Het grote ouwe lullenboek

Door Gringo
Geplaatst in Boekrecensies
Tags: ,
1 juni 2022

In De Volkskrant las ik een mooi geschreven verhaal van de schrijver l Jerry Goossens met als titel “Wilt u alstublieft geen grappen maken over buikjes? Bedankt, namens alle mannen!”. Het is een verhaal om u te verleiden zijn recent uitgegeven boek “Het grote ouwe lullenboek” te kopen. In dit boek komen alle feiten en fabels over het ouder wordende mannenlichaam en -brein aan bod.

Want al blijft de man in zijn hoofd altijd een rockende kwajongen, ook in een mannenleven verandert er veel bij het bereiken van een zekere leeftijd. Hoe zit het met haaruitval, een beginnend buikje, minder uithoudingsvermogen en impotentie? Komen we allemaal in een midlifecrisis terecht of worden we alleen maar knapper naarmate we ouder worden (ondanks de kaalheid)? Moet je echt gezonder gaan eten en meer bewegen als je eenmaal een middelbare leeftijd hebt bereikt? In dit boek vind je wetenschappelijk onderbouwde antwoorden, interviews met deskundigen herkenbare ervaringsverhalen.

Ik heb het boek nog niet gelezen, maar ga dat zeker doen, want ik behoor wel tot de doelgroep tot op zekere hoogte. Ik beperk mij nu tot twee recensies (van de vele), die ik op de website bol.com tegenkwam.

Recensie 1

Wat een heerlijk boek is dit, zeg! No nonsens aanpak met veel humor om te lachen over alles wat de ouder wordende kerel zou moeten boeien of hij op zijn minst moet weten. Mooie combinatie van levenservaringen van de schrijver, zelfspot en met toegankelijke wetenschappelijke zaken onderbouwd. Geweldig hoe veel onzin en zogenaamde wetten op de juiste plek worden gezet en de kern wordt gepakt. Een boek van slechts 200 bladzijden waarvoor je nooit te oud bent om te beginnen maar beter al voor je 40ste kan oppakken.

Recensie 2

Erg goed boek! Heb het in één ruk uitgelezen. Door de humoristische schrijfstijl leest het, ondanks dat het voor niet-medisch onderlegde personen onbekende thema’s aansnijdt, als een trein. De luchtige manier van vertellen, gecombineerd met de persoonlijke anekdotes, maken het erg herkenbaar voor alle mannen, terwijl het de serieuze onderwerpen totaal niet in de weg zit. Zonder geforceerd lollig te zijn komen tal van thema’s aan bod die iedere man van middelbare leeftijd aangaat. Sterk punt dat er regelmatig vooraanstaande experts aan het woord komen om de thema’s te duiden en wetenschappelijke achtergrondinformatie te verstrekken. Ik kan het 100% aanbevelen.

Tenslotte

Google de titel van het boek en u vindt meerdere websites met aanvullende informatie. Op Bruna.nl zijn zelfs enkele pagina’s van het boek te zien en te lezen. Het ideale cadeau voor Vaderdag op 19 juni aanstaande!