Elk jaar wordt in Thailand het Songkran feest groots gevierd. Wat dit inhoudt is op een aantal postings eerder op het Thailandblog terug te vinden. De keerzijde van dit feest is het grote aantal verkeersdoden tijdens de nieuwjaarsvakantie.

De regering is nu een campagne gestart om dit jaar op minder dan 390 verkeersdoden in 4 dagen uit te komen. Zij heeft daarom gekozen voor een vijf daagse “Songkran Festival” zodat Thai meer gespreid aan het verkeer kunnen deelnemen om familieleden en vrienden elders te kunnen gaan bezoeken. Dit jaar 2018 (2561) vinden de feestdagen plaats van 12 tot en met 16 april. 12 april is nu als extra dag toegevoegd.

Verder zal er streng gecontroleerd gaan worden op het gebruik van alcohol in het verkeer, het gebruiken van veiligheidsgordels en het dragen van helmen.

22 reacties op “‘Extra dag voor Songkran feest moet aantal verkeersslachtoffers verminderen’”

  1. Cornelis zegt op

    De wens het dodental terug te brengen is begrijpelijk – maar ik snap echt niet hoe een dag langer feesten daar een positieve bijdrage aan zou kunnen leveren. Uiteraard hoop ik dat dat wèl het geval zal zijn…………

  2. De Inquisiteur zegt op

    Hier gaan we weer de komende weken.
    De pro’s en de contra’s van Songkran kunnen hun hartje ophalen.
    Ik voorspel dat er meer lawaai zal komen van de contra’s …

    Oh ja, uiteraard zit ik in het pro-kamp. Spijt dat ik geen Pattaya-trip gepland heb.

    • LOUISE zegt op

      Hallo Inquisiteur,

      Dit heeft natuurlijk totaal niets te maken met het pro- of contra zijn.

      Maar een simpele gedachte dat 4 dagen Songkran 390 doden opleveren, dus bijna 100 per dag.
      Denkt de regering nu echt dat een dag langer het dodental zal verminderen??
      Ja, als de vijfde dag halverwege de honderd doden zit, dan is het gemiddelde natuurlijk lager.

      Mijn hemel, is dit nu de kromste manier van berekenen, of zijn bij mij ook de laatste 2 grijze cellen verloren.

      LOUISE

    • John Chiang rai zegt op

      Mocht je toch nog het plan hebben om naar Pattaya te gaan,kom je met deze 5 daagse viering zeker veiliger heen en weer terug.
      Of valt deze ironisch getinte vaststelling reeds onder het kamp contra?
      Ik drink mijn biertje lekker thuis,en wacht tot de hele zuipende waterslacht weer voorbij is.
      Maar niet te min wens ik iedereen die het wel leuk vindt,veel plezier en een Sawadee phi mai en chock dee tuk tuk khon.

  3. Piet zegt op

    Breng het feest terug tot 2 dagen…zeker weten dat het aantal doden dan minder is in vergelijk met vorig jaar

  4. teun zegt op

    Een extra vakantiedag? Joho!!!! Dat betekent nog een dag feesten en zuipen. Dus dat zal verkeersslachtoffers niet verminderen.

    Zeer intensieve alcohol-controle wel. En vooral als wordt aangekondigd, dat teveel drank in het verkeer tijdens Songkran betekent:
    * een boete die 2-3 x zo hoog is als normaal (dus iets van TBH 20.000 +) EN
    * in beslagname voertuig + inname rijbewijs tot boete effectief is voldaan.

    Elke andere sanctie heeft te weinig effect.

  5. Kevin zegt op

    De heren die dit verzonnen hebben gebruiken de verkeerde calculators 4+1 betekent 5 ipv 4 dagen ongelukken+doden dus meer ipv minder.

  6. chris zegt op

    In mijn eerder gepubliceerde bijdrage (14 minder gevaarlijke dagen per jaar) heb ik aangetoond dat de meste dodelijke ongevallen NIET vallen op de dagen dat de Thais naar hun geboortegrond reizen of teruggaan maar in de dagen dat men bij familie of kennissen verblijft.
    Ik denk niet dat de Thais hun drankgebruik van 3 dagen (vorig jaar) gaan spreiden over 4 dagen maar dat ze gewoon een dag meer drinken in dezelfde mate. Dit gaat derhalve tot meer ipv tot minder doden leiden.
    Contoles op van alles en nog wat helpen nauwelijks als de pakkans laag blijft en het geenzins vaststaat dat je ook bestraft wordt.

    • Fransamsterdam zegt op

      Ik heb uw artikel nog eens gelezen en op grond van uw analyse heeft de spreiding van het vakantieverkeer vermoedelijk nauwelijks enig effect.
      Ook in de vakantieperiodes zit 80% van de slachtoffers op een tweewieler. Uitzonderingen daargelaten zullen de families geen honderden kilometers op de motorbike gaan, dus de ‘winst’ zou uit de overige 20% moeten komen, hoewel een lokale tweewieler natuurlijk ook kan worden doodgereden door een doorreizende auto.
      We houden de getallen in de gaten…
      Feit blijft dat de ‘gevaarlijkheid’ van het verkeer in Thailand, op basis van het aantal doden, voor een belangrijk deel kan worden verklaard door de grote kwetsbaarheid van de zwaar oververtegenwoordigde tweewielers, waardoor ‘roekeloos rijden’ in Thailand tot veel meer doden leidt dan net zo roekeloos rijden in tal van andere landen.
      We meten niet zozeer het weggedrag, de mate van roekeloosheid, of de mate van dronkenschap, als wel de mate van kwetsbaarheid van de verkeersdeelnemers.

      • Tino Kuis zegt op

        Goed zo, Frans. Eindelijk een verstandige mening. Dat heb ik al vaak benadrukt: de kwetsbaarheid van de tweewielers, voor een groot deel door een slordige en onduidelijke infrastructuur, regels die vierwielers bevoordelen etc.
        Hogere straffen zullen niet helpen.

      • chris zegt op

        Ik bestrijd niet dat weggebruikers op tweewielers meer kwetsbaar zijn. Maar het is NIET de oorzaak van het aantal ongelukken. Als we in de toekomst zefrijdende brommers krijgen gaat het aantal ongelukken in Thailand ZEKER omlaag met exact dezelfde externe omstandigheden in infrastructuur, kwaliteit van wegen en niet-gescheiden verkeersstromen. En dat gebeurt omdat zo’n zelfrijdende brommer anticipeert, reageert op deze omstandigheden en niet dronken is.
        Ale een Nederlandse automobilist voor het eerst in de bergen gaat rijden en zijn rijgedrag niet aanpast, zeggen we toch ook niet dat de haarspeldbochten de oorzaak zijn van het ongeluk dat hij veroorzaakt?

      • John Chiang rai zegt op

        Beste Fransamsterdam, Je hebt bij het aantal dodelijke ongelukken in Thailand betreffende het grote aantal betrokkenen, die aangewezen zijn om zich als tweewieler te verplaatsen zeker gelijk.
        Ik zou alleen bij deze ongelukken,in zover voorhanden,graag een statistiek willen zien over het feit ,of alcohol een rol gespeeld heeft.
        Ik kan mij voorstellen,dat juist aan deze sonkrandagen erg veel van deze tweewielers wel degelijk onder invloed onderweg zijn,en dat ze zich door een extradag nog langer kwetsbaar kunnen maken.
        Maar de week na Songkran,in hoeverre men deze getallen dan geloven mag,zullen we het zeker weer lezen.

  7. Harold Smetsers zegt op

    Dit is alleen voor Bangkok en Pattaya etc bedoeld..Dus normaal is het maar 3 dagen zei men op de Amphur in Nongkay.

  8. hendrik zegt op

    Ach het zijn allemaal weer harde woorden, nu de daden nog. Ik geloof nergens meer in.Het is vechten tegen de bierkaai.Alcohol en verkeer gaat nu eenmaal niet samen, hier blijkbaar wel, plus schrikreacties van mensen die een plons water over zich heenkrijgen is vragen om ongelukken. We zullen maar weer zien hoe he uitpakt.

  9. Peter de jong zegt op

    Na 9 jaar hier echt te wonen ,begrijp ik het helemaal
    Dit is Thaise logica
    Of anders gezegd , niet Nederlands nuchter denken .ofzoiets
    Of gewoon accepteren dat je hier woont ,en niet klagen
    Ja altijd dat vergelijk met dat perfekte Nederland gaat voor mij niet op
    Jammer voor de echte klagers hier op Thailandblog
    Een tevreden Nederlander in Thailand
    Gr Peter

  10. Fransamsterdam zegt op

    Er staat toch duidelijk in het artikel dat de hoop op minder doden is ingegeven door de verwachting dat het vakantieverkeer meer in de tijd gespreid zal zijn. Dat is op zich niet zo’n gekke gedachte, tenzij iedereen per se de volle vijf dagen van huis wil zijn.
    Ook in Thailand snappen ze wel dat er in vijf dagen meer doden vallen dan in vier dagen. Je moet na afloop de cijfers daarvoor corrigeren, zodat je per saldo het aantal extra doden die door de vakantie zijn gevallen kunt vergelijken met eerdere jaren. Of de Bangkok Post dat te zijner tijd ook in de gaten heeft is een tweede.
    Voor de Pattayagangers vermeld ik nog even dat het Songkran ‘gewoon’ weer 9 dagen duurt, aanvangende 11 april met lichte schermutselingen, daarna wordt er al snel op volle sterkte ten strijde getrokken en op 19 april culmineert dit in de moeder aller veldslagen.
    Elke dag is vanaf zonsondergang een staakt-het-vuren van kracht. U wordt vriendelijk verzocht zich daaraan te houden.

    • l.lagemaat zegt op

      Pattaya is een grote plaats.

      Er zijn maar een paar gebieden, waar men “los “gaat met Songkran.
      Met name in de uitgaansgebieden.

    • chris zegt op

      De meeste doden tijdens Songkran vallen op de dagen dat er veel minder wordt gereisd en zijn vooral mannelijke jongeren die roekeloos en/of dronken op de brommer naar huis rijden na een avondje stappen en verongelukken in hun eigen district.
      De spreiding van het reisverkeer over meerdere dagen heeft wellicht het effect dat er op deze dagen minder doden vallen (vooral vierwielers, vermoeidheid en roekeloos rijgedrag zoals te hard rijden). Dit kan teniet worden gedaan door het feit dat er nu meer mensen gaan reizen omdat ze denken dat het nu met de drukte en files zal meevallen en de vervoerscapaciteit (met name bussen) wordt verhoogd omdat ze een dag meer inzetbaar zijn .
      Het echte probleem wordt echter verontachtzaamd. En wordt – schat ik – erger omdat er 1 avond stappen meer is.

  11. Nok zegt op

    Iedereen is weer veel te snel en te naïef. De Thai hebben gelijk. Men wil het aantal doden terugbrengen wat een goed streven is. Immers Thailand staat nog steeds al jaren op nr 2 van de verkeersdodenlijst van de WHO. Dus: als je in 4 dagen 390 doden hebt, en je kunt nu dat aantal verdelen over 5 dagen, nou: dat is toch minder! Of niet?

    • John Chiang rai zegt op

      Beste Nok,Jou berekening dat je 390 doden nu misschien verdelen kunt op 5 dagen en dat het daardoor minder uitziet is theoretisch waar.
      Alleen dat ze op nr.2 staan betreffende het aantal verkeers doden staan,is helaas al geschiedenis.
      De nieuwe stand is nr.1 van de wereld,en deze erg treurige bilans kun je bij de onderstaande link bekijken.
      https://www.worldatlas.com/articles/the-countries-with-the-most-car-accidents.html

      • Ben Korat zegt op

        1 dag langer is 1dag meer slachtoffers. Volgens mij zouden ze het beter per regio verspreiden en dan overal 2 of 3 dagen maar ik weet niet of dat past in de denk wijze van de Thaise cultuur. Ik vind het voor 2 dagen wel gaan maar daarna vind ik het knap vervelend worden. En in pattaya vind ik het helemaal te lang duren. Zal wel aan de ouderdom liggen maar ik blijf liever in Korat.

        Groetjes Ben

  12. erik zegt op

    Na 26 jaar in dit land is me nog steeds niet duidelijk …

    …waarom men het water gooit juist in het gezicht van een verkeersdeelnemer; ook als je helemaal geen hersens hebt weet je dat dit tot een schrikreactie en mogelijk een stuurmanoeuvre leidt,

    …waarom je juist dan niet een helm op zet. Je haar wordt toch een puinhoop met al dat water…..

    In navolging van anderen blijf ik drie dagen binnen. Overigens wordt bij ons in de stad het water afgesloten tussen 17 en 23 uur. Dan houdt het gegooi vanzelf op…….


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website