Boeing 787 Dreamliner Economy class at Suvarnabhumi Airport (Redactionele bronvermelding: Waraphorn Aphai / Shutterstock.com)

THAI Airways staat op het punt om een omvangrijke deal te sluiten voor de aankoop van zo’n 80 Boeing 787 Dreamliners, volgens bronnen bekend met de situatie. Na gesprekken met grote vliegtuigfabrikanten lijkt Boeing het aantrekkelijkste voorstel te hebben gedaan, wat zou resulteren in de substantieelste aankoop in de geschiedenis van de vliegmaatschappij.

Na een periode van herstructurering vanwege de COVID-19 pandemie en interne problemen, streeft THAI Airways naar groei met een herziene strategie die focust op het vereenvoudigen van hun vloot en het benutten van de voordelen van een grotere schaalgrootte.

De keuze voor meer Boeing 787’s bouwt voort op de huidige vloot van de maatschappij, die al acht van deze modellen omvat. Het is nog onzeker of deze significante uitbreiding ook zal leiden tot hernieuwde vluchten naar de Benelux, na de stopzetting van vluchten naar Brussel vorig jaar door een tekort aan toestellen.

THAI Airways overweegt ook om vijftien smallere vliegtuigen toe te voegen aan haar vloot naast de 787’s.

THAI Airways na de ingrijpende herstructurering op de weg terug

THAI Airways, na een ingrijpende herstructurering vanwege een schuld van 400 miljard baht ($11.17 miljard) die in 2021 begon, is op weg naar herstel. De luchtvaartmaatschappij is van plan om tegen het einde van dit jaar een deal te sluiten voor nieuwe vliegtuigen en zou haar vloot van narrow-body vliegtuigen in het komende decennium kunnen verdubbelen, aldus CEO Chai Eamsiri.

Er zijn al nieuwe A321neo toestellen geleased voor levering in 2025 en 2026, terwijl de wide-body vloot naar verwachting zal groeien van 45 naar 56 vliegtuigen tegen het eerste kwartaal van volgend jaar.

De bezettingsgraad van de vliegtuigen was ongeveer 84% in het laatste kwartaal en de vooruitboekingen zien er veelbelovend uit, vooral vanuit Europese markten. Als de huidige prestaties dit toelaten, streeft THAI Airways naar een hernotering op de aandelenmarkt in het eerste kwartaal van 2025​​.

Bron: Reuters

7 reacties op “‘THAI Airways nadert megadeal voor Boeing 787 Dreamliners’”

  1. Louvada zegt op

    Straf nieuws ! Hoe kan je op zo’n korte periode 400 miljard schuld wegwerken en bovendien zoveel nieuwe vliegtuigen opnieuw gaan leasen/aankopen? Daar heb ik toch mijn bedenkingen voor. De vluchten naar de EU in dit geval Brussel geschrapt wegens tekort aan toestellen? Nog zo iets….. op zeker momenten stonden er meer dan 28 aan de zijkant met afgedekte motoren?

  2. Phoe maa haa zegt op

    Die klucht blijft maar duren bij Thai Airways, + 11 miljard dollar wegwerken met verdachte zakkenvullers in het bestuur

  3. Eldert Tiele zegt op

    Moet eerlijk zeggen dat wij zowel met de Boeing dreamliner en de airbus naar Bangkok gevlogen zijn. Dan moet ik zeggen dat voor mij de voorkeur uitgaat naar de airbus. De middelste zitplaats economy aan de zijkanten is bij de Boeing is dermate krap dat het voor een normaal mens nauwelijks te zitten is laat staan eten.

  4. Decru⁷ zegt op

    Vlogen al verschillende keren met Thai, maar er zijn betere maatschappijen,ruimte,service…

  5. Michiel zegt op

    Wat jammer, weer een airline met van die ultra-smalle stoeltjes in economy. De A350 is naar mijn mening nog de enige acceptabele optie in economy, vooral nu de vluchten naar Azië extra lang duren door de omweg om Rusland heen. EVA met de Boeing 777 in een royale 3-3-3 configuratie is helaas niet meer vanzelfsprekend; in september werd ik door EVA verrast met een 777 in de krappe 3-4-3 stoelopstelling. Ik vrees dat het extra doorsparen wordt voor premium economy de volgende keer.

    • Albert zegt op

      Het is de eerste maal dat ik van ‘de omweg om Rusland’ lees. Is dat werkelijk het geval? Hoeveel langer duurt je reis dan?

      • Michiel zegt op

        Op Bangkok scheelt het wel een uur, mogelijk langer met wind tegen. De terugweg duurt sowieso nog langer ivm vliegen tegen de jetstream in. Naar bijv. Beijing of Japan kan het allemaal nog langer duren, maar als je mazzel hebt nemen ze de poolroute en heb je iig een spectaculair uitzicht over de noordpool.

        De topman van AF-KLM lichtte onlangs toe dat ze voor de toekomst voor meer A350’s kiezen (50 stuks besteld), mede door de instabiele Rusland-situatie, en dat ze daardoor de extra range nodig hebben die de A350 biedt ten opzichte van de B787 (A350-900 en B787-10 bieden ongeveer dezelfde capaciteit maar de Airbus kan verder vliegen).


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website