(verzellenberg / Shutterstock.com)

De Nederlandse regering gaat per 1 januari 2021 een vliegtaks voor passagiers invoeren. Deze wordt ook hoger dan het eerder afgesproken tarief van 7 euro per vliegticket. De vliegbelasting zal vooralsnog 7,45 euro per passagier gaan bedragen.

Met deze vliegtaks wil het kabinet het minder aantrekkelijk maken om te vliegen. De luchtvaartsector is niet blij met de maatregel. De invoering komt op een slecht moment, net nu de luchtvaart zich in de diepste crisis in haar bestaan bevindt. Daarnaast gaat de opbrengst naar de schatkist en wordt deze niet gebruikt voor verduurzaming.

Door de maatregel moet iedere reiziger die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekt per ticket een bedrag van 7,45 euro betalen. Voor tussenstops in Nederland geldt dit niet.

De nationale vliegtaks wordt ingevoerd omdat het op Europees niveau nog niet gelukt is om een vliegtaks in te voeren. Het kabinet blijft zich daar wel voor inzetten.

Bron: Diverse media


» Laat een reactie achter


Rating: 3.50/5. From 6 votes.
Please wait...

10 reacties op “Nederland gaat per 1 januari vliegtaks invoeren: 7,45 euro per passagier”

  1. John Chiang rai zegt op

    Nou ja,deze vliegtaks van 7,45 Euro p.p is natuurlijk met als enigste reden bedacht voor de schatkist.
    Het smoesje dat men door deze vliegtaks dan minder gaat vliegen,is in mijn ogen hoogstens een mislukte poging om deze belasting beter te verpakken.
    Zeg nou eens eerlijk,zou een van jullie minder gaan vliegen omdat het nu 7,45 euro duurder gaat worden.
    Welk alternatief goedkoper of efficiënter wordt dan geboden, zodat men beter een ander vervoermiddel nemen kan?

  2. G. Jeu zegt op

    Dan maar weer, net als jaren geleden, vliegen vanaf Dusseldorf.

    • Stan zegt op

      Ja, want een ticket AMS-BKK van 600,00 wordt nu 607,45. Ik kan ook via Düsseldorf, maar dan ben ik 20,00 extra kwijt aan een treinkaartje.

      • Ger-Korat zegt op

        Amsterdam via Frankfurt of Zurich naar Bangkok kost nu rond de 440 Euro met Lufthansa of partner Swiss. Goedkoper dan de KLM welke trouwens op dit moment geen toestemming heeft om passagiers naar Bangkok te brengen (behalve 2 x per maand een repatrieringsvlucht ) en je krijgt er maar liefst 2 starts en landingen op de heenweg voor, 1 extra want ja daar betaal je toch 7,45 voor. Bespaar je toch weer 20 Euro met de trein en ook nog sneller.

  3. Bert zegt op

    Men zou het europees moeten invoeren en dan om te beginnen met € 100,- per ticket. Dit geld kan dan gebruikt worden om in snel tempo europese HSL treinen aan te leggen en die kunnen dan weer goedkoper vervoer aanbieden dan vliegtuigmaatschappijen. Maar ja , dan schieten ze in eigen voet en dat gebeurt dus niet.

  4. Erik zegt op

    Ze pakken er de particuliere reiziger mee die van de grijpstuiver die hij overhoudt na belastingen en andere heisa (nog net) een vakantie kan betalen met zijn gezin. De businesspersoon trekt de extra kosten af van de winst en betaalt netto dus minder.

    D-dorf en Brussel zijn aardige opties voor mensen die alleen reizen en in de grensstreek wonen; ga met je gezin vanaf de Randstad maar eens naar D-dorf of Brussel, dat kost zoveel extra dat je die 7,45 gewoon ophoest.

    Een ordinaire belastingmaatregel verpakt in een milieuzakje. Fraai is anders.

  5. Cornelis zegt op

    Die 7,45 euro p.p. stelt niet zoveel voor, natuurlijk. Maar is het niet een beetje vreemd dat er – wereldwijd – enerzijds veel belastinggeld wordt gestoken in het helpen overleven van luchtvaartmaatschappijen en dat anderzijds men met het duurder maken van tickets wil bereiken dat er minder gevlogen wordt, met minder inkomsten voor die maatschaapijen tot gevolg?

    • Dat men een vliegtax invoert voor korte vliegreisjes in Europa lijkt mij verdedigbaar. Maar een alternatief voor verre vluchten zoals naar Thailand is er niet.
      Daar komt nog bij dat men in Europa niet is staat is om een HSL lijn aan te leggen die alle Europese hoofdsteden met elkaar kan verbinden. Dat heeft te maken met de verschillende systeem die men in ieder land gebruikt. Hoezo 1 Europa? Zelfs zoiets kunnen ze niet voor elkaar krijgen.
      Het bedrag aan vliegtax zal de komende jaren wel toenemen. En als Nederland dit eenzijdig doet gaat men met de auto naar Duitsland om vanaf daar te vliegen. Nou daar is help je het milieu niet echt mee.

  6. quillaume zegt op

    Zo, het geld binnen harken is begonnen. Er gaat nog veel meer geharkt worden, want het
    moet uit de lengte of breedte komen.
    Door al dat uitdelen moet er weer snel veel geld in het laatje komen en het liefst nog meer.
    Pak liever de salarissen van een hoop van die uitdenkers aan om te beginnen bij Rutten
    en consorten en een lading van die ambtenaren die er vlak onder zitten.
    Meneer de president Rutten SLAAP ZACHT.

  7. Louvada zegt op

    De ups and the downs, idd het geld binnenrijven is begonnen. Jaren geleden probeerde men de mensen aan te moedigen om meer per vliegtuig te reizen daar waar mogelijk en bij aandrang naar de zuiderse landen, zo tracht men de files met de auto’s te verminderen op de wegen, het veiliger is en vooral het beter voor het milieu enz.enz.. Nu willen ze het vliegen terug minder aantrekkelijk maken? Een schijnbeweging om de staatskas te vullen meer moet je daar niet achter zoeken. De politiekers zijn zeer vernuftig in het uitvinden van nieuwe taksen en nou net dat de vliegtuigmaatschappijen het zo moeilijk hebben je moet maar durven. Een pak mensen zonder werk zitten in die sector en de vooruitzichten bar slecht zijn. Men zou beter de lonen eens bekijken van deze mensen dat zou de Staatskas pas helpen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website