Gisteren debatteerde de Tweede Kamer over een Europees voorstel tot herziening van de passagiersrechten, waaronder de wens van de Europese Commissie om het recht op compensatie bij vertraging flink in te perken.

De Europese Commissie wil de termijn vanaf wanneer consumenten recht hebben op compensatie bij vertraging aanzienlijk verlengen: van 3 uur naar minimaal 5 uur bij kortere vluchten, van 4 naar 9 uur bij langere vluchten en zelfs 12 uur bij vluchten van meer dan 6000 km. De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op om aan het kabinet en de Europese Commissie duidelijk te maken dat dit voor consumenten niet acceptabel is.

In 2009 stelde het Europese Hof van Justitie vast dat passagiers die een vertraging van meer dan 3 uur oplopen, recht hebben op een compensatie van €250, €400 of €600, afhankelijk van de vluchtafstand, tenzij sprake is van overmacht.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Luchtvaartmaatschappijen hebben 3 jaar lang hun klanten massaal het bos ingestuurd omdat ze het niet eens waren met het Europese Hof. Het kabinet en de Europese Commissie lijken dat slechte gedrag nu te willen belonen en nemen daarmee een prikkel weg om op tijd te vliegen. Onacceptabel!’

Europees voorstel

Het voorstel van de Europese Commissie over vertragingscompensatie maakt deel uit van een bredere herziening van de passagiersrechten. In het voorstel staan bijvoorbeeld regels voor de verzorging van vertraagde passagiers, het kosteloos corrigeren van spelfouten en termijnen voor klachtafhandeling. De nieuwe regels, die nog kunnen wijzigen, gaan op zijn vroegst eind 2014 in.


» Laat een reactie achter


No votes yet.
Please wait...

1 reactie op “Consumentenbond: Recht op compensatie bij vertraging niet inperken”

  1. Dennis zegt op

    Slecht idee van de EU en goed dat de Consumentenbond protesteert. De lobby van de airlines heeft klaarblijkelijk heel erg goed z’n best gedaan de afgelopen jaren. Maar als je al ziet hoe schandalig de airlines er nu al van proberen af te komen, dan is straks helemaal het hek van de dam.

    Een van de redenen dat ik geen China Airlines meer vlieg, is het feit dat ik tijdens een 5 uur durende vertraging (in Bangkok) slechts een voucher kreeg van 250 baht. Daar kun je een kop koffie voor kopen, maar meer ook niet. Ik vind het essentieel dat een airline z’n passagiers tenminste voorziet van eten en drinken. Binnen het redelijke natuurlijk, maar 250 baht is te weinig. Voor de rest niente, nada, noppes hulp, bijstand, begrip, excuses (anders dan de standaard en niet oprecht overkomende “we apologize for any inconvience”.

    Recht op een vergoeding had ik niet, want de airline komt niet uit de EU en de vlucht vertrok ook niet vanuit de EU. Nu is € 600 vergoeding ook wel wat riant en is soms meer dan de ticketprijs. Ik zou het een beter idee vinden om bij een vertraging van meer dan 3 uur 25% v/d ticketprijs te vergoeden, bij 6 uur of meer 50%, bij 9 uur of meer 75% en bij 12 uur of meer 100%. Plus natuurlijk de kosten die voortvloeien uit de vertraagde of geannuleerde vlucht.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website