khunkorn / Shutterstock.com

Thai Airways International (THAI) kan voorlopig blijven vliegen en blijft een staatsonderneming. Dat heeft het ministerie van Financiën woensdag bekend gemaakt.

Het besluit kwam na een vergadering van de State Enterprise Policy Commission, deze commissie is belast met het toezicht op verliesgevende staatsbedrijven. Eerder werden er plannen geopperd om het staatsbedrijf te privatiseren indien er investeerder konden worden gevonden.

Besloten is een herstelplan op te laten stellen door financiële adviseurs. Externe professionals worden aangetrokken om het bedrijf door te lichten en om het management te helpen. Verder wordt er geld geleend waarvoor het ministerie garant staat. Volgens bronnen heeft Thai Airways de staat om een lening van 2,2 miljard dollar gevraagd.

THAI staat al een aantal jaren aan de rand van de afgrond en schrijft al drie jaar uitsluitend rode cijfers. Zo leed het vorig jaar een nettoverlies van 370 miljoen dollar. Sinds 2010 kromp het eigen vermogen van het bedrijf met 84,5 procent tot 360 miljoen dollar aan het einde van 2019.

De Thaise maatschappij staakt sinds 1 april alle vluchten naar Europa, wat minimaal tot 31 mei zal duren. De route Brussel – Bangkok wordt op z’n vroegst pas begin juli hervat.

Bron: Bangkok Post e.a.

15 reacties op “Thai Airways International (THAI) voorlopig gered van faillissement”

  1. lung John zegt op

    Miljoen verlies boeken, vraag mij af waarom ze geen goedkopere tickets verkopen. De meeste maatschappijen doen het wel. Als ze dure prijzen blijven vragen, gaan er minder en minder mensen vliegen met Thai Airways. Nogtans is dit een uitstekende maatschappij. We hopen echter dat de prijzen van de tickets niet al te veel gaan stijgen door de Corona crisis.

    • Ron zegt op

      Nochtans zijn er regelmatig goedkopere tickets te koop bij Thai airways. Van Brussel naar Bangkok H/T vind men bij hun dikwijls rond de 600 à 650 euro. Iemand van Bangkok naar Brussel voor vakantie heeft in februari bijna 20.000 Bath betaald, dus niet zo heel veel. Maar bij Thai Airways heeft men hun personeel jaren geleden lonen gegeven die dikwijls hoger zijn dan bij grote Westerse maatschappijen. En dan wil men dit terug afnemen, met alle gevolgen.

  2. Ronny zegt op

    Inderdaad, het blijven dure tickets….de ene dag is het 600€, de andere dag 900€….

    • Dree zegt op

      Ik kocht verleden jaar mijn ticket voor 590 euro om eind juni 2020 vanuit Thailand naar België te vliegen met Thai airways maar is nu geannuleerd een gans jaar keek ik dagelijks maar prijs is niet lager geweest, mijn dochter boekt vanuit België met Thai airways en betaald 450 euro om naar Bangkok te vliegen en als ze via Bangkok naar Krabi vliegt betaald ze dezelfde reisdag 400 euro. Vanuit Thailand vliegen is voor rijke mensen.

  3. Christiaan zegt op

    Ik ken Thai Airways al circa 28 jaar. Wat mij opviel in de loop van de jaren, is het gebrek aan visie van het management van deze maatschappij.Als ze niet een samenwerkingsverband met onder meer Lufthansa hadden aangegaan, dan waren ze al jaren geleden failliet gegaan.
    Wel heb ik vele malen met plezier gevlogen met deze wel vriendelijke luchtvaartmaatschappij.

    • chris zegt op

      De problemen van Thai zijn vooral intern organisatorische problemen en daar kan geen enkel samenwerkingsverband wat aan doen. Misschien niet eens een overname partner want die is niet in zicht, al zou de Thaise regering dat al willen.

  4. chris zegt op

    Die doorlichting is al meerdere keren gebeurd. Maar de directie wil niet luisteren of – en dat acht ik meer waarschijnlijk – kan sommige beslissingen niet afdwingen omdat de echte eigenaren zich daartegen verzetten.
    Dus: als je allerlei douceurtjes wilt weggeven aan de Thaise elite (baantjes, tickets, kortingen), moet je niet verwachten ooit winst te maken. En het parlement is bijkbaar te trots om afscheid te nemen van een staatsonderneming die de belastingbetaler veel, nee heel veel geld kost. Dus efficiency is geen punt in de bedrijfsvoering.
    Elke doorlichting is daarom gedoemd te mislukken, en elke CEO die wat wil veranderen weet dat zijn ontslag nabij is.

    • Roger zegt op

      Dat directie na een doorlichting niet wil luisteren geschiedt niet alleen bij TA én zeker niet alleen in Thailand.

      • chris zegt op

        beste Roger…Dat is dan ook niet aan de hand. Ik heb enkele jaren geleden zelf een analyse geschreven over Thai Airways en ik ben geen echte luchtvaart-expert. Het is te simpel en ook voor een groot deel niet waar dat de problemen van Thai te wijten zijn aan een bepaalde meneer die vaak naar Duitsland vliegt. Ik zou bijna zeggen: was het maar zo want dan was het gemakkelijk te repareren.

  5. filip zegt op

    wat wil je? etihad, qatar en emirates vliegen voor 530 euro retour. Thai airways 700 euro. Daarvoor wil ik wel even een uurtje of 2 uitstapen in abu dhabi doha of dubai

    • carlo zegt op

      Het grote verschil is wel dat TA de enige van de aangehaalde maatschappijen is die een directe vlucht heeft.
      Ik heb wel een grote klacht over TA, en dat is dat ze slechte communicatie hebben met hun klanten. Bvb zal Emirates de dag voor de vlucht een reminder sturen met alle belangrijke info, TA niet!

    • Herman buts zegt op

      ik betaal al jaren rond de 600 euro voor een retourticket inclusief de binnenlandse vlucht naar Chiang Mai.Vraag een keertje aan diegenen die door Emirates in de kou zijn blijven staan of een heleboel extra hebben moeten betalen om terug thuis te geraken tijdens de coronacrisis of ze voor de 70 euro verschil nog met Emirates wilen vliegen.Ook wij zijn vroeger naar huis gekomen, Thai airways heeft ons probleemloos omgeboekt, kosten:0 bht

  6. Albert zegt op

    Mijn echtgenote is op familiebezoek in Thailand.Normaal had ze een terugvlucht op 13 april.Ik vraag reeds meerdere malen aan Thai Airways.be om haar vlucht om te boeken naar 3 Juli.Als antwoord draaien ze gewoon rond de pot.Nochthans is dit haar volste recht.Wat te doen?

  7. TAK zegt op

    Heel veel met Thai Airways gevlogen. Heel vroeger economy maar de
    laaste 15 jaar alleen business class. Gold member status.

    Thai Airways is in Europa kapot geconcureerd door eerst EVA en China Airlines ,
    beiden uit Taiwan. In binnenlandse markt hadden ze een markt aandeel van 80%
    tot dat Airasia en andere kwamen. Veel goedkoper en beter.

    Ze nemen vaak strategisch de verkeerde beslissingen. Dat is ook niet gek met op
    alle belangrijke posities ex- luchtmacht militairen die totaal de verkeerde opleiding
    en ervaring hebben voor hun posities. De jonge slimme MBA’s bij Airasia lagen zich krom
    om de knullige marketing en gebrek aan markt inzicht bij Thai Airways.

    Er is maar 1 oplossing. Het hele Thaise management eruit zetten en een ferang met ruime luchtvaart
    ervaring de autonome beslissingsbevoegdheid geven. Dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren dus
    het zal nooit wat worden.

    TAK

  8. gust zegt op

    Als je zoals mijn partner en ik binnen één jaar 3 keer met THAI kan vliegen aan 950 euro voor een MULTICITY h/t BRU-BKK-AKL én met uitstekende service, dan vraag ik me toch af hoe ze daar nog aan uit geraken.
    Feit is nu wel dat we ‘vast’ zitten in NZ …


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website