
Wie van Amsterdam of Brussel naar Bangkok wil vliegen heeft de keuze uit een rechtstreekse vlucht of een tussenstop. Beide opties hebben voor- en nadelen.
Een paar vrienden van mij kozen voor de verandering een vlucht vanaf Amsterdam met een tussenstop in Istanbul, maar dat beviel slecht. De volgende keer wordt het weer een rechtstreekse vlucht.
Maar wat zijn nu de belangrijkste voordelen en nadelen van beide keuzes en wat is de mening van de Thailandblog lezers over dit vraagstuk?
De directe vlucht: comfortabel, maar prijzig
Een rechtstreekse vlucht van Amsterdam naar Bangkok heeft een groot voordeel: je stapt in en een kleine twaalf uur later sta je op Thaise bodem. Geen gedoe met overstappen, geen kans op vertragingen tijdens de tussenstop en geen extra tijd doorbrengen op een luchthaven waar je misschien helemaal niet wilt zijn.
Het comfort van een directe vlucht is groot, zeker als je de nacht doorbrengt in het vliegtuig en bij aankomst meteen kunt beginnen met je vakantie. Maar er hangt een prijskaartje aan. Rechtstreekse vluchten zijn vaak duurder dan vluchten met een tussenstop. Dat verschil kan oplopen tot honderden euro’s, afhankelijk van de periode waarin je reist. Voor sommige reizigers is dat de doorslaggevende factor.
Daarnaast is een lange, onafgebroken vlucht niet voor iedereen prettig. Twaalf uur in een vliegtuigstoel kan een aanslag zijn op je lichaam, zeker als je moeilijk slaapt in een vliegtuig. Voor mensen die snel last hebben van hun rug of benen, kan het juist fijn zijn om tussendoor even de benen te strekken op een overstapluchthaven. Sommigen zijn verslaafd aan roken en zijn blij dat ze er eentje kunnen opsteken.
De tussenstop: goedkoper, maar niet altijd aangenaam
Een vlucht met een tussenstop kan een flink prijsvoordeel opleveren. Een populaire route is Amsterdam – Istanbul – Bangkok. Dat scheelt geld, maar je krijgt er een paar uur extra reistijd voor terug. Die tussenstop klinkt in theorie als een prima moment om even uit te rusten, iets te eten en een frisse neus te halen. In de praktijk valt dat soms tegen.
Neem Istanbul als voorbeeld. Op het eerste gezicht een moderne luchthaven, maar zodra je iets wilt kopen, kom je erachter dat je diep in de buidel moet tasten. Een biertje? 16 euro. Een koffie? Ook 16 euro. Een Whopper? 30 euro. Zelfs een simpel broodje kost 16 euro. Voor een normale burger ben je 19 euro kwijt en een klein blikje frisdrank tikt 10 euro aan. En dan zijn er nog de toiletten, die niet bepaald bijdragen aan een frisse tussenstop. Een tussenlanding in Istanbul is dus geen goedkope pauze, tenzij je genoegen neemt met niets drinken, niets eten en je behoefte ophouden tot je weer in het vliegtuig zit.
Maar er is ook een andere kant: als je overstap wat langer duurt en je de tijd hebt om de stad in te gaan, kan een tussenstop juist een leuke toevoeging aan je reis zijn. Een korte blik op Istanbul, een wandeling door de stad of een lekkere maaltijd buiten de luchthaven kan je reis aangenamer maken. Maar daarvoor moet je wel een ruime overstaptijd hebben én de extra kosten van een visum of taxi meenemen in je overweging.
De afweging: wat past bij jou?
De keuze tussen een directe vlucht en een tussenstop hangt af van wat je belangrijk vindt. Wil je zo snel mogelijk in Bangkok zijn zonder gedoe? Dan is een directe vlucht de beste optie, ook al betaal je er meer voor. Ben je prijsbewust en maakt een paar uur extra reistijd je niet uit? Dan kan een tussenstop je geld besparen, maar reken er niet op dat je onderweg goedkoop eet of drinkt.
Eén ding is zeker: of je nu direct vliegt of een overstap maakt, zodra je in Bangkok aankomt en het warme Thaise briesje je tegemoetkomt, ben je de lange reis zo weer vergeten?
Enquête
Geef je mening!
Ik neem sowieso altijd een directe vlucht.
Na aankomst in bangkok moet ik nog door vliegen naar Udon.
Dus mijn reisdag is dan al lang genoeg.
Ook voor ons liefst een directe vlucht, Thai air of Eva air, met aansluitende vlucht van Bkk naar Ubon.
Net als Koos wil ik zo snel mogelijk van ons huis in Belgie naar ons huis in Phang Khen en omgekeerd. Als ik de reistijd bekijk zitten we dan toch steeds rond de 22 a 24uur dat we onderweg zijn. Dan is er voor ons een extra tussenstop er teveel aan, zeker als de kinderen dan ook nog meereizen.
1 overstap van 1! Uur.
50 kg bagage!!
Kuwait air.
2x lekker eten!
Overstap garantie!!
En!! 600 euro retour!!
Dusss….
Ik krijg toch andere prijzen te zien en tussen Brussel en Bangkok 2 stops.
En Max waarvandaan en via welke website boek je deze Kuwait.air ticket dan voor 600euro, zeker een enkele reis?
Klinkt heel aantrekkelijk maar jouw aanbeveling ben ik nooit eerder tegen gekomen op internet vliegticket aanbieders.
Groet
Wij hebben alleen maar goede ervaringen met Turkish Airlines en Istanbul. Ik zie niet in wat we in die Luchthaven nog eens extra zouden moeten gaan eten of drinken. Sowieso hebben we een hekel aan ons vol te proppen aan eten en drinken als we vliegen. Eten weinig en drinken alleen beetje water. Uiteraard is dat anders wanneer men een tussenstop maakt van meer dan 3 uren.
Vliegen blijft voor ons een zure appel die je moet doorbijten eender met welke maatschappij. Verstand dus op nul.
2x rechtstreeks gevlogen met KLM en dat was genoeg, nooit meer … sindsdien met tussenstop in één van de VAE, korte transit, mooie recente toestellen en prima service aan boord. Als je naar Thailand reist is dat doorgaans voor meerdere weken, dus op die paar uurtjes extra reistijd, dus die paar uurtjes extra reistijd zullen het verschil niet maken
Heb zowel rechtstreeks – met EVA Air – als met overstap gevlogen; die laatste met Emirates, Singapore Airlines, Lufthansa en Turkish Airlines. Als de overstap niet al te lang is maakt het me niet zoveel uit, en al helemaal niet als ik business vlieg, vanwege het comfort van de lounge op de transitluchthaven. Eind volgende maand weer terug naar NL met Turkish Airlines, met een 90 minuten overstap in Istanbul. Prima!
Cornelis, Turkish airlines heb ik ook al eens overwogen maar nog nooit geboekt. Vraag me af of die 90min overstap in Istanbul goed te doen is. Heb je voldoende tijd of is het haasten geblazen?
Het is een grote luchthaven. Vertrek je op tijd is dat te doen. Is er al een vertraging bij je eerste vlucht kan dat idd spannend worden. Ook belangrijk is de Gate waar je toekomt en de Gate waar je heen moet. Dus beetje afhankelijk van die factoren. Persoonlijk heb ik liefst iets tegen de 180 minuten dat is voor mij het meest relaxte.
Ronny, daar ga ik over een week of vijf achterkomen bij mijn terugreis. Op de heenreis had ik een langere overstap. Het moet haalbaar zijn anders zou deze connectie niet worden geboekt. Maar mocht het mislopen dan is er enkele uren later nog een vlucht naar Amsterdam (vijf vluchten per dag).
Een voordeel, qua tijd, is dat je in Istanbul als transitreiziger niet door de security-check hoeft, zoals dat bij voorbeeld wèl in Dubai het geval is.
Met Turkish business gevlogen maar toch wel security check in Istanbul
Tevoren had ik dat ook gelezen dat je door security moest, maar dat bleek – eind september ‘24 – niet het geval. Misschien gewijzigd beleid? We gaan het zien, volgende maand…..
Dit staat hierover op de Turkish Airlines website:
‘Disembark from the aircraft with your cabin baggage only and continue directly to the boarding gate without conducting any flight or passport procedures.’
Wat Ronny zegt is juist.
Istanbul is als een Aziatisch en niet een Europees vliegveld aangemerkt.
B.M.
Ik zie niet waar je op reageert, of wat de relevantie ervan is, maar het vliegveld ligt wel degelijk in Europa……..
Sorry, mijn ticket nog eens bekeken, maar de overstap is 1u40, tien minuten langer dus dan ik eerst aangaf…..
Ik zou het afraden, Ronny. Zeker met een korte tussentijd. Op 2 vluchten heb ik 2 keer moeten overnachten in Istanbul omdat de vertrektijden niet echt werden gerespecteerd. Ongelukkig toeval? Ik heb er mijn bedenkingen bij.
Bij voorkeur een tussenstop in het midden Oosten.
Etihad, Emirates of Qatar.
Nauwelijks extra vliegtijd en mooi midden in de route een stop.
Tickets ook vaan nog redelijk goedkoop, zo rond de 700 euro retour.
En na aankomst in Bangkok of Kuala Lumpur blijven we meestal een paar nachten voor we verder gaan naar Hat Yai
Altijd een tussenstop in Dubai of Abu Dhabi. Even de benen strekken. Goede service bij Etihad of Emirates en beterveren dan bij Turkish Airlines. KLM valt sowieso af. Het is geen schaduw meer van wat ze eens waren
Snel en comfortabel? 12 uur zitten vind ik een marteling. Doe mij maar een tussenstop. Heerlijk even de benen strekken na 6 uur vliegen. De maatschappijen uit het midden oosten zijn erg goed. Ik vind ze beter dan onze zogenaamde nationale trots.
Direct met EVA AIR, super! Klasse!
11 uur zitten hoeft geen marteling te zijn als U in de Premium Economy Class boekt/vliegt.
Bredere stoelen, meer graden richting ‘ligstand’ verstelbaar. Fijne extra beenruimte. Extra service.
Een goed compromis als U geen Business Class ticket wilt/kunt boeken.
Vroeger draaide ik als jongeling voor 11 uur Economy Class naar S’pore of BKK mijn hand niet om.
Met het stijgen der jaren ben ik via Premium Economy Class nu tegenwoordig Business Class zitter.
De laatste keer ticket geboekt bij SwissAir vanuit Bkk. Zeer korte overstaptijd in Zurich van Bkk naar Ams (1.05), terug via Wenen (geboekt bij SwissAir, maar gevlogen met Austrian), ook weer zeer korte overstaptijd, 45 minuiten. Beide aansluitingen probleemloos gehaald.
Voordeel op weg naar Amsterdam is dat je bij Zurich al Europa binnenkomt op Schiphol niet meer langs de douane hoef te gaan, waar vaak heel lange rijen mensen staan.
De businessprijs (geboekt in maart 2024) € 2600,– pp, heen eind mei 2024 terug half oktober 2024.
Voor mij ook altijd tussenstop in het midden oosten 12 uur aan 1 stuk ik wil er niet aan denken,die 3 a400 euro verschil die kan ik nergens zo gemakkelijk verdienen op 6 uur (heen en terug)wachten
Reis altijd met tussenstop. Heb een keer 14 uur opgesloten gezeten fussen 2 niet zo fris ruikende medereizigers en n paar jankende babies. Prijskaartje minimaal 500€ duurder. Nooit meer. Geef mij maar n overstap van 2. of 4uur. Even lekker de benen strekken of gewoon rondneuzen.
Daarna weer uitgerust verder. Met misschien aangenamer gezelschap.
Vliegen al jaren rechtstreeks met EVA air en dat bevalt ons prima en het is verstandig om de tickets zo vroeg mogelijk te boeken en prettige bijkomstigheid is de vertrektijd van EVA air op donderdagavond om 21:30
Altijd met EVA Air rechtstreeks gevlogen. Waren de laatste keer wel erg duur. Deze januari KLM gevlogen. Rechtstreeks, aangenaam verrast. Eten prima, stoelen beter dan bij EVA. Vliegtuig minder lawaai. We vlogen premium, uitstekend bevallen.
vooraf het volgende. Ik vlieg vijfmaal per jaar heen en weer en heb denk ik wel alle airlines uitgeprobeerd.
Welke maatschappij ik vlieg heb ik geen vookeur hooguit een favoriet waar ik enkele plaatsen heb ontdenkt die ik het beste vind. Wel gewoon economy, vijfmaal veel betalen is me te gek.
Daarnaast is niet alleen de heenreis maar ook de vliegtijden van de terugreis van belang, Als ik in Nederland laat aankom kan ik niet meer met openbaar vervoer naar huis. Omgekeerd, aankomst in Bangkok heb ik die overweging niet. Ik ben daar dag ennacht voor een net bedrag per taxi thuis.
ETEN. Iedere maatschappij heeft wat etemn betreft zijn voor en nadelen dus is voor mij geen enkele reden om een voorkeur te hebben.
RECHTSTREEKS OF TUSSENSTOP. Voordeel van tussenstop is dat je even de benen kunt strekken maar een tussenstop van meer dan vier uur vind ik te veel reistijd. Even de stad in gaan heb ik nooit geprobeerd. Heb ik a geen zin in en kost gewoon veel tijd. Dikwijls wat verder weg, weer inchecken etc.
PRIJS. ja inderdaad prijzen met tussenstop zijn dikwijls beter dan zonder tussenstop.
Dat zijn voor mij de overwegingen. Meestal vlieg ik met tussenstop, .
Wij vliegen altijd met Saudia, tussenstop in Djedda.Prima service, genoeg ruimte, vaak 3 plaatsen voor 2. Geen alcohol, prima. Redelijke tarieven.
Vlieg altijd Bussiness Class meestal deed ik dat met Emirates altijd fijne vluchten met de A380 met bar achterin. Dubai mooie lounge , kopen doe ik toch niet op luchthavens alles is overprijst. Meestal 3 uur tusenstop dus even de benen strekken .Laatste keer was 3 jan jongstleden maar Emirates vroegen de wereld dus een keer met Air India tussenstop op New Delhi. Verrast , goede service ongeloofelijk veel ruimte , aardig personeel en mooie nieuwe luchthaven in Delhi. Onthoud ik voor de volgende keer.
als je dat kan betalen cq er voor over hebt om business te vliegen…. meeste mensen hebben dat verschil er echt niet voor over
Begin jaren negentig twee keer gevlogen met Martin Air met tussenstop Abu Dhabi en BKK, want ze vlogen door naar Phuket.
Daarna altijd rechtstreeks gevlogen met China Airlines upperdeck, en daarna met Eva.
Eva Air is voor mij persoonlijk een heerlijke maatschappij om mee te vliegen, di, do en za avondvlucht naar BKK, een paar rode wijntjes, lekker filmpjes kijken en slapen, voor je het weet ben je in BKK.
Bij een non-stop vlucht is het risico dat er iets mis gaat met je bagage veel kleiner dan bij een vlucht met een overstap.
Vlieg altijd Qatarair met tussen stop van twee en een half uur in Doha, prima te doen en een prettige maatschappij om mee te vliegen. Ook wel eens een̈ lange tussenstop gemaakt ok Qatar te bezoeken, mag visum vrij het vliegveld verlaten om de stad te bezoeken.
Wij zoeken meestal naar de combinatie vliegtijden, laagst mogelijke prijs en korte overstaptijden. Vaak is een rechtstreekse vlucht net zo duur als de overstap en dan kiezen we voor rechtstreeks. Overstap vinden we echter ook prettig, even de lange zit onderbreken. Zowel Istanbul als Abu Dhabi is even duur en beiden hebben voor- en nadelen.
Ik vind een tussenstop veel beter omdat ik graag even mijn benen strek. Ik reis al lange tijd altijd met Emirates. Goede service, even mijn benen strekken op Dubai Airport en nooit problemen. Dit altijd voor een heel fatsoenlijke prijs. Omdat ik Skywardspunten opbouw, kan ik bij iedere nieuwe boeking deze gebruiken om een korting te krijgen. Deze korting is afhankelijk van het aantal opgebouwde Skywardspunten.
Het vliegveld in Dubai is mooi en de bewegwijzering is duidelijk. In het vliegtuig krijg ik op het beeldscherm al te zien vanuit welke Gate mijn vlucht van Dubai naar Bangkok zal vertrekken. Ik boek deze vluchten altijd zelf via de website van Emirates en kan uit een aantal opties zelf kiezen hoelang de overstaptijd bedraagt.
Ik woon in Limburg, dicht bij de Duitse grens en vertrek daarom liever vanaf Düsseldorf Airport. Voor mij slechts 45 minuten met de auto i.p.v. 2 uur naar Schiphol. Het vliegveld in Düsseldorf is overzichtelijk en veel minder druk dan Amsterdam waar ik meestal ver moet lopen om bij de Gate te komen.
Doe mij maar Emirates met een tussenstop in Dubai. Wel even voor nop blue lid worden en er staat een grandioos buffet voor je klaar.
Kan een vlucht met een van de nieuwe airlines op de markt aanbevelen. China Eastern Airlines. Skyteam member net als KLM. Tussenstop in Shanghai. Nieuwe vliegtuigen. Zeer aantrekkelijke prijzen. Laatst voor Economy retour Ams-Bkk € 661 betaald. Ander voordeel, reis duurt korter omdat zij nog over Rusland vliegen. Tevens in Shanghai goede lounge voor Skyteam leden. Vriendin vliegt komende maand AMS-Melbourne v.v. Business China Eastern 3500. Emirates 7500. Tel uit je winst
Economy
Ik vlieg al heel lang (sinds 1997) naar Azië.
Heerlijk om daar de winter door te brengen, bij goede vrienden in Indonesië en Thailand.
Mijn budget is beperkt dus ik kies meestal voor een scherpe prijs met een korte overstap.
De meeste vlieg maatschappijen zijn gewoon heel erg goed, wel met twee kanttekeningen.
Eerste is een prima, EVA air, die doet m.i. niet onder voor bijvoorbeeld Singapore airlines behalve een aantal jaren geleden, de terugreis Van BKK naar AMS, met een Boeing 757 waarvan de stoelen akelig dicht bij elk elkaar stonden. Waardoor zelfs hier en daar wat ruzies ontstonden.
Mijn voorlaatste reis was als een horror movie vreselijk, met Emirates, die toch als goed bekend staat.
Ik ben in de 80 met een zwakke rug, dus zoals daarvoor heb ik voor de vlucht Assistente gevraagd en die werd toegezegd, ook extra betaald voor stoelen achter de pantry.
Niets van dit alles, op Schiphol heb ik zelf, maar assistente geregeld, verleend door Schiphol zelf.
Gemopperd bij incheck balie 9, waar een Nederlandse dame in Emirates uniform haar schouders ophaalde..
Op Dubai airport moest ik heb maar uitzoeken, ondanks toezeggingen van de crew op de heenvlucht.
Van Dubai naar BKK niet de stoel gekregen waar ik extra voor had betaald. (!)
Op de terugvlucht gebeurde in Dubai weer hetzelfde, ik heb zo een elektrisch karretje tot stoppen gedwongen, nood breekt wet, daarna moest ik helemaal naar achter de Boeing 777 strompelen en ik viel bijna.
Een vrouwelijke purser zag het een en ander en wilde later een gesprek met mij voeren.
Dat is gebeurd, maar enigszins moeilijk, dus vroeg zij mij om op Schiphol het gesprek voor te zetten in een soort van crew halletje.
Van de 777 naar dat halletje heeft zijzelf mijn assistentie (rolstoel) gegeven.
Uitgebreid mijn verhaal gedaan en ik zag dat zijn daardoor ontdaan was, mij vervolgens min of meer smeekte, om Emirates een klachtenbrief te sturen, dat heb ik gedaan samen met mijn dochter Laura die zelf al heel lang bij de KLKM vliegt.
Na lang op het antwoord te hebben gewacht, kwam er eindelijk antwoord, een aalgladde, walgelijke brief,
Zum kotsen! Ach, mijnheer wij doen altijd zo ons best enz. Op mijn klachten werd helemaal niet ingegaan.
Wel kreeg ik mijn extra betaalde geld terug dat was ongeveer 159 euro, e.e.a. van een firma met een andere naam!
Tot zover mijn zo kort mogelijk verhaal, met de conclusie: nooit weer Emirates.
C.P.
Dit is wel heel erg makkelijk de schuld op een ander afschuiven. Ondanks je 80 jaar (respect) moet je toch echt de schuld bij jezelf zoeken. Als jij assistentie op de juiste manier hebt aangevraagd dan krijg je dat ook. Mijn vrouw kon door een operatie moeilijk lang staan. Lopen ging nog wel, maar lang in de rij wachten wordt dan een probleem. Een paar dagen voor vertrek ook assistentie bij Emirates aangevraagd. Toegegeven, dat gaat wel lastig want je moet wel “even met Dubai bellen”. Op Schiphol vroeg de medewerkster aan de Emirates balie al of we misschien assistentie nodig nodig hadden omdat mijn vrouw op krukken liep.Na (lang) wachten werden we opgehaald en in no-time waren we door de douane en voorbij de security. Bij de gate was het wel weer wachten maar daar konden we wel als eerste aan boord. Bij de tussenstop in Dubai werd gevraagd of we zelf tot het einde van de slurf konden komen of dat de rolstoel opgehaald moest worden. Dat stukje kon mijn vrouw prima zelf lopen. Een klein kereltje van amper 40 kilo duwde mijn vrouw in rolstoel over de luchthaven. Vroeg of en waar we wilden eten en kwam keurig op de afgesproken tijd weer terug en bracht ons deze keer wel tot aan de vliegtuigdeur. Bij aankomst in Bangkok wederom hetzelfde. Tussendoor een binnenlandse vlucht met NOK Air genomen en daar hadden we niets geregeld. Toch stond er bij aankomst op DMK een rolstoel voor mijn vrouw klaar. Wisten wij niet, maar verder was er niemand hulpbehoevend dus kon het eigenlijk alleen maar voor ons zijn en de crew dwong ons als het ware om er gebruik van te maken. Op de terugvlucht van Bangkok naar Amsterdam weer precies hetzelfde. We waren ruim op tijd voor het inchecken en wederom een mannetje wat ons naar de gate bracht. Daar waren we veel te vroeg en na anderhalf uur kwam hetzelfde mannetje weer om ons naar het vliegtuig te brengen. Bij aankomst in Dubai was er wel enige verwarring. Opnieuw werd gevraagd of we zelf tot het einde van de slurf konden lopen, daar aangekomen bleek er geen rolstoel vrij te zijn… Bleek een Belgische man op leeftijd in de stoel van mijn vrouw te zitten. Zijn achternaam scheelde niet veel van die van mijn vrouw en meneer dacht ook de “special service” te hebben besteld. Meneer kon echter prima zelf lopen en werd tamelijk hardhandig door een “chief” uit de rolstoel gehaald. Ook bij aankomst in Amsterdam was het wederom prima geregeld. Tot aan het moment dat we bij de band op onze koffers stonden te wachten was er assistentie bij. Zelfs daarna was het mogelijk om assistentie tot aan de auto te krijgen. We waren altijd al positief over Emirates maar door deze ervaring nu zelfs bereid om iets meer te betalen dan een vlucht met Etihad of Qatar. Turkish was ook niet verkeerd maar we hebben liever de verhouding 6-6 ipv 3-9.
Op schiphol emerates –
Bij de balie werken obeschofte mensen
Ik moest aantonen bij vlucht naar bangkok
Waar ik verbleef etc. – voel me als een crimineel
Andere maatschappijen zoals qatar vragen het niet
Zelfs klm niet en china airlines etc.
Dus nooit meer emirates – walgelijke vertoning aldaar
Mijn keuze wordt altijd bepaald door de combinatie prijs en reisschema. Dit komt omdat we vrijwel altijd direct doorvliegen naar Udon Thani.
De KLM is voor mij een No Go, wegens een aantal mindere ervaringen en het feit dat ze onredelijk hoge prijzen vragen. De prijs/kwaliteit verhouding bij de KLM is volledig zoek. Zeker in vergelijking met de onderstaande maatschappijen.
Als de Premium Economy tarieven van EVA Air redelijk zijn, dan is dat altijd een optie. Maar de laatste 4x zijn we of met Emirates of met Qater Airways. De tussenstop, in ons geval, was nooit meer dan 2 1/2 uur. Ik vind het wel fijn om even de benen te strekken.
De volgende keer dat we gaan, is om daar definitief te vestigen. Dan is de bagagevrijdom ook een punt om mee te wegen.
Ik ben lichtelijk verbaasd over de reacties hier over direct vliegen of met tussenstop.
Ik mis hier de nieuwe directe comfortabele lijn van Brussel naar Bangkok van Thai airways .
Vrijwel direct na de opening van deze lijn begin december ’24 heb ik deze lijn genomen en dat is me goed bevallen. De vertrektijd in Brussel is direct na de middag zodat je na 11 uurtjes, vroeg in de morgen in Bangkok staat.
Voorheen vloog ik nagenoeg altijd met Quatar Airways en met een niet al te lange tussenstop in Doha beviel me dat eigenlijk ook best goed en inderdaad kan je wel wat euro’s besparen als je ’n tussenstop neemt.
Met Quatar Airways was dat ongeveer 2 uurtjes. Heel goed te doen dus en met je bagage heb je zowiezo niks te doen want die gaat rechtstreeks door naar t eindpunt.
Ik vlieg het liefst met één tussenstop, tenzij een rechtstreekse vlucht goedkoper is. Vroeger was het met Airberlin ideaal: heen vanaf Düsseldorf en terug naar Schiphol kon soms spotgoedkoop zijn. Ik heb zelfs een retourticket gehad voor slechts €350.
Later vloog ik via Etihad, ook prima. Goede vlucht met eten en drinken, zelfs tussen de maaltijdrondes door. Bij een lange tussenstop kreeg je een gratis overnachting van de maatschappij.
Dat gold ook voor Emirates, waar ik voor Covid het meest mee vloog. Daardoor had ik de zilverstatus verdiend. Ik koos altijd voor een tussenstop van minimaal drie uur, zodat ik gebruik kon maken van de lounge. Daar kon je douchen, genieten van een uitstekend buffet en heerlijk ontspannen. In die jaren kreeg ik liefst negen keer een gratis upgrade, soms ook tegen punten. Businessclass is echt geweldig: op 11 kilometer hoogte aan de bar staan met hapjes en drankjes. Maar eerlijk gezegd zou ik zelf nooit de meerprijs voor business betalen – dat vind ik het niet waard.
Ondertussen ben ik mijn zilverstatus kwijt, maar die twee à drie uurtjes vliegen naar Dubai zijn zo voorbij. En in het vliegtuig kun je nog steeds van alles krijgen. In de pantry kun je de hele vlucht door drankjes en snacks pakken.
Een directe vlucht, soms met nog eens een vlucht richting Khon Kaen. Laatste jaren met Eva, vroeger met China Airlines. De vliegtijden van China Air waren perfect als je het mij vraagt: vertrek begon van de middag uit Amsterdam, aankomst in de ochtend in BKK, had je de hele dag nog voor je. Terug vertrek ergens rond middernacht, had je nog heel de dag in BKK. Aankomst in de morgen in Amsterdam, prima. Vliegtijden Eva zijn niet vervelend ofzo, prima service voor best aardig prijs.
Ben niet per definitie tegen KLM ofzo, geloof weinig van opmerkingen dat de service een ramp is (hoef de weinig respectvolle opmerkingen over de cabin crew hier vast niet te herhalen), of dat de stoelen de hel op aarde , pardon de lucht, zouden zijn…
Overstap gaat teveel tijd verloren, dus nog nooit gedaan. Misschien ooit eens als de prijs voor een directe vlucht onbetaalbaar is met mijn portemonneetje.
Hi Rob,
Ik deed vroeger hetzelfde, vloog graag met China Airlines. Eerst met een Boeing 747-200 met tussenstop ergens in het Midden Oosten, later met de 747-400 rechtstreeks naar Bangkok, en dan door naar Taipei.
Nog later met de MD-11 en weer de 747. Prima eten, nette stoelen en een goed frequent flyer programma.
Prima maatschappij, met heel prettige vertrek en aankomst tijden.
Jammer dat ze niet meer via Bangkok vliegen, maar alleen rechtstreeks naar Taipei.
Dus nu tegenwoordig eigenlijk altijd met KLM. En nee, de stoelen zijn prima. Hun Premium klasse is echt heel goed, Business class met lie-flat stoelen en fatsoenlijk eten. Personeel heel hartelijk. Ik weet niet om welke reden zoveel mensen zo negatief zijn over KLM, ik heb nooit serieuze problemen aan boord gehad.
Ik zal eerlijk zijn, ik vlieg met KLM ipv met EVA omdat ik platinum status heb bij Flying Blue en nog 4 jaar moet voor mijn Platinum for Life. Anders zou ik waarschijnlijk ook wel EVA vliegen.
Hello bloggers ,
mijn Thaise vrouw vertrekt op 28 april met een rechtstreekse vlucht van uit Zaventem naar Bangkok(Suvarnabhumi) met Thai Airays die opnieuw vluchten naar Brussel(Zaventem) doen.
Het ticket kost 584 €.
Ze zit rustig met warme maaltijden en de stewartsen zijn Thai.
Ik neem nooit een heen en weer ticket deels omdat dit dus bijna dubbel zo veel kost maar dat is helemaal geen probleem.
Wanneer je een heen en weer vlucht boekt en er gebeurt iets , maakt niet wat zit je te sukkelen on je geld terug te krijgen in veel gevallen.
Zij heeft reeds verschilende vluchten gedaan met tussenstop in bvb. Frankfurt,Helsinki,Doha enz.
Dus voor haar indien voorkeur voor rechtstreeks en liefst met Thai Airways.
Grtj. Bo
Bo,
Het is niet voor iedereen, altijd mogelijk zonder retourticket (alhoewel summier gecontroleerd) te reizen, door visumvoorwaarden.
Geldt uiteraard niet voor Thai.
Prijs van het ticket voor een one way, lijkt mij nog tamelijk duur, zeker voor een Thai, TA heeft ,zoals meerdere carriers, een programma ethnic flights genoemd (bij TA sawasdee ) , waardoor naar huis terugkerende passagiers een korting (tot 20%) kunnen krijgen. Spijtig genoeg zijn vele Thai en bij uitbreiding hun partners, hiervan niet op de hoogte. Tot voor kort, waren er ook nog andere voordelen, zoals extra bagage, soepelere annulaties/wijzingenen gratis binnenlandse vlucht Thailand.
Vlieg altijd rechtstreeks, met KLM.
Prima maatschappij, business class of Premium Economy. Duurder, maar het frequent flyer programma geeft behoorlijke voordelen, en ik vlieg voor werk en prive verder ook vrij veel.
Naar Dubai heb ik wel met Emirates gevlogen, prima maatschappij, maar ik vlieg toch liever met onze eigen Nederlandse maatschappij. Is na de vakantie vast weer een beetje thuiskomen.
Vriendelijk personeel, bekwame piloten, en redelijke inrichting.
De laatste keer dat ik vanuit Nederland naar Thailand reisde, is al bijna zes jaar geleden: november 2019, toen mijn vader zijn 90ste verjaardag vierde. Hij stierf een jaar later, haalde net niet de 91, en vanwege Covid was reizen zo goed als uitgesloten.
Ik vloog altijd met mijn oud-werkgever, Lufthansa: vanaf Düsseldorf via Frankfurt. Omdat ik standby vlieg, loop ik telkens het risico niet meegenomen te worden. Maar daar staat wel een korting van 90% tegenover, dus dat risico wil ik wel nemen. Dan is een hotelovernachting, inclusief de korting, nog steeds goedkoper dan een normaal tarief.
Voorlopig vlieg ik niet meer terug naar Nederland.
Uit mijn ervaring als steward kan ik zeggen dat je op vluchten waar de passagiers uit moesten stappen, iedere keer weer mensen had die dat niet graag deden. En op vluchten waar niemand mocht uitstappen, had je juist altijd mensen die dat wél wilden.
Je moest vaak uitleggen waarom ze nu wel moesten uitstappen en andere keren waarom het niet kon. Niet dat dit een probleem was, maar soms wisten we zelf ook niet waarom je op de ene luchthaven moest uitstappen en op de andere niet. Ieder land had daar zijn eigen redenen voor.
Ik persoonlijk vind het beter om te kunnen uitstappen en even de benen te strekken. Goed voor je lijf en leden, vooral als je al acht uur in een stoel hebt gezeten.
Hallo Sjaak,
Dat op ‘stand-by’ staan klinkt erg aantrekkelijk, zeker als je een open agenda hebt. Hoe regel je zoiets?