Om de economie van Thailand verder te ontwikkelen moet het land transformeren van een industriële natie in een handelsnatie. De nationale denktank TDRI zegt dat dit kan, al moet er nog wel veel voor veranderen. Zo moeten er honderden wetten wijzigen op het gebied van belastingheffing, investeringsbeleid en internationale handelspromotie.

Dat alles om de concurrentiepositie van het land binnen vijf jaar te versterken, zo zegt Deunden Nikomborirak, directeur research voor economisch bestuur van de TDRI.

Zij benadrukt dat wanneer het Thailand lukt om 300 tot 400 wetten te wijzigen, die handel en investeringen in de weg zitten, het land in ongeveer 4 jaar tijd flink kan stijgen op de wereldwijde zaken-index (van plaats 46 naar 23). De Foreign Business Act moet op de helling, om nieuwe investeringen in logistiek, opslag en consulting op financieel en wettelijk gebied te liberaliseren en stimuleren. Ze adviseert tevens om meer processen te automatiseren en in te zetten op de digitale economie middels internet.

Andere voorstellen zijn: een verbetering van handels distributiekanalen en steun van de regering voor de vorming van handelsbedrijven. Exporteurs dienen een consortium te vormen om de samenwerking te verbeteren. Bedrijven dienen de kwaliteit van hun producten te controleren en rekening te houden met trends en vragen van consumenten. De importtarieven op grondstoffen moeten zakken naar hetzelfde niveau als van de buurlanden.

Het ministerie van Handel heeft de TDRI opdracht gegeven een studie te verrichten naar handel en diensten en er een strategieplan voor op te stellen.

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


10 reacties op “Thailand moet transformeren van een industriële natie naar een handelsnatie”

  1. klaasje123 zegt op

    Allemaal heel verstandige taal. Maar niet alleen wetten moeten veranderd maar ook mensen. En handelen betekent communiceren. En om maar weer eens een oude koe uit de sloot te trekken, de Thai munt niet uit in de beheersing van welke taal ook, Buiten het Thai natuurlijk. Dat verschijnsel is de erfenis van vele jaren verwaarloosd onderwijs. Ik denk dat de wetten eerder zijn aangepast als de vaardigheden in communicatieve zin.
    Tot dusverre zie ik weer de gebruikelijke ondoordachte plannenmakerij.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  2. LOUISE zegt op

    @

    Dan dient de directeur van de TDRI er zorg voor te dragen dat alle provincies en betreffende Kantoren dezelfde Regels en richtlijnen hanteren.
    En dat zal denk ik een Hele kluif worden voor Deze man en collegae.

    LOUISE

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  3. willem zegt op

    Nou dat lijkt me nog wel enige jaren te gaan duren dan.
    Probeer maar eens wat op te zetten in Thailand als ondernemer…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  4. Jan zegt op

    Deze dame in kwestie mag dan wel gelijk hebben…maar HOE gaat ze dat doen?!…Thai vinden zich Geweldig en hebben geen behoefte aan lesjes van buitenaf. Maar enkel met hun Thaise taal komen ze niet verder dan hun eigen landsgrenzen…Bedroevend. Er moet een hele mentaliteitswijziging komen, en dat gaat er niet in.
    Waarschijnlijk heeft deze dame dat zelf ook nog niet begrepen…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  5. Stefaan zegt op

    Handel, Diensten en Toerisme : daarop moet Thailand inzetten.

    Onderwijs blijft een zwak punt, en zeker de Engelse taal.

    Nu is Thailand genoodzaakt om functies waar contacten met buitenlanders frequent zijn … loontrekkers uit het buitenland aan te trekken. (Enkele jaren terug gezien in hotel op Phuket : een tiental Filipino/a’s in dienst voor klantencontacten.)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  6. chris zegt op

    De ontwikkeling naar een handelsnatie vereist een paar dingen:
    1. het zoveel mogelijk beperken van protectionisme
    2. een goed opgeleide bevolking die de aangeboden banen kan uitvoeren (en dan gaat het niet alleen over de Engelse taal maar ook over kritisch denken)
    3. een politiek stabiel klimaat
    4. openheid voor andere meningen en gedragingen (cultuerele sensitiviteit)
    5. vrijheid van meningsuiting en vrijheid van discussie
    6. acceptatie van nieuwe, innovatieve zaken en snelheid om deze over te nemen cq te implementeren
    7. samenwerking met alle belanghebbenden in een win-win gedachte.

    Nou, ga daar in Thailand maar aan staan.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
    • Jos zegt op

      Dit zie ik de eerste 10 jaren nog niet gebeuren, politiek is het land erg instabiel en ondanks de vele aankondigingen om corruptie aan te pakken lukt dit niet.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
    • dirk zegt op

      Chris, over jouw lijstje zou ik graag toch wel het volgende opmerken. Aan “zaken die achter onze horizon liggen” kunnen we niet veel doen. In de huiselijke sfeer kunnen we wel een en ander proberen te bereiken, zie punten 2 en 6. We zullen daar weliswaar met dezelfde problemen geconfronteerd worden, als die de buitenwacht tegemoet kan zien, maar de locatie is mogelijk het lichtpuntje.

      Zie ook de volgende publicatie waar zo’n “huiselijke tool = vertaalde engelse educatie gerelateerde onderwerpen” wordt besproken. http://www.nationmultimedia.com/news/opinion/letter_to_editor/30306521

      Dirk Sumter

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. marc zegt op

    Wij probeerden een zaak op te zetten in Bangkok , probleem !!! onmogelijke bureaucratie , corruptie, talenprobleem , lui personeel , protectionisme , om er maar enkele op te noemen
    Wij zijn er na enkele jaren met gestopt

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  8. Dirk zegt op

    Mensen geef de moed niet op, ook onderwijs (economie ondersteunend) heeft de volle aandacht van het TDRI.. Geruime tijd geleden kwam ik tot de ontdekking dat er opvallend veel “rural”scholen boven het maaiveld uitstaken. Met deze kennis stelde ik een artikel samen en stelde daarin voor om de methodologie al deze “peaking schools” in kaart te brengen, incluis de regionale verschillen. Het uiteindelijke resultaat zou dan als een template, aangevuld met genoemde regionale verschillen, landelijk kunnen worden toegepast.

    Tot mijn grote verbazing en tevredenheid verscheen de volgende ochtend een publicatie van het TDRI, waarin zij de resultaten van een door hen gehouden, enigszins vergelijkbaar onderzoek beschreven, waarbij gekeken was naar de scholen die aan de “Programme for International Students Assessments (PISA)”. Dit met opmerkelijke bruikbare resultaten. http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1210725/flipping-education-reform.

    Het artikel met mijn suggestie werd een paar dagen geplaatst. Het TDRI zit dus niet stil en nu is het zaak om na te gaan waarom er in de “rural areas” “goede en slechte scholen” bestaan, gezien het aantal variabelen, geen eenvoudige zaak. http://www.nationmultimedia.com/news/opinion/letter_to_editor/30308471
    Dirk Sumter

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website