Gaat KLM binnenkort failliet?

Door Redactie
Geplaatst in Vliegtickets
Tags: ,
11 juni 2015

Gisteren toonde actualiteitenprogramma EenVandaag de schokkende feiten bij onze nationale trots KLM. Vele deskundigen denken dat als er niet snel veranderingen worden ingezet bij onze koninklijke luchtvaartmaatschappij, dat KLM haar 100-jarige bestaan over 5 jaar niet zal halen en net zoals het Belgische Sabena failliet zal gaan. 

De belangrijkste conclusie is dat de personeelskosten en andere ‘overhead’ kosten van KLM veel te hoog zijn ten opzichte van de concurrentie. Vliegend personeel is tot tientallen procenten duurder dan personeel bij maatschappijen als Lufthansa en British Airways. De kosten voor een purser liggen 50 procent hoger dan die van andere, vergelijkbare airlines. Voor piloten liggen de kosten 15 procent hoger. Het grote verschil zit niet alleen in loonkosten, maar ook in een groter aantal verlofdagen.

De personeelslasten hangen als een molensteen om de nek van de blauwe zwaan. Het personeel kost 2,8 miljard euro per jaar. Concurrenten zijn een stuk minder kwijt aan personeelskosten. Dat het personeel bij KLM zo duur is, komt vooral door de goudomrande arbeidsvoorwaarden. Zo heeft grondpersoneel recht op tot 100% meer ploegentoeslagen dan personeel bij concurrenten. Ook laakt KLM het aantal leidinggevende lagen. Er zijn afdelingen waar op elke twee of drie personeelsleden een manager is.

Eigen vermogen verdampt

Wat ook niet meehelpt is dat er al enorme schulden zijn gemaakt om het hoofd boven water te houden. De schuld van Air France-KLM bedraagt op dit moment 4,5 miljard euro. Het eigen vermogen is verdampte totaal en daalde van plus 6 miljard in 2011 naar een schuld van 600 miljoen euro op dit moment. Dat is ongeëvenaard in de luchtvaartsector. Daardoor is Air France-KLM nu overgeleverd aan de genade van de banken. 

Hoewel KLM plannen heeft de komende vijf jaar 700 miljoen te bezuinigen, vragen vakbonden zich in EenVandaag af of het genoeg is, en of het überhaupt gehaald wordt. Zij roepen de KLM-top op om sneller en harder in te grijpen. Volgens een anonieme oud-KLM-directeur is de schuldenlast van KLM een groot probleem.

Lees hier het uitgebreide en schokkende dossier over KLM: tomvanteinde.atavist.com/eenvandaag-klm

Video: ‘KLM-personeel tot 50% te duur’

Bekijk hier de uitzending:

36 reacties op “Gaat KLM binnenkort failliet?”

  1. Rob V. zegt op

    Dat roept toch een paar vragen op:
    – Heeft AirFrance personeel dan wel lagere lonen en arbeids voorwaarden?
    – Is dat eigen vermogen van de KLM of ook van hun Franse partner, wie heeft dat EV doen verdampen?
    – Wat houden de personeelsleden er in alle landen netto aan over, zijn bijvoorbeeld de belasting, pensioen en diverse andere premies/kosten daar veel kleiner zodat men netto vergelijkbaar zit maar bruto Nederland gewoon heel duur is? Of hebben ze elders een karig pensioen?
    – Hoe komt het dat bij internationale vergelijkingen eigenlijk altijd het gewone personeel te duur is en in een race naar de bodem moet, minder minder minder en de top van grote bedrijven altijd meer meer meer moet want anders is het salaris internationaal niet marktconform? Inkomensongelijkheid neemt zo toe!

    • Nico zegt op

      Beste Rob,

      De loonkosten voor Air France, zijn zelfs nog hoger dan van de KLM. De gezagvoorder van een Airbus A380 verdient (nou verdienen) het hoogste salaris ter wereld, meer dan 35% dan bij Emirates.
      De seats van de 22 stuks zwaar verouderde Boeing 747 vliegtuigen kosten 23% meer dan bij een nieuwe Airbus A380 of Boeing 777-300ER.

      De KLM heeft totaal geen geld om die Boeing 747-400 toestelen te vervangen.
      Het eigenvermogen is van de combi maatschappij, dus: Air France/KLM. Dus nu negative, en het is wachten tot een leverancier vindt dat hij nu wel lang genoeg op zijn centen heeft gewacht.

      Het netto overhouden, dat is precies het probleem,Nederland en dus eigenlijk Europe, is veel te duur t.o.v. Bijvoorbeeld Zuid-Oost Azie.

      En bij vliegtuig maatschappijnen “loopt” alles op rolletjes en kunnen dus ook vanuit Zuid-Oost Azie opereren. AirAsia heeft.55 splinter nieuwe Airbus A330-300 gekocht. Met veel goekopere bemaning zal het verschil in seat minimaal 40% zijn, ga daar maar eens tegen concureren.

      Anderzijds wil Emirates vliegen vanuit Dubai met een tussenstop in Europa.
      Op de lokale “Europeese” markt vliegen 4 low cost maatschappijen met minder kosten.
      Air France/KLM en Delta hebben een marketing en sale afdeling op de Zuidas en in Enschede met meer dan 700 man personeel. Allemaal non productief personeel. Dat hebben die low cost carriers dus niet.
      Air France/KLM betaald een bedrag van meer dan drie nullen in miljoenen aan vergelijking’s / boeking site’s. EVA AIR doet daar niet aan mee en nu wil Lufthansa ook daarmee stoppen.

      Kan nog wel door blijven gaan, maar ik zal het heel jammer vinden als ze de 100 jaar niet halen.
      Het beste is een techische failisement zoals met Malysia airline’s en dan helemaal opnieuw beginnen.

      Groetjes Nico

      • Rob V. zegt op

        Bedankt Nico, dat de Fransen duur zijn herinner ik me wel van de heibel enkele maanden terug met de stakingen door Air France personeel en de dreiging dat de Fransen een greep zouden doen uit de KLM kas (spaarzaamheid zou bestraft worden). Dat roept dan weer de vraag op wat KLM met Air France moet, zo te horen passen ze beter bij British Airways of Lufthansa…

        Ik heb al jaren geen KLM gevlogen (wel Transavia, hun dochter), maar ik zou het toch zonde vinden als KLM verdwijnt. Een tijdelijke steun van de staat hoeven we niet te verwachten, Fokker lieten ze ook ploffen en dat blijft ook zonde.

  2. Khun Peter zegt op

    Zelf vlieg ik zelden of nooit met KLM maar ik zou het betreuren als onze luchtvaartmaatschappij failliet zou gaan. Wanneer je in het buitenland bent en je ziet een blauw vliegtuig van KLM denk je toch: He Nederland! Dat heb ik ook met producten van Phillips.
    Er verdwijnen steeds meer typische Nederlandse bedrijven en daarmee ook een beetje van onze cultuur. Of is deze hang naar nostalgie niet meer dan sentimenteel gezwam?

    • matthijs zegt op

      heb je wel eens gezien wat er rond eindhoven aan bedrijven ontspringt. Je kent ze alleen niet. De oude generatie bedrijven moeten gewoon moderniseren. Een stewardes bij de KLM gelooft nog steeds dat zij/hij recht op een stopover van 4 dagen. Terwijl de rest van nederland voor het werk dan al lang weer thuis is van de zakenreis en aan de volgende trip begint.

      • Sjaak S zegt op

        Sorry Matthijs, maar dat klopt nou eens helemaal niet. Het aantal layover dagen hangt o.a. van de vluchtduur, oftewel het aantal werkuren, de minimale rusttijden en de rotatie of frequentie van de vliegtuigen op een bepaalde route. Gaan er slechts 2 keer per week een vliegtuig naar bijvoorbeeld Singapore, dan heb je theoretisch een layover van drie of vier dagen. Gaat dat zelfde vliegtuig door naar Jakarta, dan zal de in Singapore verblijvende crew deze shuttle maken. En alleen al voor je veiligheid, moet een bemanningslid een minimale rust hebben.
        Zo gebeurde het bij mijn oude werkgever Lufthansa, en ik denk dat het bij KLM niet anders was.

  3. GoBangkok zegt op

    Moderator: Als je iets beweert moet je wel met een bron komen.

  4. IVO JANSEN zegt op

    En nèt als bij SABENA zullen we dat falliet op het conto van de vakbonden kunnen schrijven …….. De sky was the limit inzake verloning en ” leuke extraatjes ” die de vakbonden eisten van de werkgever. Wie z’n gat verbrand moet op de blaren zitten. Er is daar bij KLM niet eens nog geld om in moderne vliegtuigen te investeren, die vliegen nog met jumbo’s van 30 jaar oud , wat moet dat wel niet kosten om die ouwe rammelkasten ” vliegwaardig ” te houden ??

    • Jörg zegt op

      Ik ben pas terug gevlogen uit Bangkok met een 777 met de naam Kaziranga National Park. En die was splinter nieuw.

      • Nico zegt op

        Beste Jörg,

        Elk vliegtuig wat nu geleverd wordt is 100% geleasd en dus niet van de KLM.

        • Jörg zegt op

          Dat zal best. Maar de stelling dat ze in dertig jaar oude Boeings vliegen klopt niet.

          • Nico zegt op

            Je heb gelijk Jörg, de outste Boeing 747-400 is van 1989.

            • Jörg zegt op

              En de nieuwste, al is het dan lease, is nog geen twee maanden oud.

  5. Jack G. zegt op

    Je mag niet alles op de vakbonden afschuiven. Het zijn meer de directiefouten op hoog niveau in de afgelopen pakweg 10- 15 jaar. Niet alleen op de loonkosten. Het zit helaas fout op bijna alles. De huidige topman weet denk ik heel goed wat er fout zit. Hij toont meer inzicht en lef dan zijn voorgangers. Vandaar ook even dit geheimpje laten’ lekken’ aan de media. Het wordt ook zaak om de klant weer terug te krijgen en ze weer in de blauwe zwaan te krijgen. Het zal waarschijnlijk kleiner gaan worden en minder vluchten gaan verzorgen is iets wat de grote baas ook liet doorschemeren op luchtvaartnieuws. KLM zal de komende tijd het nieuws wel flink blijven halen.

  6. Dennis zegt op

    Of KLM failliet gaat valt nog te bezien, alhoewel ik vrees dat we van de Nederlandse overheid (zijne excellentie de heer Kamp) weinig hoeven te verwachten.

    Ook blijkt maar weer dat de (Europese) kritiek op de “Arabische 3” vooral op jaloezie gebaseerd is. Daar harken ze de dollars wel binnen. In de internationale media is Sir Tim Clark (Ceo Emirates) regelmatig te zien en horen, maar ik weet niet eens of de Telegraaf uberhaupt weet wie hij is. Zou een interessant interview zijn lijkt me. Zijn kritiek is hard en klinkt logisch; Amerikaanse en Europese maatschappijen vliegen vooral op “rijke” landen en negeren landen in opkomst. KLM vliegt wel wat bestemmingen in Afrika aan, maar zeker niet in de mate zoals bijvoorbeeld Brussels Airlines doet (Brussels Airlines is eigendom van Lufthansa trouwens). Aangezien er op de lucratieve routes zoals New York en regionaal in Europa steeds meer concurrentie komt, is daar simpelweg geen geld meer te verdienen.

    KLM dient om te overleven in elk geval 3 dingen doen:
    1. Loonkosten op orde kriijgen
    2. Organisatie herstructureren
    3. Nieuwe markten en bestemmingen creëren. Dat doen ze al goed met China en dat moeten ze verder uitbreiden in Zuidoost Azië en wellicht ook Zuid- en Midden-Amerika. Wellicht ook Afrika.

  7. Jack G. zegt op

    Ik denk dat de opkomst best eens heel hoog zou kunnen worden als KLM dat zou gaan doen. Er is een brede groep uit diverse hoeken die best eens zouden willen praten over waarom wel en niet KLM op klantniveau en hoe nu verder richting de 100. Wel op de manier zoals gisteren op radio 1 werd voorgesteld door een vakbondsman. Allemaal op Schiermonnikoog en de boot gaat pas weer varen als de zaak is gered. Topzakenmensen in Nederland zijn ook al bezig met plannen smeden voor KLM als ik de verhalen mag geloven in de media. Blijven toekijken en roepen van dat komt morgen wel is zeker het 100 jarig bestaan niet vieren. In Nederland hebben wij geen regeltjes die beschermen tegen failliet gaan zoals in Amerika.

  8. Fransamsterdam zegt op

    Ik zal er geen traan om laten als de KLM failliet gaat.
    Het is de hoogste tijd dat al dat vliegend personeel met riante inkomens en arbeidsvoorwaarden weer eens met beide benen op de grond komt te staan.
    Laat ze maar tegen een marktconform salaris gaan werken bij een maatschappij waar ze geacht worden de passagiers de indruk te geven dat ze blij zijn dat de passagiers met die maatschappij willen vliegen, in plaats van financieel te teren op de vergane glorie van de KLM en met een air rond te lopen alsof de passagiers dankbaar moeten zijn dat de KLM ze wil vervoeren.

  9. Sir Charles zegt op

    Zou het ontzettend jammer vinden aangezien ik altijd met veel plezier en naar volle tevredenheid met de KLM gevlogen heb. Altijd een uitmuntende service en lieve vriendelijke stewardessen.

  10. Nico zegt op

    Frans, Frans, Frans, toch,

    De KLM is wel een enorm waterhoofd en als dat klapt, krijgt iedereen in Nederland spetters, dus jij ook.
    Als de KLM “klapt” gaat Schiphol mee, (KLM is de grootste klant) en heel veel gelieerde bedrijven.
    Men zegt dat “Schiphol” goed is voor 300.000 banen.

    Tel daar de ruim 600.000 werkeloze bij op, zit je bijna op één miljoen. kLM zijn allemaal dure WWers,
    Kunnen ze die belasting verlaging wel vergeten in Den Haag.

    • Fransamsterdam zegt op

      Nou, daar ben ik niet zo bang voor hoor. Er zijn genoeg andere maatschappijen die de plek van KLM willen innemen maar nu geen kans krijgen.
      En KLM een enorm waterhoofd? Een opgeblazen kinderkopje.
      Een bedrijf als Ryan Air bestelde in 2013 en 2014 tesamen 280 nieuwe toestellen. Dat is in twee jaar meer dan twee keer de totale KLM-vloot….

    • rori zegt op

      De WW en alle uitkeringen zijn aan een maximum dagloon verbonden op basis van 8 uur per dag

      Daarvanuit wordt je WW bepaald.
      Het maximum aan WW wat iemand kan krijgen is dan ongeveer 1765 netto per 20 werkdagen (4 weken dus)
      Dit is 75% van het maximum dagloon (199,15 a dato vandaag) welke als uitgang dient.= 2987 bruto
      Daarna gaat het na twee maanden naar 70% = 2788 bruto
      Dus we hoeven niet meteen bang te zijn dat ze overbetaald worden

    • Björn zegt op

      Ik meen dat schiphol ook wel overleefd zonder klm. Ik ben het met Frans eens dat KLM het over zichzelf heeft afgeroepen. Ik woon en werk bij/op schiphol. Die arrogantie uit het verleden breekt ze nu op. Rekeningen aan KLM staan gemiddeld 80 dagen uit ,rekeningen aan Air Berlin , Easyjet ,Emirates ,Qatar Airways en Etihad gemiddeld 40 dagen. Easyjet wil de hub Schiphol graag uitbreiden. Qatar heeft extra sloten gevraagd die zijn afgewezen.

      Mijn laatste 4 trips naar LOS. Waren met Etihad 2x ,EVA en Emirates. Etihad en emirates steken er qua service en comfort zo ver boven uit ,dat halen KLM,Eva en de grote europese airlines nooit meer in.

      If you cannot beat them ,join them zou ik tegen KLM willen zeggen. Breidt de partnership met Etihad uit en laat Air France varen. Het zou weleens de enige reddingsboei kunnen zijn.

  11. Santo zegt op

    Gewoon heel simpel. In europa zijn de belastingen op werkloon te hoog. Alles is verdwenen naar lage loon landen en landen die olie hebben en luchtvaarmaatmaatschijpen subsidieren zoals in het midden oosten en azie en turkije, daar valt niet tegen op te concurereren. Politici in europa snappen er niks van. Ze beschermen hun eigen produkten niet en heffen weinig of geen invoerrechten uit bijv. China. Dus alles gaat er aan. En de heren managers en directeuren. De grootste graaiers die er zijn. Binden niet in. Het maakt huecht niet uit of de Klm fa.liet gaat. Dan vinden ze wel weer een ander bedrijf dat op termijn falliet gaat

    • Fransamsterdam zegt op

      Moderator: Niet chatten svp

  12. Rick zegt op

    De Nederlandse trots nou ik kan je zeggen de Nederlandse is al lang geleden al verkocht maar de KLM pas een paar jaar geleden aan Frankrijk. En dan te bedenken dat die zelfde KLM bijna was samen gegaan met het nog ergere Alitalia. Ze zijn gewoon als organisatie te ouderwets, te duur, te groot en log, niet wendbaar en als daar niets aan veranderd dan ga je tegenwoordig gewoon bankroet met staat steun of zonder kijk maar naar wat er bij Malaysia airlines gebeurd.

    En als je dan door die fijne deal met Frankrijk ook niet meer baas in eigen huis bent ja dan gaat het mis. Gelukkig zijn van die deal een paar jaar geleden wel een paar mensen heel veel rijker geworden. Misschien kunnen zij een fonds oprichten voor die KLM ‘ers die straks zonder werk zitten. Nou ja zonder werk zie b.v. Qatar airways bijna dagelijks personeel werven maar mochten die nou net geen extra landingsrechten op schiphol krijgen 😉

  13. leon1 zegt op

    Als je niet onderzoekt wat je concurenten doen en daar niets aan doet, gaat het van zelf eens een keer mis.

  14. Theo Schroder zegt op

    Ik reis bijna altijd als het even kan met de KLM maar nu delaatste tijd kijk ik wel meer naar andere maatschapijen want de KLM prijst zich uit de markt. Ik wil in augustus naar nederland en ik vlieg lange stukken altijd businessclass als ik nu kijk wat de KLM vraagt voor een retourtje bangkok amsterdam dan ls de prijs b.v bij china airlines 800 euro goedkoper als bij de KLM ook ander maatschapijen zijn stukken goedkoper de KLM concureerd niet .
    Als ze iets duurder zou zijn dan zou ik KLM blijven vliegen maar dit is gewoon teveel voor hetzelfde product.
    KLM ga wat beter de concurentie aan en je zal zien dat er weer meer mensen gaan kiezen voor onze KLM
    Het gekke is dat van Amsterdam naar Bangkok concureren ze wel maar de omgekeerde richting niet

  15. peter zegt op

    KLM was zo eigenwijs om het Zwaanconvenant, hierdoor verloren de non IATA reisagenten hun beloning voor het verkopen van KLM tickets en weken in grote getallen uit naar advies richting cliënten voor een andere luchtvaartmaatschappij. Dat men bij de andere maatschappijen ook geen “beloning” kreeg was voor die reisagenten geen probleem, doel werd bereikt KLM verkocht minder vliegtickets en kreeg lagere bezettingsgraad op hun vluchten tel daarbij de komst van Easyjet en alle andere low cost carriers en de arrogantie van de KLM en de spade””voor het graf stond stevig in de grond.
    Nu verschuilt men zich achter de hoge personeelskosten nog even en de “tegenwerkende” overheid krijgt de schuld.
    De zwaan is gekortwiekt en ik vlieg inmiddels veel comfortabeler de wereld over met andere luchtvaartmaatschappijen en zit met grote regelmaat in wachtlounges waar de slechte service, beenruimte van de KLM inmiddels steeds breder wordt uitgemeten, maar nee de KLM treft zelf geen blaam…….het personeel zal uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen. De tijden van Leo van Wijk keren helaas nooit meer terug.
    Zwaan kleef aan zal worden verbasterd tot Zwaan je kunt gaan……

  16. Gerard Van Heyste zegt op

    Gisteren las ik nog op Thaiblog dat Sabena toch niet vergelijkbaar is met KLM , heb toen al willen antwoorden dat KLM niet van een hoge toren moest blazen ! Sabena is failliet gegaan door Swissair ,die dan de klanten heeft overgenomen, op hun beurt hebben ze hetzelfde lot ondergaan. Men buur werkte bij Sabena en die beweerde dat die nooit failliet konden gaan ,kon absoluut niet,wel drie weken later was het zover.
    Dus KLM het is vijf voor twaalf ?

  17. eddy uit Oostende zegt op

    Er bestaat zoiets als concurentie.Met de mondialisering van de producten is die alleen maar toegenomen
    en er is genoeg keus om product of diensten de kopen aan een gunstige prijs.Thats life.Met internet hebben de mensen genoeg kansen om de prijzen te vergelijken.Of ge nu vliegt met KLM of een andere maatschappij de prijs bepaald de aankoop van uw ticket.Iedere luchtvaartmaatschappij is evenwaardig aan de andere denk ik.Ik vlieg nu altijd met Thai airways en heb zeker voor de prijs die ik betaal van Brussel naar Bangkok tussen de 700 a 800 euro in one go.Moest KLM verdwijnen dan zijn er genoeg anderen om deze maatschappij te vervangen.Het personeel moet zich maar aanpassen aan de economische realiteit maar dat is natuurlijk moeilijk.

    • PeterPhuket zegt op

      @ Eddy,
      Daar heb je weer een treffend voorbeeld, hetzelfde wat de KLM doet, doet Thaiairways ook dus.
      Namelijk van BRU naar BKK hebben ze een veel gunstiger prijs dan vise versa.
      Vlieg ook met Thaiair, altijd van BKK naar BRU en heb geen lagere prijs dan 43000thb
      En ook die mij. gaat dezelfde kant op als KLM, veel te hoge prijzen met slechtere service.
      En het was vroeger daar zoveel beter.

  18. Björn zegt op

    Een vriendin van me vliegt sinds kort bij KLM. Ze vindt het fantastisch en de selfies vanuit vliegtuigen vliegen me om de oren. Ik gun het haar van harte. Gisteren nog een fotootje van haar en een ander meisje vanuit de businessclass onderweg naar Singapore. Ze dacht dat ze moest werken maar werd non-working. Ach de businessclass was toch zo goed als leeg.

    Tja,het mag en kan een stuk soberder qua arbeidsvoorwaarden.

    Het bedrijf KLM verdient het wel na al die jaren van ongepaste arrogantie ,voor al die medewerkers op de vloer en in de lucht blijft het toch hun baan en ik gun niemand om hun baan te verliezen. Voor hen hoop ik toch dat KLM het overleeft.

    Zoals Heineken is ook KLM toch een stuk Nederland ,mijn vaderland. Ondanks dat ik Heuneken niet te drinken vind en het bedrijf KLM niet mag….

  19. KhunBram zegt op

    KLM al jaren lang een VEEL te grote broek aan.
    Staat niet leuk,……..en zit niet lekker.
    En maar door blijven lopen met overmatige arrogantie.
    ZIE hier het resultaat.
    Maar is topje van de ijsberg. Wordt nog veel erger aldaar.

    Advies?

    Doe gewoon, met aandacht voor MENSEN, en niet alleen voor systemen.

    Maar wees tegelijkertijd professional. Met een normaal salaris.

  20. Marcel zegt op

    Tegen de tijd dat de KLM, vakbonden en medezeggenschapsraad er uit zijn wat er moet gebeuren – wat de meeste mensen al lang weten – zijn ze failliet. KLM zal nooit in staat zijn om te concurreren omdat de kosten gewoon veel en veel te hoog zijn. Niemand wil inleveren (kijk maar naar V&D) dus zal de KLM langzaam naar afrond gaan.

  21. Fransamsterdam zegt op

    De volgende tegenvaller voor de KLM is er alweer: De Centrale Raad van Beroep heeft bepaald dat politieagenten ook tijdens hun vakantie recht hebben op onregelmatigheidstoeslag (sic!). Met dank aan de Nationale Politie Bond, die laat weten dat dit ook geldt voor andere beroepsgroepen zoals lijnvluchtpiloten.
    Tsja, zo help je het land niet vooruit in de vaart der volkeren.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/24146461/__Ook_op_vakantie_toeslag_voor_agent__.html


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website