Bijna 12 uur opgevouwen zitten als je naar Thailand vliegt is geen pretje. Beenruimte is en blijft daarom een heikel punt als het om vliegen gaat. Iedere centimeter telt zo blijkt wederom uit Skyscanner onderzoek onder 1000 respondenten met als centrale vraag ‘Wat irriteert jou wanneer je gaat vliegen?’ Voor 44 procent van de Nederlanders staat beperkte beenruimte met stip op nummer 1. 

Na beperkte beenruimte volgt als goede tweede een ‘te krappe stoel’ (18 procent). Het derde heikele punt zijn: ‘kleine kinderen’ (17 procent). Op de laatste plek staat ‘Online inchecken’ als irriterend onderdeel van het vliegen, dit geldt voor slechts 1 procent van de ondervraagden.

De meeste passagiers willen zo comfortabel mogelijk maar vooral ook goedkoop vliegen. Dat stelt luchtvaartmaatschappijen voor een uitdaging en zet ze in een spagaat tussen economische- en ergonomische overwegingen. De wereldwijde concurrentie zorgt ervoor dat luchtvaartmaatschappijen elk plekje in het vliegtuig optimaal willen benutten. Wat nou als je iedereen meer beenruimte zou geven? Kan, maar dan wordt een vliegticket allicht duurder.

Is de beperkte stoelruimte voor jou ook een ergernis? 


» Laat een reactie achter


21 reacties op “Beperkte beenruimte vliegtuig ergernis nummer 1”

  1. DavidH. zegt op

    Neen , met mijn 180 cm heb ik er geen probleem mee , ook niet met breedte van de stoel met mijn 72 kilo …, maar ja als de Nederlanders maar blijven doorgroeien richting 2meter +…..,moeten ze maar in de speciale klasse gaan zitten die er in verschillende stadia voorradig zijn , vind niet dat ik moet opdraaien in extra kost , mijn standaardmaat en gewicht is voorzien op de gemiddelde economy stoel ….en ik heb geen klachten verder dan die voorpasagier de rugleuning heel de vlucht zo plat mogelijk maakt,er zou een tijdslimiet moeten opstaan , bvb wanneer lichten gedimd worden …;lees :wanneer het cabine personeel er de brui aangeeft voor 90% en richting HUN bedje gaat …

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  2. RonnyLatPhrao zegt op

    Alles heeft zijn prijs natuurlijk.

    “Economy” vliegen heeft o.a. als gevolg dat je stoelruimte beperkt is, stoelen minder breed zijn, smalle armleuning moet gedeeld worden en je met storende passagier(s) naast, of in je buurt te maken krijgt.
    Je ergeren daarover heeft geen zin want het is je eigen keuze geweest.

    Je kan ook kiezen voor “business”, maar dat heeft dan financiële gevolgen.

    Gelukkige ben ik maar 1.69 M. Weinig last van te weinig beenruimte.
    Natuurlijk zou ik meer ruimte (been, breedte stoel en armleuning) ook wel waarderen zonder dat het mij meer zou kosten. Wie niet ?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +8 (obv 8 stemmen)
  3. Fransamsterdam zegt op

    De economy stoelen bij KLM hebben een pitch van 31 inch en een breedte van 17.5 inch.
    Oppervlakte is dan 31 x 17.5 = 542.5 vierkante inch.
    Bij Thai Airways is dat bijvoorbeeld 32 x 18 = 576.
    De stoel bij Thai Airways is dus 576/542.5 = 1.062 x groter dan die bij KLM, hetgeen een prijsverschil van 6,2% zou rechtvaardigen.
    De 777’s van Eva air winnen dit trouwens met 33 x 18.3 = 603.9. Dat is 11,3% groter dan KLM. Hun 747 moeten het helaas met een wat armzalige breedte van 17 doen.
    Op Seatguru.com kunt u alles precies vinden.
    Voor mensen die de meeste problemen in de breedte ondervinden is een stoel bij de nooduitgang beslist af te raden. Doordat het eettafeltje en het entertainmentscherm in de armleuningen zitten, zit je letterlijk tussen twee plankjes ingeklemd.
    Het fijnste is natuurlijk een rijtje van drie stoelen voor jezelf, daarop heeft u de meeste kans als u met Thai Airways vanaf Brussel vliegt. Op 21 vluchten nog nooit iemand naast me gehad en 14 keer een rijtje van drie.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +17 (obv 17 stemmen)
  4. Michel zegt op

    Ik ben 1.93m met lange benen en erger me daardoor ook het meest aan tekort aan beenruimte bij verschillende maatschappijen.
    Wat ik echter nog veel erger vind zijn uitgezeten stoelen, die ik meestal bij de maatschappij met de minste beenruimte ook tegen kom, KLM.
    Van die stoelen met een kuil alsof je op een toilet zit. Waar je na een kwartier al pijn in je rug van krijgt.
    Zoals Frans Amsterdam al aangeeft; vanaf Brussel met Thai Airways heb je vaak kans op lege stoelen naast je. Dat is 1 van de redenen waarom ik de laatste jaren vanaf Brussel vlieg.
    Daarbij is het douane personeel in Brussel stukken vriendelijker en sneller dan op $chiphol en is het rustiger, minder chaotisch.

    Voor de rest erger ik me niet zo snel.
    Brullende koters; steek oordopjes met mooie muziek in je oren en je bent er vanaf.
    Dikke donder naast je; gebruik van maken. Tegenaan hangen en als kussen gebruiken.
    Eten niet weg te krijgen; genoeg te krijgen als je het vliegtuig weer uit bent. Zoveel te lekkerder smaakt dat dan.
    Het is maar zo’n 11 uur vliegen. De meeste uren daarvan slaap ik. Dan blijft er niet zo veel tijd over om me ergens aan te ergeren. Er zijn ergere dingen in het leven.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +16 (obv 16 stemmen)
  5. Jan zegt op

    Voordeel EVA air, dat je niet voor een stoel hoeft te betalen in de economy class, dit wel bij de KLM. Dat varieert van 20 tot 30 euro voor een zitplaats. Toch eventjes 40 of 60 euro voor retourtje. Waarom?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  6. Gerrit zegt op

    De vaak veel te beperkte beenruimte vind ik zo irritant,dat ik liever niet eens meer denk aan ver vliegen.
    Mijn vrouw wil volgend weer een verre reis maken ,maar ik gruw nu al bij de gedachte om weer
    12 uur te moeten zitten en me in allerlei bochten wringen om een beetje normaal te kunnen zitten.
    Helemaal,als je mensen voor je hebt,die zo nodig ook nog de stoel naar achteren doen,een sardientje
    In een blikje ligt beter.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  7. Martin Sneevliet zegt op

    Als ik naar Thailand vliegt heb ik voorheen ook altijd Economy gevlogen, tot dat ik een keer bussenis hebt gevlogen dit ingeval dat ik ziek was en door de verzekering bent terug gehaald. Volgend jaar mei vlieg ik weer naar Thailand en doe het nu als volgt, Ik neem een vlucht met een overstap zodat ik lekker nog een of twee uur kan bewegen, en als het mogelijk is dan vlieg ik een class hoger dan Economy. Mocht deze class niet aanwezig zijn er zijn maatschappijen die deze class niet hebben dan vlieg ik bussenis. Ik weet wel dat dat flink wat duurder is maar ik ben er nu al geld voor op zij aan het leggen zodat ik wanneer ik boek en dat is eind januari ik het geld er voor hebt. Ik beschouw het vliegen ook als een onderdeel van mijn vakantie, dus net zo als de vakantie mag het best wel wat kosten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  8. Jerry zegt op

    Met.1.50m heb ik in principe geen ruimte gebrek, Maar zonder onderbeensteun houd ik het echt niet uit. Zwevende benen is echt geen pretje. EVA Air Elite Klasse heeft deze onderbeensteun. Van andere maatschappijen (in de economy klasse) weet ik het niet.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  9. Piet zegt op

    Heb met mijn 202 cm al eeuwig last van te kleine benen plaats , niet dat het ooit went maar ik vlieg gewoon economyclass nu met Finnair en voor een paar tientjes meer boek ik dan exit of andere lange benen plaats
    ‘Vroeger, altijd met China air stoel 7d of 7f gereserveerd de enige lange benen plaatsen in de economyclass zonder toeslag…ik boekte altijd maanden van te voren en 1 telefoontje en het was weer geregeld ..ik weeg voor mijn lengte een normale 110 kg..mijn grootste ergernis was en is nog altijd als er een vent ( of vrouw) naast me kwam zitten met een heel groot achterwerk wat altijd half in plooien over de leuning hing. Dergelijke figuren moeten ze dubbele plaats geven en berekenen zoals ze dat in de US doen
    Piet

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  10. petra zegt op

    Beste , Last van krijsende koters of mensen die je armleuning inpalmen heb ik niet zozeer. We vliegen 3 maal per jaar naar BKK. Wat ik wel ervaar is dat beenruimte soms erg beperkt is.
    Dec. met Thai op een B- Seat was toch wel erg krap. Vloog van Brussel naar BKK. Na beklag werd mij verteld dat dit de norm ook voor andere maatschapijen zou worden. Hoop het niet !!!
    Behalve oncomfortabel is het ook gevaarlijk. Kans op trombose en zeker voor mensen die bep. medicatie gebruiken. En jaaaaaa , je kunt TEGEN BETALING
    bij o.a. KLM stoelen met extra beenruimte boeken. Maar bij de NS heb je ( als je kunt zitten ) meer beenruimte. Maar ik wil alleen gezond van A naar B. Zonder flauwekul om te betalen voor stoelreservatie. Ik heb toch een ticket. ??

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  11. bona zegt op

    Aanvankelijk vond ik dit een eigenaardig resultaat, tenslotte heb ik nog niemand met zijn knieen tegen zijn kin zien zitten, doch het zal waarschijnlijk te maken hebben met de ruimte tussen de twee stoelen. Reeds menigmaal heb ik personen gezien die merkbaar last hadden, niet met hun beenlengte, doch wel met hun buikomvang, zodat hun klaptafeltje amper kon neergeklapt worden. Indien de andere persoon dan zijn zetel achterwaarts klapt, kan ik de ergernis best begrijpen.
    P.s. Ik vlieg ook regelmatig met Thai, jammer genoeg slechts EEN maal een rijtje van drie gehad.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Fransamsterdam zegt op

      Het vergt soms enige voorbereiding. Zodra je online kunt inchecken naar het achterste deel van het vliegtuig scrollen Die plaatsen worden pas het laatst gevuld, 24 uur voor vertrek is daar meestal nog de helft leeg. Dan zoek je een leeg rijtje van drie en selecteer je de middelste stoel. Inderdaad, de stoel die je eigenlijk juist niet wilt hebben. Iemand die alleen reist vindt vervolgens altijd nog wel een plekje zonder bezette stoel naast zich en voor een stel is het ook niet leuk om die overige twee stoelen te kiezen, dus de kans is groot dat ze leeg blijven.
      Bij de gate, vlak, voor het boarden, vraag je voor de zekerheid of ze nog even willen kijken of de stoelen naast je nog leeg zijn. Zo nee, dan kijken ze of er nog een betere optie is.
      Ik heb die extra moeite er graag voor over.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  12. Bert Minten zegt op

    Zorg dat je met Emirates vliegt met de A380 zoveel beenruimte in de economieclass.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
    • Cornelis zegt op

      Zeker, Bert, die ervaring heb ik ook. Na een aantal malen in de businessclass bij Emirates besloot ik ook maar eens Economy in de A380 te proberen en dat is me prima bevallen. Zowel stoelbreedte als beenruimte – ben 1,80m – vond ik ruim voldoende. Voor 1/3 van de prijs van een businessticket weet ik wel wat ik voortaan vlieg……..

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
      • Daniël M zegt op

        De A380 vliegt niet naar Brussel. Hoe zit het dan met het komfort van de Boeing 777-300 van Emirates?

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • Fransamsterdam zegt op

          In de drieklassige 777-300ER is het zowel in versie 1 als versie 2 32 x 17 (erg smal dus, door de 3-4-3 opstelling), en in de tweeklassige 777-300ER is het 33 tot 34 x 17. Wel veel ruimte in de lengte, maar ook niet in de breedte. Het is maar net wat je nodig hebt.

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
  13. tony ting tong zegt op

    Als allerlaatste boarding-trucje:

    Zorg dat je als allerlaatste board, jij bent de laatste die in de gate bij de rij staat. Er zijn altijd wel een paar stoelen naast elkaar vrij van mensen die de vlucht compleet gaan missen.

    Grote succeskans, echter je moet tegen boze blikken kunnen als het niet lukt. Ver na de final call kunnen mensen op het allerlaatste moment het vliegtuig binnen komen die dan net op die plek moeten zitten.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  14. p.rotmans zegt op

    Ach,
    Als men zo goedkòop mogelijk wilt vliege ,weet toch iedereen de consequenties ??.
    Ik heb ervoor gekozen een rechtstreekse vlucht te nemen (eEva Air en de Elite class te boeken. Mij in ieder geval uittekend bevallen .natuurlijk betaalde ik meer, maar ben er zeer tevreden over. Ik ga weer eind obkober met Eva Air.maar wil niet voor een minimum.prijs alles eisen dus .. gewoon iets meer betalen. In Thailand bespaar je wel weer d.m.v. de lage prinzen van verlbljjf en eten. Dus….. vult uzelf maar in.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)
  15. wilko zegt op

    Ik doe geen lang verhaal. ik hou het kort.. vlieg met emirates. .wel overstap van 3 uur maar dat is het
    wel waart..Oh ja ook nog lekker eten …

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • thea zegt op

      Eva air elite class, beetje duurder maar echt niet veel.
      Heerlijke dikke stoelen, flinke been ruimte, niet in een lange rij met instappen.
      En als je bedenkt dat je 12 uur moet vliegen dan is Eva air ideaal, vriendelijk personeel en de hele vlucht een schoon ruim toilet.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  16. Bangkeaw zegt op

    Ik vloog altijd met China Airlines. Nooit geen klacht gehad. Kon altijd bij inchecken, moest wel op tijd op Schiphol zijn, een plek krijgen waar ik me benen goed kwijt kon. Twee meter.
    Nu vliegt China Airlines niet meer rechtstreeks op Bangkok en ik heb gekozen voor KLM. Prijs ticket is om en nabij hetzelfde alleen nu moet je dus betalen voor ‘t reserveren van een stoel. En met meerdere mensen loopt dat behoorlijk op. Da’s erg jammer.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website