(Redactionele bronvermelding: nanka / Shutterstock.com)

In een poging om de ervaring van passagiers na aankomst te verbeteren, heeft Schiphol een nieuwe service geïntroduceerd die reizigers van minuut tot minuut laat zien wanneer hun bagage verwacht wordt op de bagageband.

Deze stap is gezet na onderzoek waaruit blijkt dat passagiers grote waarde hechten aan duidelijke communicatie over de aankomsttijd van hun koffers.

De nieuwe technologie biedt inzicht of de bagage nog aan boord van het vliegtuig is, onderweg naar de bagagehal of al op de bagageband geplaatst is. Dit initiatief maakt deel uit van Schiphols inspanningen om de service te optimaliseren en het wachten op bagage na een lange reis of ontspannen vakantie minder frustrerend te maken.

Bron: Luchtvaartnieuws.nl

9 reacties op “Schiphol innoveert met real-time bagage-informatie voor vlottere afhandeling”

  1. Rob V. zegt op

    Ik heb liever gewoon dat alle bagage ruim een half uur op de band ligt, zoals andere luchthavens in plaats dat je ietsjes preciezer geïnformeerd wordt…

    Wandelend vanaf de gate lijkt het de infrastructuur al alsof je een aantal decennia terug de tijd in gaat, niks geen beeldscherm direct na uitstappen al aangeeft op welke band de bagage zal komen. Na lang lopen één toilet, maar een paar borden die aangeven waar je eigenlijk heen moet lopen, voorbij de paspoort controle een enkel beeldscherm met bagage informatie (ja, er zijn meerdere grens checkpoints dus dat ligt er maar aan). Ja, je kunt naar de site van Schiphol surfen voor de informatie maar hoe lastig kan het zijn aan het begin van je wandeling en tegen het eind op een paar schermen aan te geven waar je moet zijn en hoe je er het makkelijkste komt?

    En eenmaal in de bagagehal nog een half uur wachten voordat de band überhaupt in actie komt en je zo een half uur en langer aan het wachten bent voor je economy bagage. Tussen de landing en de luchthaven uitlopen zit dan zo 1,5 tot 2 uur, dat is te lang.

    Nu geven ze op de monitor al een indicatie van “wachten op uitladen” “uitladen” “eerste bagage komt op de band”. Dat iets nauwkeuriger aangeven helpt misschien een heel klein beetje maar het blijft toch wat armoedig dat een grote luchthaven door menig ander land links en rechts voorbij word gestreefd qua kwaliteit en dienstverlening. Daar gaat dit niet zo veel aan veranderen.

    • Johnny BG zegt op

      Zou het kunnen dat de dienstverlening onder druk staat omdat er niet genoeg handjes zijn en dat degene die die handjes moeten betalen er geen geld voor over hebben?

  2. Peter zegt op

    1 April.

  3. Ingrid zegt op

    Het kofferssysteem van Schiphol is een verschrikking qua informatie en snelheid.

    Afgelopen zaterdag met 8 uur vertraging om 03:30 uur op Schiphol geland, een tijdstip waarop er (nagenoeg) geen passagiers toestellen meer landen. Na lang wachten komen de eerste koffers op de band. Tergend langzaam komen er steeds een paar koffers bij. Op een bepaald moment wijzigt de informatie boven de band dat de laatste koffers op de band liggen we staan echter met nog ruim 100 mensen te wachten op de bagage.
    Navraag bij een jonge dame achter een balie leert ons dat het systeem na een bepaalde tijdsduur er van uitgaat dat alle bagage op de band ligt en automatisch deze tekst verschijnt.
    Maar weer terug en rustig afwachten. En inderdaad er komen weer een paar koffers de band op. Maar wederom stopt de toevoer en na minutenlang wachten verschijnt de tekst dat de band is gesloten. Wederom de jonge dame maar weer aangesproken. En de reactie is dat het aan het systeem ligt maar dat de koffers echt nog komen.
    Op dat moment heb ik haar verzocht om dit dan ook even te laten weten aan al die mensen die nog steeds stonden te wachten en ongerust werden. Dat was inderdaad een goed plan waarop ze besloot om te roepen dat de koffers er echt nog aankwamen.

    Na ruim anderhalf uur hadden we eindelijk onze bagage…. Welkom terug op Schiphol!
    Schiphol update niet alleen je informatie systeem maar verhoog vooral de snelheid van de bagage afhandeling want deze is schandalig traag.

  4. Peter zegt op

    Duidelijk een 1 April grap.

  5. Henk zegt op

    Wat ik niet begrijp, waarom komen de bagage van meerdere vluchten op één bagageband, terwijl er meerdere bagagebanden onbenut blijven.
    Zal logistiek vast uit te leggen zijn.

  6. Rob zegt op

    Duurt op Schiphol inderdaad inderdaad belachelijk lang, heb begin maart ook ruim een uur bij de bagage band moeten wachten, tel daarbij op de tijd die je kwijt bent om van het vliegtuig via een toilet stop paspoort controle bij de bagage band te komen, en als je dan met EVA vliegt moet je ook nog trap op trap af echt belachelijk zo slecht als Schiphol het doet.

    Toen wij in januari in Thailand aankwamen hebben we niet langer dan 5 minuten op de koffers moeten wachten, en dan ook nog eens het geluk dat ik met mijn Thaise echtgenoot door de paspoort controle mag die alleen voor Thai is en waar dus geen wachttijden zijn, zo snel kan het dus gaan, en dan komje ook nog eens aan halverwege de middag dus best wel druk met aankomende passagiers.
    groet Rob

    • Rob zegt op

      hi Rob,
      zonder Thaise echtgenote sta je echter in de ellenlange rijen in Thailand, en wacht je vaak een uur of langer. logisch dat je joffers er dan al zijn.
      ik heb op Schiphol meestal mijn koffer vrij snel – half uur ofzo, maar kan inderdaad we eens langer zijn.
      meer mensen in de bagage afhandeling zou dat kunnen oplossen, maar Schiphol is veel te zuinig in de betaling, waardoor ze moeite houden om mensen te krijgen

  7. servaas zegt op

    Het is een gospe op schiphol,Het komt door de vracht afhandelaars(maar eigenlijk door schiphol alles moet zo goedkoop mogenlijk daar is niets in veranderd,ze gooien 50koffers op de band en gaan weer naar een ander vliegtuig en daar hetzelfde.afgelopen jaar drie maal gevlogen van Thailand naar schiphol van de drie keer 1x koffer binnen een uur de andere 2x ruim anderhalfuur.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website