Passagiers op luchthavens of in vliegtuigen verstoorden vorig jaar 722 keer de orde. Opvallend is dat drank- of drugsgebruik en agressief gedrag vaak hand in hand gaan. Ook de vlucht naar Thailand staat in de top 10 van vluchten uit Nederland waarbij incidenten gemeld zijn. Vaak gaat het hierbij om overmatig drankgebruik.

Dat blijkt uit een analyse van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Naast overlast vormen deze personen volgens de inspectie ook vaak een ‘potentieel risico voor de vliegveiligheid’. Bij de meeste incidenten vertonen passagiers agressief gedrag of volgen zij aanwijzingen niet op; bij 37 procent was dit het geval. Ook wordt relatief vaak gerookt, vooral op lange vluchten (35 procent) of is sprake van overmatig drank- of drugsgebruik (28 procent).

Incidenten met orde verstorende passagiers kunnen niet alleen het cabinepersoneel onnodig veel werk opleveren, maar kunnen ook een gevaar vormen voor de veiligheid. In het algemeen is de gevaarzetting indirect. Daarbij kan gedacht worden aan fysiek geweld, brandgevaar door roken in het toilet eventueel in combinatie met het saboteren van de rookmelder of het toebrengen van verwondingen aan passagiers en/of het personeel.

Heb jij wel eens iets meegemaakt met lastige/dronken passagiers op een vlucht naar Thailand?

Bron: www.ilent.nl.pdf


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

16 reacties op “Steeds vaker overlast door vliegtuigpassagiers”

  1. Hans van Mourik. zegt op

    Dat soort mafkezen dienen wereldwijd op
    een zwarte lijst te worden gezet,
    en zullen eveneens in alle landen
    verbannen moeten worden om te gaan vliegen.

    • Erwin Fleur zegt op

      Beste Hans,

      Je geeft wel makkelijk af, maar de vraag was of je het zelf ook mee hebt gemaakt.
      Sommige situaties zijn onvermijdelijk en inderdaad niet leuk.

      Ik zelf heb dit al een aantal keren mee gemaakt en ben er zelf ook bij opgetreden
      met een goed eind voor iedereen.

      Mensen zijn op vakantie en gaan soms wat te ver in het vieren hiervan.

      Geef jou ervaring in deze en kunnen we hier misschien wat van opsteken.

      Met vriendelijke groet,

      Erwin

  2. Jack zegt op

    Geen alcohol meer schenken tijdens de vlucht,maar ook niet op Schiphol waar ze voor de vlucht zich aan het bezatten zijn. Ik heb ze al het vliegtuig binnen zien komen dat ze nauwelijks konden lopen en zich dan op de mensen lieten vallen die in het midden zaten. Ik zou ze weigeren,en ook niet meer meenemen,ticket ongeldig verklaren,dat zijn ze dan kwijt en niet vergoeden. Zo leren ze het,anders niet.

    • Rob V. zegt op

      Alcohol verbannen is wat drastisch denk ik, niets mis met een par (1-2-3) drankjes tijdens de vlucht. En de idioten die flink beschonken willen boarden zit je dan alsnog mee. Die kan men natuurlijk al weigeren als de crew merkt dat iemand onder invloed is. Volkomen terecht.

    • Jan zegt op

      Hallo Jack. Ik ben het absoluut NIET met je eens, weer een oplossing waarbij de overgrote meerderheid de dupe word van individuen die zich niet kunnen gedragen. Als ik ga vliegen mag ik graag iets drinken tijdens de reis en ik heb het dan over 1 of 2 alcoholische versnaperingen, het helpt mij een beetje te ontspannen, niks mis mee…., en met mij doen vele dit. Vorig jaar werd 722 x de openbare orde verstoord…. op hoeveel passagiers in het totaal? Wereldwijd? Dan gaat de door jou gesuggereerde maatregel me te ver.
      Groet Jan.

      • Rob zegt op

        Geheel met Jack eens
        Leg mij maar eens uit waarom je geen halve dag zonder drank kan.
        Dus voor mij is het gewoon ,gedronken niet vliegen
        En waarom moet ik overlast hebben van mensen die gedronken hebben.
        Omdat jij of andere mensen moeten ontspannen van drank neem een slaappil.
        Overlast bezorgen is levenslang niet vliegen .
        Gr
        Rob

        • Rob V. zegt op

          Het gaat natuurlijk niet om wel/niet zonder drank kunnen maar dat het totaal disproportioneel is. Veruit alle passagiers die aan boord komen en een drankje nemen gaan daar goed mee om, genieten van een enkel drankje of vinden dat helpen bij het slapen (je slaapt wel niet goed maar dat is natuurlijk los van deze zaak). Ik heb bijna nooit behoefte aan een biertje tijdens de vlucht maar de enkele keer dat ik zin heb in een biertje moet dat toch kunnen. Niemand die last van mij zal hebben. Als ik nou een uitzondering was dan zou ik ook drank totaal verbieden, maar als slechts een handjevol idioten overlast zorgt en (een flink deel?) van die idioten al beschonken instapt, dan is het schenken van drank een irritante maatregel die op een minimum percentage na gewoon symbolisch is. Ik hou niet van symbool maatregelen, al helemaal niet als normale mensen daar hinder aan ondervinden.

          Weiger mensen te boarden die onder invloed zijn en verban mensen die door drank op overlast veroorzaken. Mogelijk in combinatie met een blacklist zodat andere maatschappijen ook zien dat iemand zich ernstig heeft misdragen of meer dan eenmaal lichtere misdragingen heeft begaan. Dat kan prima hand in hand met het schenken van enkele drankjes voor de normale passagiers. Ik zou daar groot voorstander van zijn.

  3. Ron B zegt op

    Een jaar of 5 geleden op de vlucht van Bangkok naar Schiphol met Eva air, met een passagier die het land werd uitgezet door de Thaise politie. Dit heerschap heeft zich de hele reis misdragen en andere passagiers en het cabinepersoneel lastig gevallen. In de buurt van Schiphol heeft hij ook nog eens geprobeerd een deur van het vliegtuig te openen. Cabinepersoneel deed weinig tot niets. Eenmaal weer op vaste bodem deed een medepassagier zijn beklag bij de douane, maar dit werd een beetje lacherig afgedaan.

    Nog langer geleden zat ik op een vlucht van Schiphol naar Bangkok met China air naast een Brit, die kort na opstijgen tegen mij zei dat hij een slaappil innam. Dit bleek echter een of andere drug te zijn. Meneer ging zich heel vreemd gedragen en stak op een gegeven moment zelfs een sigaret op. Hij werd gelukkig snel tot de orde geroepen door zijn maten, waarna hij zich de rest van de vlucht rustig heeft gehouden.

  4. Rens zegt op

    Een voor de vlucht al aangeschoten passagier werd nadat hij al was toegelaten in het vliegtuig (KLM- Ams-Bkk alsnog verzocht om het toestel te verlaten nadat zijn onmiddellijke eis om drank werd geweigerd met als argument dat we nog niet airborn waren! Het meest domme argument wat er is, want gezien de man zijn gedrag had dit met meer alcohol op alleen maar erger kunnen worden. ) Hij uitte daar zijn misnoegen over en besloot dit kracht bij te zetten door tegen alles en iedereen aan te gaan lopen zeuren schelden en duwen. De man werd door onder ander mijn persoon en 3 medepassagiers “apart” genomen en tot stilte gemaand, (Lees; Klemgezet in de galley) wij boden aan om hem alvast maar `naar buiten` te brengen, maar dat mocht niet. De security voor de safety check welke als eerste was gewaarschuwd kon dit niet alleen aan en vond het ook eigenlijk hun taak niet. Toen de marechaussee na geruime tijd verscheen werd hij zo mak als een lammetje. Vertraging was het gevolg.
    Twee andere incidenten maar dan tijdens de vlucht meegemaakt maar dat waren geen vluchtten van of naar Bangkok waar dus naar gevraagd wordt maar komend vanaf Amerika en een vlucht naar de Antillen waarbij er gelukkig een boom van een security man aan boord was dit ivm met de toen bestaande overlast van bolletjes slikkers die hun succes op weg naar huis vierden door overmatig aan boord te drinken. Het betrof overigens geen bolletjes slikker maar een landgenoot waar je een plaatsvervangend gevoel van schaamte bij opliep gezien wat deze man presteerde aan negatief gedrag. Zoals altijd moeten de goeden lijden onder hen die het voor ze verknallen, maar wat mij betreft mag de alcohol van boord. Indien men een paar uurtjes niet zonder kan dan zou ik daar eens over gaan praten met iemand van de AA of zo. Het totaal gewicht wat er nu aan drank wordt meegesleept (onderschat dit niet) de passagiers cadeau doen opdat er een kilo meer baggage meegenomen kan worden of zo.

  5. Frans Nico zegt op

    Ik heb (gelukkig) nog nooit tijdens een vlucht agressief gedrag meegemaakt. Ik ben echter van mening dat een deel van schuld aan agressiefgedrag veroorzaakt door alcoholgebruik ook ligt bij de luchtvaartmaatschappij. Dan doel ik op mijn constatering op enkele vluchten dat een passagier ongelimiteerd op verzoek alcoholische drank krijgt voorgeschoteld. Vaak hebben die personen tijdens de wachtperiode op de luchthaven al flink “ingeslagen”, wat bij het instappen reeds zichtbaar is aan het gedrag.

    Oplossingen tegen dragnkmisbruik zijn er:
    1. Luchtvaartmaatschappijen wettelijk dwingen tot beperking (limitering) van verstrekking van alcoholische drank (ter bescherming van medepassagiers en veiligheid in het luchtruim);
    2. Passagiers weigeren in te laten stappen, indien geconstateerd wordt dat het alcoholpromilage in het bloed boven een bepaald maximum zal zijn. In de voorwaarden kan worden opgenomen dat bij vermoeden van overtreding van dat maximum alcoholpromilage, de passagier verplicht is een blaastest te doen.

    Een luchtvaartmaatschappij heeft een zorgplicht. Passagiers die nadeel ondervinden van medepassagiers door drankmisbruik of de gevolgen daarvan (bijvoorbeeld door een gedwongen tussenstop) kunnen altijd de luchtvaartmaatschappij daarvoor aansprakelijk stellen. Je moet natuurlijk wel nadeel aan kunnen tonen en de luchtvaartmaatschappij moet zijn zorgplicht verzaakt hebben. Een beroep op overmacht mag dan niet aan de orde zijn.

    Mogelijk hebben andere TB-lezers nog andere suggesties, dan wel opmerkingen.

  6. B. Cortie zegt op

    Voor het instappen by de gate een blaastest en bij positieve uitslag ticket ongeldig verklaren!

  7. Fransamsterdam zegt op

    Nee, nog nooit wat meegemaakt op vluchten van of naar Thailand.
    Wel regelmatig in de NS-trein op weg naar het vliegveld.

  8. Leo Th. zegt op

    Op de vlucht naar Bangkok een dronken Amerikaan, die naast mij zat en tijdens de aanloop van het vliegtuig om op te stijgen ineens naar het toilet ging, tot ontzetting van het cabinepersoneel. Drie Engelse jongelui op de stoel achter mij, die zienderogen dronken en luidruchtig werden door de enorme hoeveelheid en variatie van alcohol terwijl het personeel gewoon door bleef schenken. Op de vlucht vanuit Bangkok een Nederlander, die herhaaldijk handtastelijk was t.o.v. de stewardessen totdat een medepassagier ingreep en de desbetreffende persoon krachtig toesprak. En een groep dronken en zeer luidruchtige Noren van rond de 10 man in de businessclass van China Airl. Later bleken het medewerkers op een olieplatform te zijn, die in Bangkok overstapten en waarvoor ‘ons’ toestel ca. een half uur bleef wachten. Gingen verder met bier drinken maar vielen gelukkig na zo’n 2 á 3 uur in een diepe roes. China Airl. vertrekt ‘s-nachts vanuit Bangkok dus de kans dat sommige passagiers al de nodige alcohol hebben genuttigd is groter. Ik vind dat er voor zover mogelijk beter gelet moet worden op passagiers die al beneveld het vliegtuig instappen, het schenken van alcohol aan boord te beperken en dat de sancties bij ordeverstoringen in het toestel zwaarder moeten zijn, en zeker, zoals Hans van Mourik al oppert, door het plaatsen op een ‘zwarte lijst’ met de daaraan te verbinden consequenties.

  9. rwv zegt op

    Ik ben het niet met Jack eens. Waarom geen alcohol meer schenken op schiphol of in het vliegtuig?????
    Moeten wij dan allemaal wijken voor die paar debi///en? Als iemand teveel gedronken heeft (dronken is)gewoon weigeren op de vlucht en geen geld terug.(eigen schuld)

  10. Jack G. zegt op

    Wel eens wat problemen van nabij meegemaakt en meestal berustte het op eigenlijk op kleine misverstanden door gebrek aan voldoende kennis van de Engelse taal. Een paar keer op verzoek van het cabinepersoneel dokter Phil mogen spelen om de zaak helder te krijgen. In het Engels schelden is geen probleem maar wat nettere woorden in het Engels is toch wel lastig. Veel mensen worden rustig door wat alcohol te drinken en vallen als een blok in slaap. Dat is weer 1 van de prettige bijwerkingen die bij nogal wat vliegklanten werkt zullen we maar concluderen. En nee, ik drink geen alcohol meer sinds een paar jaar dus ik heb totaal geen eigen belang. 1 keer een vreselijke dame meegemaakt die dacht dat het cabinepersoneel haar persoonlijke butler was. Heel onbeschoft in haar taalgebruik en lopen drillen als een Amerikaanse sergeant. Deze dame mocht bij aankomst gezellig even mee voor een evaluatiegesprek. Hopelijk mocht ze op haar retourvlucht mee op de vleugel.

  11. bal bal zegt op

    Als iedereen nou eens met de medemens rekening houd dan heb je gaan last er zijn veel lui die denken dat zij alleen in het vliegtuig zitten grote families en groepen die moet je apart zetten niet bij elkaar en niet bij elkaar staan praten dat gaat niet in de paden van het vliegtuig .
    Irritaties zijn op de stoel van anderen leunen en voeten in het gangpad en tegen je leuning aan trappen wat regelmatig voorkomt of zij hebben geen verstand om na te denken over de mede passagiers.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website