U weet allen van de nieuwe spelregels voor het verstrekken van de jaarvisa. Kortweg, de “inkomensverklaring”. Ik heb alle benodigde stukken zoals bankafschriften, belastingaangifte, accountantsverklaring, copie zus, copie zo een heel pak papier met 2000 baht erin via EMS verstuurt naar de Nederlandse ambassade in Bangkok. Een weekje later de post bracht mij het benodigde document.

Een zucht van verlichting want ik het alles. Gisteren een week voor het verstrijken van mijn jaarvisa met alle paperassen naar immigration in Jomtien, mijn vrouw gaat zoals gewoonlijk altijd mee. Na 10 minuten waren we aan de beurt. De junior ambtenaar controleerde alle stukken, nog een handtekening hier en een daar. Toen kwam het document van de Nederlandse ambassade aan de orde. Hij keek er naar en liep met het stuk naar zijn baas. Wat bleek de hooggeleerde heer ambassade medewerker was vergeten het “STEMPEL” van het koninkrijk der Nederlanden op het document te plaatsen.

De baas was uiterst vriendelijk en behulpzaam. Hij zei tegen mijn vrouw, ik ken uw man al 10 jaar, hij heeft nooit problemen, maar ik kan helaas dit document niet goedkeuren. Hij opende een ordner vol met documenten van verschillende landen en wees op de handtekeningen en stempels. Hij zei tegen mijn vrouw, ga naar de Oostenrijkse consul dan komt alles in orde en kom dan bij mij terug.

Wij naar Thai Garden. Na enig uitleg en het overleggen van het ambassadedocument en mijn accountantsverklaring stonden wij binnen 5 minuten na betaling van de verschuldigde leges met het benodigde document weer buiten. Wij weer terug naar Jomtien. De ambtenaar zag mij aankomen, reikte zijn hand naar mij voor de ontvangst van het document, keek er naar knikte goedkeurend gaf mij een nummertje en zei, morgen na 10 uur kunt u uw paspoort weer afhalen. Er is dus voor wat betreft de Oostenrijkse consul niets veranderd, blijkt.

Zijn wij Nederlanders door een stel zotten uit Den Haag om de tuin geleid? Velen van u hebben hoogst waarschijnlijk een dure vergeefse reis gemaakt naar Bangkok. Hieruit begrijp ik dat de Oostenrijkse consul nooit buiten spel is geweest. Hieruit begrijp ik ook dat wij gepensioneerden overgeleverd zijn aan de willekeur van een zot of een aantal zotten in Nederland. Lees het bericht nogmaals van Dr. Maarten Vasbinder gericht aan de Nederlandse ambassade in Bangkok.

Ik heb geen probleem om de 2000 baht, want dat geld betalen ze toch niet terug. Al zou dat wel elegant zijn Ik heb wel een probleem met de uitermate stomme fout van een hoog opgeleide. Wat, als je gaat verlengen op de laatste dag, heb je een OVERSTAY met alle gevolgen van dien. Bovenstaande wil ik graag bij jullie onder de aandacht brengen.

Graag verneem ik van de lezers de ervaringen met bovenstaande.

Ingezonden door Cock

22 reacties op “Lezersinzending: Gedoe omtrent inkomensverklaring voor een jaarvisum”

  1. John zegt op

    begrijp ik hieruit, dat als ik woonachtig ben in Pranburi. ook gebruik van deze Oostenrijkse ambassade constructie? of is dit onmogelijk en alleen toepasbaar als ik.woonachtig ben in Jomtien, Pattaya of het district.

    • marino zegt op

      als lid van de europese unie kan je in principe naar eender welke ambassade gaan waar het land deel van uitmaakt.

    • bob zegt op

      Uiteraard. Iedereen in Thailand kan met de benodigde jaaropgaven van het vorige jaar en voldoende daarmee aantonend dat er voldoende inkomen uit pensioen is naar de Oostenrijkse Consul voor de inkomensverklaring en vervolgens naar de immigratie dienst voor een verlenging van het jaarvisum.

  2. Geertg zegt op

    Je had de inkomstenverklaring ook kunnen controleren en alsnog n stempel laten zetten door de ambassade.
    Ik maak er altijd n dagje uit van naar Bangkok en voorkom zo dit soort problemen.

    • Jasper zegt op

      Wat voor jou een dagje uit is, is voor een ander een meerdaagse trip. Wel ben ik het eens dat het goed is om altijd te controleren of een ambtenaar het goed heeft gedaan. Hoogopgeleid of niet, vergissen kunnen we ons allemaal!!

    • l.lagemaat zegt op

      Deze mijnheer had het per post opgestuurd naar Bangkok en pas bij terugkomst kunnen controleren.

      Overigens mensen, die al eerder een inkomensverklaring hebben moeten inleveren, kunnen nog
      steeds de Oostenrijkse ambassade daarvoor gebruiken bij Thai Garden.

      Wie voor de eerste maal een inkomensverklaring moet tonen, schijnt dat wel via de Ned.ambassade te moeten laten gebeuren, onder voorbehoud van nieuwe veranderingen!

  3. Pieter zegt op

    De maandag na Roy krathong op gestuurd naar de ambassade en de donderdag netjes met de EMS thuis bezorgd, binnen 3 /4 dagen terug. Dus sneller en beter gaat niet.

  4. David .H. zegt op

    Nooit wachten tot de laatste week of dagen ….., je weet nooit welke artikel van de wet van murphy kan opduiken …. ik ga altijd de eerste dag vam mijn 30 dagen voorafgaand aan verval,… bankletter van dezelfde dag , en toen ik nog de combinatie methode gebruikte was dat affidavit al de maand voordien aangevraagd aan mijn BE. Ambassade .
    Nu met enkel banksaldo is alles nog simpeler , 3 maand opvoorhand alles safe zetten …. en het is simple als bon jour zeggen …
    Want vergeet ook niet de exchange rate kan rare sprongen maken en moelilijk om repareren daar men de 3 maanden regel toepast dat het nodig saldo aanwezig moest blijven ….. tijdmachines bestaan er spijtig genoeg niet ….

    • Cornelis zegt op

      In de geschetste situatie speelt de wisselkoers geen rol. Als je eenmaal 800.000 baht op je rekening hebt kan de koers omhoog of omlaag gaan zonder enige invloed op het door immigratie vereiste bedrag.

    • Chris van het dorpje zegt op

      Juist – nooit wachten tot de laatste dag , je weet maar nooit .
      Ook ik ga altijd 4 weken van tevoren ,
      Ben net 2 weken geleden in Nakhonratchasima geweest
      en de Ambtenaar was rond 5 minuten bezig
      om alles te bekijken en te stempelen en 10 minuten later had ik mijn paspoort
      met de nieuwe visa weer in mijn handen .

  5. tooske zegt op

    Ik begrijp niet waarom je zo een berg papier naar de ambasasade stuurt, je hoeft maar een keer aan te tonen wat je inkomen is, dit kan dus met een bankafschrift waarop je maandelijks inkomen staat, of een kopie jaaropgave pensioenfonds en SVB.

    Verder is het zowiso niet slim om te wachten tot 2 weken voor de afloop datum van je visum. Je mag je visum 60 dagen voor het afloopt verlengen en je houdt dezelfde verleng datum.

    VWB de NL ambassade, slordig maar betwijfel of deze mensen (balie medewerkers) wel hoog opgeleid zijn.
    Zou er in ieder geval een briefje aan spenderen en de leges, €30.00 ongeveer THB 1250.00 terug vragen,
    Het wisselgeld zat waarschijnlijk tussen je pak papieren.

    • Arie zegt op

      Hallo
      Mijn vraag is het volgens.

      Moet de inkomensverklaring die getekend en gestempeld is op de ambassade ook gelegaliseerd worden op Buitenlandse zaken in Bangkok???

      Graag hierop een duidelijk antwoord.

      Groeten Arie

      • henry zegt op

        Hangt af van het plaatselijk immigratiekantoor in Bangkok en Nonthaburi is dit het geval.

      • Walter zegt op

        NEEN
        In Bangkok is dit niet het geval!

  6. Rudolf 52 zegt op

    Wel eens gehoord dat waar gewerkt wordt ook fouten gemaakt worden?? Ook het ambassade personeel zijn mensen en mensen naken fouten, goede les om volgend jaar niet tot het laatste moment te wachten

  7. Gerard Van Heyste zegt op

    Voor dit bewijs Bel. ambassade moeten wij 600 bath betalen ! waarom zo n groot verschil 2000 bath ??
    Het best is 800.000 bath op de bank op jouw naam daarvan het bewijs vragen en klaar is kees.

  8. Alex zegt op

    Ik ga altijd gewoon met mijn inkomensgegevens naar het Oostenrijkse Consulaat in Pattaya, paspoort mee en meer niet. Binnen 5 minuten weer buiten. Daarmee naar de immigration en pasfoto plus visum aanvraag formulier, en klaar ben je. Afgelopen augustus nog gedaan.
    Volgens mij kun je naar ieder consulaat of ambassade van elk land dat binnen Schengen gebied valt.

    • Khun Yan zegt op

      dat is mooi meegenomen…want de Nederlandse en Belgische ambassades doen dit gewoon niet…

  9. Leo Th. zegt op

    Waar gewerkt wordt vallen fouten, of het nu een overheidsinstelling betreft of een private onderneming is om het even. Vervelend voor jou dat iemand het stempel heeft vergeten maar om in verband daarmee meerdere malen het woord zot/zotten te bezigen lijkt mij enigszins overdreven.

  10. Sjaak S zegt op

    Ik was dit jaar bij de Duitse Ambassade in Bangkok. Heb het daar laten doen en was ook binnen de kortste keren klaar en betaalde een paar honderd Baht minder dan bij de Nederlandse Ambassade. Het was weliswaar niet mijn hoofdreden (ik zou met mijn vrouw via Duitsland naar Nederland gaan en haar in Duitsland laten inreizen), maar het is wel bij de volgende keer mijn hoofdreden.
    Per Post sturen zal ik niet doen, tenzij ik gehandicapt zou zijn of te oud om nog 280 km te reizen.
    Er is daar ook een goedkoop hotel dicht in de buurt van de Ambassade. Af en toe ben wel eens graag in de hoofdstad om een beetje te gaan shoppen… een goede combinatie!

    En zoals Leo Th. zegt, er worden altijd wel eens fouten gemaakt. Jij moet toch even zelf ook alles controleren om te zien of alles in orde is. Het is altijd weer gemakkelijk anderen de schuld te geven, maar niet op de eigen gebreken te letten. Dat is de slachtofferrol overnemen dat velen graag doen. Had je gecheckt zoals iedereen al schreef en ook op tijd, had je je dit kunnen besparen. Maar uiteindelijk is het toch goed gekomen, of niet soms? Waar zeuren we dan over?

  11. aad zegt op

    Hallo Cock,
    Ik heb dit voor de eerste keer gedaan dit jaar en ik was content met de afhandeling. Binnen een week had ik het formulier terug met stempel.
    Als je dat overkomt in Thailand, wat geen uitzondering zal zijn, is het misschien beter om niet direct te reageren op z’n nederlands en hoog van de toren te blazen maar gewoon even bellen en te vragen of ze je een ander formulier willen sturen wat zonder twijfel ook zal gebeuren.

  12. Jacques zegt op

    Corruptie is er over de hele wereld en zeker hier in Thailand. De voorbeelden zijn er te over. Toch is er wel enige verbetering merkbaar. Zeker op het kantoor van de vreemdelingenpolitie te Jomtien. De voorlichting en hulp is er de laatste jaren op vooruit gegaan. Persoonlijk heb ik daar nooit aan den lijve problemen gekend met het aanvragen van visa of voor iets anders. Het is wel een papieren business, maar als je voldoet aan de voorwaarden wordt er altijd verstrekt. Voor een aantal klagers zou het eigen onderzoek mogelijk verbeterd kunnen worden en dit niet neer te leggen bij diegene die de beslissingen nemen. Uiteindelijk moeten we het wel doen op de wijze die is voorgeschreven of we dit nu leuk vinden of niet.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website