Helmloos Thailand is hopeloos

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
26 juni 2018
ferdyboy / Shutterstock.com

Net als in vele andere landen is het in Thailand verplicht een valhelm te dragen als men een motorvoertuig op twee wielen (motor of scooter) berijdt. Dat is uiteraard om de verkeersveiligheid te bevorderen, maar niet iedere Thai en met hen ook vele buitenlandse bezoekers denken daar zo over.

Men meent, dat de helm verplicht is, omdat je anders een bekeuring kunt oplopen. Als je dan vrijwel zeker weet, dat er geen politie-controle is, dan is het toch heerlijk om zonder helm te rijden.

Verkeer in Thailand

Thailand staat aan de top van de wereld als het om het aantal doden en gewonden in het verkeer gaat. We weten allemaal, dat een groot deel van die slachtoffers bestuurders of passagiers zijn van die motorrijtuigen en in heel veel gevallen droegen zij geen helm. Je hoeft geen deskundige te zijn om te begrijpen, dat het dragen van een valhelm vele levens had kunnen sparen. Onderzoeken op dat gebied spreken van wel 30 tot 40% minder doden en gewonden. Goed, u kunt zeggen, dat de helmen, die gebruikt worden van slechte kwaliteit zijn, maar toch, ook die helmen zouden minder doden hebben opgeleverd.

ferdyboy / Shutterstock.com

Controle door politie

Maar als het wettelijk verplicht is, dan is er toch politie om het te controleren? Ja, die controles gebeuren wel, maar mondjesmaat en op plaatsen en tijden, dat het de politie uitkomt. Als ik hier in Pattaya om een uur of acht “s morgens ergens naar toe rijd, dan heeft – schat ik – 70 tot 80% geen helm op. Dat zijn dan voornamelijk scholieren, de meest kwetsbare groep. Dat zij met soms 3 of 4 personen op een brommer rijden en bovendien hoogstwaarschijnlijk geen rijbewijs hebben komt daar nog bij. Geen politie te bekennen.

Neem het komt de politie beter uit om rond tien uur – als het school- en werkverkeer op de bestemming zijn – te beginnen met controles op zogenaamde strategische plaatsen. Met mij vele andere motorrijders weten waar die controles zijn, dus als het even kan, neem je een alternatieve route. Ik doe dat niet omdat ik geen helm draag (altijd!), maar gewoon ik houd niet van die controles, ze vinden altijd wel wat om je te bekeuren. Een bekeuring is op zich niet zo erg, het kost je een paar honderd baht, maar het vervelende is, dat je naar het politiebureau moet om daar, als het even tegenzit, in een lange rij moet wachten todat je je boete mag betalen.

ferdyboy / Shutterstock.com

Thaise mentaliteit

Zo denkt de Thai daar kennelijk ook over, Boete? Jammer dan, maar geen reden om alsnog een helm te gaan dragen. Sommigen wijten dat aan de Thaise mentaliteit, die in sociaal opzicht te wensen over laat. Ik schrijf dit verhaal, omdat een verslaggever van Thaiger met een (te) simpele oplossing komt. Hij is onlangs in Ho Chi Min stad gewwest en het viel hem op, dat vrijwel alle motorrijders zijn voorzien van een valhelm. Waarom daar wel en in Thailand niet?

Sociale normen

De verslaggever – een buitenlander – vindt het antwoord simpel: creëer een sociale norm waarin het dragen van helmen, zoals in Vietnam, de gebruikelijke praktijk is. Een sociale norm is een groepsovertuiging over hoe personen zich in verschillende contexten zouden moeten gedragen. Normen in elke cultuur creëren conformiteit die ervoor zorgt dat mensen gesocialiseerd raken in de cultuur waarin ze leven.

Hij komt dan met twee eenvoudige suggesties met behulp van sociale normmodellen:

  • Het eerste idee is om in soapseries op de televisie, die populair zijn in Thailand,  personages en situaties te introduceren waarin helmen prominent worden weergegeven, niet alleen wanneer personages op hun motorfiets rijden, maar ook wanneer ze hun huis uitgaan, de helm opzetten en dan vertrekken.
  • Het tweede idee is om een ​​public relations-campagne op te zetten waarin de boodschap is dat andere Thais al helmen gebruiken. Helmloos zijn wordt daarom beschouwd als a-sociaal normatief gedrag.

Tenslotte

Het is inderdaad de hoogste tijd om het gedragspatroon ten opzichte van de helmcultuur in Thailand te veranderen. Het levert alleen maar veel verdriet voor vele mensen op. De bovenstaande suggesties kunnen best helpen, maar het is volgens mij onvoldoende om het probleem op te lossen.

Hoe het dan wel moet kan ik ook niet zeggen, maar wie wel?


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

19 reacties op “Helmloos Thailand is hopeloos”

  1. johank zegt op

    En, het is toch van de zotte, dat ze je aan houden en daar een bekeuring voor geven, en dat je vervolgens door mag rijden zonder helm, en bij aanhouding door een andere diender, bij het laten zien van je bekeuring, gewoon met een WAAJ verder kan rijden zonder weer te betalen!
    Kortom, ga in de ochtend zonder helm rijden voor het politie bureau, krijg een bekeuring, en ga voor de fun de hele dag langs controles rijden om het systeem te sarren, en dat allemaal voor €10!
    Amazing Thailand…
    Wie deze regel bedacht heeft kunnen ze beter…

  2. Joop Donnars zegt op

    Dit is helemaal waar en daar komt nog bij zodra je de bekeuring hebt betaald een vrijbrief hebt voor de hele dag om zonder helm te rijden .
    Ikzelf draag altijd een helm en ik weet precies waar en wanneer op Koh Chang de politie zin heeft om te controleren . Ook moelijk op Koh Chang een alternatieve route te vinden .
    Ik zie vaak de toeristen een motorbike huren zonder rijbewijs , geen ervaring en zonder helm .
    Veel fatale ongelukken hiermee op Koh Chang .

  3. Rob Tha Mai zegt op

    Waar let de politie op, juist of er een helm is, maar niet wat voor helm, vaak een bouwhelm. Dan wordt er ook niet of de kinband aan is ( bouwhelm heeft geen keelband. Dan zijn er wel bromfietshelmen, maar dan vol versiert met stickers. Deze sticker heeft lijm, welke weekmakers hebben, dus de helm wordt zwakker.
    Dan hebben we nog dat de politie zelf ook zonder helm rijdt. Nu moet de chef ook vervoerd worden, deze heeft ook geen helm op, want je moet aan de pet zien wie de chef is.
    Nu wordt er vaak halverwege de maand en aan het eind van de maand gecontroleerd, de mensen hebben geld en er moet contant afgerekend worden. In wiens zak verdwijnt dit?

  4. Hans Bos zegt op

    Geen helm bij controle? Dan de scooter ter plekke laten staan, totdat iemand mét een helm het voertuig komt ophalen. Thai hebben niet alleen een hekel aan betalen, maar nog meer aan lopen. Moet je eens zien hoe snel iedereen een helm draagt.

    • koos zegt op

      Zo makelijk kom je niet van een thai af.
      Ze leggen hem netjes in het mandje voorin en zetten hem op vlak voor de controle.
      Standaard rond de feestdagen en iedereen vind dit normaal ook de politie.

  5. Andre zegt op

    Ten 1e, bij aankoop van een brommer, motorbike, verplicht een goede helm erbij leveren en de kostprijs in de prijs van de brommer verwerken.
    Ten 2e, boetes hoger maken en niet met een excuus komen van dat kunnen ze niet betalen.
    Ten 3e, rijbewijs inleveren voor een aantal maanden en als dit nog niet helpt opnieuw rijbewijs halen.
    Ten 4e, en nu komt het, de corruptie is, helaas, in Thailand niet uit te bannen dus gewoon lekker door gaan en proberen om nummer 1 te blijven in de wereld met meeste doden, dan zijn ze nog ergens nummer 1 in !!!!!!

    • janbeute zegt op

      Bij aankoop van een nieuwe brommer krijg je meestal altijd al een goedgekeurde helm gratis geleverd door de dealer .
      Veelal beland deze bij de Thaise eigenaar direct ergens in de kast en verzamelt alleen stof door de Jaren heen .
      Dus punt 1 kan vervallen .
      Hogere boetes helpen ook niet , beter is het om de brommer een weekje of twee in beslag te nemen op het politie bureau , geloof me dat doet meer pijn .
      En wat die racende school jochies aangaat , brommers onmiddelijk in beslag nemen en onder toeziendoog van die jochies enkele weken later de brommers later verschroten tot recycled metaal .

      Jan Beute .

  6. Cor zegt op

    Hallo Gringo

    Ik snap niet waar jij medelijden mee hebt, en dan de vraag hoe moet het dan wel?
    Het eerste zou ik eens beginnen bij de politie zelf. Het is namelijk zo dat hoe hoger de functie met een politiepet op het hoofd sta je boven de wet en hoef je geen helm te dragen,(VOORBEELDFUNCTIE) kijk ook eens naar al die hulppolitie agenten die ‘s avonds over de beach rijden met de motorfiets die hebben het ook niet nodig een helm te dragen. Zeg niet het is niet waar want doen moet je maar eens komen kijken bij Plaa Loma onder aan Pattaya Klang aan de beachroad daar treffen die jongens zich geregeld om van die mooie fotootjes te maken van hun zelf in groepsverband. Ze hebben alleen maar oog voor hun zelf want achter deze jongens met die mooie fotootjes rijden alle taxi’s door het rode licht van de voetgangers oversteekplaats, levensgevaarlijk!
    Ik dacht dat de politie het voorbeeld moet geven, maar daar is geen denken aan, die zorgen het liefst voor hun zelf. Ik heb hier geen woorden voor, schandalig gewoon!

  7. Yves zegt op

    In uw artikel staat dat bij motorviertuigen op 2 wielen de helmdracht verplicht is… Onlangs kreeg ik nog een boete omdat ik geen helm droeg op mijn quad (motorvoertuig op 4 wielen). Is er iemand op de hoogte van de juiste wetgeving?

    • raymond kil zegt op

      voor Thailand weet ik het niet zeker, maar in Nederland moet je op een quad een helm dragen OF een gordel (heupgordel) dragen. Het is dus OF helm OF gordel.

  8. eric zegt op

    In Vietnam ben je je motorfiets tijdelijk kwijt in geval je hem berijdt zonder helm en door de politie wordt aangehouden. Dat betekent dat je niet naar je werk kan, dus geen inkomen hebt en dus geen eten en dus honger!!! Zou de politie in Thailand moeten doen, tijdelijk 1 maand motorfiets kwijt wanneer je geen helm draagt. Ik denk dat het probleem van geen helm dragen per direct is opgelost!

  9. geert zegt op

    Al geef je een thai div keren een boete ze lachen er gewoon om .
    Mijn vriendin laats 3 keer in een paar weken tijd ik zei doe die helm op ze lachte maar wat.
    Ik moest het vanzelf wel weer betalen en ze rijdt rustig zonder helm verder.
    De enigste oplossing is motorbike een week in beslag nemen dan moeten ze lopen en daar heeft een thai een hekel aan.

  10. fred zegt op

    Ik zie dat mensen in Europa zoveel mogelijk een boete proberen te vermijden opdat het veel geld is. Een boete kost hier al gauw een dagloon.
    Als je er zou vanuit gaan dat een Thai 10 euro per dag verdiend is dit in Thailand eveneens een dagloon. Toch rijdt in Pattaya nog steeds ongeveer de helft van de Thais zonder helm. De boete wordt met plezier betaald.
    In Afrikaanse landen (waar men theoretisch ongeveer hetzelfde verdiende) ondervond ik dat een boete een drama betekende voor de meeste mensen
    Net daarom vraag ik me weer af of dat verhaaltje van die kleine Thaise loontjes wel klopt. Het straatbeeld aanschouwend heb ik toch een heel andere indruk.

  11. Loeng Johnny zegt op

    Ik versta het ook niet waarom de Thai zo hardleers zijn!
    Hier in Ubon Ratchathani City en omstreken zijn er wel degelijk vele controles op de helmplicht.
    De politie staat meestal op dezelfde plaatsen en toch rijden daar nog helmloze motorfietsers rond. Onbegrijpelijk of misschien wel gewoon dom, ik kan het niet anders verklaren.

    Wel te verklaren is dat er op de spitsuren geen controles mogelijk zijn. Het personeel wordt dan elders ingezet!

    Een oplossing zou zijn: de motorfiets gewoon inhouden totdat de boete is betaald en men zich met een helm komt aanmelden. Natuurlijk zullen er daar ook misbruiken van komen! Gewoon helm doorgeven is zo een voorbeeld!
    Maar het inhouden van de motorfiets is wel een goede oplossing. De bestuurder moet immers moeite doen! Ten eerste moet hij maar zien hoe hij op zijn bestemming komt en dan de hele rompslomp om zijn motorfiets terug te krijgen. Zo zou je denken dat men toch 2 keer nadenkt om zonder helm rond te rijden.
    Maar ja een Thai denkt niet verder na, dan zijn platte neus lang is!

  12. Robert zegt op

    De valhelm is er volgens mij niet om de verkeersveiligheid te bevorderen (helaas), maar om letsel te verminderen of te voorkomen.

    • fred zegt op

      Ik weet niet wat het nut is van zo’n potje van 79 baht op je hoofd ?? Dat men je herkent aan de kleur van dat plastiek ? Volgens mij is een wollen muts nog efficiënter.

  13. danny zegt op

    beste mensen,

    Hoe vaak is dit onderwerp niet al voorbij gezeurd ?
    Voordat ik naar Thailand ben gekomen heb ik mij goed ingelezen in hun andere manier van denken, waardoor
    ik ook hun andere manier van denken over autorijden,drinken, roken, eten,politiek denken, hun stem en omkoop-gedrag ,naast hun gif gebruik in de landbouw ,afvalverwerking en nog honderdduizend andere verschillen heb geaccepteerd,maar ook vaak kan begrijpen.
    Ik vind het iemands eigen verantwoordelijkheid of iemand een helm op zet of wat die kwaliteit van die helm is.
    Het is geen overheidstaak om volwassenen opnieuw massaal op te voeden.
    Als de meerderheid van de bevolking geen helm wilt dragen of de helm van slechte kwaliteit wil kopen of onverzekerd op de weg gaat rijden of de meerderheid van de bevolking toch van omkoping houdt of zich graag in de schulden wilt steken zal ik dat als gast in Thailand moeten accepteren.
    Laten we vooral naar onze eigen ongezonde bierbuiken,rook en seksgedrag kijken in plaats van hun helmgedrag met het bekende westers wijsvingertje.
    Danny

    • janbeute zegt op

      Beste Danny .

      Rest mij nog de vraag hoe accepteer jij het , als je een aanrijding zou hebben gehad door schuld van een Thaise gemotoriseerde weggebruiker met materieel en vooral ernstig lichamelijk letsel aan jouwpersoon .
      En deze glimlachende Thaise weggebruiker niet verzekerd is en geen geld heeft .
      En de politie zoals gewoonlijk niks onderneemt .
      Met alle pijn aan lichaamsdelen en financieele kosten die dat met zich meebrengt .
      Want dan zou het verhaal van de gast in Thailand die alles moeten accepteren weleens anders kunnen worden .
      En daar komt ook nog bij dat wij helemaal geen gast in Thailand zijn , wij wonen en leven en investeren en sommigen zoals ik betalen ook nog belasting hier namelijk .
      Ik voel mij namelijk geen gast hier maar inwoner van Thailand net als mijn Thaise buren .
      Met dit verschil dat zij de Thaise nationaliteit hebben en ik de Nederlandse .

      Jan Beute .

  14. Nicky zegt op

    Er zou inderdaad bij de soaps veel meer aandacht moeten besteed worden aan dit soort dingen. En dan niet alleen voor helmen. BV ook bij afval en plastic. Als die soapsterren het goede voorbeeld geven en bv hip vinden om een helm te dragen, volgt de bevolking vanzelf. In europa worden er ook ongemerkt boodschappen mee gegeven in soaps.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website