Singapore Airlines heeft strengere protocollen voor de cabine-service aangekondigd naar aanleiding van een tragisch incident eerder deze week, waarbij een passagier om het leven kwam en velen gewond raakten door hevige turbulentie op een vlucht vanuit Londen. Op 21 mei zorgde de turbulentie ervoor dat vlucht SQ321 plotseling hoogte verloor, wat leidde tot een noodlanding in Bangkok.

Naar aanleiding van deze gebeurtenis heeft de luchtvaartmaatschappij aangegeven dat zij tijdens de vlucht de maaltijddiensten zal stopzetten en de levering van warme dranken zal opschorten wanneer het gordelbordje aan is. Bemanningsleden worden tevens verplicht om direct plaats te nemen en hun veiligheidsgordel vast te maken.

Het incident op vlucht SQ321 was ernstig, waarbij passagiers aanzienlijke verwondingen opliepen, waaronder ruggenmerg- en hoofdletsel, nadat zij door de turbulentie tegen het plafond van de cabine werden geslingerd. Ongeveer 22 passagiers worden behandeld voor ruggenmergletsel, en zes hebben schedel- en hersenletsel opgelopen, waarvan velen nog steeds op de intensive care liggen.

Singapore Airlines heeft bevestigd dat het noodzakelijk is om de veiligheidsprotocollen voortdurend te herzien en te verbeteren. De luchtvaartmaatschappij benadrukt dat het cabinepersoneel is getraind om alle losse voorwerpen en apparatuur snel vast te zetten om het risico op letsel tijdens turbulentie te minimaliseren.

Turbulentie, een veelvoorkomend maar onvoorspelbaar gevaar voor de luchtvaart, treedt op wanneer een vliegtuig snelle veranderingen in de luchtbewegingen ondervindt en kan extreem gevaarlijk zijn, vergelijkbaar met een plotselinge val.

Singapore Airlines bevestigt ziekenhuisopname van 44 personen

Singapore Airlines heeft bevestigd dat 44 personen in het ziekenhuis zijn opgenomen na ernstige luchtturbulentie aan boord van vlucht SQ321 op 21 mei. De vlucht, onderweg van Londen naar Singapore, stuitte op onverwachte turbulentie boven het Irrawaddybekken in Myanmar, wat resulteerde in talrijke gewonden en de dood van een 73-jarige Britse passagier.

Volgens een Facebook-update van de luchtvaartmaatschappij op 25 mei worden 43 passagiers en één bemanningslid nog steeds medisch behandeld in verschillende ziekenhuizen in Bangkok. Het Samitivej Srinakarin Hospital behandelt momenteel 34 van deze passagiers, waaronder 15 mannen en 19 vrouwen uit landen zoals Australië, Groot-Brittannië, Maleisië en de Filipijnen. Van hen liggen er zeven op de intensive care. Extra patiënten worden verzorgd in het Samitivej Sukhumvit Ziekenhuis en het Bangkok Ziekenhuis.

Het ziekenhuis meldde ook dat twee patiënten ontslagen zijn, terwijl twee anderen van het Samitivej Sukhumvit Ziekenhuis zijn overgebracht naar het Samitivej Srinakarin Ziekenhuis om dichter bij hun familieleden te zijn.

Het incident dwong de piloot om de Boeing 777-300ER, met 211 passagiers en 18 bemanningsleden aan boord, om te leiden naar de luchthaven Suvarnabhumi in Bangkok, waar om 15.45 uur lokale tijd een noodlanding werd gemaakt.

Ambtenaren hebben aangegeven dat de situatie onder observatie blijft. Verdere updates over de toestand van de passagiers en het lopende onderzoek naar het incident zullen periodiek worden verstrekt.

6 reacties op “Strengere cabine-serviceprotocollen bij Singapore Airlines na tragisch incident”

  1. Freddy zegt op

    De maatregelen van SQ zijn wel heel extreem, net zoals het incident zelf, zou niet graag aan boord geweest zijn. Als iedere keer het fasten seatbelts licht brandt er geen service meer aangeboden wordt betekent dat uren niks meer. Mijn laatste vlucht via Doha was het lichtje uren aan, en was er voortdurend deining zoals een boot op zee ( 6 uur). Deze winter met Eva Air ook. Gaan we passagiers nu ook nog verbieden om naar het toilet te gaan?? Ik kan me de laatste jaren geen enkele vlucht meer herinneren zonder turbulentie. Het wordt tijd om de Lidar systemen die Clear Air Turbulence wel kunnen detecteren te implementeren in de weerraders, maar da kost de maatschappijen natuurlijk weer geld..
    Ik hoop dat alle gewonden snel herstellen en volledig vergoed gaan worden, rest de vraag of iedereen niet beter ALTIJD zijn gordel aan houdt, wij in ieder geval wel.
    Safe flights en happy landings.

    • rob zegt op

      Ik vlieg toch vaak de routes van Nederland / Europa naar ZO Azie en ja, op veel vluchten is er wel wat turbulentie maar dat het fasten seatbelt lichtje uren en uren achter elkaar aan is heb ik voor zover ik mij kan heugen toch niet meegemaakt. En mocht dat zo zijn en er geen service wordt verleend, is het zo erg om zonder je biertje of wat dan ook een paar uur door te brengen? En een toiletverbod komt er echt niet, dat valt onder spijkers op laag water zoeken. Ik ben wel voor een verplichting om de gordel gedurende de hele vlucht aan te hebben, ben niet anders gewend.

      • Freddy zegt op

        Rob, vlucht DOH_BKK duurt gemiddeld 6u, als na 1 uur het “fasten seatbelt” aangaat tot voor de landing en de maaltijdenservice niet meer mag doorgaan (zoals SQ nu stelt) is het minder leuk, ik kreeg zelfs de opmerking om te gaan zitten wanneer ik naar toilet ging. Als de airlines geconfronteerd gaan worden met hoge schadeclaims gaan ze wel zoeken om niet te betalen..
        Gisteren nog een vlucht van QR van Doha naar Dublin boven Turkije zware turbulentie, 12 gewonden..en toch nog doorgevlogen..
        De tijd dat vliegen “smooth as silk” was is helaas al lang voorbij, incidenten nemen toe, en er is de laksheid van sommige passagiers die al die veiligheidsmaatregelen te lastig vinden. hoeveel staan er al recht net na de landing tijdens het taxiën ..

        Safe flights !

    • Erik Kuijpers zegt op

      Niet naar de wc? Kan het me niet voorstellen want dan kunnen ze iedereen wel een Tena of Attends absorbens aanbieden. Maakt voor mij niks uit hoor want die heb ik al vanwege een ouwemannenkwaaltje… Maar de riem omhouden is bij mij al tientallen jaren standaard en daar kan men best meer de nadruk op leggen.

  2. Henk zegt op

    Het persoonlijk leed is natuurlijk verschrikkelijk, maar als passagier ben ik toch ook nieuwsgierig hoe het met het vliegtuig is. Zijn daar nog lessen uit te halen om de veiligheid te borgen?

    • Freddy zegt op

      Het toestel is op 26 mei terug gevlogen naar Singapore. De verschillende flight recorders zullen wel geanalyseerd of in beslag genomen zijn, gezien de dramatische feiten. Er zijn ook G kracht meters aan boord die de doorstane G -krachten meten. En met de komst van de west moesson kunnen onweerswolken wel tot 52000 voet opklimmen, daar geraakt geen enkel verkeersvliegtuig over..Anticiperen op CAT is heel moeilijk, gezien deze onverwachts opduikt, procedures schrijven voor om de snelheid te verlagen en de automatische piloot te deactiveren, omdat je anders teveel hoogte – en snelheidscorrecties krijgt (die de structuur van het vliegtuig nog meer belasten), elke airline heeft zo zijn eigen procedures.
      Safe flights !


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website