
Maandagochtend vroeg heb ik via Wise geld overgemaakt naar mijn Kasikorn rekening. Dat doe ik al jaren tot grote tevredenheid, want het bedrag wordt in enkele minuten bijgeboekt.
Niet deze keer, waar ik wel een melding kreeg van Wise dat het geld is overgemaakt. Maar geen beweging op mijn Kasikorn rekening. Vandaag (dinsdag) naar het Kasikorn kantoor geweest in de kelder van Bluport.
De dame achter de balie verbond me direct telefonisch door met een perfect Engels sprekende collega op het hoofdkantoor in Bangkok. Zij zou het uitzoeken en me terugbellen. Inmiddels meldde zich mijn achterbuurman bij het loket. Hij wacht al 7 dagen op het geld via Wise overgemaakt.
Volgens de Bangkokse medewerker zit het probleem bij Wise, dat altijd direct overboekte naar Kasikorn bank, maar sinds kort Siam Commercial Bank gebruikt als tussenpersoon. Daar stokt het overboeken. Deze week hebben zich volgens haar al ruim honderd benadeelde klanten van Kasikorn bank gemeld.
Aan het probleem wordt volgens haar gewerkt, maar daar koop ik niets voor. Ik heb per e-mail opheldering gevraagd aan Wise, maar nog geen antwoord.
Over deze blogger

- Bijna 20 jaar geleden verhuisde journalist Hans Bos naar Bangkok. Vrijwel vanaf het begin was hij betrokken bij de geboorte van Thailandblog. Als journalist werkte hij voor Limburgse dagbladen en voor de reis vakbladen van wat ooit Elsevier heette. Hans (76) woont sinds 14 jaar in Hua Hin, met vrouw Raysiya en dochter Lizzy. Hij was circa negen jaar secretaris en vicevoorzitter van de Nederlandse vereniging in Hua Hin en Cha am.
Lees hier de laatste artikelen
Hua Hin2 juni 2025Hoeden en petten op de vlooienmarkt in Bluport, Hua Hin
Expats en pensionado21 mei 2025Geld overgemaakt via Wise maar niets op je Kasikorn-rekening? Je bent niet de enige
Achtergrond4 april 2025Belastingen en gezondheidszorg probleem voor expats in Hua Hin
Eten en drinken10 februari 2025Ode aan de noedelsoep
Ik heb vorige week donderdag morgen een bedrag overgemaakt en normaal staat er binnen een minuut erop maar ik keek bij de details dat het vrijdag morgen rond 9.15 erop zou staan ik kreeg om 8.55 een bericht van wise dat het was overgemaakt en ik keek op de Bangkok bank app 2 minuten later was het binnen.
Ik gebruik ook al jaren Wise. Hier ook problemen met overmaken naar verschillende banken. Kasikorn kan je nog maar 2.000 bath per keer sturen. Dat is niet te doen. Ik heb dat deze week moeten doen en dan komt geld wel binnen met 1-2 dagen. Op Wise wordt dat ook gemeld sinds dinsdag. Echter probleem ligt bij de Thaise banken. Ook Bangkok bank en siam commercial bank kan maar kein bedrag per keer.
Ik denk dat je je vergist.
Het maximale bedrag is 2.000.000 thb en geen 2.000
You can send up to 2,000,000 THB to Kasikorn Bank and Bangkok Bank, 1,499,999 THB to Siam Commercial Bank, and 500,000 THB to other banks
Welk alternatief is er (voorlopig) tot dit is opgelost? Bestaat het problerm ook bij overboeking naar Krungsri bank of gebruikt WISE nu voor alle overboekingen SIAM commercial bank als tussenstap?
Probeer eens remitly.com – al jaren probleemloos in gebruik bij mij, met geld dat binnen een minuut aankomt.
Net even een test gedaan met Remity en werkt inderdaad PERFECT. Binnen 30 seconden stond het geld op de BKK Bank
Dank voor het advies
Heb er ook een email aan gespendeerd met het volgende antwoord:
Hello Johannes,
Thanks for getting in touch with us.
I understand you’d like to have a better processing time frame for THB transfers, however please kindly note that sometimes, we might send your transfer through a different banking partner who can’t provide a Confirmation Letter of International Fund Transfer. This might be because of a technical issue, or some other unforeseen event.
I’ve passed your feedback to our team. We’re always looking to improve things for you, so this is really helpful.
Learn all about THB transfer guide by clicking here.
https://wise.com/help/articles/2932335/guide-to-thb-transfers
If you have any more ideas, or suggestions, feel free to let us know.
Beste Hans, laat je ons ook weten wanneer het dan wel binnien is? Ik wil namelijk ook overmaken naar Kasikorn.
Bedankt
Rob
Rob, het geld is inmiddels binnen op mijn rekening bij Kasikorn. Het antwoord van Wise is uitgebreid gebroddel over hoe goed Wise het wil doen. Volgens ene Jaime bij Wise is er geen sprake van dat niet meer wordt samengewerkt met Kasikorn.
Bedankt Hans voor de update. Kan ik het AOW vakantiegeld van mijn vrouw naar haar overmaken. 🙂
Heel vreemd. Ik heb net mijn maandelijkse bedrag van ING met Wise naar Kasikorn overgemaakt, en zoals gewoonlijk was het er ook deze keer in enkele seconden.
Nog vreemder is het dat de SCB als tussenpersoon zou fungeren.
Ik had het zelfde probleem, maar geld via Wise naar Bangkok Bank overgemaakt.
In het verleden was het bedrag binnen enkele minuten op mijn rekening, maar nu duurde het 24 uur.
Ik wacht ook al enkele dagen……
Krijgen wij van u een update als u iets hoort op uw e-mail naar Wise?
BVD
Het gebruikelijke marketing gebazel dat er in feite niets aan de hand is. Volgens Wise is de mededeling dat Wise tegenwoordig de SCB gebuikt als ontvangende bank niet waar. Moeilijk te bewijzen wie gelijk heeft.
Heb net mijn boeking gedaan van wise naar mijn kasikorn rekening het heeft precies 10 seconden geduurd dat het op mijn rekening stond.
Ik heb vandaag 2x geld overgemaakt van wise naar kasikorn. Binnen 10 seconden binnen. Het probleem ligt waarschijnlijk bij t feit dat de kasikorn rekening op jouw naam staat en niet op je Thaise partner. Ze controleren nu streng op inkomend geld vanuit Europa en de VS. Als ik geld overmaak naar mijn eigen rekening duurt het ook veel langer sinds 2)3 weken. Dus ik gebruik die rekening niet meer.
Kasikorn rekening staat op mijn naam is geen enkel probleem met geld overmaken was binnen 10 seconden op mijn rekening
Dag Hans,
Ik heb contact opgenomen met “customer service” van Wise. Zij weten van dit probleem niets af en zeggen dat enkel het “payment processing team” hierop een antwoord kan geven. Op mijn vraag om mij dan in verbinding te stellen met dit “payment processing team” krijg ik geen antwoord.
Kan je ons op de hoogte houden of en wanneer dit probleem opgelost is?
Alvast bedankt.
Paul
Vandaag, donderdag, nog maar eens geprobeerd. Zit nog steeds in de wacht.
Thursday, 22 May at 15:06
You set up your transfer
Thursday, 22 May at 15:07
We received your EUR
Your money’s being processed
Thursday, 22 May at 15:10
We pay out your THB
Thursday, 22 May at 15:25
You receive your THB
Waar zit de bottleneck, in Belgie of in Thailand?
Volgens mij valt of staat de snelheid van overboeking met de Third Party Bank die detransfer uitvoert.
Op pagina 2 van je receipt staat de Banking Partner vermeld.
In mijn geval is dat TRANGLO SGP en ik ben er inmiddels achter dat Tranglo voor veel vertragingen zorgt.
Ik wacht inmiddels al meer dan 30 uur maar 36 uur is geen uitzondering heb ik inmiddels van diverse mensen gehoord.
Ik heb enkele receipts gedownload. (ik ben een Krungsri klant)
De vorige transacties verliepen via kasikorn volgens de afschriften.
Die transacties had ik meestal binnen 5 minuten op mijn Krungsri rekening.
De laatste transactie duurde ongeveer 6 uur en ging inderdaad via TRANGLO SGP.
Dit is het antwoord dat ik ontving van Wise:
“Thanks for your message. I understand your concern regarding this. As a reputable financial institution we take these issues seriously and our team have been working around the clock to update our list of THB banking partners in order to mitigate the issue. You can learn more about our recent update on this issue. Please have read and make sure your receiving or sending bank is on the list of supported banks.”
The link van de recent update verwijst naar: “https://wise.com/help/articles/2932335/guide-to-thb-transfers” (ik heb deze link een tijdje geleden al gekregen van Wise zelf)
Volgens hen is er dus niet aan de hand met Kasikorn, Bangkok Bank, …
Vraag is of het antwoord van “Friso K” echt een oplossing is?
Nee het antwoord van Friso K biedt geen oplossing.
Eerst belooft Wise dat het bedrag 25 minuten na het begin van de transactie op de Thaise rekening staat. Als dat niet gebeurt, stelt Wise dat het twee dagen kan duren voordat dit werkelijk wordt bijgeboekt. Wie houdt nu wie voor de gek?
Vandaag ook overgemaakt via Wise ook niets ontvangen op mijn Kasikorn rekening.
Melding kan 2 dagen duren.
Kijk eens wie de Banking Partner is.
Op pagina 2 kun je dat zien van je receipt.
Ik heb een vaag vermoeden dat het Banking Partner TRANGLO is die de vertragingen veroorzaakt.
Ik wacht inmiddels al 30 uur…….
Hier vandaag het zelfde verhaal.
Om 18:00 uur via WISE naar Kasikorn overgemaakt, kreeg melding “Your money’s taking longer to Pay out”,
18:22 stond het op mijn Kasikorn rekening. Normaal is het bij mij secondenwerk.
Ik kreeg de mededeling dat het 18 minuten zou duren.
Nu uren later zowel op de Kasikorn rekening van mijn vrouw zowel als op de mijne niets ontvangen
Eric van de (help) desk bij Wise adviseerde om een receipt te downloaden van de transactie.
Dus na enig puzzelen gedaan en het blijkt dat ze het geld niet meer rechtstreeks naar Kasikorn sturen maar naar Tranglo een Filipijns? bedrijf…
Straks de receipts maar printen en dan morgen in de rij bij de bank
Op het gedownloade receipt zie je bij Banking partner van april Kasikorn staan en deze maand Tranglo
Exact Jos!! ……de Banking Partner is opeens gewijzigd in TRANGLO en daar ontstaat de vertraging die kan oplopen tot meerdere dagen! Ik wacht al meer dan 30 uur inmiddels……..
Ik denk dat in de rij bij de bank niet veel zal helpen. Klagen bij WISE dat ze moeten stoppen met TRANGLO lijkt mij zinvoller……..
Ik zal sowieso laten weten wanneer mijn geld de Kasikorn rekening raakt……
Ook ik stuurde dinsdag geld via Wise
Normaal binnen de minuut gestort op Bangkokbank, nu wel in ‘details’ bericht dat het geld pas woensdag gestort zou worden
woensdag om 11.00 uur geld gestort
Ik doe het al jaren via Wise naar Bangkokbank en in het begin twee of drie keer direct op mijn rekening nu duurd hetal jaren 24 uur voor ik het binnen heb op mijn Bangkokbank rekening, menig keervuitleg gevraagd bij Wise soms helemaal geen reactie en enkele keer een onduidelijk antwoord heb gisteren Donderdag overgemaakt zal mij benieuwen vandaag Vrijdag
Vandaag een bak ellende met Wise.
Normaal maken ze direct over naar onze Kasikorn rekeningen. nu gaat dat via Banking partner
Tranglo SGP (THB).
Als je overmaking bevestigd krijg je zien dat het 18 minuten kan duren, vreemd want in het verleden was het altijd binnen seconden.
Om iets na 14.00 de overmaking gedaan tot nu toe is er nog niets binnen gekomen
Helpdesk van Wise zegt na 10 minuten in de wacht staan receipt dowlnoaden en naar Kasikorn gaan.
Mijn vrouw heeft Kasikorn gebeld en daar zeggen ze dat er niets ontvangen is.
Dus straks receipts printen en morgen in de rij bij Kasikorn.
Van de week nog geld overgemaakt van Wise naar Bangkok Bank.. geen problemen gehad.
Succes Michel
Gisteren geld overgemaakt met Wise naar Kasikorn (de rekening staat op mijn naam), na 28 minuten stond het geld op de rekening.
sinds 2 a 3 weken heb ik problemen met geld verzenden via WISE vanaf een ING rekening in NL naar de Kasikorn rekening van mijn partner.
Normaal was het geld binnen 10 seconden overgeboekt, nu duurt dat ruim 2 a 3 dagen en zelfs 4 als het weekend er tussen zit.
De slogan van snel binnen seconden geld overboeken via WISE kunnen ze gezien alle reacties op deze site niet meer volledig waarmaken.
Beste,
Dank voor deze info. Tot op heden ook altijd Wise gebruikt voor transacties naar mijn Kasikorn rekening, meestal snel (minuten) en zonder problemen.
Heb intussen wat online info opgezocht en zie nogal wat klachten over Wise over het beantwoorden van mails door chatbots en mensen die aan het lijntje worden gehouden bij problemen.
Iemand merkte op dat ze sneller reageren op sociale media, ze hebben account op facebook en zie ook daar nogal wat ontevreden reacties bij problemen. Heb daar intussen in de PM de vraag gesteld of zij overgeschakeld zijn van Kasikorn naar SCB en of dit problemen oplevert, de chatbot kent het antwoord niet en voorlopig geen reactie van een human agent. Mogelijk is het beter de vraag te stellen als reactie op hun laatste post omdat daar een moderator wel snel een antwoord geeft.
Verder zie ik dat zij een contactnummer hebben in Brussel (hebben banklicentie in Belgie), het nummer is +3226203420.
Het zou fijn zijn om te horen hoe het verder loopt, en graag ook reacties van mensen die dezelfde problemen ondervinden. Ik ga zelf even afwachten om nog transacties te doen.
Vriendelijke groeten, Daniel
Ik wilde net met wise gaan werken, maar na dit verhaal ga ik mijn beslissing toch even herzien.
Geld vast houden van een bank, welke kan het ook mag zijn is geen optie.
Mijn buitenlandse achterbuurman was ook aan het wachten op zijn transactie.
Toen bleek dat hij een bericht had gekregen van Wise in zijn email.
Zijn bankgegevens zouden onvolledig zijn en kreeg 3 keuzes.
-terugboeken.
-opnieuw proberen te verzenden.
-bedrag naar een ander persoon sturen
Hij heeft dat laatst gekozen en het geld naar zijn vriendin gestuurd, toen ging het wel heel snel.
Dus open uw mailbox en controleer.
voorzover ik via chat gpt achterhalen, de Thaise centrale bank heeft regels aangescherpt tav buitenlandse overboekingen om crimineel gebruik van mule (ezel) accounts tegen te gaan. Dit betreft oa de exacte tenaamstelling van de begunstigde alsook het verbieden van gebruik van omnibus rekening op Kasikorn bank wat Wise toepast.
hierdoor moet Wise overstappen van omnibus naar een derde partij die de overboekingen doet, onder dit traceerbaar is voor de centrale bank. Dus 2 zaken die zorgen voor vertragingen, fouten in de tenaamstelling (hier heb je zelf invloed op) en fouten en optimalisaties die Wise en de derde partij moeten corrigeren en verbeteren om de overboekingen te versnellen
Het effect op lange termijn is dat Wise niet meer zo goedkoop kan werken en dat de verwerking naar minuten ipv seconden gaat vanwege het moeten betrekken van een derde partij.
Het zal wel goedkoper zijn dan een internationale Swift transactie
Klopt! Het is hier al meerdere keren aan de orde geweest dat per 1 mei in Thailand de regels voor bankoverboekingen fors zijn aangescherpt. Iedereen geeft Wise de schuld van de vertragingen, maar dat is niet juist, Wise heeft daar geen belang bij. Door alle extra checks duur het overboeken vanaf Wise nu wat langer.
Remitly.com heeft e.e.a. kennelijk wèl op orde – vanmorgen nog een overboeking gedaan die een halve minuut later op mijn BKB-rekening stond.
Peter, kijk hier eens naar:
https://www.tranglo.com/docs/tranglo-connect/service-specification/thailand/
Ja, zij bieden een API aan. Dat is een manier waarop twee verschillende programma’s of systemen met elkaar kunnen praten. Een API is dus als een soort tolk of tussenpersoon die gegevens heen en weer stuurt tussen softwaretoepassingen. Daar werken heel veel bedrijven mee en dat hoeft geen vertraging op te leveren.
Ik probeerde net met Wise te chatten maar die mogelijkheid is gesloten. Alleen bereikbaar via email of telefoon
Ik wilde geld overmaken naar Kasikornbank, bij het invullen van het bedrag ging ik over de 6oooo baht heen en de over boeking ging naar 2 dagen en als ik terugging naar 60000 baht was de overboeking enkele seconden
Net binnen na ruim anderhalve dag.
Ik kreeg van mijn tweede pensioenfonds vandaag ook op mijn NL rekening betaald.
Ik durfde het niet aan om dat ook via Wise te versturen dus even een account bij Remitry gemaakt en na wat weigeringen van IDeal dat pensioen potje in een minuut ontvangen .