Schrapt KLM vlees wereldwijd van het menu?

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: , ,
7 september 2021

In een artikel op de website van Luchtvaartnieuws.nl overweegt de KLM om wereldwijd op alle vluchten over te gaan op een vegetarisch menu. Binnen Europa wordt in Economy Class al geen vlees meer geserveerd. De maatschappij zou met de keuze voor volledig vegetarisch een belangrijke stap zetten in de bijdrage aan (indirecte) verduurzaming van de vluchten.

Het plan is nog in studie, want er zitten nog wel wat haken en ogen aan het overschakelen op vegetarische gerechten. Zo zal er op routes waar de vraag naar vlees groot is, zoals naar bestemmingen in de zuidelijke staten van de VS, wat minder gejuich klinken over het plan dan op vluchten naar landen waar een vegetarische leefstijl meer is ingeburgerd.

Uit een poll onder meer dan 1.100 lezers van Luchtvaartnieuws.nl blijkt dat het grote publiek verschillend denkt over een uitsluitend vegetarisch maaltijdaanbod. Van alle respondenten geeft 50 procent aan liever zelf de keuze te willen maken tussen vlees of vega. Bijna 30 procent vindt het juist een goed idee als er alleen nog vegetarische opties op het menu staan. De overige deelnemers willen sowieso vlees, een enkeling is van plan boterhammen van huis mee te nemen.

Wat vindt u van het plan, laat het de bloglezers weten in een reactie!

38 reacties op “Schrapt KLM vlees wereldwijd van het menu?”

  1. Erik zegt op

    Betutteling, dat is het. Ik bepaal zelf wat ik eet. Komt nog bij dat dat vega spul niet te eten is; stopverf met een smaakje.

    Ik vind dat met en zonder vlees beschikbaar moet blijven en dat men een keus moet geven. Als met vlees dat wat duurder is dan vega, OK, dan heb ik wat te kiezen. Maar dring me geen keuze op voor stopverf of een knorrende maag!

    • Inmiddels zijn vegetarische vleesvervangers dusdanig verbeterd dat je nauwelijks nog verschil proeft met echt vlees. Ik eet al jaren vegetarisch, maar ik ben er op tegen om dit er zo door te drukken. Laat de keuze aan de passagiers zelf. Ook vind ik het belachelijk dat KLM in de business class wel vlees blijft serveren. Dat is niet erg consequent.

      • Dennis zegt op

        Maar KLM biedt geen “vleesvervangend” product aan. Het is gewoon kostenbesparing.

        Als een vervuiler als KLM, die meerdere lobbyisten in Brussel heeft rondlopen om belastingen op kerosine, op vliegtickets, om CO2-emissie rechten gunstig te laten uitvallen i.v.m. de “bijzondere positie” van de luchtvaart in het algemeen en de positie van KLM in Nederland in het bijzonder, als zo’n bedrijf begint over “verduurzaming”, dan weet de goede verstaander genoeg. Alles om de inkomsten te verhogen en kosten te verlagen. Milieu is geen speerpunt in hun beleid, enkel een factor om rekening mee te houden.

  2. Mark zegt op

    Begin mei stond tijdens KLM nachtvlucht vlucht van BKK naar AMS op het normale (niet vegetarische) menu:
    Voorgerecht spirelli pasta met een licht zurig vinaigrette smaakje.
    Hoofdgerecht spirelli pasta in een tomaten sausje.
    Nagerecht een kruimeldeeg taartje met blauwe bessen chutney.
    Heerlijk licht verteerbaar 10% vegetarisch en consequent spirelli 🙂
    Was ik blij met dat hompje taart.
    Het ontbijt was business as usal met ei en tomaat in het bakje.
    Mij gaf dit voorsmaakje van would be vegetarisme alvast een “Cheap Charly” impressie.
    Een minpuntje extra voor de KLM.
    Ik heb niets tegen vegetarisch … maar doe het dan goed.

    • Peter zegt op

      Goede verwoord Mark. In mei is mij de zelfde prut voorgezet en in augustus nog ’n keer. De laatste keer had ik voor de zekerheid maar wat brood meegenomen. Als variatie kreeg ik die keer wel een bruine boterham met kaas als tussendoortje. Het smoesje van; het is coronatijd gaat niet op. Het is zuinigheid, beknibbelen op de uitgave! Reis je met Tui dan worden er ‘normale’ maaltijden aangeboden met bijvoorbeeld een bakje fruit i.p.v. een hompje taart. En dit is onze nationale trots, de KLM, koninklijke-luchtvaart-maatschappij, met onze belastingcenten gered! Met ook nog de air van het geëmancipeerde cabinepersoneel er bij heb ik het voorlopig met de KLM wel even gehad.

      Peter..

  3. Rob V. zegt op

    Het belangrijkste is denk ik dat de consument of passagier de mogelijkheid heeft zelf een overwogen keuze te maken. Minder vlees consumeren heeft een boel voordelen maar dat afdwingen is niet zo netjes. Promoot het desnoods “Uw pasta bolognese is mede mogelijk gemaakt door Berta 38, die door de gehaktmolen gedraaid is” en dan een plaatje van een schattige koe er bij… 🙂 Of, beter idee denk ik, het belonen van de gezondere keuze (een gratis consumptie, aardigheidje oid). Dat moet je wel breed invoeren, niet alleen voor economy class, mensen met een kleinere beurs keuzes ontnemen en die wel in stand houden voor de grote beurs zo niet zo fraai zijn.

    Minder vlees, ja. Maar dwing dat niet af en geen standsverschillen aub.

  4. GeertP zegt op

    Het management van KLM zou eens een paar keer met de concurrentie zoals EVA mee moeten vliegen om te zien hoe het ook kan,maar laten we heel eerlijk wezen, ze lopen al meer dan 20 jaar achter de feiten aan.

  5. KLM blijft gewoon stukje vlees serveren

    ‘Chicken or pasta’ blijft gewoon te horen aan boord bij KLM. Er lijkt een misverstand te zijn ontstaan over de plannen voor catering in de economy class op de lange afstanden de afgelopen dagen bij landelijke media. Hierin werd gesuggereerd dat KLM geen vlees meer zou serveren in economy long haul. Dit is echter niet correct. ‘Op dit moment zijn er geen concrete plannen om volledig over te stappen op vegetarische maaltijden.’
    De airline laat in een reactie op het misverstand weten: ‘Verduurzaming is ook voor onze catering een belangrijk thema. We kijken hierbij naar wereldwijde maatschappelijke trends en stemmen onze menu ontwikkeling hierop af. Bij het bepalen van het aanbod is keuzevrijheid van onze klanten belangrijk en moeten de maaltijden smakelijk en kwalitatief hoogstaand zijn. KLM vernieuwt regelmatig het aanbod en stemt dit af op de behoefte en wensen van haar klanten.’

    Bron: https://www.travmagazine.nl/klm-blijft-gewoon-stukje-vlees-serveren/

    • Mark zegt op

      Een marketing praatje dat perfect past in de “organisational branding strategy”.
      Hélaas is met de praktijkervaring van de klant anders.

  6. JEAN zegt op

    Met KLM gevlogen op 4/7/21 en inderdaad alleen maar vegetarisch en niet te eten. Nooit meer KLM.

  7. keespattaya zegt op

    Ik ga niet zo vaak met de KLM naar Bangkok , maar als ze een leuke aanbieding hebben dan laat ik met absoluut niet leiden door wat voor eten er aan boord zal zijn. Maar een lekker stukje vlees vind ik eigenlijk wel bij de maaltijd horen.

  8. willem zegt op

    Wie vliegt er nog met KLM….er zijn goedkopere maatschappijen met veel meer service!

  9. jean zegt op

    Vergeten bij te voegen.
    Peter, het volledig slechte vegetarisch eten was op de lange afstandsvlucht Bangkok-Schiphol. Dus wat jij schrijft “Op dit moment zijn er geen concrete plannen om volledig over te stappen op vegetarische maaltijden” is reeds volledig voorbij gestreefd.

  10. Henk zegt op

    Nou gelukkig is de KLM niet de enige maatschappij ,
    Die naar Thailand vliegt ,
    En ik vindt het te ver gaan dat de KLM voor mij gaat bepalen Orij vlees kan en mag eten ,
    Die keus is nog steeds aan mij .
    Nog lekker met Eva Air vliegen. En dan

  11. tjerk zegt op

    Volgens mij is het weer bezuiniging bij klm . Straks moet je extra betalen voor een klein stukje vlees. Gaat waarschijnlijk hetzelfde als met een koffer .Met koffer ook extra betalen . Zo gaat het altijd bij klm ,een stoel vooraf uitzoeken ,extra betalen . Flying bleu is ook betalen . Het is steeds betalen bij Klm .

  12. reiziger zegt op

    Het eten was al niet lekker bij de KLM dus door deze maatregel nog minder dan het al was. Het is omdat vliegen met EVA airlines op dit moment niet mogelijk is maar zodra het weer kan vlieg ik weer met EVA. Hier is het eten tenminste lekker en uitgebreid. Jammer dat het personeel er tijdens een vlucht op aangekeken wordt want zij moeten het serveren.

  13. Nicky zegt op

    Ik vind sowieso het eten bij KLM veel minder dan bij andere maatschappijen. Indien mogelijk kies ik nooit voor klm

  14. Rudy zegt op

    Ik zal dan nooit meer klm vliegen. Wat is dat voor onzin. Omdat 5% van de bevolking
    Vegetarisch eet moet iedereen dat doen. We geraken stilaan in een wereld waar de
    Minderheden moeten bepalen wat de anderen doen… echt onaanvaardbaar.
    Ik wil ook geen genderneutrale kleding hoor!!!

  15. John zegt op

    Goeie reden om KLM te mijden als zijnde toch al niet de goedkoopste, en de niet al te vriendelijke air hostesses… een voorbeeld van Nederlandse kneuterigheid…

  16. Ed zegt op

    wat een slechte marketing gedachte is dit, om de consument een product door de strot te duwen, maar goed ik ben blij dat ik de keuze heb van andere maatschappijen, waaronder o.a. EVA air die zo wie zo vele malen betere service verleent als die Air France/KLM.
    De gedachte van je kan de T-Ford in alle kleuren bestellen, als het maar zwart is, lijkt mij niet te werken en klanten af te stoten.

  17. Jacques zegt op

    Ik vind het niet echt iets om mij druk over te maken. Ik heb al met vele organisaties gevlogen en overal was het eten anders. Toegegeven dat ik wel makkelijk ben met maaltijden en vrijwel altijd alles opeet wat er opgediend wordt. Zo ben ik opgevoed, eten wat de pot schaft. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar iets nieuws op mijn bord en zal op die grond zeker niet een luchtvaartmaatschappij de rug keren.

  18. Arie zegt op

    Voor mij als KLM alleen die vegetarisch troep verkoopt vlieg ik wel met een goede maatschappij want ik wil zelf kunnen beslissen of we vlees eten of vegetarisch

  19. Ilja zegt op

    En KLM zal ik vanaf heden mijden al moet ik extra betalen. Op een 11 urige vlucht eis ik vlees sinds ik absoluut niet vol raak van konijnenvoer.

  20. Mattheus zegt op

    Helaas is het zo dat wanneer je een directe vlucht naar Bangkok wilt KLM de enige is. Dus brood meenemen 555.

  21. Guy zegt op

    Ik ben ook de mening toegedaan dat elkeen zelf kiest en beslist.
    Als KLM werkelijk wil overgaan tot die regeling dan staat het elkeen vrij een andere maatschappij te kiezen of die regeling te aanvaarden.

    Ik vlieg dan alvast niet meer met KLM.

    We zien dus wel.

  22. Rik zegt op

    Zal deze maatregel de kostprijs van de vlucht dan doen dalen ?

  23. Frank zegt op

    Ik heb veel gevlogen over de wereld voor mijn werk, Zowel met de KLM als andere airlines. Ik ben iets te zwaar maar van gemiddelde lengte. Voor intercontinentale vluchten heb ik de KLM al lang afgezworen.
    Mijn redenen zij:
    -Krappe stoelen met zeer weinig beenruimte, terwijl wij Nederlanders tot de langste volkeren behoren.
    -Veel arrogante leden van de cabin crew. Niet allemaal, maar mijn ervaring is dat het er wel veel zijn.
    -De meeste maaltijden zijn echt onder de maat.
    -Te hoge tarieven in vergelijking met andere maatschappijen op dezelfde routes.
    Als men mij nu ook al gaat dwingen om geen vlees te eten, dan houdt het voor mij helemaal op.

    Op de route naar Bangkok heb ik nu gevlogen met EVA, Emirates, China Airlines en de KLM. Op andere bestemmingen naar Azië ook met Singapore Airlines, Cathay Pacific, Thai en Malaysian. Helaas moet ik zeggen dat de KLM met stip onderaan staat. SQ, Emirates en EVA hebben mijn voorkeur. Zodra de quarantaine in Thailand wordt opgeheven, willen we gaan met Qatar Airways.

    Dus voor mij: Bye bye KLM.

  24. FrankyR zegt op

    Ik heb met verscheidene luchtvaartmaatschappijen gevlogen richting Thailand en de Filippijnen.

    De prijs van het ticket is voor mij veel meer van belang, dan het eten of de houding van de crew.

    Met die crew heb je maar zijdelings te maken. Ik ben dan te druk met werken/film kijken/computer spelletjes.

    Hoogst zelden problemen gehad dus. Het scheelt dat ik een job in de luchtvaart heb gehad (vliegtuigcatering) en dus weet hoe het achter de schermen verloopt.

    Trouwens, flight attendants (zeg geen stewardess!) zijn geen sloofjes! Behandel ze netjes en vraag op een normale manier om hun aandacht.

    Mensen menen te moeten klappen/fluiten/knippen met de vingers… Zelf waargenomen. En dan het raar vinden dat er knorrig wordt gereageerd?!

    Nogmaals, nooit problemen gehad.

  25. Marianne zegt op

    Een prima idee om alleen vegetarische gerechten te serveren. Maar dan wél lekkere Vega gerechten.

    • Jacques zegt op

      Ik kan een eind meegaan in uw gedachten, maar er zijn nogal wat carnivoren onder ons en die een andere mening zijn toegedaan en zoals ik de stukjes lees zelfs niet meer gaan vliegen met de KLM om die reden. Ik denk dat dit soort verandering geleidelijk ingevoerd moeten worden. De mens moet wennen aan verandering en de KLM kan niet zonder reizigers. Het is van tweeën een de tijd zal leren of dit een juiste keuze is geweest.

  26. T zegt op

    Wat het helemaal mooi maakt is dat dit volgens mij niet voor de first class geld want ja daar kun je vrij lastig met een paar blaadjes sla aankomen als je 3500 per ticket wil toucheren.
    Ik vlieg sowieso zelden met de KLM, want te duur, personeel is (vaak) niet het meest vriendelijke, onboard service en faciliteiten zijn matig.
    En nu ook nog eens deze flauwekul ik hoop dat er veel meer mensen er zo over denken want ze doen er pas wat mee als ze het gaan voelen.

    • Cornelis zegt op

      KLM kent geen ‘first class’……

  27. Ingrid zegt op

    Persoonlijk ben ik geen liefhebber van het “vliegtuig voedsel” of dit nu vegetarisch is of “normaal”.
    Maar dat doet niets af aan het feit dat KLM voor anderen beslist dat zij duurzaam dienen te eten. Tenminste wanneer je niet business class of hoger reist.
    Op dat moment krijg je toch een nare bijsmaak bij de wijziging.
    Reizigers die duurdere tickets kunnen/willen kopen hoeven niet “duurzaam” te leven? Heel bijzonder.

  28. Frits, zegt op

    KLM = Konijnenvoer Luchtvaart Maatschappij

  29. Marc zegt op

    Er bestaat ook al zoiets als labovlees of gekweekt kunstvlees , het zou dezelfde smaak hebben en dezelfde structuur , en hier worden geen dieren voor geofferd , maar ja dan is het geen besparing meer vermits het duurder is , en daar is het toch om te doen ?

  30. Eric Donkaew zegt op

    In een restaurant kom je om te eten, niet om te vliegen.
    In een vliegtuig kom je om te vliegen, niet om te eten.
    Het is denk ik goed om dat een beetje gescheiden te houden.
    Normaal eet ik tussen 8 uur ’s avonds en 10 uur ’s ochtends niets. In een vliegtuig worden in die periode iets van drie maaltijden geserveerd. Waarom eigenlijk?

    Wat mij betreft krijgen passagiers alleen een fles water. Willen ze een sandwich of iets dergelijks, dan zijn die te koop in het vliegtuigkeukentje. Passagiers mogen natuurlijk wel zelf proviand meenemen. Dat bespaart veel kosten, ook al omdat je minder stewardessen nodig hebt.

    Ik zeg: doen! Dan is er ook geen discussie meer over vegetarisme en zo.

    • Ger-Korat zegt op

      De KLM wordt veel gebruikt door reizigers uit andere landen welke dan al een tijdje onderweg zijn. Geen maaltijden aanbieden is dan niet gewenst, een ieder mag zijn/haar maaltijd afslaan maar ik heb dat nog nooit iemand zien doen. Dat jij ’s nachts niets eet zegt niets over een ander, als ik in de avond bijvoorbeeld vertrek is mijn laatste maaltijd de lunch en ben dan blij met een diner in het vliegtuig. 12 uur vliegen en na een maaltijd begin je na 4 uur toch wel trek te krijgen en idem na een een uur of 10. Voor aankomst het ontbijt, of wil je nog weer 2 uren langer wachten voordat je buiten het vliegveld bent om te eten. Broodje kaas mee is weer iets typisch Nederlands, de andere reizigers uit de overige 200 landen wensen liever normaal te eten. Of heb je liever dat de Thai een bordje welriekende somtam het vliegtuig mee naar binnen neemt want wensen geen brood te eten. Of je Indiase buurman lekker aan zijn home-made curry begint en jij aan je broodje hagelslag. En wie gaat kijken wat voor eten een ieder mee het vliegtuig in neemt ?


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website