Complimenten

Door Joseph Jongen
Geplaatst in Column, Joseph Jongen
Tags: , ,
15 maart 2017

Soms lijkt het er wel eens op alsof wij op dit blog enkel en alleen afgeven op Thailand of het eigen moederland. Kritisch mogen we best zijn maar laten we ook eens de goede kanten en prettige ervaringen belichten.

Taxi

Begin maar om mijn complimenten uit te spreken richting taxivervoer vanaf beide vliegvelden in Bangkok. Ronduit perfect georganiseerd! Op het hoofdvliegveld Suvarnabhumi waren we het al gewend. Tot voor kort was het op het tweede vliegveld Don Mueang Airport nog een rommeltje maar ook daar is nu verandering in gekomen. Je trekt simpel een volgnummer en mocht het druk zijn en je even moet wachten, dan is er een nette wachtruimte ingeruimd. Als op een scherm jouw nummer verschijnt ga je naar een van de 8 balies waar de taxichauffeur al gereed staat. Je krijgt tevens een biljet waarop je eventuele klachten zoals niet juiste prijs, het uitschakelen van de taximeter of andere niet correcte handelingen kunt aangeven. Per post te verzenden voor 3 baht.

Als ik het gekissebis rondom het Schiphol taxivervoer lees geef ik hen een goed advies: kijk even naar de collega’s in Bangkok en los het op die manier simpel op.

Underground (MRT)

Wil in Bangkok een kaartje kopen aan het loket van de ondergrondse. De betreffende dame aan het loket kijkt mij met een lieftallige blik aan en vraagt naar mijn leeftijd. Uiteraard zie ik veel jonger uit dan ik in werkelijkheid ben -maak ik mijzelf wijs- maar als ‘senior’ reis ik nu met de ondergrondse toch voor de helft van de prijs. Als daarna blijkt dat je met 60 jaar al senior bent kan mijn dag niet meer stuk. De betreffende dame twijfelde uiteraard of ik de leeftijd van senior al heb bereikt. Trek mijn buik in, toon mijn beste glimlach en bedank de dame. Toch aardig van dat in mijn belevenis jonge ding om mij op die mogelijkheid attent te maken. Of die senioren korting ook voor de skytrain geldt moeten de echte Bangkok kenners maar eens gaan vertellen.

Bangkok Soi 8

Eet deze avond in het Det-5 restaurant in Soi 8 op Sukhumvit Road en sla de bedrijvigheid van de serveersters gaande. Mijn oog valt op twee heel jonge meisjes die met veel bravoure en in de looppas de klanten van dienst zijn. Heb de indruk dat -gezien hun jonge leeftijd- het kinderen van de eigenaar zijn. Prima leerschool en goed aangestuurd door papa en mama. Wenk de jongste en vraag naar haar naam en leeftijd. An is twaalf krijg ik als antwoord waarna ik haar een compliment maak en zeg dat zij een uitstekende serveerster is. Krijg een keurig bedankje in de vorm van een wai. Complimenten naar die twee meiden.

Service met een hoofdletter

Zit heerlijk achter een glas wijn achter mijn computer. Maar dan; met een domme beweging stoot ik mijn glas om waarna het druivensap rijkelijk over mijn Apple laptop vloeit. Gevolg: je kunt het al raden, appeltje geeft de geest. Op naar Pantip Plaza, het grootste en meest bekende computerwarenhuis van Bangkok. Weet er een beetje de weg en ga naar de Apple specialist Houk & Bank die het door mijn onhandigheid ontstane probleem netjes oplost. In mijn hotel kom ik echter tot de conclusie dat de verbinding met internet niet werkt. Dus weer terug naar Pantip Plaza. De eigenaar begrijpt er niets van want bij hen ingelogd werkt alles perfect. Houk vraagt waar ik verblijf en zegt met mij mee naar het hotel te gaan om aldaar de zaak in ogenschouw te nemen. Zelf gaat hij per motor en ik neem een taxi. Als ik bij mijn hotel uit de taxi stap komt Houk al aangereden. Mee naar mijn kamer en in een mum van tijd lost hij het probleem op.

Dus voor een computerprobleem: ga naar Houk & Bank op de begane grond bijna naast de Bangkok Bank in Pantip Plaza. Excellente service!


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

8 reacties op “Complimenten”

  1. Renévan zegt op

    Ik heb ook een 60+ kaart voor de MRT, maar voor de kortingskaart 60+ van de BTS moet je Thai zijn.
    Over dat afgeven op Thailand of het moederland moet ik u gelijk geven. Ik woon 9 jaar in Thailand en als ik Nederlanders tegenkom die hier ook wonen (niet op vakantie) dan is er altijd wat te zeuren. Ze zouden meer aan de stelling van Khun Peter moeten denken, als je je snel ergert moet je niet in Thailand gaan wonen.

  2. peter zegt op

    In Bangkok krijg je alleen bij MRT korting als je 60 jaar bent.
    BTS geeft geen korting.

    Ook ik heb een hele goede ervaring daar. Ik had een keer een verkeerd kaartje gekocht en moest dus
    bijbetalen. Toen werd me gevraagd hoe oud ik eigenlijk was. Ik was toen 62 en in plaats van bij te
    betalen kreeg ik keurig geld terug.

    Toen ik voor het eerst met MRT ging stond ik eigenlijk wel te stuntelen.
    Een Thaise dame merkte dat en vroeg me gelijk of ze me kon helpen.
    Dat is dus ook Thailand.

  3. erik zegt op

    “Soms lijkt het er wel eens op…”

    Klopt. Soms, heel soms. Het gegrom vind ik hier reuze meevallen, ik zie wel anders op andere plaatsen in de media.

  4. chris de boer zegt op

    Ik wil niet moeiijk doen maar een kind van 12 hoort niet te werken als serveerster in een restaurant, ook niet van papa en mama. Dat heet kinderarbeid en is bij wet verboden, ook in Thailand.
    Ik weet dat het (veel?) gebeurt maar ik zou zo’n meisje zeker geen complimenten maken.

    • Joseph Jongen zegt op

      Chris, je mag best een afwijkende mening hebben maar ik juich het toe als een kind op zaterdag als ze niet naar school moet de handen uit de mouwen steekt en dat met veel verve en enthousiasme doet. Mijn twee zonen deden ook vakantiewerk en daar zijn de mannen niet slechter van geworden. Wil dit echt niet als kinderarbeid, hetgeen ik eveneens verfoei, betitelen. Door de week zitten ze braaf op school, verrichten hun huiswerk en zijn niet in het restaurant te zien.

    • ruud zegt op

      Het is kinderen wel toegestaan om hun ouders te helpen, in bijvoorbeeld een “familierestaurant”, of winkel, waar het gezin dan meestal ook woont.
      Kinderen moeten vaak helpen, door de lange werktijden van de ouders.
      Zo’n winkel bijvoorbeeld is vaak 12 tot 14 uur geopend op een dag, 7 dagen per week.
      Ze moeten ook helpen in de rijstvelden en vaak ook hun eigen schoolgeld verdienen, als ze wat ouder worden. Soms vanaf zo’n 14 of 15 jaar voor jongens. (meisjes bliijven in de buurt van de ouders.)
      Voor restaurants in uitgaansgebieden is het niet toegestaan, dat kinderen helpen.

      Overigens is er niets mis mee, om een kind een compliment te geven, als het zijn best doet, ook al ben je het niet eens met het feit, dat ze werkt.

    • Neushoorn zegt op

      In principe geef ik je volmondig gelijk. Deze zaak is echter van een Belgische eigenaar met Thaïse vrouw. Zij hebben 4 kinderen. Daarom ben ik er bijna zeker van dat dit één van de kinderen van de eigenaars is. Er komen veel expats. Bijna zeker dat de eigenaars zich niet inlaten met kinderarbeid…

  5. Niek jansen zegt op

    Ik wil geen gezeik meer met taxi’s en ga zowel vanuit Donmuang als Suvannabumi altijd met openbaar vervoer. Vanuit Donmuang vertrekt elke 5 min. de A1 of A2 naar de BTS van Moochiit om vervolgens de skytrain te nemen. Ook vanuit Moochit vertrekken regelmatig bussen naar Khaosan road, wat voor o.m. de backpackers interessant is te weten.
    Het is stukken goekoper, maar het kost alleen de helft meer reistijd en je bent niet afhankelijk van de luimen van een taxi chauffeur.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website