TB Immigration Info Brief 066/20: Jaarverlenging Hua Hin

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Immigratie infobrief
Tags: ,
17 september 2020

Melder: Hans Bos

Extension of stay in Hua Hin: een moeilijke bevalling. Het was weer tijd voor de jaarlijkse bedevaartgang naar Immigration in Hua Hin. In totaal de zestiende extension of stay na aankomst in 2005 in Thailand. En zoals zo vaak: het ging niet van een leien dakje.

Uiteraard ’s morgens eerst naar Kasikorn Bank voor de verklaring dat 800.00 baht op de rekening staat. Er zitten drie bankbedienden bij Customer Services. Een zit gezellig te keuvelen met een andere dame, een is meer dan een half uur niet van zijn telefoon te krijgen, terwijl nummer drie de administratie aan het bijwerken is. Als het wachten lang genoeg heeft geduurd, maak ik een opmerking en word ik geholpen. Wat papieren in een enveloppe, tegen betaling van 100 baht, maar te laat om nog naar Immigration te gaan.

In de voormiddag daar de benodigde papieren laten controleren en met het volgnummer 32 naar boven. Ik ben gelijk aan de beurt. De politieman vraagt om een jaaroverzicht van bedoelde bankrekening. Ervan uitgaande dat de bankbediende weet waar Abraham de mosterd haalt, heb ik die niet. De man van Immigration schrijft wat op een papiertje en zegt dat het papier onmisbaar is. Dus twintig kilometer heen en terug naar de Kasikorn Bank in Hua Hin. Ik vraag aan het meisje waarom ze het overzicht niet heeft meegegeven. ‘I don ’t know’, is haar antwoord. De discussie loop t dood en is zinloos. Wel weer 200 baht aftikken. Vervolgens weer terug naar Immigration, waar inmiddels meer klanten wachten. Hoe komt het toch dat ik me elke keer een halve crimineel voel, die mogelijk het land uit word gebonjourd? Ik overhandig de stapel papieren aan de ambtenaar en na betaling van 1900 baht ben ik in het bezit van de Extension.

Bij twee kennissen ging het anders. De een had 300.000 van zijn rekening gehaald binnen de termijn van drie maanden. Hij werd verzocht 8.000 baht te betalen, maar zonder betalingsbewijs. Hij is de volgende dag naar zijn ambassade gereden om een inkomensverklaring te halen. De andere kennis had zijn 800.000 op een lopende rekening staan, maar was daar gedurende het jaar een keer ondergedoken. De gevraagde 8.000 baht werd na veel soebatten teruggebracht naar 3.000 baht.

Ik mag dus uiteindelijk niet mopperen.


Reactie RonnyLatYa

Zolang het niet de eerste drie maand na toekenning is en het bedrag er 2 maand voor de volgende aanvraag terug op staat, mag je gerust onder de 800 000 Baht. Dit voor zover het dan niet onder de 400 000 Baht gaat natuurlijk. Daarvoor moeten ze natuurlijk een jaaroverzicht van je hebben om het te kunnen controleren. Maar in het tweede geval lijkt er zo op het eerste zicht niks mis, maar we kennen ook alle details niet natuurlijk.

Voor zover ik weet staat er ook geen “boete” op omdat je onder een bepaald bedrag bent geweest. Wel kan de volgende jaarverlenging geweigerd worden. En ze zullen dan ook wel goed genoeg weten dat de meeste, vooral in de huidige situatie, een niet bestaande “boete” verkiezen i.p.v. het land te verlaten.


Note: “Reacties zijn zeer welkom op het onderwerp, maar beperk u hier tot het onderwerp van deze “TB Immigratie Infobrief. Heb je andere vragen, wil je graag een onderwerp behandeld zien, of heb je info voor de lezers, dan kan je dat steeds sturen naar de redactie. Gebruik hiervoor enkel www.thailandblog.nl/contact/. Bedankt voor uw begrip en medewerking”.

10 reacties op “TB Immigration Info Brief 066/20: Jaarverlenging Hua Hin”

  1. ruud zegt op

    Het eenvoudigste is natuurlijk zorgen, dat je zelf weet wat je moet hebben en zorgen dat je het bij je hebt als je naar de immigratie gaat.
    Waarom zou een meisje bij de bank moeten weten, wat u nodig hebt voor de immigratie?
    U hebt waarschijnlijk gekregen waar u om gevraagd hebt bij de bank.

    Wat uw kennissen betreft, zouden die blijer zijn geweest, als de immigratie hun aanvraag voor verlenging gewoon geweigerd had, omdat ze zich niet aan de regels voor een verlenging hadden gehouden?
    Daar had de immigratie alle recht toe en waarom zouden ze die regels moeten buigen, als daar niets tegenover staat?
    Ik neem aan, dat dat geld beschouwd kan worden als een persoonlijke beloning voor een onverplichte dienst, dus krijg je er ook geen betalingsbewijs voor.

  2. Erik zegt op

    Beste Ruud ,
    Ik ben akkoord met jouw stelling dat je idd zelf moet weten wat je nodig hebt en dat je het niet in decschornen schuift van de bediende. Maar dat je het normaal vind dat er geld moet betaald worden voor een “onverplichte” dienstverlening vind ik er dan weer over .

  3. Dirk zegt op

    Ik heb niet zoveel ervaring als jij en heb slechts 3 verlengingen achter de rug.
    Ook te Hua Hin.
    Mijn bank Kasikorn (Market Village).
    Steeds met mijn ingevulde papieren en de brief van de bank eerst langs de welbekende copydame aan de immigratie. Die checkt alles even, maar al drie jaar waren al mijn papieren in orde.
    Daarna naar de immigratieofficier waar ik nooit langer dan 10 minuten gezeten heb terwijl hij alles in orde bracht. Steeds zonder problemen met mijn nieuwe stempels in mijn paspoort naar buiten.
    Nog nooit een opmerking gekregen en steeds zonder problemen mijn verlenging gekregen.

    Bedankt immigratie Hua Hin. Perfecte service en klantenbehandeling !

  4. Ben zegt op

    Eind augustus ben ik naar hetzelfde immigratiekantoor gegaan voor mijn jaarverlenging en een re-entry permit.
    Ik was in het bezit van een visumondersteunigsbrief van de Nederlandse ambassade.
    Rond 9 uur kwam ik aan en ik kreeg volgnummer 001, hoewel het kantoor toch al een half uur open was.
    Boven aangekomen wenkte de middelste van de 3 dames, die zaten te wachten me.
    Na betaling van 1900 Baht voor de verlenging en 1000 Baht voor de re-entry, kreeg ik mijn paspoort, voorzien van de nodige stempels, weer terug. Binnen 5 minuten was ik weer beneden.

  5. Henk zegt op

    Ik herken het gevoel wat Hans Bos beschrijft. Het gevoel van een halve crimineel. Vorig jaar werd mij ook een verlenging geweigerd. In Bueng Khan. Dat betekende voor mij 100 km heen en 100 km terug. Mijn 800.000 baht stond ruim 2 maanden op mijn bankrekening, en volgens hen moest dat drie maanden zijn. Dus ik moest aantonen dat de 800.000 ook ervoor op de bankrekening stond. Gelukkig werkte mijn bank mee, en kon ik de andere dag terug. Toch bleef men moeilijk doen, uiteindelijk lukte het mijn vrouw om de extension er doorheen te krijgen. Waarom dat moeilijke gedoe? Ben hier getrouwd voor de Thaise wet, we hebben een zoon van 7 jaar oud, betaal hier netjes mijn belasting, Kortom, voel me soms echt niet welkom.

  6. Piet zegt op

    Eigenaardig dat je niet ook een update van het bankboek van de rekening bij Kasikorn bij je hebt, daar staan alle details in.

    • Hans Bos zegt op

      Klopt. Maar waar ik geen rekening mee had gehouden, was dat ik in de loop van het jaar een nieuw bankboek had gekregen. Mijn fout, uiteraard, maar een slimme dame bij de bank had me daar ook op kunnen wijzen.

  7. John zegt op

    Ik heb nu 6 x een jaarverlenging gedaan met behulp van iemand van een advocatenkantoor, zit naasr de Makro. Waarschijnlijk heeft die goede connecties bij immigration want ik heb nog nooit een probleeem gehad. En er is me nog nooit iets gevraagd. Kosten per jaar 4000 Baht. Is me meer dan waard.

  8. Pat zegt op

    Mij werd het affidavit van de belgische ambassade geweigerd.
    Ik moest bewijzen leveren van de pensioendienst
    Dat de som klopte met de gegevens op de affidavit.

  9. AD zegt op

    Gelukzakken in Hua Hin
    In Chiangmai hebben ze me 15000 afhandig gemaakt omdat ik binnen de drie maand na mijn verlenging onder de 800 000 gegaan was!


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website