Beste lezers,

Ik woon nu drie jaar in Chiang Mai en ga in september verhuizen naar Hua Hin. Heb mijn retirement visum elk jaar bij de immigration office in Chiang Mai verlengd. Alle documenten overlegd waaronder de inkomensverklaring van de Nederlands ambassade in Bangkok. Aanvullende inkomsten verklaringen worden niet verlangd.

Heb de ambtenaar gevraagd of de collega’s in Hua Hin dezelfde of andere procedure volgen waarbij meerdere inkomsten gegevens moet worden overlegd. Hij kon mijn vraag niet beantwoorden, omdat hij dat niet wist.

Ik ben lang op zoek gegaan op het internet waaronder Thailandblog en ook bij de Nederlandse vereniging in Hua Hin. Kan echter geen specifieke actuele informatie vinden. Wel wat informatie die voor mij niet relevant zijn en erg gedateerd. Ik heb immigration in Hua Hin gebeld, maar de communicatie was verwarrend vanwege het taalprobleem.

Mijn vraag: Volstaat een inkomstenverklaring van de Nederlandse ambassade (zoals in Chiang Mai) of worden er meerdere/andere verklaringen verlangd?

Misschien is er iemand die ervaring heeft en mij daarover wil en kan informeren?

Hartelijke groet,

Bolo


Beste Bolo,

Wat uw vraag betreft, een inkomstenverklaring “Income statement” van de Nederlandse ambassade wordt in elk immigratiekantoor aanvaard.
Normaal zal je geen andere of bijkomende inkomstenverklaring(en) moeten voorleggen.

Buiten het financiële zijn het de standaard formulieren die je zal moeten voorleggen, maar daar ben je al vertrouwd mee. Ik denk niet dat Hua Hin anders is dan Chiang Mai (buiten de wachtrijen misschien).

Misschien toch dit. In veel immigratiekantoren dient je tegenwoordig bij het aanvragen van een verlenging ook een TM30 formulier (Notification for housemaster, owner or the possessor of the residence where alien has stayed) te voegen. Of dat in Hua Hin ook zo is kunnen lezers misschien laten weten.

In ieder geval kan je de verandering van adres ook melden aan immigratie met formulier TM28 – Form for aliens tot notify their change of adress or their stay in the province for over 24 hours.

Lezers die ervaring hebben met Hua Hin Immigratie kunnen je misschien nog bijkomende tips geven over Hua Hin immigratie, of je informeren of er extra te leveren formulieren of bewijsstukken zijn.

Vriendelijke groeten,

RonnyLatPhrao

Disclaimer: Het advies is gebaseerd op bestaande regelgeving. De redactie aanvaardt geen verantwoordelijkheid wanneer hiervan in de praktijk wordt afgeweken.

11 reacties op “Visumvraag: Verhuizen van Chiang Mai naar Hua Hin hoe zit het met inkomensverklaringen?”

  1. KritiKus zegt op

    Precies hetzelfde als in Chiang Mai. Geen enkel probleem. Wel formulier overleggen verandering adres. Verder is het beste om tegen 15.00 te gaan, is het (meestal) rustig, en de ambtenaren willen asap naar huis, dus schieten dan vaak wel op 😉

  2. Wil zegt op

    Beste Bolo, Wij hoeven alleen maar een door de ambassade gestempelde en ondertekende inkomsten verklaring te overleggen, of een getekende en gestempelde bankgarantie, dat je voldoende geld gedurende 3 maanden op een rekening hebt staan. Natuurlijk ook alle andere paieren die je naar ik aanneem in Chang Mai ook nodig hebt. Ronny heeft het over een TM30 formulier dat je eventueel in zou moeten vullen. Wij wonen in Hua Hin en hebben nog nooit van dit formulier gehoord. Hier gaat alles heel relaxt bij Immigratie en als je al je benodigde papieren bij je hebt is, sta je zo weer buiten.

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Heeft toch niks met relax te maken.

      Het is een formulier dat al jaren bestaat, maar pas sinds vorig jaar terug meer aan de oppervlakte kwam.
      Het is in principe ook een formulier dat enkel door huiseigenaars, hoteleigenaars of hoofden van familie dient ingevuld te worden wanneer er een buitenlander op hun adres verblijft. Dit moesten ze dan melden binnen de 24 uur.
      De meeste kwamen er daarom ook nooit mee in aanraking, omdat iemand anders dat voor hun diende te doen. Vele Thai wisten trouwens niet eens dat het bestond. Enkel hotels wisten dat. Die kunnen dat ook on-line melden. Zou in de toekomst ook voor iedereen toegankelijk moeten worden.
      Zelf stuur ik het gewoon op per post als ik buiten Thailand ben geweest. Na een week krijg ik het strookje met de post teruggestuurd. Het is geen moeite, kost me een paar Baht voor 2 postzegels, en twee enveloppe en klaar.

      Nu vraag men bij sommige immigratie kantoren dat wanneer een verlenging wordt gevraagd, bij de aanvraag ook het formulier TM30 wordt gevoegd. Het strookje moet je in je paspoort bijhouden, net zoals het strookje van de 90 dagen melding. Blijkbaar ook in Hua Hin volgens de reactie van Jasmijn hieronder.

      Ik was trouwens in december in Hua Hin, en in het appartementencomplex waar een collega verbleef hing een nota uit dat men niet mocht vergeten om bij aankomst het TM30 formulier in te vullen.
      Zo onbekend is het dus helemaal niet in Hua Hin.

      Zie trouwens ook de reactie van Jasmijn hieronder.
      Het is niet omdat je van iets niet gehoord hebt, dat het niet bestaat.

  3. NicoB zegt op

    Ronny, ik lees in je reactie dit: ” In veel immigratiekantoren dien je tegenwoordig bij het aanvragen van een verlenging ook een TM30 formulier (Notification for housemaster, owner or the possessor of the residence where alien has stayed) te voegen “.
    Mijn houseowner leverde dat formulier al eens bij Immigration, een kopie daarvan is mij geadviseerd te bewaren in mijn paspoort.
    Wordt die toevoeging bij de jaarverlenging middels het TM30 formulier ook steeds opnieuw gevraagd ook al is je adres niet gewijzigd?
    En dan ook bij elke 90 dagen adresmelding? Zou je bijna denken, er staat ” has stayed “.
    Dank voor een antwoord.
    Groet,
    NicoB

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Weer zoiets dat hier en daar in immigratiekantoren is opgedoken.

      Waar het gevraagd wordt, is het van toepassing bij elke aanvraag tot verlenging.
      Voor een jaarverlenging dus jaarlijks.
      Maar niet enkel bij een jaarverlenging, ook wanneer het een verlenging van een “Visa Exemption” of een verlenging van een ‘Tourist Visa” betreft.
      Voor een 90 dagen melding heb ik het nog niet vernomen.

      • David H. zegt op

        90 dagen melding 27 mei te jomtien niets gevraagd dan enkel barcode scannen en enig wachten was op traag copier apparaat,
        Waren geen wachtenden voor mij
        Binnen en buiten minder dan 5 minuten .
        Met dank aan al de online en per brief zenders ….

  4. jasmijn zegt op

    In Hua Hin is het inderdaad zo dat je aan de inkomsten verklaring die door de Ambassade is ondertekend genoeg hebt… Men kijkt niet naar je jaaropgave of het wel degelijk zo is..
    Het voordeel in Hua Hin is dat een mevrouw die buiten zit bij het immigratie kantoor jouw Tm 30 invult, wat je dus net zelf hoeft te doen….
    Ik heb jarenlange goede ervaringen met de immigratie dienst in Hua Hin….en ben dus zeer tevreden met dit kantoor….

  5. coninex zegt op

    Afgelopen maand een nieuw paspoort ontvangen, bij het over stempelen van de extension of stay , in mijn nieuwe paspoort, liet de betreffende ambtenaar mij weten, dat bij mijn toekomstige verlenging van mijn extension of stay, de inkomens verklaring welke de ambassade afgeeft, gecertificeerd moet worden op Chaeng Wattana, ik weet niet of dat in Hua Hin ook het geval is ?

    • RonnyLatPhrao zegt op

      Misschien ook aan toevoegen welk immigratiekantoor dit vraagt.

      Eigenlijk heeft die certificatie weinig waarde, want de ambassade bevestigd ook niet dat wat je opgeeft juist is.

      Maar het zou me helemaal niet verbazen dat men dit gaat eisen.
      Ze houden van stempeltjes en het is weer extra inkomsten voor de overheid.

      Ik heb het in ieder geval nog niets over vernomen tot nog toe, maar ik zal het nu wel in gedachte houden moesten er nog meldingen over komen.

      Bedankt om zoiets te melden in ieder geval.

  6. tonymarony zegt op

    Beste Jasmijn het eerste wat je zegt is niet terecht want je moet en inkomsten verklaring overleggen en een verklaring van de bank voor je 800.000 bath of je jaar opgave en andere inkomsten kopien overleggen
    om over het zelfde bedrag 800.000 baht te beschikken en dat Tm 7 formulier vul ik thuis in en geef alles aan de ontzettende aardige mensen en nog wat op dat formulier moet ook een pasfoto op de achterkant worden geplakt., Formulier Tm 7 is :
    Application For Extension of Temporary Stay in the Kingdom
    Plus copy paspoort en copy visa stempel + 1900 baht en 10 minute later bent u weer buiten.

  7. rensp zegt op

    Hallo

    Een income statement van de nederlands ambassade te bangkok thailand ,werd bij mij niet aangenomen
    was compleet met alle jaar overzichten 2015
    Moest met het formulier naar de Ministry of Foreign Affairs Chang Wattana te bangkok afdeling 3
    voor legitalisatie handtekening en stempel ( Attache ) nederlands ambassy 400 th bath

    groetjes


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website