
Wat zijn de valkuilen bij het boeken van vliegtickets via een tussenpersoon? Waarom je moet oppassen met budgetboekingssites en third party verkopers
Iedereen houdt van een koopje, zeker als het om een vliegticket naar Thailand gaat. Je struint vergelijkingssites af, ziet ineens een ticket dat honderden euro’s goedkoper is dan op de site van de luchtvaartmaatschappij zelf, en denkt: bingo. Maar voordat je op die grote blauwe knop klikt, is er één vraag die je jezelf moet stellen: bij wie boek je eigenlijk? En belangrijker nog: wat zijn de risico’s als er iets misgaat?
In dit artikel nemen wij je mee langs de valkuilen van boeken via tussenpersonen en zogenoemde third party platforms. Je leert waarom goedkoop soms duurkoop is en waar je op moet letten om gedoe, extra kosten of zelfs annuleringen te voorkomen.
Wie zijn die tussenpersonen eigenlijk?
Tussenpersonen zijn websites of bureaus die zelf geen luchtvaartmaatschappij zijn, maar toch vliegtickets aanbieden. Bekende namen zijn onder andere BudgetAir, Tix.nl, eDreams, Kiwi.com, Opodo en Trip.com. Ze lijken op het eerste gezicht betrouwbaar, zeker omdat ze vaak bovenaan verschijnen op zoekmachines zoals Skyscanner of Google Flights. Maar schijn bedriegt: ze zijn meestal geen officiële verkooppartners van luchtvaartmaatschappijen. Ze kopen tickets in via slimme algoritmes, combineren vluchten van verschillende maatschappijen of creëren pakketten die pas na jouw boeking worden samengesteld.
Wat zijn de risico’s?
Je hebt geen rechtstreekse klantenservice bij de airline
Als je boekt via een derde partij, verwijst de luchtvaartmaatschappij je bij problemen automatisch terug naar de verkoper. Is je vlucht vertraagd, geannuleerd of gewijzigd? Dan moet je contact opnemen met het ticketbureau, en dat kan betekenen: lange wachttijden, beperkte bereikbaarheid of helemaal geen antwoord.
Je krijgt geen snelle hulp bij wijzigingen of annulering
Tijdens de corona pandemie ontdekten duizenden reizigers hoe lastig het is om geld terug te krijgen via een tussenpartij. De airline betaalt in principe alleen terug aan de oorspronkelijke boekingspartij. En die laat het soms maanden liggen of brengt administratiekosten in rekening.
Er zijn vaak verborgen kosten
Veel sites tonen lage instapprijzen, maar laten pas laat in het boekingsproces zien dat ruimbagage, stoelkeuze of zelfs het instapkaartje extra kost. Die extra’s lopen soms op tot tientallen euro’s per persoon.
Je krijgt soms onlogische vluchtcombinaties
Bepaalde sites combineren vluchten van maatschappijen die helemaal niet samenwerken. Je denkt dat je één ticket koopt, maar in feite zijn het losse segmenten. Als je eerste vlucht vertraagd is en je mist de aansluiting, dan krijg je geen compensatie of nieuwe vlucht. Je bent je geld gewoon kwijt.
Je krijgt onvolledige of verouderde informatie
Niet elke tussenpersoon geeft correcte info over visumplicht, bagagebeleid of incheckprocedures. Zeker als je overstapt in landen als China, Rusland of India kan dat voor onaangename verrassingen zorgen.
Aanpassingen kosten vaak meer dan bij de airline zelf
Een kleine naamswijziging, extra bagage of een andere datum aanvragen? Bij veel tussenpersonen is dat duurder, omslachtiger of zelfs onmogelijk. En als het wel kan, betaal je extra servicekosten.

Waarom lijken tickets dan toch vaak goedkoper via zulke sites?
Tussenpersonen gebruiken prijsvergelijkingssoftware, tijdelijke deals en geografische trucs om lagere tarieven te tonen dan de airline zelf. Dat werkt, vooral psychologisch. Een besparing van 50 of 100 euro klinkt aantrekkelijk. Maar dat verschil verdwijnt snel zodra je extra bagage moet toevoegen, een wijziging moet doorvoeren of ondersteuning nodig hebt. Bovendien verdienen sommige vergelijkingssites geld per klik, waardoor de goedkoopste aanbieder automatisch bovenaan staat, niet per se de beste.
Wanneer is het wel veilig om via een tussenpersoon te boeken?
Er zijn situaties waarin het prima kan:
- Als het gaat om een simpele retourvlucht zonder overstap.
- Als je zeker weet dat je niets hoeft te wijzigen.
- Als je boekt bij een bekende aanbieder met Nederlandse klantenservice.
- Als je betaalt met een creditcard, zodat je bij problemen via de creditcardmaatschappij verhaal kunt halen.
Tips om problemen te voorkomen
- Controleer of de aanbieder erkend is als IATA-agent.
- Lees recente reviews op betrouwbare platforms.
- Check de voorwaarden voor je op ‘boeken’ klikt.
- Zorg dat alle vluchten op een boekingsnummer staan.
- Vergelijk altijd met de officiële prijs bij de luchtvaartmaatschappij.
- Betaal met een creditcard voor extra zekerheid.
Conclusie: weet bij wie je boekt
Een ticket naar Thailand is geen impulsieve aankoop. Het lijkt verleidelijk om voor de goedkoopste optie te gaan, maar als je in ruil daarvoor geen service, geen flexibiliteit en geen bescherming hebt, ben je uiteindelijk duurder uit. Een paar tientjes besparen is niet de moeite waard als je bij vertraging of annulering nergens terechtkunt.
Wil je zorgeloos vertrekken naar Thailand? Boek dan slim. En weet vooral bij wie je je ticket koopt.
Bronnen:
- Consumentenbond. (2023, 14 juli). Vliegtickets boeken: boek je beter rechtstreeks of via een tussenpersoon? https://www.consumentenbond.nl/vliegtickets/vliegtickets-boeken
- ANWB. (z.d.). Vliegtickets: waar moet je op letten bij het boeken?https://www.anwb.nl/vakantie/vliegtickets
- Kassa BNNVARA. (2022, 8 juni). Reis geboekt via een tussenpersoon? Let op bij annulering of wijziging. https://kassa.bnnvara.nl/artikelen/reis-geboekt-via-een-tussenpersoon-let-op-bij-annulering-of-wijziging
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Opinie21 mei 2025Opinie: Een nieuwe kijk op kortetermijnverhuur in Thailand
Nieuws uit Thailand19 mei 2025Verontwaardiging in Pattaya: Buitenlander laat pitbulls los op hond van buurvrouw – met poll
Nieuws uit Thailand19 mei 2025Thailand herziet belastingregels voor buitenlandse inkomsten: geld overmaken naar Thailand wordt aantrekkelijker
Pattaya19 mei 2025De fijnproeversgids voor culinair genieten in Pattaya: 10 uitstekende restaurants
LS,
Inderdaad bij edreams bijvoorbeeld. Als je daar onverhoopt boekt, krijg je een abonnement ‘kado’. Stelletje boeven.. Wordt er plotseling 80 euro afgeschreven van je creditkaart..Oppassen dus..
Adri
Goedkoop kan als duurkoop uitwerken.
Mijn levenslange vliegervaring, ( vluchtbetalingen met credit card), is dat ’tussenpersonen’ een extra schakel zijn die je gewoon niet moet toevoegen.
Altijd problemen bij vluchtwijzigingen/ cancelations /stakingen, etc. Problemen op uw bordje!
Die clubs zijn er ook om zelf geld te verdienen.
Dat kan alleen als ze ‘uitgeklede tickets’ aanbieden.
De airlines lusten er wel pap van. Zij worden ontlast van vliegklanten met vluchtproblemen!
… ” U moet bij uw boekingskantoor zijn”… Daaag!
Voor zielerust, …alleen bij airline tickets kopen.
Inderdaad, ik sluit me hierbij aan. Steeds rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken en de betaling doen met mijn credit kaart van Belfius (anulatieverzekering erbij). https://www.belfius.be/retail/nl/producten/betalen/campagnes/travel2018/gold-plus30/index.aspx
Daarbij kan je ook nog eens je airmiles sparen, Vanuit Brussel naar Bkk op en af zit je toch al over de 10 000 airmiles, dat 3 of 4 keer per jaar en dan loop het snel op.
Prima artikel en duidelijk. Mijn ervaring is om een tussen partij alleen te gebruiken om een voordelige route te vinden en vervolgens altijd via de oorspronkelijke luchtvaartmaatschappij boeken.
Goed artikel met relevante aandachtspunten! Zelf boek ik altijd rechtstreeks bij de betreffende luchtvaartmaatschappij, maar ëén keer deed ik dat – onbewust – niet en betaalde veel te veel: zie https://www.thailandblog.nl/vliegtickets/tickets-thai-vietjetair-pas-op-waar-je-boekt/
Deze ervaring heb ik zelf ook gehad met de terug vlucht van uit Phuket.
Drie dagen voor de terug vlucht kreeg ik een vlucht wijziging. Volgende dag bericht dat we op de waitinglist stonden. Dag daarna vlucht van China airlines gecanceld. Uiteindelijk een nieuwe vlucht moeten boeken bij een andere maatschappij. Het heeft veel geld gekost en heb niets kunnen achterhalen en geen cent is er vergoed. Had geen poot om op te staan, omdat er geen kantoor in Nederland was.
Zelfs de MAX-vakantie man ingeschakeld, ook zij konden niets.
Nooit meer dit soort boekingen nu rechtstreeks bij de airline. Als je goed zoekt en steeds online kijkt, kun je ook een goede prijs vinden bij de luchtvaart maatschappijen.