Helmloos Thailand is hopeloos

Door Gringo
Geplaatst in Achtergrond
Tags: , ,
10 april 2021

(Athawit Ketsak / Shutterstock.com)

Net als in vele andere landen is het in Thailand verplicht een valhelm te dragen als men een motorvoertuig op twee wielen (motor of scooter) berijdt. Dat is uiteraard om de verkeersveiligheid te bevorderen, maar niet iedere Thai en met hen ook vele buitenlandse bezoekers denken daar zo over.

Men meent, dat de helm verplicht is, omdat je anders een bekeuring kunt oplopen. Als je dan vrijwel zeker weet, dat er geen politie-controle is, dan is het toch heerlijk om zonder helm te rijden.

Verkeer in Thailand

Thailand staat aan de top van de wereld als het om het aantal doden en gewonden in het verkeer gaat. We weten allemaal, dat een groot deel van die slachtoffers bestuurders of passagiers zijn van die motorrijtuigen en in heel veel gevallen droegen zij geen helm. Je hoeft geen deskundige te zijn om te begrijpen, dat het dragen van een valhelm vele levens had kunnen sparen. Onderzoeken op dat gebied spreken van wel 30 tot 40% minder doden en gewonden. Goed, u kunt zeggen, dat de helmen, die gebruikt worden van slechte kwaliteit zijn, maar toch, ook die helmen zouden minder doden hebben opgeleverd.

(1000 Words / Shutterstock.com)

Controle door politie

Maar als het wettelijk verplicht is, dan is er toch politie om het te controleren? Ja, die controles gebeuren wel, maar mondjesmaat en op plaatsen en tijden, dat het de politie uitkomt. Als ik hier in Pattaya om een uur of acht “s morgens ergens naar toe rijd, dan heeft – schat ik – 70 tot 80% geen helm op. Dat zijn dan voornamelijk scholieren, de meest kwetsbare groep. Dat zij met soms 3 of 4 personen op een brommer rijden en bovendien hoogstwaarschijnlijk geen rijbewijs hebben komt daar nog bij. Geen politie te bekennen.

Neem het komt de politie beter uit om rond tien uur – als het school- en werkverkeer op de bestemming zijn – te beginnen met controles op zogenaamde strategische plaatsen. Met mij vele andere motorrijders weten waar die controles zijn, dus als het even kan, neem je een alternatieve route. Ik doe dat niet omdat ik geen helm draag (altijd!), maar gewoon ik houd niet van die controles, ze vinden altijd wel wat om je te bekeuren. Een bekeuring is op zich niet zo erg, het kost je een paar honderd baht, maar het vervelende is, dat je naar het politiebureau moet om daar, als het even tegenzit, in een lange rij moet wachten todat je je boete mag betalen.

Thaise mentaliteit

Zo denkt de Thai daar kennelijk ook over, Boete? Jammer dan, maar geen reden om alsnog een helm te gaan dragen. Sommigen wijten dat aan de Thaise mentaliteit, die in sociaal opzicht te wensen over laat. Ik schrijf dit verhaal, omdat een verslaggever van Thaiger met een (te) simpele oplossing komt. Hij is onlangs in Ho Chi Min stad geweest en het viel hem op, dat vrijwel alle motorrijders zijn voorzien van een valhelm. Waarom daar wel en in Thailand niet?

Sociale normen

De verslaggever – een buitenlander – vindt het antwoord simpel: creëer een sociale norm waarin het dragen van helmen, zoals in Vietnam, de gebruikelijke praktijk is. Een sociale norm is een groepsovertuiging over hoe personen zich in verschillende contexten zouden moeten gedragen. Normen in elke cultuur creëren conformiteit die ervoor zorgt dat mensen gesocialiseerd raken in de cultuur waarin ze leven.

Hij komt dan met twee eenvoudige suggesties met behulp van sociale normmodellen:

  • Het eerste idee is om in soapseries op de televisie, die populair zijn in Thailand,  personages en situaties te introduceren waarin helmen prominent worden weergegeven, niet alleen wanneer personages op hun motorfiets rijden, maar ook wanneer ze hun huis uitgaan, de helm opzetten en dan vertrekken.
  • Het tweede idee is om een ​​public relations-campagne op te zetten waarin de boodschap is dat andere Thais al helmen gebruiken. Helmloos zijn wordt daarom beschouwd als a-sociaal normatief gedrag.

Tenslotte

Het is inderdaad de hoogste tijd om het gedragspatroon ten opzichte van de helmcultuur in Thailand te veranderen. Het levert alleen maar veel verdriet voor vele mensen op. De bovenstaande suggesties kunnen best helpen, maar het is volgens mij onvoldoende om het probleem op te lossen.

Hoe het dan wel moet kan ik ook niet zeggen, maar wie wel?

– Herplaatst bericht –


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 2 votes.
Please wait...

44 reacties op “Helmloos Thailand is hopeloos”

  1. johank zegt op

    En, het is toch van de zotte, dat ze je aan houden en daar een bekeuring voor geven, en dat je vervolgens door mag rijden zonder helm, en bij aanhouding door een andere diender, bij het laten zien van je bekeuring, gewoon met een WAAJ verder kan rijden zonder weer te betalen!
    Kortom, ga in de ochtend zonder helm rijden voor het politie bureau, krijg een bekeuring, en ga voor de fun de hele dag langs controles rijden om het systeem te sarren, en dat allemaal voor €10!
    Amazing Thailand…
    Wie deze regel bedacht heeft kunnen ze beter…

  2. Joop Donnars zegt op

    Dit is helemaal waar en daar komt nog bij zodra je de bekeuring hebt betaald een vrijbrief hebt voor de hele dag om zonder helm te rijden .
    Ikzelf draag altijd een helm en ik weet precies waar en wanneer op Koh Chang de politie zin heeft om te controleren . Ook moelijk op Koh Chang een alternatieve route te vinden .
    Ik zie vaak de toeristen een motorbike huren zonder rijbewijs , geen ervaring en zonder helm .
    Veel fatale ongelukken hiermee op Koh Chang .

    • Philippe zegt op

      Klopt als een bus Joop … en er is inderdaad maar één weg op Koh Chang, de enige alternatieve weg is kennismaking met de zee 🙂 … anyhow je ziet van “verre” dat er controle is, simpelweg omdat 80% ineens langs de weg gaat staan .. en geloof me dit is niet omdat er links of rechts solden zijn (van helmen) …
      Persoonlijk heb ik door de jaren heen op Koh Chang slechts een ongeluk gezien maar wel veel verhalen gehoord waarvan een groot deel begon met “ze hebben hier 8 cocktails gedronken … die hebben hier gezopen .. ” en gaat zo maar verder, dus met of zonder helm “niet te vermijden”.
      Regel één: rijd nooit als je gedronken hebt, taxi van A naar Z kost je peanuts (op Koh Chang).
      Regel twee: wees steeds, maar steeds alert want de rijrichting is anders
      Regel drie (en zeker op Koh Chang): vermijd het rijden als het geregend heeft of als het regent
      En regel vier durf ik niet te schrijven, want “ik” durf ook wel eens zonder helm te rijden, weliswaar voor een korte afstand of langs de andere kant van het eiland waar je geen kat tegenkomt, maar dan nog …niet verstandig .. maar laat ons allen eerlijk zijn … tegen zo’n 60 à 70 per uur met je haar in de wind … toch zalig hé (maar ook ho zo stom)

  3. Rob Tha Mai zegt op

    Waar let de politie op, juist of er een helm is, maar niet wat voor helm, vaak een bouwhelm. Dan wordt er ook niet of de kinband aan is ( bouwhelm heeft geen keelband. Dan zijn er wel bromfietshelmen, maar dan vol versiert met stickers. Deze sticker heeft lijm, welke weekmakers hebben, dus de helm wordt zwakker.
    Dan hebben we nog dat de politie zelf ook zonder helm rijdt. Nu moet de chef ook vervoerd worden, deze heeft ook geen helm op, want je moet aan de pet zien wie de chef is.
    Nu wordt er vaak halverwege de maand en aan het eind van de maand gecontroleerd, de mensen hebben geld en er moet contant afgerekend worden. In wiens zak verdwijnt dit?

  4. Hans Bos zegt op

    Geen helm bij controle? Dan de scooter ter plekke laten staan, totdat iemand mét een helm het voertuig komt ophalen. Thai hebben niet alleen een hekel aan betalen, maar nog meer aan lopen. Moet je eens zien hoe snel iedereen een helm draagt.

    • koos zegt op

      Zo makelijk kom je niet van een thai af.
      Ze leggen hem netjes in het mandje voorin en zetten hem op vlak voor de controle.
      Standaard rond de feestdagen en iedereen vind dit normaal ook de politie.

  5. Andre zegt op

    Ten 1e, bij aankoop van een brommer, motorbike, verplicht een goede helm erbij leveren en de kostprijs in de prijs van de brommer verwerken.
    Ten 2e, boetes hoger maken en niet met een excuus komen van dat kunnen ze niet betalen.
    Ten 3e, rijbewijs inleveren voor een aantal maanden en als dit nog niet helpt opnieuw rijbewijs halen.
    Ten 4e, en nu komt het, de corruptie is, helaas, in Thailand niet uit te bannen dus gewoon lekker door gaan en proberen om nummer 1 te blijven in de wereld met meeste doden, dan zijn ze nog ergens nummer 1 in !!!!!!

    • janbeute zegt op

      Bij aankoop van een nieuwe brommer krijg je meestal altijd al een goedgekeurde helm gratis geleverd door de dealer .
      Veelal beland deze bij de Thaise eigenaar direct ergens in de kast en verzamelt alleen stof door de Jaren heen .
      Dus punt 1 kan vervallen .
      Hogere boetes helpen ook niet , beter is het om de brommer een weekje of twee in beslag te nemen op het politie bureau , geloof me dat doet meer pijn .
      En wat die racende school jochies aangaat , brommers onmiddelijk in beslag nemen en onder toeziendoog van die jochies enkele weken later de brommers later verschroten tot recycled metaal .

      Jan Beute .

    • Marc Dalle zegt op

      Rijbewijs intrekken??? Veel jongeren zelfs soms 7-8 jaar oud hebben geen rijbewijs en rijden vrolijk rond. Vooral dan buiten de grotere steden. Op het platteland ook veel ouderen die geen rijbewijs hebben. Blijkbaar voor de politie geen groot probleem.

  6. Cor zegt op

    Hallo Gringo

    Ik snap niet waar jij medelijden mee hebt, en dan de vraag hoe moet het dan wel?
    Het eerste zou ik eens beginnen bij de politie zelf. Het is namelijk zo dat hoe hoger de functie met een politiepet op het hoofd sta je boven de wet en hoef je geen helm te dragen,(VOORBEELDFUNCTIE) kijk ook eens naar al die hulppolitie agenten die ‘s avonds over de beach rijden met de motorfiets die hebben het ook niet nodig een helm te dragen. Zeg niet het is niet waar want doen moet je maar eens komen kijken bij Plaa Loma onder aan Pattaya Klang aan de beachroad daar treffen die jongens zich geregeld om van die mooie fotootjes te maken van hun zelf in groepsverband. Ze hebben alleen maar oog voor hun zelf want achter deze jongens met die mooie fotootjes rijden alle taxi’s door het rode licht van de voetgangers oversteekplaats, levensgevaarlijk!
    Ik dacht dat de politie het voorbeeld moet geven, maar daar is geen denken aan, die zorgen het liefst voor hun zelf. Ik heb hier geen woorden voor, schandalig gewoon!

  7. Yves zegt op

    In uw artikel staat dat bij motorviertuigen op 2 wielen de helmdracht verplicht is… Onlangs kreeg ik nog een boete omdat ik geen helm droeg op mijn quad (motorvoertuig op 4 wielen). Is er iemand op de hoogte van de juiste wetgeving?

    • raymond kil zegt op

      voor Thailand weet ik het niet zeker, maar in Nederland moet je op een quad een helm dragen OF een gordel (heupgordel) dragen. Het is dus OF helm OF gordel.

  8. eric zegt op

    In Vietnam ben je je motorfiets tijdelijk kwijt in geval je hem berijdt zonder helm en door de politie wordt aangehouden. Dat betekent dat je niet naar je werk kan, dus geen inkomen hebt en dus geen eten en dus honger!!! Zou de politie in Thailand moeten doen, tijdelijk 1 maand motorfiets kwijt wanneer je geen helm draagt. Ik denk dat het probleem van geen helm dragen per direct is opgelost!

  9. geert zegt op

    Al geef je een thai div keren een boete ze lachen er gewoon om .
    Mijn vriendin laats 3 keer in een paar weken tijd ik zei doe die helm op ze lachte maar wat.
    Ik moest het vanzelf wel weer betalen en ze rijdt rustig zonder helm verder.
    De enigste oplossing is motorbike een week in beslag nemen dan moeten ze lopen en daar heeft een thai een hekel aan.

  10. fred zegt op

    Ik zie dat mensen in Europa zoveel mogelijk een boete proberen te vermijden opdat het veel geld is. Een boete kost hier al gauw een dagloon.
    Als je er zou vanuit gaan dat een Thai 10 euro per dag verdiend is dit in Thailand eveneens een dagloon. Toch rijdt in Pattaya nog steeds ongeveer de helft van de Thais zonder helm. De boete wordt met plezier betaald.
    In Afrikaanse landen (waar men theoretisch ongeveer hetzelfde verdiende) ondervond ik dat een boete een drama betekende voor de meeste mensen
    Net daarom vraag ik me weer af of dat verhaaltje van die kleine Thaise loontjes wel klopt. Het straatbeeld aanschouwend heb ik toch een heel andere indruk.

  11. Loeng Johnny zegt op

    Ik versta het ook niet waarom de Thai zo hardleers zijn!
    Hier in Ubon Ratchathani City en omstreken zijn er wel degelijk vele controles op de helmplicht.
    De politie staat meestal op dezelfde plaatsen en toch rijden daar nog helmloze motorfietsers rond. Onbegrijpelijk of misschien wel gewoon dom, ik kan het niet anders verklaren.

    Wel te verklaren is dat er op de spitsuren geen controles mogelijk zijn. Het personeel wordt dan elders ingezet!

    Een oplossing zou zijn: de motorfiets gewoon inhouden totdat de boete is betaald en men zich met een helm komt aanmelden. Natuurlijk zullen er daar ook misbruiken van komen! Gewoon helm doorgeven is zo een voorbeeld!
    Maar het inhouden van de motorfiets is wel een goede oplossing. De bestuurder moet immers moeite doen! Ten eerste moet hij maar zien hoe hij op zijn bestemming komt en dan de hele rompslomp om zijn motorfiets terug te krijgen. Zo zou je denken dat men toch 2 keer nadenkt om zonder helm rond te rijden.
    Maar ja een Thai denkt niet verder na, dan zijn platte neus lang is!

    • Johannes zegt op

      Ik woon in Warin Chamrap en kom vaak in Ubon Ratchantani( ligt tegen elkaar aan) maar ik zie maar weinig controles en vaak politie die gewoon de motorfietsen zonder helm voorbij rijd. Ze doen er gewoon niks aan even als het stoppen voor de witte streep bij een stoplicht, ze hebben gewoon overal schijt aan en hebben hun eigen verkeersregels.

  12. Robert zegt op

    De valhelm is er volgens mij niet om de verkeersveiligheid te bevorderen (helaas), maar om letsel te verminderen of te voorkomen.

    • fred zegt op

      Ik weet niet wat het nut is van zo’n potje van 79 baht op je hoofd ?? Dat men je herkent aan de kleur van dat plastiek ? Volgens mij is een wollen muts nog efficiënter.

  13. danny zegt op

    beste mensen,

    Hoe vaak is dit onderwerp niet al voorbij gezeurd ?
    Voordat ik naar Thailand ben gekomen heb ik mij goed ingelezen in hun andere manier van denken, waardoor
    ik ook hun andere manier van denken over autorijden,drinken, roken, eten,politiek denken, hun stem en omkoop-gedrag ,naast hun gif gebruik in de landbouw ,afvalverwerking en nog honderdduizend andere verschillen heb geaccepteerd,maar ook vaak kan begrijpen.
    Ik vind het iemands eigen verantwoordelijkheid of iemand een helm op zet of wat die kwaliteit van die helm is.
    Het is geen overheidstaak om volwassenen opnieuw massaal op te voeden.
    Als de meerderheid van de bevolking geen helm wilt dragen of de helm van slechte kwaliteit wil kopen of onverzekerd op de weg gaat rijden of de meerderheid van de bevolking toch van omkoping houdt of zich graag in de schulden wilt steken zal ik dat als gast in Thailand moeten accepteren.
    Laten we vooral naar onze eigen ongezonde bierbuiken,rook en seksgedrag kijken in plaats van hun helmgedrag met het bekende westers wijsvingertje.
    Danny

    • janbeute zegt op

      Beste Danny .

      Rest mij nog de vraag hoe accepteer jij het , als je een aanrijding zou hebben gehad door schuld van een Thaise gemotoriseerde weggebruiker met materieel en vooral ernstig lichamelijk letsel aan jouwpersoon .
      En deze glimlachende Thaise weggebruiker niet verzekerd is en geen geld heeft .
      En de politie zoals gewoonlijk niks onderneemt .
      Met alle pijn aan lichaamsdelen en financieele kosten die dat met zich meebrengt .
      Want dan zou het verhaal van de gast in Thailand die alles moeten accepteren weleens anders kunnen worden .
      En daar komt ook nog bij dat wij helemaal geen gast in Thailand zijn , wij wonen en leven en investeren en sommigen zoals ik betalen ook nog belasting hier namelijk .
      Ik voel mij namelijk geen gast hier maar inwoner van Thailand net als mijn Thaise buren .
      Met dit verschil dat zij de Thaise nationaliteit hebben en ik de Nederlandse .

      Jan Beute .

      • Wouter zegt op

        Beste Jan,

        Misschien moet je maar eens je betoog gaan houden onder de miljoenen Thai die hier elke dag weer rondrijden zonder helm. Denk je nu echt dat jij het verschil zal maken?

        Een Thai is nu eenmaal een Thai. Ze hebben hun gebreken maar zeer zeker ook hun kwaliteiten. Hun ongedwongen manier van leven siert hen. De manier van altijd maar netjes tussen 2 lijntjes te kleuren hoort hier nu eenmaal niet thuis. En net daarvan geniet ik elke dag weer van.

  14. Nicky zegt op

    Er zou inderdaad bij de soaps veel meer aandacht moeten besteed worden aan dit soort dingen. En dan niet alleen voor helmen. BV ook bij afval en plastic. Als die soapsterren het goede voorbeeld geven en bv hip vinden om een helm te dragen, volgt de bevolking vanzelf. In europa worden er ook ongemerkt boodschappen mee gegeven in soaps.

  15. Erik zegt op

    Ik heb partner en pleegzoon altijd het beeld voorgehouden van een jongeman in ons dorp die dagelijks lachend langs de weg staat en iedereen een duim geeft of het V-teken.

    Hij werkt niet en kan dat ook niet sinds hij een ongeval kreeg en zonder helm van zijn brommertje af viel en de stoeprand raakte met zijn hoofd. Hij is ook nog eens graatmager want in het grote gezin van zijn ouders brengt hij niks binnen en dus wordt zijn bord het laatst opgeschept…

    Mijn gezinsleden hebben sindsdien de discipline kunnen opbrengen een helm op het hoofd te zetten. Geen integraalhelm want ‘dat ziet niet uit’ maar -als het riempje vastzit tenminste- breekt de helm toch de val wat.

    Maar naar de tempel weigert mijn partner de helm. ‘Boeddha zorgt voor me’ is haar antwoord. En daar kan zelfs ik niet tegenop…

  16. Henk zegt op

    Mijn vrouw heeft ook wel eens het argument dat Buddha wel zorgt voor de mensen, maar dan vraag ik haar altijd waarom jaarlijks zoveel doden en gewonden vallen in het Thaise verkeer. Zij antwoordt dan dan die mensen niet hebben willen luisteren en met drank op zijn gaan rijden. Kijk, zij ook weer gelijk. Vooral dat laatste.

  17. Cornelis zegt op

    Geklets over ‘sociale normmodellen’ enz., wat een onzin. Waarom niet gewoon de naleving van bestaande wetgeving afdwingen? Zo heeft men het indertijd bij de introductie van de helmplicht in Vietnam ook aangepakt. Er werden controleposten ingericht en van iedere overtreder werd de motorfiets zonder pardon, zonder uitzondering, in beslag genomen en in een gereedstaande vrachtwagen geladen. Na betaling van een boete en mèt een helm kon de motorfiets dan op een later tijdstip op een centraal punt weer worden afgehaald. Binnen de kortste keren droeg iedereen een helm…….

  18. John zegt op

    Ik begrijp dat het niet goed is, maar ook ik draag het liefste geen helm, al die verplichten regeltjes, ben blij dat ik Europa verlaten heb.
    Ik vindt het ook heerlijk om zonder helm te rijden mijn eigen risico

    • Maryse zegt op

      Stupide, stupide standpunt! Wie draait voor de kosten als je dood bent of ernstig gewond? De maatschappij via de verzekeringen premies. Denk daar eens overna.

    • noel castille zegt op

      Na 12 jaar thailand al meer dan 7 van die idioten zien doodgaan sommige na maanden in een thais hospitaal dus good luck !

  19. A3 zegt op

    Ik begrijp het wel. Als je geen helm draagt, heb je waarschijnlijk ook niets in je hoofd wat beschermd dient te worden…..

  20. C.G.M. can Osch zegt op

    De oplossing is: net als het covid virus.
    Geen helm op 1 maand de motorbike in carantaine op het politiebureau.
    Geen helm op en geen rijbewijs de motorbike 2 maanden in carantaine.
    Geen helm op geen rijbewijs en nog niet de leeftijd om de motorbike te besturen de motorbike 3 maanden in carantaine.
    Ik denk wel dat ze op het politiebureau ruimte moeten creëren om de motorbike,s te kunnen stallen.
    Dit alles zonder boete want die worden toch niet betaald of er is geen geld om die te betalen.

  21. Jm zegt op

    Helm voor bestuurder verplicht maar niet voor passagier.
    Wat het zo niet?

    • Ruud NK zegt op

      Het is voor de passagiers ook verplicht, Maar wordt volgens mij bijna niet nageleefd. De boete voor de passagier is wettelijk 800 baht. Voor de bestuurder 400 baht. Bestuurder met passagier dus totaal 1.200 baht bij geen helm.
      De meeste Thai hebben dat bedrag niet op zak dus de thaise oplossing is dan niet handhaven. Hetzelfde wordt gehanteerd voor jongeren, geen geld waarschijnlijk dus rij maar door. Gek??, nee dit is Thailand.
      Prijzen per 1 november 2020.

  22. John Chiang Rai zegt op

    Naast het verplichte helm dragen,kent Thailand net zoals veel landen in het westen,natuurlijk nog veel meer verplichtingen,regels en verboden.
    Het grootste probleem,is de vaak incorrecte werkwijze van het Thaise politie apparaat,dat zowel door corruptie,gemakzucht,plichtverzuim,en zodoende ook het niet correcte en consuquente controleren van de verschillende regels en verboden nagaat.
    Een regering kan nog zoveel regels en wetgevingen voorschrijven,zolang deze niet goed gecontroleerd worden,zijn ze vaak niet veel meer waard dan het papier waar ze op gedrukt staan.
    Ik dacht dat Prayuth bij de ondemocratische overname van Taksin regering iets gezegd had,dat hij de bestrijding van de corruptie in Thailand als een prioriteit behandelen zou.555

  23. fred zegt op

    Ik heb toen ik jong was ook in België nog zonder helm gereden. Denk dat helmplicht er pas is gekomen begin jaren 70.
    Net omwille van die persoonlijke vrijheid vind ik Thailand me zo bevallen. Ik vind het heerlijk nog eens te kunnen terugkeren naar de tijden van vrijheid en blijheid die ooit bij ons heersten.
    En als ik me niet vergis zijn er ook in de VS staten waar men zonder helm mag rijden.

    Men kan het afkeuren en er onder elkaar eens over morren maar wie er zich allemaal aan stoort is hier niet echt op zijn plaats.

    Ik weet dat het geen voorbeeldig gedrag is maar mij stoort het niet.

    • R.Kooijmans zegt op

      mij ook niet, ze doen maar, ik draag gewoon (meestal dan) mijn dure maar degelijke helm en de rest bekijkt het maar. Ben hier niet naar toegekomen om mij weer aan van alles en nogwat te gaan ergeren, dat probeer ik nou juist zoveel mogelijk te beperken.

  24. Tima+Capelle zegt op

    Een jaar of acht geleden, gingen mijn man en ik net weg van een terras waar wij wat genuttigd hadden.
    Totdat ik bij het stoplicht tot de ontdekking kwam dat hij zijn helm niet op had. Omdat die onder de buddysit zat wilde hij hem opzetten als wij de hoek om waren, omdat hij het verkeer niet wilde ophouden. Maar dat was al niet meer nodig, want er kwam een agent aan die ons wenkte te komen. Mijn man moest een boete van ongeveer € 5 betalen. Maar hij had net zijn laate geld aan onze versnaperingen uitgegeven en toonde de agent een lege portemonnaie. Ik was toen zo aardig om mij portemonnaie te trekken, maar dat wilde deze agent beslist niet hebben. Mijn man had geen helm op, dus hij had recht op een straf. Daarop moest hij een kwartier lang met zijn helm op in een politiebox verblijven voordat hij zijn legitimatie weer terug kreeg. Ha,ha!
    Jammer dat ik toen nog geen i-Phone had waar je foto’s mee kon maken, anders had ik toch een hele leuke foto van ons avontuur voor het thuisfront kunnen maken.

  25. Roel zegt op

    Inderdaad, wat een gezeur allemaal.

    Denken we nu echt dat wij, de oh zo correcte Farang, de mentaliteit van de Thai zullen veranderen?
    Klagen en zagen, dat kunnen we dan wel weer goed 😉 Ik wil alle Farang die elke dag rondrijden zonder helm geen eten geven.

    Ik erger me ook dagelijks aan het gedrag in het verkeer maar heb me er na al die jaren bij neergelegd dat we ermee moeten leven. Ik heb mijn rijstijl zelfs al een beetje aangepast aan die van de Thai, dan kom je al wat vlotter door het verkeer en heb heel wat minder stress dan voorheen.

  26. LodewijkB zegt op

    Er is altijd iets op te merken over het gedrag van een ander. Ik kan elke dag een topic starten over hoe slecht een Thai zich gedraagt en waar ze voor verbetering vatbaar zijn. En dan zal er weer gretig geklaagd en gezaagd worden op dit forum. Het zal de Thai een worst wezen wat wij over hen denken.

    Dat er regels en wetten zijn die langs alle kanten kunnen omzeild en genegeerd worden is een vorm van vrijheid beste mensen. Is het in ons thuisland zoveel beter met wat er ons elke dag weer opgelegd wordt? Geef mij dan maar het mooie Thailand hoor.

    Zouden we niet beter dankbaar zijn voor wat dit land ons elke dag weer geeft?
    Zouden we niet beter elke dag eens stilstaan bij het feit hoe goed we het hier hebben?

    Het is hier veel beter dan wat menig leden hier soms doen doorschijnen.

    • Philiberreke zegt op

      Ik erger me niet aan de regels en wetten van het Thaise volk.
      God schept hier de dag en ik ga er vrolijk door.
      Blijft enkel het feit dat als je brommer gaat rijden zonder helm, je eigenlijk een echte stomme kloot bent.
      En dat heeft alleen te maken met gezond verstand en niet met alle teksten die hier gebrouwd worden…

      • Anatolius zegt op

        Probeer dat maar eens wijs te maken aan alle Thai die hier zo rondrijden.
        Dat is net de discussie wat hier gaande is. Dat al die mensen dan stomme kloten zijn dat durf ik niet gezegd te hebben.

        Dit topic heeft geen enkele zin. Geen enkele Thai leest dit hier. Enkel wat Farangs komen hier wat hun tijd verdrijven en sommigen denken dat ze met hun (goed bedoelde kommentaar) blijkbaar de wereld gaan veranderen.

        Ik gebruik mijn gezond verstand en rij hier helemaal niet rond met een bromfiets. Eenieder is vrij te doen wat ze willen. Dragen ze geen helm, who cares en wie zijn wij om, via dit topic, hen daarop te wijzen.

  27. peter zegt op

    EN hier hebben we de bromscooter, waar je zonder helm op mag rijden met max snelheid van 20km/h.
    Wat doen we dan dus, we voeren het ding op en rijden 30-40 km/h zonder helm.
    Een ander type uitlaat of zelfs een kleine verandering op de uitlaat en daar gaan we al.
    Waar wachten we dan op? De politie, welke je aanhoudt voor te snel rijden. Tot die tijd rijden we zonder helm.
    Maw de controle en boetes leren het ons uiteindelijk af?, te meer daar de regering er niet omgeeft of je de pijp uit gaat of zo, maar het levert een flinke staatskas op. Mochten alle verkeersgebruikers zich echt aan de regels houden, dan ontstaat er een tekort en krijg je een andere heffing, belasting.
    Voorlopig zijn boetes nog zeer lucratief voor onze regering.
    Las net even 2.5 miljoen verkeersovertredingen in het eerste kwartaal van 2020, gereduceerd tov 2019 waar het 2,7 miljoen was in dezelfde periode. Corona.

    Dus een Thai is niet anders dan een Nederlander, alleen worden ze niet of nauwelijks bekeurd.
    Wel een farang, want die heeft meestal geld op zak en is een aanvulling op het salaris.

    • Erik zegt op

      Peter, bedoel je de Nederlandse snorfiets? Dat is een 50cc op blauw kenteken die is afgesteld op 25 kmh en waar je zonder helm op mag, net zoals je op de fiets zonder helm mag.

      ‘Opvoeren’ hoeft niet eens; zet de computer terug naar fabrieksstand en je rijdt 45. Dat rijdt een elektrische fiets ook met gemak, mag ook zonder helm.

      Nederland heeft 1,3 miljoen 50 cc’tjes rijden waarvan 750.000 op blauw kenteken. Het verschil in aantal doden zal de verkeersdiscipline zijn en de aanwezigheid van fietspaden.

    • Hanzel zegt op

      Inderdaad schandalig dat de farangs zich aan de verkeersregels moeten houden. Hoe durven ze, de farang een boete te geven? Let op dat de schrijver van dit artikel opmerkt dat schoolkinderen minder vaak beboet worden. Dat kan zo zijn, maar daar speelt natuurlijke selectie een prima rol. Bij de bejaarde farangs zoals men die op dit blog vindt is dat wel anders. Daar zal men moeten handhaven, opdat ze zich ergeren en vertrekken of zich conformeren aan de lokale regels.

      In die zin geeft u het goede voorbeeld. Niets werkt beter dan een bejaarde farang die het helmloos rijden onpopulair maakt onder de rest van de bevolking. Ik wil u dan ook vragen deze reactie onder de lokale en vooral jonge bevolking kenbaar te maken. Negatieve associatie werkt immers beter dan het voorstel van het goede voorbeeld geven onder populaire figuren (in casu de soapsterren). Welicht kunt u zich melden bij de lokale DLT om een promotiefilmpje te maken. Als ‘domme’ farang kunt u dan het slechte voorbeeld geven waarna alle nieuwe drivers uw kunsten kunnen aanschouwen en met het onbekomende beeld in hun gedachte gegrift zullen weinigen zich nog wagen om uw clownesque capriolen te volgen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website