In 2014 is Dubai uitgegroeid tot de grootste overstap-luchthaven ter wereld en heeft daarmee concurrent Heathrow in Londen verslagen. Dat blijkt uit de passagierscijfers die Dubai Airports dinsdag heeft gepubliceerd. Ook op Schiphol groeide het aantal reizigers.

Veel Nederlandse en Belgische reizigers naar Thailand zullen er al een keer geweest zijn: de luchthaven van Dubai. Het is tevens de thuisbasis van luchtvaartmaatschappij Emirates, die vaak voordelige vliegtickets naar Bangkok aanbiedt. Vlieg je vanaf Amsterdam met Emirates naar Bangkok dan moet je een keer overstappen in Dubai.

Dubai International

Dubai International verwerkte afgelopen jaar 70,5 miljoen passagiers, ruim 6 procent meer dan in 2013. Het merendeel van de passagiers was op doorreis. Op Heathrow kwamen afgelopen jaar wel meer passagiers aan (73,4 miljoen), maar het aantal overstappers was met 68,1 miljoen iets lager dan in Dubai.

De opkomst van luchthavens in Golfstaten als Dubai, Abu Dhabi en Qatar vormt wel een bedreiging voor gevestigde Europese hubs, waaronder ook Schiphol. Arabische luchtvaartmaatschappijen zoals Emirates, Etihad en Qatar kapen bovendien veel internationale reizigers weg voor de neuzen van bijvoorbeeld Air France-KLM, Lufthansa en British Airways.

Schiphol Amsterdam

Schiphol groeide in 2014 met 4,6 procent naar het recordaantal van 55 miljoen reizigers. De internationale luchthaven van Istanbul groeide evenwel harder en verstootte Schiphol met bijna 57 miljoen reizigers van de vierde plaats op de Europese ranglijst.

Heathrow is met het totaal van 73,4 miljoen passagiers nog altijd de drukst bezochte luchthaven van Europa. De vliegvelden van Parijs (Roissy-Charles de Gaulle) en Frankfurt bezetten met respectievelijk 63,8 en 59,6 miljoen reizigers de tweede en derde plaats.

11 reacties op “Dubai nu ’s werelds grootste overstap-luchthaven”

  1. Jaco zegt op

    Vraagje,
    Ik ga in maart naar Thailand ook via Emirates.
    Heb ik dan een visum / transit visum nodig voor Dubai?

    Alvast bedankt

    • noah zegt op

      Ook hier weer Jaco, lange wachttijd, verlaat dat vliegveld en neem de metro!!! Door de immigration, stempel ( 30 dgn geldig ) en later weer terug naar de luchthaven.

  2. patrick zegt op

    Neen. Wij hebben geen visum nodig.
    Indien je transit zonder de luchthaven te verlaten is er ook geen immigratie controle.

  3. Gringo zegt op

    Indrukwekkende cijfers, zeker als je even op de website van Dubai Airport kijkt.
    Ik ben er wel een paar keer geweest, in het verre verleden toen het er nog niet druk was en ook enkele jaren geleden, omdat het niet anders kon.

    Ze zullen mij daar echter niet vaak zien. Als ik van Amsterdam naar Bangkok ga, betaal ik liever iets neer voor een rechtstreekse vlucht. Overstappen vind ik maar niks!

  4. Rotje zegt op

    Emirates en zo kapen geen passagiers weg van KLM, ze zijn gewoon beter en goedkoper. Dat is marktwerking en niet kapen.

  5. Cornelis zegt op

    Eind februari vlieg ik weer naar BKK met een overstap naar Dubai. Hopenlijk bevalt dat beter dan 3 maanden geleden toen ik daar een vertraging van dik 7u opliep. De al met forse vertraging gelande A380 – na een dik uur rondcirkelen vanwege drukte – werd ergens buitenaf geparkeerd en de 500 passagiers moesten per bus naar één van de terminals, los van de wachttijd een klein half uurtje rijden. Vervolgens in de rij voor de security check, De oorspronkelijke overstaptijd van 3u smolt op die manier als sneeuw voor de zon en uiteindelijk haalde ik de aansluiting zelfs niet. Enige assistentie om toch tijdig bij de betreffende gate, in een andere terminal, te komen was niet te bekennen.
    Zoals gezegd, ik probeer het nog een keer, maar op basis van die eerste ervaring is voor mij de grootste niet bepaald de beste overstap-luchthaven. In mijn ogen – en gebaseerd op tientallen keren overstappen daar – is dat nog steeds Changi, de luchthaven van Singapore.

    • Mark zegt op

      Klopt Emirates hebben vaak vertraging en zodoende mis je je aansluiting. En ik vind dat je bij een connecting flight van dezelfde maatschappij best even kan wachten. Ik was net 15 min te laat. Ik prefereer toch ook liever non-stop. Maar ga het zeker nog keer de kans geven.

  6. Jaap zegt op

    Het overstappen en het gedoe, de tijd en zo weegt soms niet op tegen het prijsverschil.

    • ruud zegt op

      Een vlucht met overstappen doe je niet voor de prijs.
      Die vlucht kies je, als je niet in staat bent om te slapen als je in een vliegtuig zit, zoals ik bijvoorbeeld.
      Dan wordt een vlucht van 12 to bijna 14 uur wel erg lang.
      De laatste keer heb ik voor China Airlines gekozen, omdat ik vanwege de onrust in Europa, niet via het midden-oosten wilde vliegen.
      Anders was ik met de Emirates gegaan, want die vlucht van meer dan 13 uur met China Airlines, vond ik een verschrikking.

  7. TH.NL zegt op

    Dat de overstap-luchthaven in Dubai de grootste ter wereld is op dit moment komt uiteraard door de Emirates.
    Het is een goede maatschappij met goedkope tickets maar je doet er toch zo’n 3 a 4 uur langer over om in Bangkok te komen.
    De luchthaven Dubai is echter een drama. Je hebt heel veel tijd nodig om over te stappen omdat de loopafstanden enorm zijn. Als je pech hebt – en dat heb ik nog altijd gehad – kom je niet aan bij een gate en maak je eerst nog eens een lange busreis. Al met al niet een echte aanrader.

  8. Fritz zegt op

    Laatste retour DUSS – BKK IJ november/december 2014. Overstap met drie uur wachten bleek voldoende, terugreis met 1 uur 40 minuten was wel stress. Er komen bergen mensen uit een A380 en we moesten met een soort metro naar een andere gate. Volgende keer misschien iets meer tijd, maar dit was de aansluiting die Emerates aanbood. Verder mooi vliegveld.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website