De KLM en luchthaven Schiphol hebben geen contact meer over de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen. Schiphol bepaalt zelfstandig haar plannen voor investeringen, tarieven en marketingbeleid. Dat hebben KLM en Schiphol toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Dit zorgt voor een gelijk speelveld voor concurrentie op Schiphol. KLM en Schiphol erkennen dat er contacten waren die mededingingsrisico’s met zich meebrachten. Door de toezeggingen worden deze risico’s ondervangen. De ACM stelt geen overtreding vast.

Wat zijn de toezeggingen?

KLM en Schiphol hebben concrete toezeggingen gedaan aan de ACM:

  • KLM en Schiphol zullen geen contact met elkaar hebben over de beperking van de groeimogelijkheden van andere luchtvaartmaatschappijen.
  • Schiphol bepaalt zelf haar plannen voor investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid.
  • KLM en Schiphol zijn open over eventuele onderlinge contacten en leggen deze vast. Zo kan de ACM de contacten en de inhoud daarvan controleren.
  • KLM en Schiphol zullen geen contact hebben over aanvragen voor bases, lounges of andere specifieke voorzieningen van andere luchtvaartmaatschappijen. Contact hierover kan alleen als de andere luchtvaartmaatschappij daarvoor toestemming geeft.
  • Schiphol beoordeelt aanvragen van luchtvaartmaatschappijen onafhankelijk.

Wat was er aan de hand?

KLM en andere luchtvaartmaatschappijen van het samenwerkingsverband van internationale luchtvaartmaatschappijen ‘SkyTeam’ verzorgen het meeste vliegverkeer op Schiphol. KLM en Schiphol hebben daarom regelmatig contact met elkaar over het gebruik van de luchthaven.

Uit onderzoek van de ACM bleek dat KLM en Schiphol ook met elkaar bespraken dat KLM en haar partners ongeveer 70 procent van het vliegverkeer verzorgen en de overige luchtvaartmaatschappijen zo’n 30 procent.

KLM en Schiphol overlegden over plannen van Schiphol. Zo sprak KLM Schiphol aan op voorzieningen van andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder een thuisbasis voor easyJet en een business lounge voor Emirates.

Verder spraken KLM en Schiphol erover dat Schiphol bij haar investeringen, luchthaventarieven en marketingbeleid rekening moest houden met de positie van KLM.
Door dergelijke contacten ontstond het risico dat Schiphol niet zelfstandig haar beleid bepaalde, maar aanpaste aan de wensen van KLM. Zo werden andere luchtvaartmaatschappijen mogelijk gedwarsboomd in hun groeiplannen.

Waarom deze toezeggingen van KLM en Schiphol?

De toezeggingen zijn goed voor een gelijk concurrentie-speelveld tussen luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. Passagiers profiteren van concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen: meer bestemmingen, lagere ticketprijzen en betere faciliteiten. Luchthaven Schiphol kan hierdoor haar internationale positie behouden en aantrekkelijk zijn voor passagiers om via Schiphol te vliegen. Dat draagt bij aan een uitgebreid netwerk aan bestemmingen voor Nederlandse reizigers én ruime overstapmogelijkheden voor reizigers uit het buitenland.

De ACM legt de toezeggingen nu 6 weken ter inzage zodat belanghebbenden de mogelijkheid hebben daarop te reageren.

2 reacties op “ACM: KLM mag zich niet met groeimogelijkheden Schiphol bemoeien”

  1. Henk zegt op

    Ja logisch dat die afspraken gemaakt moeten worden. De maatschappijen in bv het Midden-Oosten doen dat ook niet. Nederland moet wel het braafste jongetje van de klas blijven.

  2. Mark zegt op

    Het eigen landelijke en Europese spelregelkader respecteren is in mijn beleving wijzer dan geniepig de zelfverzonnen regeltjes te verkrachten om een snabbel hier en daar mee te pikken op kosten van ons vliegreizende consumenten. In die zin is deze poging om belangenvermenging terug te dringen een stapje in de goede richting.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website