Emirates wil de dagelijkse vluchten op Schiphol uitbreiden met een derde vlucht, volgens topman Tim Clark, zo schrijft de Telegraaf. Nu nog is er sprake van twee vluchten per dag tussen Amsterdam en Dubai met de Airbus A380.

Emirates begon in in 2012 met één vlucht en sinds 2016 kwam daar een vlucht bij. De luchtvaartmaatschappij biedt ook vluchten aan vanaf Amsterdam naar Bangkok, men moet dan overstappen in Dubai.

Er is al jaren discussie over de aanwezigheid luchtvaartmaatschappijen uit de golfregio op Schiphol (Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways). Volgens ingewijden zijn het staatsmaatschappijen die oneerlijk concurreren door miljoenen oliedollars aan subsidie en geringe luchthavenkosten op hun thuisbases. Daardoor krijgen de Europese luchtvaartmaatschappijen, die geen subsidie ontvangen, het steeds moeilijker en gaat dit gepaard met banenverlies

Of de door Emirates gewenste derde vlucht er daadwerkelijk komt is maar de vraag. Schiphol zit met het aantal vliegbewegingen aan haar plafond, waardoor het moeilijk is om aan start- en landingsrechten te komen. Naast de twee dagelijkse passagiersvluchten voert Emirates ook vrachtvluchten uit op Schiphol.

14 reacties op “Emirates wil drie keer per dag met A380 van Schiphol naar Dubai”

  1. Cornelis zegt op

    Ik ben benieuwd of het onlangs door Emirates geïntroduceerde extra betalen voor een stoelreservering nog invloed heeft op de bezettingsgraad. Wanneer je niet tot 48u voor vertrek wilt wachten om je plekje vast te leggen, wordt je retourtje Bangkok zomaar minimaal 100 euro duurder – en als je extra beenruimte wilt of in het voorste compartiment van de A380 wilt zitten nog aanzienlijk meer. Na een tiental retourtjes Bangkok met Emirates voor mij aanleiding om het eens met een andere maatschappij te gaan proberen.

    • Rene Martin zegt op

      Bedankt voor de info over het bijbetalen want dat wist ik nog niet. Misschien een goed idee voor een artikel over dit onderwerp op dit blog want helaas gaan de vliegmaatschappijen mét vertrek voor bestemmingen buiten Europa ook op de toer van bijbetalen voor alles en nog wat.

      • Cornelis zegt op

        Emirates heeft er nauwelijks publiciteit aan gegeven, maar deze regeling geldt voor alle na 20 augustus 2017 geboekte vluchten. Overigens werd de eerste stap al in october vorig jaar gezet, maar toen moesten alleen de kopers van de goedkoopste tickets – het ‘savers’ tarief – voor de stoelreservering betalen.
        Zie de nieuwe situatie hier: https://www.emirates.com/uk/english/book/about-booking-online/emirates-seat-selection/terms-and-conditions.aspx

        • Cornelis zegt op

          Zie ook https://www.emirates.com/uk/english/book/about-booking-online/emirates-seat-selection/
          Geeft ook een idee omtrent de prijzen, die nogal variabel zijn (o.a. afhankelijk van vluchtduur en seizoen) en bovendien gelden per segment. Amsterdam – Dubai – Bangkok en terug betekent dus 4x de toeslag betalen. Mocht je overigens later iets wijzigen in je vluchtschema dan moet je gewoon weer opnieuw voor die stoelreservering betalen.
          Persoonlijk zit ik graag in het voorste compartiment van de A380 maar die stoelen zijn nu tot ‘preferred seat’ verklaard waarvoor per segment een bedrag van tussen de 20 en 65 Britse Ponden extra moet worden betaald.

    • Pieter zegt op

      Frappant, ik had nooit eerder met Emirates gevlogen maar de afgelopen week het gedaan van Bangkok naar Hong Kong en v.v.
      Ja, ik was verbaasd dat ik voor stoel reservering moest betalen.
      Om dat de heenweg overdag was, heb ik voor die vlucht maar de stoelen gereserveerd, maar op de terugweg was het ‘savonds laat, dus vond ik het niet nodig.
      We waren met z’n tweeën, en het viel me op, niet alleen bij ons, dat ze dan de 2 mensen aan beide zijden van het gangpad zetten, wel op dezelfde rij, maar dat verspringt wat, hinderlijk.
      De service vindt ik goed, en in vergelijk met bijvoorbeeld Thai, veel beter.
      Maar als je voor een lange vlucht, met extra beenruimte, (hoewel die is al aanzienlijk beter dan `Thai)meer dan 100 € extra moet betalen, zijn er toch niet veel meer alternatieven.
      Nogmaals, met mijn lengte van 1.83 meter zit ik bij Thai met knieën tegen de voorleuning, en bij Emirates heb je daar absoluut geen last van.

      • Fransamsterdam zegt op

        Ik ben reuze benieuwd op welke onderdelen van de service Emirates het in uw ogen ‘veel beter’ doet dan Emirates.
        Ik ben ook 1.83 meter en als ik het niet vergeet zal ik binnenkort op de terugvlucht met Thai Airways een foto maken waarop zowel mijn knieën als de rugleuning van de stoel voor mij te zien zijn.

        • Fransamsterdam zegt op

          ‘dan Thai Airlines’ uiteraard…

    • Leon zegt op

      Ik ben hier ook van geschrokken, ik heb ongeveer een maand geleden 2 tickets van Düsseldorf naar Bangkok geboekt voor €1090 mooi bedrag geboekt via schiphol tickets, tot zover alles goed, ben daarna naar de site van Emirates gegaan om de stoelen te selecteren. Tot mijn schrik zag ik €25 per segment x2 €50 2personen =€100 x2 terug vlucht. Dus komt er zomaar €200 extra bij, ik vindt dit wel misleidend. Ik ben in april met Etihad gevlogen hun hebben dit niet. Nu zijn we na vele jaren zover dat tegenwoordig alles in de ticket prijs inclusief is, en nu gaan ze op deze manier weer aan de passagiers verdienen. Ik heb contact gezocht met Emirates daar werd mij verteld dat de ticketsites verantwoordelijk zijn om dit bij de boeking te zetten. Schiphol tickets wist natuurlijk ook van niets. Erg misleidend. Ik heb vaak met Emirates gevlogen heel prettig maar met deze regeling wordt het wel minder jammer omdat de service en de toestellen met stoelindeling veel beter is dan KLM.

      • Fransamsterdam zegt op

        Die prijzen, dat blijft een kat en muisspelletje. De regeling is dacht ik nu dat in de prijs alle niet-vermijdbare onderdelen moeten zijn opgenomen.
        En ja, ook zonder stoelreservering zal de maatschappij wel aan de vervoersverplichting voldoen, dus u hoeft deze kosten niet per se te maken.

      • anton zegt op

        Dat is nog best veel. Ik betaal bij eva voor retour elite klasse 940, inclusief. Van Amsterdam natuurlijk.
        Groetjes
        Anton

    • Dennis zegt op

      Ik ben benieuwd wat u als alternatief ziet. Volgens mij kan dat alleen Qatar zijn. Mijn probleem met Qatar is dat zij ook hun cabine-inrichting aan het aanpassen zijn en niet ten gunste van de passagier! Seatpitch in de 777’s gaan van 33 naar 32 en sommige gevallen 31 inch. En qua vluchtafhandeling ging het de laatste keren in Bangkok niet helemaal vlotjes. Dat lag aan het grondpersoneel (niet van Qatar, maar hun vluchtafhandelaar), maar wel iets waar de passagiers hinder van ondervonden.

      Apropos Emirates; bij de allergoedkoopste tickets is de bagage allowance nog maar 20 kg! Voor zo’n 60 euro meer heb je wel weer 30 kg allowance! Iets om goed op te letten bij het boeken!

      Qua stoelreservering ben ik nog altijd op een prima plek terecht gekomen (ook het liefst in de voorste cabine van de A380). Ik ga er niet voor betalen. Gewoon 48 uur van te voren inchecken online en eventueel op de luchthaven nog even vragen wat er mogelijk is.

  2. brabantman zegt op

    Het mag bekend zijn dat het financieel niet meer zo goed gaat met de meeste long haul airlines. De winsten zitten bij de Ryanairs van deze tijd. Kortere afstanden, hoge frequenties, no thrills.
    Daarbij komt ook nog dat Emirates gevangen zit in een contract tot afname van een groot aantal A 380’s. Niemand wilt ze, te groot en onrendabel. Maar heeft toch ook met de typerende arabische mentaliteit te maken, laten zien, ik ben groot dus ik koop de meesten.
    Eerst de markt veroveren met verliesgevende lage prijzen, andere airlines de markt uitdrukken (o.a. China Airlines AMS-BKK). Met nu als gevolg, stewardessen worden met 700 dollar salaris per maand afgescheept en vervolgens is de klant aan de beurt.
    De rijke arabische klant maakt het niets, die zit in zijn slaapkamer met douche voor 20.000 dollar per ticket. Die hoeft niet bij te betalen voor extra ‘legroom’. Hoewel blijkt is dat deze first class meestal bezet wordt door niet betalende prinsen en ministers. Daarvan zijn er veel daar! Brengt dus ook geen winst…
    Er zit dus niets anders op voor de koopjesjagers om op zoek te gaan naar andere aanbieders. Of toch eens verder te kijken naar, en iets meer te betalen voor meer comfort biedende maatschappijen. Hoeft men tevens ook niet meer zo bang te zijn voor longembolie wegens opgevouwen te zitten.

  3. Gerrit zegt op

    Tja,

    Een derde vlucht vanuit Schiphol, zal een klap zijn voor KLM, maar ook voor Qatar.
    Als gevolg zal KLM wel stoppen met vluchten op Dubai.

    Tja, dit is een vrije markt, KLM heeft ervoor gevochten en krijgt nu de bal terug gespeeld.

    Groetjes Gerrit.

  4. jan zegt op

    Ik wil wel opmerken dat dit juist een probleem is dat bijna elke Europese luchtvaartmaatschappij staatssteun krijgt, rechtstreeks of onrechtstreeks. Dat is de reden dat Europa niets kan doen daar wij zelf boter op ons hoofd hebben! Als de Europese maatschappijen begonnen met iets aan hun service te doen, ze zouden wel concurrentieler worden. Moet bv. Nederland dan ook gestraft worden omdat ze een grote gasreserve hebben t.o.v. andere West Europese landen? Dit zou pas belachelijk zijn. Het is juist door de concurrentie dat we vandaag aan zeer schappelijke prijzen naar Thailand kunnen vliegen.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website