Thailand, het land van gouden tempels, witte zandstranden, lachende gastheren. Of van overvolle luchthavens en epische files?

Tegenover een vloedgolf van Chinese toeristen die zijn luchthavens dwingt boven hun capaciteit passagiers af te handelen, spendeert de Zuidoost-Aziatische staat miljarden om zijn infrastructuur te verbeteren, nieuwe eilanden en steden open te stellen voor reizigers en zijn imago van goedkope winkels, hotels en seks te verbeteren voor de komende 50 jaar. Maar de verandering zal nog jaren duren en zal zelfs dan misschien niet gelijke tred houden met de stijgende bezoekersaantallen die de Land of Smiles een reputatie hebben gegeven voor vertragingen, overbevolking en het harde optreden door de overheid.

Strategie

“Onze strategie was meer voor minder, niet minder voor meer, dus hebben we veel toeristen uit China uitgenodigd”, zei Suvit Maesincee in een interview vorige maand, toen hij als minister verbonden was aan het kantoor van de premier. “Ik denk dat we in de nabije toekomst moeten overstappen van volume naar waarde.”

De door het leger gesteunde regering vertrouwt op het toerisme, dat voor 18 procent van de economie verantwoordelijk is. De buitenlandse instroom heeft de Baht dit jaar tot een van de sterkste valuta in Azië gemaakt, een lichtpuntje temidden van een zwakke binnenlandse consumentenvraag en particuliere investeringen. Hoewel het van plan is meer dan $ 5 miljard te besteden aan het verdubbelen van capaciteit op zijn internationale luchthavens, is het van plan om het aantal buitenlandse toeristen in hetzelfde tempo te verhogen om in het komende decennium 68 miljoen bezoekers te bereiken.

Luchthavens Bangkok

In het hart van de upgrade, en de congestie, bevinden zich de twee internationale luchthavens van Bangkok: Suvarnabhumi en Don Mueang, die 40 procent meer passagiers afhandelen dan de ontworpen capaciteit. Nieuwe terminals, faciliteiten en een extra start- en landingsbaan zullen de capaciteit op 130 miljoen passagiers per jaar brengen.

Maar het werk zal niet eerder dan in 2022 voltooid zijn en dat betekent, dat het eerste wat reizigers nu ervaren van Thailand is de lange rij wachtenden bij de paspoortcontrole door de Immigration Police.

Een woordvoerder van de Association of Thai Travel Agents zegt: “ Over drie tot vijf jaar zullen we geplande toeristische groei niet halen vanwege een gebrek aan luchthavencapaciteit. Het probleem met de Thaise overheid is dat ze het aantal bezoekers willen verhogen, maar ze vergeten om eerst te controleren of we ze kunnen afhandelen en herbergen.”

Toerisme

Het vermogen van Thailand om toeristen aan te trekken heeft de gevolgen van een militaire coup, een tsunami, overstromingen, politieke protesten, blokkades van luchthavens en de wereldwijde financiële crisis getrotseerd. In de afgelopen 15 jaar zijn meer bezoekers uit Europa, Noord-Amerika, Japan en Zuidoost-Azië aangekomen. Maar het is de explosie in Chinese bezoekers sinds de 2012 Chinese roadmovie “Lost in Thailand” die de industrie heeft veranderd.

Chinese toeristen

Het aantal Chinese bezoekers aan Thailand is in de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd tot 8,8 miljoen in 2016. Zij vertegenwoordigen, volgens officiële gegevens, meer dan een kwart van alle buitenlandse toeristen en 28 procent van de omzet.

De plotselinge instroom, aangewakkerd door georganiseerde reizen georganiseerd in China, leidde tot beschuldigingen van zogenaamd zero-dollar toerisme, waarbij groepen werden begeleid door winkel- en bezichtigingsroutes die weinig voordeel opleverden voor het gastland.

Vorig jaar werd er door de Thaise overheid ingegrepen op die zero-dollar tours, waarbij 29 operators werden vervolgd, hetgeen een tijdelijke dip in Chinese aankomsten veroorzaakte, maar de toeristenaantallen vanuit China herstelden zich snel.

Toekomstplannen

Eén plan omvat een door Japan gesteunde double-railverbinding van $ 15 miljard van de hoofdstad naar Chiang Mai in het noorden die steden en steden langs de route zou openen. Een andere is om een ​​nieuwe regionale luchthaven in het zuiden te bouwen in Betong, een gebied dat gevoelig is voor onrust van islamitische separatisten. Phuket opende vorig jaar een nieuwe internationale terminal, op zoek om een ​​toegangspoort te worden voor omliggende gebieden zoals Phang Nga en Krabi.

Daarnaast is de regering bezig met het vernieuwen van de oude U-Tapao-luchtmachtbasis nabij Pattaya, vanwaar de Amerikaanse B-52’s in de jaren zestig Vietnam bombardeerden. Een door China gefinancierde hogesnelheidstrein verbindt het strandresort met de luchthavens van Bangkok, 150 kilometer naar het noorden.

Meer-van-minder

Er zijn enkele tekenen dat de meer-van-minder-strategie mogelijk een effect heeft. De omzet van het toerisme in de eerste 10 maanden van dit jaar steeg met ongeveer 9 procent en overtrof daarmee de bezoekersaantallen met 6,4 procent, volgens gegevens van het Thaise ministerie van Toerisme. Maar het extraheren van meer winst van bezoekers zal niet eenvoudig zijn. Thailand is al een van ’s werelds topbestemmingen voor medisch toerisme, en high-end resorts hebben zich al tientallen jaren genesteld in afgelegen baaien en schilderachtige bossen

Concurrentie

Het succes van Thailand ontgaat de omringende landen niet. Met name Indonesië en Maleisië proberen ook een deel van het Chinese massa-toerisme binnen te halen. De Indonesische president Joko Widodo is van plan “10 nieuwe Balis” te creëren om te proberen het succes van het Eiland der Goden te herhalen, dat meer dan 40 procent van de 11,6 miljoen bezoekers naar het land huisvest. Maleisië investeert miljarden in het openstellen van de oostkust, inclusief het bouwen van een spoorlijn naar de hoofdstad.

Bron: beknopte vertaling van een artikel op Bloomberg van Natnicha Chuwiruch

3 reacties op “Thaise luchthavens kunnen het Chinese massatoerisme niet aan”

  1. Ruud 2.0 zegt op

    Een eenvoudige snelle oplossing is het bouwen van hyperloops.
    Bangkok Chiangmai in 35 minuten. Doortrekken hyperloop naar Kunmang (China) en het begin van het High Speed netwerk.
    Een hyperloop tot aan Shianghai zou perfect zijn. Bangkok – Shanghai in minder dan 3 uur. Daar kunnen vliegtuigen niet tegen op.
    Kosten hyperloop Bangkok Chiangmai ca. 3 miljard euro en kan ongeveer 30.000 reizigers per dag vervoeren ofwel 11 miljoen per jaar
    Minder druk op de vliegvelden en vanaf jaar 1 winstgevend.
    Noot:
    Er zijn in China slechts 4 Hoge Snelheid trein trajecten winstgevend en aldaar wonen slechts 1,3 miljard mensen.
    Het treintraject in Laos is niet voor Hoge Snelheidstreinen, maar geschikt voor Snelheid steunen met max. 200 km per uur.

    Gezien creativiteit, innovatieve oplossingen niet in een Thais woordenboek staan zullen de hyperloops over ca. 30 jaar in Thailand gebouwd gaan worden.
    China maakt veel landen in wereld afhankelijk door het geven van hulp op de diverse projecten en neemt daarmee de leidersrol van USA over op economisch gebied.

    • Cornelis zegt op

      Hyperloops vormen op dit moment nog lang geen ‘eenvoudige en snelle oplossing. E.e.a. verkeert nog in een experimentele fase.

      • Ruud 2.0 zegt op

        Geplande en aan sommige de werkzaamheden gestart:
        India
        Dubai
        Canada
        USA gepland 2 trajecten o.m. Virgin Hyperloop
        Australie
        Het “experimentele” zal op zeer korte termijn (2019) op enkele plaatsen werkelijkheid zijn.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website