te kopen.

  9. Peter zegt op

    Het telt niet mee voor je extension,ben 2jaar aan het bouwen geweest.In die tijd er veel geld ingepompt.
    Elk jaar met de extension was het weer knokken om die 800000 ergens vandaan te halen voor 3 maanden.
    Het is gelukt maar het voelt vaak heel onredelijk en niet welkom.

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Geld dat je in je huis hebt gestoken telt niet mee. Evenmin het geld waarmee je misschien een auto, moto, huur of wat ook hebt betaald….
      Wel geld dat je overmaakt en dat je nadien gaat gebruiken om dat huis te kopen. Zolang dat geld maar tijdig op de Thaise rekening staat.
      Al het geld trouwens dat op de Thaise rekening staat, en dit gedurende drie maand voor de aanvraag, telt mee.
      Waarvoor je het nadien gaat gebruiken speelt helemaal geen rol.

  10. Aad van Vliet zegt op

    Hallo Ronny,
    Ik heb detekst ook gelezen en er verandert voor ons dus niets omdat de NL ambassade al aan devoorwaarden voldoet. Dat is ons afgelopen november gebleken. Vwb de belgische weet ik het niet maar ook die zal wel de juiste maatregelen hebben getroffen. De tekst van de thaise overheid is slechts een antwoord oo de amerikanen et al die zich weer niet willen aanpassen.

    Groeten,

    Aad

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      In principe zou er toch niets mogen veranderen in de toekomst. Toch niet volgens de tekst.

      Refereren naar november zegt eigenlijk niet veel, omdat dit nog 2018 was en het al eerder duidelijk was dat er voor 2019 ook niets zou veranderen.
      1 jan 2019 zou het veranderen en het was afwachten hoe de voorschriften van immigratie juist zouden zijn.
      Het kon best zijn dat als je een inkomen gebruikte, je een visumondersteuningsbrief EN een maandelijkse storting moest bewijzen. Blijkt nu, na deze tekst dus van niet.

      Voor ons, Belgen/Nederlanders, blijft het bij het oude.
      Trouwens de Belgische ambassade vraagt nu ook een bewijs van het inkomen dat je opgeeft.
      Vind ik normaal, maar voordien hoefde dat ook niet.

  11. ruud zegt op

    Naar mijn mening ligt het niet zo simpel.
    De 65.000 Baht die je per maand binnenbrengt geef je op als inkomen.
    Het wordt immers verondersteld je pensioen te zijn, ook al komt het geld van je spaarrekening.
    Dan moet je dus over die 65.000 Baht belasting betalen, voor zover je je niet kunt beroepen op het belastingverdrag.

    Je beroepen op het belastingverdrag zal in de praktijk lastig zijn, lijkt me.
    Die verdragen verschillen per land, en voor zover mij bekend heeft Thailand geen aparte dienst buitenland en ben je afhankelijk van de kennis van het regionale belastingkantoor.

    • Frits zegt op

      Ook dit klopt niet helemaal: je stort THB 65K vanuit NL naar TH. In NL heb je hier al belasting over betaalt. In TH hoeft dat dus niet meer. Heb je geregeld dat je in NL géén belasting betaalt, dan dient dit alsnog in TH te gebeuren. In dat geval ben je gunstiger uit.

      • ruud zegt op

        Ik maakte het voorbehoud van het belastingverdrag.
        Maar hoeveel mensen hebben een pensioen van 65.000 per maand Baht uit Nederland?
        Veel mensen wonen hier met een AOW, of iets meer.

        Dat betekent dat een gedeelte van het bedrag van een spaarrekening uit Nederland zal moeten komen en als inkomsten uit pensioen zal moeten worden opgegeven.
        Op zich bedrieg je hier de Thaise immigratie dan al mee.

        Hooguit voor het in Nederland belaste deel zul je dan vrijstelling krijgen in Thailand.
        Over de rest ben je dan in Thailand belastingplichtig.
        Je geeft dat spaargeld immers op als inkomen.

        • Cornelis zegt op

          Die vele mensen met een AOW of iets meer – zoals jij het stelt, hebben dan ook nooit aan de inkomenseisen voor een verlenging kunnen voldoen. In die zin verandert er voor die groep niets.

        • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

          Dan gebruik je toch de combinatiemethode.

          Vraag een visumondersteuningsbrief voor het AOW bedrag en de rest vul je aan met een bankbedrag op een Thaise bank tot het gevraagde bedrag van 800 000 Baht.
          Op het AOW bedrag is al belastingen betaald in Nederland en de rest wat je aanvult is gewoon geld op een Thaise rekening, net zoals iemand die 400 000 of 800 000 Baht zou bewijzen met zijn rekening.

          Bedrieg je niemand mee en dan kan je in vrede met jezelf leven.

        • Frits zegt op

          Ook ik ben van plan om op basis van 8 mnd TH en 4 mnd NL (een aantal jaren) mijn pensioen te vieren. Maar dan kom je in een heel andere discussie, nml. dat je er voor moet zorgen dat je deze methode financieel mogelijk maakt. De beste manier is dan 800K THB op een bank te zetten. De TH autoriteiten snappen dan heus wel dat je tijdens je verblijf daarnaast nog geld binnen brengt om je boodschappen e.d. te betalen. Eigenlijk geldt deze hele discussie nmm niet voor “deel-pensionado’s”. Die ontstaat omdat er mensen zijn die financieel op het randje opereren om toch hun verblijf in TH mogelijk te maken. Zij ervaren voortdurend belemmeringen waardoor steeds maar weer dit soort type vragen over wat en hoe te doen.

          • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

            Niet met eens.
            Ieder moet dat voor zichzelf uitmaken wat voor hem/haar het meest praktische, voordeligste isof die het best bij zijn/haar budget past. Het zijn allemaal legale manieren.

            En waarom ook niet voor “deel-pensionado’s” ?
            Wat is er mis om maandelijks een bedrag te storten als je die mogelijkheid hebt of gewoon met een “Visumondersteuningsbrief” te werken ipv dat bankbedrag van 800 000 Baht ?
            Misschien willen die mensen helemaal geen 800 000 Baht nutteloos op een bank houden in Thailand. Ze verkiezen misschien daarom om maandelijks 65 0000 Baht over te schrijven en houden ze de rest van hun spaargeld liever in Nederland/België of waar ook.
            Waarom die mensen dan meteen een etiketje op kleven van “opereren op het randje”.
            Het zijn net zij, de mensen die werkelijk 65 000 Baht overmaken elke maand, bewijzen dat er wel degelijk voldoende geld binnenkomt.
            Kan je van iemand met een bedrag van 800 000 Baht ook niet altijd zeggen denk ik. Er zijn er daar ook een heel deel die “opereren op het randje”, zelfs de illegale toer bewandelen om die 800 000 Baht op de bank te bewijzen. Denk maar aan aan de visakantoortjes die bepaalde diensten daarvoor leveren, etc…. Of niet ?

            Laat gewoon ieder de methode toepassen die hij of zij geschikt vindt. Ieder moet zijn eigen rekening maken. Anderen hoeven dat niet in hun plaats te doen.

  12. Lunghan zegt op

    Klopt allemaal , alleen vergeten jullie één ding: als je 400of 800 duizend op de bank hebt mag deze rekening GÉÉN en/of rekening zijn . Wordt niet geacepteerd.

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      En wat is een en/of rekening dan wel ?

      • janbeute zegt op

        Wat hij bedoelt is een bankrekening met welke meer dan hij in eigen persoon gebruik van kan maken. Een rekening op mijn en mijn Thaise ega namen worden niet geaccepteerd bij de immigratie, ook niet voor de 800000 bath optie voor retirement extension. JanBeute.

      • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

        En gezamenlijke rekening in het Vlaams dus…

        Maar dat dit algemeen niet aanvaard wordt is niet juist.
        Er zijn immigratiekantoren die dat wel aanvaarden.
        Alleen zal dan maar de helft van het bedrag dat op de rekening staat meetellen voor jouw aanvraag..
        Staat er dus 900 000 Baht op dan
        – ben je als getrouwde save want 450 000 Baht wordt als dat van jou aanzien.
        – als “Retired” is 450 000 Baht onvoldoende en moet je aanvullen met een inkomen van minsten 350 000 Baht zodat je op 800 000 Baht op jaarbasis komt.

        Je immigratiekantoor moet zulke gezamenlijke rekening natuurlijk wel aanvaarden en dat is een lokale beslissing. En die kunnen natuurlijk ook beslissen dat het minstens 1600 000 Baht moet zijn alvorens ze zulke rekening aanvaarden.

        • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

          Aanvulling.
          De immigratiekantoren die de gezamenlijke rekening voor 1/1/19 niet aanvaarden, zullen dat waarschijnlijk na 1/1/19 ook niet plotseling gaan doen.
          Met die gezamenlijke rekening kon je voor 1/1/19 dan ook niets aanvangen bij je immigratiekantoor voor je jaarverlenging.

          Je had dan al een aparte rekening voor je jaarverlenging of gebruikte een inkomen (visumondersteuningsbrief, affidavit, proof of income,..).

          Ofwel open je dan nu een nieuwe rekening op je naam waar je maandelijks het bedrag laat op toekomen, of je gebruikt de visumondersteuningsbrief.

          Begrijp dus niet goed waarom de reactie dat we nu plotseling “één ding vergeten zouden” zijn m.b.t. die gezamenlijke rekening.

    • proppie zegt op

      In Chaiyaphum word een en/of rekening geaccepteerd als er 1.600.000 baht op staat.

  13. proppie zegt op

    Een en/of rekening is een rekening op twee namen, meestal de partner.
    Die had ik in Nederland ook en toen mijn vrouw kwam te overlijden, kon ik de rekening gewoon blijven gebruiken.

  14. Carlo zegt op

    Fiscaal gezien zou je dus die buitenlandse storting van 65000 Baht na 3 maanden in stukjes kunnen terugstorten naar Europa en dan dan terug laten verschijnen op je Thaise rekening bij de volgende maandelijkse storting.
    Ik woon er (nog) niet, maar is deze regeling ook geldig indien ik later per kwartaal wil wonen, dus 3 maanden Thailand gevolgd door 3 maanden België en zo verder…?

    • RonnyLatYa(voorheen ronnylatphrao) zegt op

      Die maandelijkse storting gedurende een jaar is alleen als je nadien een jaarverlenging wil. Voor andere verlengingen heb je dat niet nodig.
      Heeft niks met kwartalen te maken en ook niet met fiscaliteit.
      Je zou dat terug naar Europa kunnen overmaken en terug storten. Je doet met je geld wat je wil, maar je moet in Thailand nog leven ook natuurlijk. Dat kost ook geld.

    • erik zegt op

      Ja, met dien verstande dat als je terugstort vanaf jouw Thaise rekening de Immigration dat ziet aan de codes in jouw bankboek. Je zult dan twee bankboekjes moeten hebben. Denk voorts aan de kosten die overboeking met zich brengt en het feit dat je moet leven zoals Ronny al zegt.

      • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

        Of het resterende bedrag gewoon afhalen als hij na drie maand terug naar Nederland gaat en vanuit thuis opnieuw storten.
        Technisch kan kan dat allemaal maar….

        Ik zou inderdaad toch oppassen met zulke zaken.
        Ze zijn echt niet dom zoals vele denken.
        Ze kennen ook alle “trukken van de foor” zoals we in Vlaanderen zeggen.

        Toch weer grappig vind ik. De tekst is nog maar pas uit en er wordt al gezocht hoe het systeem te omzeilen…

  15. frans zegt op

    Als ik de “police order”sec lees zijn er voor het verlengen van het retirementvisum 2 mogelijkheden:
    De Baht 65.000/maand optie (nieuw)
    2 De inkomstenverklaring , gecontroleerd en afgestempeld door Ambassade of Consulaat (bestaand)

    In het begin van de uitleg wordt vermeld dat de regelingen van 80.000 baht 3 maanden op rekening of de combinatie regeling van inkomsten verklaring met aanvullend geld op rekening ook blijven bestaan.
    Deze 2 opties zie ik echter niet vermeld in de “Police order”.

    Het is mij onduidelijk waar die zekerheid van het blijven hanteren van de laatste 2 opties vandaan komt, Vooral ook omdat een bestaande mogelijkheid WEL vermeld wordt en deze niet.
    Graag opheldering, zeker voor de mensen die daarvan gebruik dienen te maken .

    • stevenl zegt op

      Deze police order gaat uitsluitend over verlenging van verblijf op basis van inkomen. De andere mogelijkheid, geld op de bank, is derhalve in deze order onvermeld maar blijft wel degelijk bestaan.

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      De 65 000 Baht optie is niet nieuw voor “Retirement”. Je moest altijd al die 65 000 Baht inkomen kunnen aantonen als je enkel een inkomen gebruikt.
      Er is nu enkel een mogelijkheid bijgekomen om dat te bewijzen d.w.z. inkomen bewijzen door een maandelijkse storting op je rekening uit het buitenland.

      Bovendien staat in het document toch duidelijk dat het om aangepaste eisen gaat in geval het een inkomen betreft en dit omdat bepaalde ambassades vanaf 1/1/19 geen bewijs van inkomen meer afleveren aan hun burgers .

      Zoals Stevennl ook zegt, blijven daarnaast de bankbedragen van 400 000 of 800 000 Baht en in geval van “Retired” de combinatiemethode gewoon bestaan.

  16. frans zegt op

    Bedankt voor deze uitleg.
    Als extra optie is de Baht 65.000 elke maand op een Thaise bankrekening wel een bewerkelijke methode. Maar voor diegenen waarvoor geen inkomstenverklaring meer verkregen kan worden nog wel een uitweg.
    Gelukkig kan ik nog steeds gebruik maken van de inkomsten verklarings optie en daarmee voldoende middelen in mijn thuisland houden om andere zaken zoals de in Patient verzekering te betalen.

    Ik , en met mij velen, hebben geen Baht 65000/maand nodig om op een behoorlijke manier te leven hier.
    Dan zou ik het overschot ook moeten gaan terugsluizen.

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Tja, niemand zegt inderdaad dat je die 65 000 Baht moet opdoen en zo moet je ook de 800 000 Baht niet opdoen als je een bankbedrag gebruikt.

      Maar ook een “behoorlijk” leven wordt door ieder anders ingevuld.
      Ieder geeft tenslotte zijn geld uit volgens zijn budget en wanneer, hoeveel en aan wat hij wil. En is dat meer als 65 000 Baht per maand is, daar ook niets mis mee. Waarom zou het als je budget dat toelaat.
      Zo zal bijvoorbeeld voor de ene een maaltijd van 40 Baht en een flesje water bij een “behoorlijk” leven horen. Voor de andere is dat niet meer als een snack tussendoor en onvoldoende om de naam maaltijd mee te krijgen.

      Maar hoe veel of weinig je ook op doet, of je nu “behoorlijk” van minder leeft of niet, 65 000 Baht p/m, of 800 000 Baht bankbedrag, of een combinatie inkomen/bankbedrag van 800 000 Baht is wel wat men wil zien bij de aanvraag. Het zijn nu eenmaal de vereisten.

      Tip
      Hou de extra dan misschien op een Thaise rekening ipv terug te sluizen naar Nederland.
      Wie weet wordt het bedrag ooit verhoogd en dan heb je alvast een reserve om de combinatiemethode te gebruiken indien dit nodig mocht blijken. 😉

      • frans zegt op

        Ik heb in ieder geval minimaal de premie voor mijn in Patient verzekering ad € 4830,–dit jaar nodig in Euro aangezien een betaling in Baht niet mogelijk is.

        Verder is de term”behoorlijk leven”inderdaad relatief en zij de vereisten voor vsimverlenging wel vastgesteld.

  17. Jan zegt op

    Ik lees nergens mijn toestand,ik ben nl 6 maanden in Thailand en 6 maanden in België en heb een retirement verlenging van 1 jaar,ben gehuwd met een Thaise.Elk jaar komt mijn echtgenote naar Belgie op familiebezoek voor 3 maanden,bij terugkeer geef ik haar uiteraard een leefgeld mee,cash.Ik vertrek 3 maanden later en neem dan ook leefgeld mee.Ik verblijf hier in Thailand op basis van retirement van 1 jaar,juist vernieuwd op 03/01/2019,na heel wat ongemakken,tot 3 x een bewijs van de bank moeten voorleggen in het Thais ,Engels werd niet aanvaard ,resent huwelijksbewijs ,mag maar 6 maanden oud zijn en nog andere dingen. Alle Personneel is verplaatst naar elders en volgens de kantoorchef krijgt zij instructies van het hoofdkantoor.Hoe het verder moet ,eind dit jaar heb ik vraagtekens!

    • Cornelis zegt op

      Kennelijk heb je 400k baht op een Thaise bank staan voor je jaarlijkse verlenging? Wanneer dat zo is verandert er niets voor je.

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Natuurlijk staat jouw toestand erbij. Je hebt een jaarverlenging op basis van “retirement” zeg je zelf.

      Bij een jaarverlenging als “Retired” moet je zeker geen bewijs van huwelijk voorleggen. Zelfs als je gehuwd bent met een Thaise. Dat is nu eenmaal het voordeel van de jaarverlenging als “Retired” aan te vragen ipv als “Thai Marriage”. Veel minder papierwerk.
      (Ik ben ook getrouwd met een Thaise en heb ook een jaarverlenging als “Retired” en dat is ook de reden dat ik dat doe.)
      Financieel heb je de volgende mogelijkheden als “Retired”.
      – Ofwel een ‘Affidavit” van de Belgische Ambassade waarop een inkomen van minstens 65 000 Baht is vermeld.
      – ofwel een maandelijkse buitenlandse storting van 65 000 Baht op je Thaise rekening. Momenteel zal men nog geen jaar vragen om te bewijzen, omdat het pas sinds 1 jan 19 in voege is. (dat is de nieuwe regeling).
      – ofwel een bankbedrag van 800 000 Baht op de bank gedurende minstens 3 maand (met bankbrief en rekeninguittreksel)
      – ofwel een combinatie van inkomen (met Affidavit) plus een bankbedrag en dat moet op jaarbasis 800 000 Baht zijn

      Ofwel vraag je een jaarverlenging als “Thai Marriage” en dan zal je wel een bewijs van huwelijk moeten .
      voorleggen maar dan is het
      – Ofwel met een ‘Affidavit” van de Belgische Ambassade waarop een maandinkomen van 40 000 Baht staat vermeld.
      – ofwel een maandelijkse storting van 40 000 Baht. Momenteel zal men nog geen jaar vragen omdat het pas sinds 1 jan 19 in voege is. (dat is de nieuwe regeling)
      – ofwel een bankbedrag van 400 000 Baht op de bank gedurende minstens 3 maand (met bankbrief en rekeninguittreksel)

      Ik zie het probleem niet om een Thaise bankbrief te bekomen, want het is je Thaise bank die dit moet afleveren.

      Als de rest van je verhaal zoals, 6 maanden Thailand/6 maanden België, je echtgenote naar België komt voor 3 maand en je haar leefgeld mee geeft, dat je drie maand later later ook terug gaat en leefgeld meeneemt, … is allemaal mooi maar eigenlijk gewoon bladvulling en heeft niet te maken met je jaarverlenging in Thailand te maken.

  18. Facttester zegt op

    @RonnyLatYa,
    Ik zou dolgraag met u nader dieper willen ingaan op dit onderwerp, maar dan meer toegespitst op mijn persoonlijke situatie. Bent u bereid om mij uw e-mailadres te sturen (aangezien de redactie dat niet doet) zodat ik u rechtstreeks kan benaderen? Ik zou u daarvoor uiterst erkentelijk zijn. Bij voorbaat dank,
    [email protected]

    • RonnyLatYa (voorheen RonnyLatPhrao) zegt op

      Ik zal u mijn e-mailadres laten weten.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website