Passagiers die met KLM naar verre bestemmingen vliegen, waaronder Thailand, moeten voortaan bij de goedkoopste ticketsoorten extra betalen voor hun koffer. Medio volgend jaar moet de regeling op alle vluchten zijn ingevoerd.

KLM voerde vorig jaar een nieuwe tarievenstructuur in voor vliegtickets binnen Europa en naar Amerika. Die nieuwe structuur wordt vanaf 21 mei dit jaar verder uitgerold en geldt dan ook voor vliegtickets naar Afrika, Azië, het Midden-Oosten en India. Het tarievensysteem biedt tickets aan in drie categorieën: Light, Standaard en Flex. Door de invoering van de nieuwe tarievenstructuur wil KLM beter gaan concurreren met prijsvechters.

Bij een Standard- of Flex-ticket is ruimbagage nog steeds bij de prijs inbegrepen, net als in Business Class en voor sommige Flying Blue-leden, maar reizigers met een Light-retourticket moeten vijftig euro bijbetalen om een koffer in te checken. Daar staat tegenover dat de ticketprijs wel lager ligt. Voordelig dus voor reizigers die zonder ruimbagage reizen. Handbagage blijft gratis als deze voldoet aan de juiste afmetingen en het gewicht. De vrees is wel dat passagiers daarom steeds meer handbagage zullen meenemen. KLM kijkt daarom ook naar grotere bagagebakken, zowel op nieuwe als bestaande vliegtuigen.

KLM heeft ook een proef lopen op parkeerplaats P3, waar bagage alvast kan worden ingecheckt om zo de druk op Schiphol enigszins te verlichten.

Bron: o.a Luchtvaartnieuws

35 reacties op “KLM-passagiers gaan betalen voor ruimbagage op vluchten naar Azië”

  1. Bert zegt op

    Op zich niet zo vreemd, alleen ik zou het anders gebracht hebben, onder koffer (ruimbagage) reizen levert u een korting op van X euro. Zelfde verhaal alleen klinkt het vriendelijker.

    • ruud zegt op

      In de praktijk zal het waarschijnlijk geen korting zijn, maar zal de prijs van een ticket en de prijs van een koffer samen, waarschijnlijk hoger zijn, dan de prijs van een ticket inclusief koffer – hoewel misschien pas over een paar maanden, om het niet teveel te laten opvallen.
      Het is immers de bedoeling meer geld binnen te krijgen…

      • Rob V. zegt op

        Vergelijkingssites zullen ook een rol spelen. Lagere kale prijs, hogere ranking op de prijslijst. Net zoals Eurowings een zeer goedkope basisticket heeft, maar als je 30kg plus maaltijden en drankjes etc. er bij neemt is het verschil met de ‘all in’ maatschappijen zoals Eva en KLM best klein.

    • Jan R zegt op

      onder koffer moet zijn zonder koffer 🙂

  2. Mike zegt op

    En KLM maar klagen….
    Voor mij nooit meer KLM, maar een maatschappij uit het midden oosten

    • Leo Th. zegt op

      Waar klaagt de KLM dan over? De ticketprijs in de Light-klasse wordt overigens goedkoper dus reizen met ruimbagage zal niet veel van prijs gaan verschillen. De keuze om te vliegen met maatschappijen uit het Midden-Oosten staat uiteraard vrij. Veel van die maatschappijen ontvangen staatssteun en indirect support je derhalve deze regeringen/regimes, die het vaak niet zo nauw nemen met mensenrechten, zeker waar het vrouwen betreft en minderheden zoals homoseksuelen.

      • Dennis zegt op

        Onzin en onzin; De tickets worden niet goedkoper, want deze maatregel is bedoeld om geld mee te verdienen. Alleen als je zonder bagage vliegt wordt het misschien goedkoper, maar het gros vliegt met bagage en betaalt gewoon meer. En zelfs als je zonder bagage vliegt moet ik nog zien of je echt goedkoper uit bent.

        De opmerking over de maatschappijen uit het Midden-Oosten is ook onzin. Het wordt wel vaker geroepen, maar een leugen 10x herhalen maakt het nog niet de waarheid. Er is geen enkel bewijs dat Emirates, Ethihad en/ of Qatar steun ontvangen. Air France/ KLM ontvangt WEL fiscale voordelen, wat je ook staatssteun kunt noemen en vorig jaar heeft een Franse minister nog geroepen (in een interview) dat de Franse Staat er alles aan zal doen om de maatschappij te redden indien nodig. Ook dat werd uitgelegd als het geven (indien nodig) van staatssteun. En wat Alitalie allemaal op z’n bankrekening gestort krijgt…. hoor ik ook niemand over. Of Lufthansa die Air Berlin kan overnemen voor bijna niks, nadat de Duitse overheid er 150 miljoen Euro in het gestopt om de boel “overeind” te houden, zodat slots niet verloren gingen, personeel niet verdween etc. Is ook 100% staatssteun, want dat doen ze ook niet bij Baubetrieb Jansen und Sohn…

        Dat er in UAE en Qatar zaken gebeuren die bij ons de wenkbrauwen doen fronsen zal zo zijn. Maar die zaken zijn er ook in Thailand. Sommige zaken worden soms zelfs met trots hier op dit blog genoemd (het omkopen van agenten bijvoorbeeld). Dat is dan nog klein bier, maar leger-officieren met 14 “geschonken” gouden Rolexen in hun bezit, dat riekt ook ergens naar.

        Maar u heeft natuurlijk gelijk dat het een ieder vrij staat om met de maatschappij van z’n keuze te vliegen. Persoonlijk vind ik de prijs van KLM te hoog en het comfort en service te laag. In relatie tot de ticketprijs is dat zelfs sub par.

        • Leo Th. zegt op

          Heb ik dan beweerd dat de reiziger met ruimbagage goedkoper uit is? Stel alleen vast dat uit de informatie blijkt dat een ticket in de Light-klasse goedkoper wordt, zodat het door het laten betalen van ruimbagage de totaalprijs uiteindelijk niet veel zal verschillen. De toekomst zal het uitwijzen, KLM zal zich uiteraard niet uit de markt willen prijzen. M.b.t. mijn volgens jou andere onzin opmerking baseerde ik mij op krantenartikelen uit de Telegraaf van 6-6-’16, Volkskrant van 15-7-’17 en NRC van 9-6-’17. Er wordt daarin gesproken dat de Europese commissie op ging treden tegen oneerlijke concurrentie van de luchtvaartmaatschappijen uit de Golf-regio, Etihad, Quatar en Emirates. Met subsidies etc. zou een bedrag gemoeid zijn van rond de 40 miljard euro. Waar of niet, het zal mij verder worst zijn maar voor mijzelf heb ik gekozen om niet met deze maatschappijen te vliegen. Wat een ander doet is zijn/haar zaak. En ja, de reden om er niet mee te vliegen is gelegen in het schenden van de mensenrechten in de Golfstaten. Dat er wereldwijd in landen misstanden zijn, waaronder ook Thailand, doet daar niets aan af. Mijn mening, en uw goed recht om dat als onzin te bestempelen.

          • ruud zegt op

            Als een lightclass ticket goedkoper wordt, en het ticket met koffer niet duurder, gaat de KLM dan minder geld verdienen?
            Afgezien van wat de KLM moet betalen voor het transport en de afhandeling van de koffer, wat ongetwijfeld minder is dan de reiziger betaalt.

    • Enrico zegt op

      Betalen voor grote stukken bagage is een trend. Meer maatschappijen zullen volgen.
      Een gewone toerist heeft voor Thailand niet veel kofferruimte nodig. Zo kun je alle toiletrollen bij de 7-Beleven kopen.

  3. ruud zegt op

    Of de reiziger gaat betalen voor de bagage zal de KLM moeten afwachten.
    Misschien stapt de reiziger wel over naar een andere maatschappij.

  4. David H. zegt op

    Juist hun site gecheckt en is nog niet aangepast , ofwel omdat ik nooit de Airfrance Klm combi vluchten check enkel de economy rechtstreekse vluchten , (ik heb een hekel aan overstappen ..)

    Wel opgemerkt dat een extra koffer per vlucht nu in $ geprijst staat en maar 70$ i.p.v 80 euro bij online aankoop , dus dat is dan weer goedkoper ! Ik gebruik dat steevast enkel op terugvlucht van Schiphol naar Bangkok , kwestie voor mijn mondvoorraad chocolade en kaas enz aan te vullen voor hier in Thailand…

  5. Martin zegt op

    Ik heb een reis in juli gezocht. Directe vlucht AMS-BKK. KLM zonder koffer en 12kg handbagage 727,74 euro en Eva met koffer 30 kg en handbagage 5 kg 756,89 euro. Bij KLM moet ik voor een koffer van 20 kg 80 euro bij betalen. Dit is volgens de web side van KLM. Dus het verhaal hierboven is niet correct.

    Dus
    KLM 807,74 euro en bagage 32 kg
    EVA 756,89 euro en bagage 35 kg

    Dus EVA 50,85 euro goedkoper en 3 kg meer baggage

    • David H. zegt op

      @Martin
      A) KLM zijn koffers zijn 23 kilo geen 20 .

      B) Hier de w.s.reden van70 ipv 80 Euro

      Are you a Flying Blue member? You can pay for extra baggage with your earned Miles. Flying Blue Explorers receive up to EUR 10 discount on the first item of additional check-in baggage if booked no later than 24 hours before departure and when travelling in Economy Class on flights operated by KLM or Air France worldwide

  6. Johan zegt op

    KLM was sowieso al duurder,gemiddeld 200 euro met als vergelijk eva air,turkish airlines,quatar airways etc en nu dus nog 100 euro duurder…..jammer!

  7. Johan zegt op

    Via BM air vertrek ik nu met Eva Air voor 619….incl de bagage

    • piet d v zegt op

      Ook eva air heeft een kg systeem ,afhankelijk van type vliegticket basis koffer 20 kg
      en als je stoel wilt reserveren ,waarheen eerst gratis was
      moet je nu ook voor betalen bij eva air.
      Maar je heb gelijk dan nog is eva air goedkoper dan k.l.m.
      En meer been ruimte

      • TheoB zegt op

        Deze week via Skyscanner een Economy Basic retourtje AMS-BKK met EVA Air gekocht.
        Heen begin oktober, terug eind april.
        30kg ruimbagage, 7kg handbagage.
        Gratis keuze uit diverse maaltijden, (fors) bijbetalen voor stoelreservering.
        Zonder extra’s en betaald m.b.v. iDeal €571,90.

        Het zou mij niet verbazen als binnen een tiental jaren de prijs van een ticket mede wordt bepaald aan de hand van het te vervoeren totaalgewicht van passagier plus bagage. Oftewel een prijs per aangeboden kg. Moet je bij aankoop van het ticket opgeven hoeveel kg je vervoerd wil hebben. Als bij de incheckbalie blijkt dat het te vervoeren totaalgewicht van passagier plus bagage hoger is dan opgegeven bij aankoop van het ticket moet er fors bijbetaald worden per kg meergewicht.
        Dit om op brandstofkosten te besparen. Volgens Businessinsider* wordt per vervoerde kg ongeveer 0,03 kg olie per vlieguur verstookt. Voor een retourtje AMS-BKK (~2x9200km; 11 + 12 uur ~US$693,71/ton**) komt dat neer op bijna US$0,48/kg.
        Ik las dat er al over nagedacht wordt, maar dat ze het nog niet ingevoerd hebben, omdat het vernederend zou kunnen zijn voor mensen met overgewicht.
        Ik vind het al vernederend om door de security als verdachte behandeld te worden vanwege het enkele feit dat ik met het vliegtuig van A naar B wil. Dus bij de incheckbalie op de weegschaal moeten staan kan er ook nog wel bij.

        * https://www.businessinsider.nl/luchtvaartlesje-brandstof-besparen/
        ** https://www.iata.org/publications/economics/fuel-monitor/Pages/index.aspx

        • Endorfun zegt op

          Als er zoveel meer per gewicht moet worden betaald, zal er ook zo veel meer beenruimte en breedte moeten zijn … . Gezien mannen meer wegen dan vrouwen, zou het hier dus gaan om pure gender-discriminatie … .

  8. Kees zegt op

    Willen ze nu een prijsvechter zijn of een kwaliteitsmaatschappij?

    Vanwege de beperkte seat pitch EN een zeer benauwd bagage beleid vlieg ik al jaren geen KLM meer. (bv beperkt gewicht van 23 Kg en geen mogelijkheid tot combineren totaal gewicht van reizigers binnen 1 partij bij KLM – bv 1 reiziger met 20 Kg en de andere met 26 Kg mag niet, moet je nog voor 3 Kg bijbetalen. ZELFS Ryanair die werkelijk overal een prijskaartje aan hangen staan het combineren van gewicht toe!)

    Gelukkig is er een hoop keuze!

  9. Rob Tha Mai zegt op

    iedereen gaat nu rolkoffers kopen, er wordt toch niet gecheckt hoeveel, hoe groot en hoe zwaar. dit alles in de bakken boven zitplaatsen en daardoor nog langer bij instappen en klagen. er zoijn mensen die de eerste rolkoffer voorin in de bakken doen en de rest meenemen naar hun zitplaats.
    klm kan beter een aanhanger achter het toestel hangen net als met de reizen met bussen naar de wintersport.

  10. Enrico zegt op

    Betalen voor grote stukken bagage is een trend. Meer maatschappijen zullen volgen.
    Een gewone toerist heeft voor Thailand niet veel kofferruimte nodig. Zo kun je alle toiletrollen bij de 7-Beleven kopen.

  11. Rembrand zegt op

    Ja, KLM doet er echt alles aan om klanten weg te jagen. Op Europese vluchten is het misschien te begrijpen, maar nagenoeg iedereen die Bangkok – Amsterdam vliegt heeft een koffer bij zich. Na extra te moeten betalen om niet via Parijs te moeten vliegen en extra te moeten betalen om een gewone plaats te reserveren komt er nu betalen voor een koffer bij. De laatste keer met Emirates gevlogen en twee keer zes uur bevalt mij stukken beter dan één keer twaalf uur vliegen. Het was circa € 200 goedkoper en het goede nieuws is dat Emirates nu € 280 goedkoper is. Zo zit aan een negatief bericht toch een positieve kant.

  12. Eric zegt op

    KLM Bangkok-Amsterdam-Bangkok zit altijd bomvol zowel economyclass als business voor zover ik het kan beoordelen maar vlieg regelmatig. Dus ze kunnen zich wat veroorloven denk ik.

  13. Peter Bol zegt op

    Ik heb toevallig vandaag geboekt bij Tix. Ik boek daar al jaren.
    Mijn laatste vlucht was aankomst AMS 16-05-19 met KLM en ik moet zeggen dat ik voor het eerst met KLM vloog en dat is (was) mijn goed bevallen.
    Ook nu was ik weer van plan om met KLM te gaan ondanks dat ik wel al gehoord had dat je voor ruimbagage extra moet betalen.
    Op de site van Tix stond ook nu weer KLM voor een goede prijs maar bij het invullen kwam al snel naar voren dat je inderdaad extra moet betalen voor je ruimbagage en wel 49 euro per koffer 23 kg en dat dus x 2 want je moet ook weer terug.
    Ik ga nu met Eva Air want die had ook een goede aanbieding.
    Ik vertrek nu 19-09-2019 en kom terug 14-05-2020 en heb betaald 601,24 incl admin kosten en 25 euro korting van Tix.
    Voorheen vloog ik altijd met Eva maar een jaarticket was bij Eva altijd bijna het dubbelle t.o.v een 30/60 dagen ticket maar deze keer dus niet vandaar.
    Ik heb er nu alweer zin in, veel te koud hier.

    GR Peter Bol

  14. Christina zegt op

    Als flying blue deelnemer krijgt u 10,00 euro korting. Check Expedia eens geen creditkaart kosten geen administratie kosten over bedrag en 2 koffers 85,00 euro. Soms is heen met handbagage handig koop een koffer en betaal dan 40,00 euro. Net alles gecheckt bij KLM staat niet op website. Reeds geboekte en betaalde vluchten worden niet belast voor koffers.

  15. Ingrid zegt op

    Wij hebben al met diverse maatschappijen naar Bangkok gevlogen (rechtstreeks en met tussenstop) en toen wij afgelopen week (voor de bekend making van de koffer kosten) keken voor november was KLM wel aantrekkelijk, gelijke prijs als EVA dus waarom niet voor KLM gaan?
    Bij het verder boeken kwamen echter de extra kosten voor een koffer € 100,- p.p. op een retourvlucht. Sorry KLM ik hou niet van “verborgen” kosten die je pas tijdens het verder boeken tegenkomt!
    De vluchttijden mogen dan wat gunstiger zijn maar dat vind ik geen € 100,- p.p. waard.

    Ik wacht wel weer rustig op een aanbieding van één van de vele andere maatschappijen die met of zonder tussenstop naar Bangkok vliegen…

    • Kees zegt op

      Over die verborgen kosten, da’s nou dus precies waarom ze het doen! Het maakt het prijssysteem totaal intransparant en dan kunnen ze legaal met lage prijzen adverteren, hebben ze geleerd van de Amerikanen. Ik hou er ook niet van inderdaad.

  16. Rrr33 zegt op

    Een willekeurige datum geprikt

    Eerst leek ieder klm goedkoper dan eva.. maar dan komen de addertjes .
    Ieder de koffer er nog bij dan… Je stoel kiezen.. bij Eva kun je gelijk een kiezen. Mits vrij.

    Bij KLM kan n je wachten tot 24 uur van te voren maar je wilt gelijk natuurlijk weten hoe en waar je zit (vies spelletje) dus nog maals 25 erbij.

    Dan ieder bij Eva 30 kilo IPV 23 kwam al met al ruim 250 euro duurder uit voor 2 personen. Neem daarbij de glimlach van de Eva stewardess tegen de van de KLM… Keuze snel gemaakt

    • Rob V. zegt op

      Ook bij Eva budget-klasse moet je sinds maart betalen voor stoel keuze en heb je geen 30 maar ‘slechts’ 20 kg mee te nemen . Dus dan ook bij betalen voor extra gewicht. De glimlach zie ik meestal bij zowel stewards als stewardessen van KLM, Eva en andere maatschappijen. Scheelt al als je vriendelijk naar het personeel lacht. 🙂 555

      Zie: https://www.thailandblog.nl/lezersvraag/hoeveel-mag-je-koffer-wegen-bij-eva-air-economy-class/

      Nb: ik vlieg zelf ook met Eva hoor maar ik heb niets tegen de KLM. Eva komt net iets beter uit.

      • TheoB zegt op

        Rob, die 20kg geldt volgens mij alleen voor de Discount-tickets, tickets met de code A.
        Ik heb afgelopen week het goedkoopst mogelijke ticket (Economy Basic) van EVA gekocht. Dit ticket heeft code V, waarbij de max. toegestane ruimbagage 30kg bedraagt. Zie ook mijn reactie van 21 mei 2019 om 21:10.

        Ik betwijfel of ik ooit met KLM zal vliegen. Hun ticketprijs is over het algemeen 20%-30% hoger dan bv. EVA(direct), Qatar(1 stop), Turkish(1 stop), Finnish(1 stop). Maar zeg nooit nooit.

  17. Kanchanaburi zegt op

    waar maken jullie je druk over. Keuze genoeg om naar Thailand te vliegen.
    Er zijn genoeg maatschappijen die tegen een redelijke prijs, goede service aanbieden. Bij veel maatschappijen betaal je al voor een zitplaats.

  18. frank zegt op

    dit is boerenbedrag a la RYANAIR
    voor mij nooit meer KLM
    bye bye begriegers

    één vd redenen is dat de meerderheid vd mensen toch alleen maar handbagage meeneemt….
    what a joke, toch NIET op een vlucht van 11.000 km naar BKK….

  19. Dick zegt op

    als je bagage meeneemt moet je betalen, of het nu via de ticket prijs gebeurt of als extra maakt niets uit. Ik hoop alleen dat KLM nu eens echt gaar controleren op handbagage. Ik wordt doodziek van die mensen die met 2,3 en soms zelf met 4 stuks handbagage komen. 1 stuks (+ eventuele laptop) en basta. Afpakken, in het bagageruim en betalen.

  20. Eddy zegt op

    Ik vertrek 29 oktober vanaf Brussel.
    Woon in Emmen dus Amsterdam is 2 uur rijden Brussel 3 uur en parkeren voor 3,5 week is in Brussel veel goedkope.

    Voor de tickets met Ethiad betaalde ik 414 Euro (incl 23 kg ruim bagage en 7 kg handbagage)
    Dus een groot verschil.

    Is het voor mij wel waard om iets verder te rijden


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website