Het duurde even maar vorige week vrijdag heeft Nok Air formeel haar excuses aangeboden aan de klanten. Drie weken geleden gingen piloten in staking en werden vluchten geannuleerd. Zeker drieduizend passagiers konden daardoor niet vliegen. Nok Air stuurde haar klanten een e-mail van directeur Patee waarin hij een toelichting geeft op de situatie.
Volgens Patee staakte de piloten omdat ze niet akkoord gingen met nieuwe werkroosters en andere aanpassingen die nodig waren om te voldoen aan de eisen van het European Aviation Safety Agency. Nok Air wil in de toekomst gaan samenwerken met Europese maatschappijen en heeft daarom haar werkwijze aangepast. De staking werd gevolgd door het vertrek van 20 piloten, waardoor een tekort aan piloten ontstond en 20 procent van de vluchten moest worden geannuleerd.
Critici vinden dat Nok Air veel te laat met de toelichting en het excuus komt. Veel consumenten zijn het vertrouwen in de maatschappij verloren en dat blijkt uit het afgenomen aantal vliegticket boekingen.
Er blijft nog een kwestie openstaan en die gaat over de werk- en rusttijden van de piloten bij Nok Air. De Thaise luchtvaartautoriteit gaat die onderzoeken. Indien Nok Air en de piloten de regels hebben overtreden, kunnen ze beboet worden en de Air Operating Licences kunnen worden ingetrokken
Bron: Bangkok Post
Ik was ook een van de gedupeerde, maar ik moet u zeggen dat ze mijn trip netjes heeft behandeld om mijn vlucht om te boeken naar airasia , met ook 15 kg bagage.
Wat zouden die andere aanpassingen zijn geweest?
Aangezien ze langer moesten werken dan toegestaan, hebben de roosters waarschijnlijk ingehouden, dat ze korter gingen werken.
Dat lijkt me op zich geen punt voor protest te zijn geweest.
Het probleem zal dus wel in de andere, niet benoemde aanpassingen hebben gezeten.