Aanpak van oude Vans (Minibusjes)

Door Lodewijk Lagemaat
Geplaatst in Achtergrond
Tags: ,
15 mei 2019

Het Department of land transport (DLT) heeft duidelijk een signaal afgegeven aan vervoerders met een MiniVan ouder dan 10 jaar. Worden zij betrapt met het vervoer van passagiers dan staat hen een boete te wachten van 50.000 baht of een veelvoud daarvan.

Deze nieuwe maatregel is in overeenstemming met de polissen van de verzekeringsmaatschappijen, die geen schadevergoeding zullen bieden bij ongelukken met Vans ouder dan 10 jaar. De ondernemers zullen dan zelf voor de kosten moeten opdraaien, die door de passagiers geleden zijn na een ongeval.

Voor de gedupeerden bestaat een 24 uurs Call Center nummer 1584 waar zij zich kunnen melden.

Het is niet te verwachten dat bij een calamiteit de ondernemer van een oudere Van in staat zal zijn om de ontstane schade en ziekenhuiskosten te betalen. Hoewel de Thaise regering een fonds in het leven heeft geroepen om toeristen tegemoet te komen bij ongevallen veroorzaakt door Thaise ondernemers worden deze nu ook zelf aansprakelijk gehouden in het niet naleven van de voorschriften.

De DLT is een campagne begonnen om MiniVans ouder dan 10 jaar te vervangen. Daarvoor stelt het DLT in de overgangsperiode een kredietmogelijkheid voor om aan de vervoerders tegen een lage rente de Van te financieren. Deze afspraak wordt gemaakt tussen de betreffende vervoerders, de Krungthai Bank en Thai Credit Guarantee Corporation om zo tot aanschaf van minibussen te kunnen komen. Er is ook een One Stop Service Center opgezet om de vervoerders te faciliteren en te helpen met betrekking tot de vervanging van de Vans die het einde van de levensduur bereiken.

Het zou ook wenselijk zijn om de rijvaardigheid van de bestuurders eens tegen het licht te houden en die waar nodig bij te scholen. Op de nieuwe Vans zou als voorstel een GPS geïnstalleerd kunnen worden als wel een snelheidsbegrenzer.

5 reacties op “Aanpak van oude Vans (Minibusjes)”

  1. janbeute zegt op

    En dan rest nog de vraag, wat gebeurt er met die minivans die ouder zijn dan 10 jaar, worden die dan verschroot.
    Zal wel niet gebeuren.
    Ik ben bang dat die weer opduiken voor het dagelijkse vervoer van kinderen naar en van school, want wat ik hier al zoal zie rijden aan oude troep volgeladen met kinderen .
    Dan griezelt het mij voor de ogen vooral het kamikaze gedrag in de avond spits van enkele bestuurders op een drukke tweebaansweg tussen Lamphun en Pasang.

    Jan Beute.

    • Kuhn Kampaen zegt op

      Leven en laten leven,this Thailand man!

      • janbeute zegt op

        Lijkt me beter om te zeggen gewoon sterven of doodgaan in een Thais minibusje van ouder dan 10 jaar met een kamikaze chauffeur.

        Jan Beute.

  2. enalweerzijnhet zegt op

    Het overgrote deel van het veel te hoge aantal accidents wordt niet zozeer door de ouderdom van het voertuig veroorzaakt, maar door de totaal onkundige chauffeurs qua normaal rijgedrag.
    En al weer durft men niet de werkelijke oorzaak aan te pakken-dat zou veels te zielig zijn en mensen, Thai nog wel!, kwetsen.
    En nu deze eis-nou ja vooruit, laten we beginnen met 20 jaar, voor de BKKse stadsbussen-zelfs die grote rode zijn inmiddels tegen de 30! (in dienst zo rond 1991-1994). Die zijn overigens regeringseigendom en niet zoals men zou denken, van de stad.

  3. Ronny Cha Am zegt op

    Een heel goeie zaak. In België is het iedere dag aanschuiven aan de keuringscentra en hier staan die altijd leeg. Nog te zwijgen over hoe ze de keuring van de van’s uitvoeren en met het nodige onder tafel geld. (was over 30 jaar in België ook mogelijk.) Ook de gebruikte vervangingsstukken zoals remmen zal wel niet altijd van het merk zelf zijn of niet van dezelfde kwaliteit zijn. (winstbejag voorop)
    De ongelukken komen niet alleen door de kamikaze chaufeurs, maar ook door het boven genoemde.
    De beste beslissing ik ooit gehoord heb… hopelijk wordt ze correct uitgevoerd en opgevolgd.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website