Schiphol start pilot met het voorspellen van wachttijden bij security

Schiphol (photosounds / Shutterstock.com)
Schiphol is op haar website een pilot gestart met het tonen van de voorspelde wachttijd bij de securitycontrole in vertrekhal 1. Deze voorspellende informatie bij de securitycontrole is onderdeel van een persoonlijk reisschema dat Schiphol de reiziger biedt.
Bij een selectie aan vluchten waarbij de passagiers via vertrekhal 1 reizen, wordt de reiziger op Schiphol.nl ruim voor vertrek geadviseerd wat het ideale tijdstip is om de securitycontrole te passeren en hoelang de wachttijd op dat moment zal zijn naar verwachting. Vanaf twee uur voor het geplande vertrek van de vlucht wordt op Schiphol.nl dezelfde informatie over wachttijden getoond als op de fysieke borden bij de securitycontrole op de luchthaven.
Het voorspellen van de wachttijden bij de securitycontrole gebeurt op basis van een slim datamodel dat gebruikt maakt van historische data en verwachte passagiersaantallen. De pilot loopt tot begin oktober. Daarna wordt bekeken hoe het datamodel verder geoptimaliseerd en toegepast kan worden, onder andere voor de andere vertrekfilters op Schiphol.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets16 mei 2025Wanneer zijn vliegtickets naar Thailand het goedkoopst?
Achtergrond16 mei 2025Een land dat liever lacht dan huilt: Waarom mentale gezondheid in Thailand een ongemakkelijke waarheid blijft
Nieuws uit Thailand16 mei 2025Moedige lerares in tranen na onthulling van corruptie en wantoestanden op Thaise school
Weer en klimaat16 mei 2025Weersverwachting Thailand (16 tot 22 mei 2025): Zware regen en onstuimige zee op komst
In plaats van voorspellen van wachttijden kan Schiphol beter werken aan het wegwerken van de wachttijden.
Door regelmatig uitvallen van brandstof toevoer, de lange wachttijden voor bagage, de zwendel met de (valet) parkeerplaatsen, de taxfree winkels die allesbehalve taxfree zijn, de belachelijk hoge luchthavenbelasting enz. En erger Schiphol is de luchthaven met de meeste ‘bijna’ ongelukken.
Reden des te meer om een buitenlandse luchthaven te kiezen.
En erger Schiphol is de luchthaven met de meeste ‘bijna’ ongelukken. Graag een bron van deze bewering
Kijk hier maar even, had je zelf ook kunnen vinden.
https://www.ad.nl/binnenland/schiphol-is-recordhouder-gevaarlijke-incidenten~aa18c38e/?referrer=https://www.google.com/
Ik hoef dat niet te vinden of op te zoeken, als jij iets beweert moet je dat onderbouwen met feiten (een bron). Gebruikelijk is om dat direct te doen en niet achteraf. Scheelt een hoop chat gedoe en daarom prettig voor alle lezers. Er wordt al voldoende onzin en onderbuikgevoelens hier gespuid.
Toen ik twee jaar geleden bij de securuty op Schiphol stond, stond er op het bord wachttijd 10 minuten.
Jammer genoeg duurde die 10 minuten een half uur.
Wachttijden voorspellen lijkt me nog een stuk lastiger.
Merkwaardig. Ipv het probleem via een app zichtbaar te maken lijkt het me verstandiger dat schiphol de personele bezetting bij security beter laat aansluiten bij de vluchtschema’s zodat wachtrijen voorkomen kunnen worden.