Schiphol (photosounds / Shutterstock.com)

Schiphol is op haar website een pilot gestart met het tonen van de voorspelde wachttijd bij de securitycontrole in vertrekhal 1. Deze voorspellende informatie bij de securitycontrole is onderdeel van een persoonlijk reisschema dat Schiphol de reiziger biedt.

Bij een selectie aan vluchten waarbij de passagiers via vertrekhal 1 reizen, wordt de reiziger op Schiphol.nl ruim voor vertrek geadviseerd wat het ideale tijdstip is om de securitycontrole te passeren en hoelang de wachttijd op dat moment zal zijn naar verwachting. Vanaf twee uur voor het geplande vertrek van de vlucht wordt op Schiphol.nl dezelfde informatie over wachttijden getoond als op de fysieke borden bij de securitycontrole op de luchthaven.

Het voorspellen van de wachttijden bij de securitycontrole gebeurt op basis van een slim datamodel dat gebruikt maakt van historische data en verwachte passagiersaantallen. De pilot loopt tot begin oktober. Daarna wordt bekeken hoe het datamodel verder geoptimaliseerd en toegepast kan worden, onder andere voor de andere vertrekfilters op Schiphol.


» Laat een reactie achter


6 reacties op “Schiphol start pilot met het voorspellen van wachttijden bij security”

  1. brabantman zegt op

    In plaats van voorspellen van wachttijden kan Schiphol beter werken aan het wegwerken van de wachttijden.
    Door regelmatig uitvallen van brandstof toevoer, de lange wachttijden voor bagage, de zwendel met de (valet) parkeerplaatsen, de taxfree winkels die allesbehalve taxfree zijn, de belachelijk hoge luchthavenbelasting enz. En erger Schiphol is de luchthaven met de meeste ‘bijna’ ongelukken.
    Reden des te meer om een buitenlandse luchthaven te kiezen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  2. ruud zegt op

    Toen ik twee jaar geleden bij de securuty op Schiphol stond, stond er op het bord wachttijd 10 minuten.
    Jammer genoeg duurde die 10 minuten een half uur.
    Wachttijden voorspellen lijkt me nog een stuk lastiger.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. wim zegt op

    Merkwaardig. Ipv het probleem via een app zichtbaar te maken lijkt het me verstandiger dat schiphol de personele bezetting bij security beter laat aansluiten bij de vluchtschema’s zodat wachtrijen voorkomen kunnen worden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website