Beste redactie/Rob V.,

De dochter van mijn vrouw ging deze week naar VFS Global om een Schengenvisum aan te vragen. Ik had in december, toen wij in Thailand waren, met haar het nodige papierwerk gedaan, dus ook het applicatie formulier handmatig ingevuld. Dat blijkt nu niet meer geaccepteerd te worden. Je moet het digitaal invullen, uitprinten en ondertekenen en vervolgens inleveren.

Gelukkig had zij dit via social media gehoord en kon zij het nog voor haar afspraak regelen, maar ik kon daar in december niks over vinden.
Contact gehad met BUZA en er is plotseling een geheel nieuwe site waar dat dan nu wel duidelijk op staat. Ik begrijp overigens niet wat het voordeel is, want na invullen en downloaden van het formulier zijn volgens de gegevens op de site alle data weer gewist, bovendien heb ik het garantstellingsformulier ook handmatig ingevuld en laten legaliseren en dat wordt wel geaccepteerd.

Dus voor iedereen die een aanvraag gaat indienen wees hier bewust van.

Groet,

Rob


Beste Rob,

Bedankt voor je feedback. Wat is het adres van die nieuwe site? Ik ken alleen NederlandsAndYou en de VFS Global website (zie onderaan). Als er nog een derde site is waar BuZa voor verantwoordelijkheid is, dan is het helemaal feest.

Beide verwijzen wel standaard naar het online invulbare formulier. Maar er staat nergens dat een blanco formulier printen en zelf invullen niet meer geaccepteerd zal worden. Sterker nog, op de VFS site schrijven ze nog steeds ‘Complete your visa application form and affix your photograph. You may download the form from this website. ‘.

Online ingevuld zal vast de voorkeur hebben ivm de leesbaarheid. Maar als BuZa eigen regels bedenkt (nergens in de Visumcode staat een verbod op handmatig ingevulde aanvraagformulier), is dat uhm apart. Al kan ik hun doel kan nog begrijpen (leesbaarheid). Dat ze in blokletters ingevulde formulieren niet meer accepteren mogen ze dat wel eens expliciet gaan aangeven op beide sites en de diverse checklists die in omloop zijn. Én er tevens voor zorgen dat geen enkele andere overheidsinstantie (IND enzo) nog blanco formulieren als download aanbied.

Het lijkt mij verstandiger als BuZa de downloadbare/printbare versies langzaam uit laat lopen totdat praktisch alle aanvragers vanzelf met het online ingevulde formulier aan komen zetten (omdat BuZa daar standaard naar kan kijken en alle printbare PDFs overal offline laten halen). Zou wel zou klantvriendelijk zijn.

www.netherlandsandyou.nl/your-country-and-the-netherlands/thailand/travel-and-residence/applying-for-a-short-stay-schengen-visa
www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/

Groet,

Rob V.

 

 

15 reacties op “Schengenvisum opmerking: Digitaal invullen Schengenvisum aanvraagformulier”

  1. Gerardus A M zegt op

    Bedankt voor de tip, wij gaan juni Bangkok voor visum.

  2. HansNL zegt op

    Ik vraag me toch af hoe het nu zit als je een digibeet ben.
    Of als je geen computer hebt, of een printer.
    Vind wel dat er altijd ruimte moet zijn voor het gebruik van pen en papier, de overheid, in welke vorm dan ook, mag in de digitaliseringsdrift niet te ver gaan.
    Vind ik.
    En dit is nu typisch een geval van te ver gaan.

  3. Heho zegt op

    Gisteren heeft een vriend van mij een handmatig ingevuld formulier ingediend, en dat is zonder problemen geaccepteerd.

  4. Rob V. zegt op

    Ik kreeg van Rob nog een e-mail terug. Daarin schrijft hij dat hij de formulieren van de IND site heeft (een logische plek voor een Nederlander met Thaise partner), BuZa wees hem op de NetherlandsAndYou site. Daar verwijst men dus naar de digitale formulieren en is er geen PDF meer te printen om zelf in te vullen. Maar daar staat dus nergens dat men een (duidelijk geschreven) printje niet meer accepteert.

    Hij schrijft: ” Ik heb hierover geklaagd bij de ambassade, maar die wuiven alles heel hautain weg, (…) Maar waar het mij vooral om gaat is dat er nergens staat dat het formulier alleen nog maar digitaal ingevuld mag worden, en op mijn vraag waarom dan mijn, met de hand ingevulde, garantstellings formulier wel geaccepteerd wordt blijven ze het antwoord schuldig.”

    Ik geef Rob gelijk, als je pas bij het indienen van de aanvraag te horen krijgt ‘sorry, het formulier moet op de computer zijn ingevuld’ dan heb je toch een probleempje. BuZa zal het niet kwaad bedoelen maar het is wel een teken van eigen straatje denken ‘wat maakt het onze beslisambtenaren makkelijker?’. Uiteraard bemoeit men zich niet met de IND website, waar ook mensen belanden op zoek naar informatie en materiaal. Maar meedenken vanuit het perspectief van vreemdeling en referent schiet BuZa toch te kort in. Terwijl de vraag zo makkelijk kan zijn: ‘ ik ben een Nederlandse / Thaise die 2 maanden geleden papieren is gaan verzamelen. Waar kan ik dat allemaal van aan hebben als ik ruim op tijd in het Nederlands/Engels/Thais aan mijn voorbereiding ben begonnen?’ . En daar dan op in spelen zodat deze mensen zo goed mogelijk op weg worden geholpen. Waar help je de klant het beste mee?

  5. PeterV zegt op

    Echt weer onze roverheid.
    Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet. Maar wel duurder…

  6. Prawo zegt op

    Het een een regeling in Schengenverband, niet van onze overheid. Die mag niet eens minder vragen. Als je niets voor je visum wilt betalen dan trouw je met je partner en gaat met hem of haar naar een ander Schengenland.

    Dat verhaal over het al dan niet digitaal moeten invullen van het aanvraagformulier is een zaak van externe dienstverlener VFS, niet van de ambassade. Ieder aanvraagformulier zal daar gewoon worden verwerkt.
    Je kunt bij de ambassade weer wel klagen over het gedrag van VFS.
    Als dat laatste maar genoeg (en goed geformuleerd) gebeurt zal er ooit wel iets gaan veranderen.
    De ideale situatie zal wel nooit worden bereikt, want dat is (voor de burger) visumvrij kunnen reizen.

    • Rob V. zegt op

      Klopt Prawo. Misschien dat er al Vlamingen zijn die met hun gehuwde Thaise partner naar Nederland reizen al kunnen klagen. Op NetherlandsAndYou is bij ‘appointment’ al punt 3 van de website gehaald. Daar stond een linkje naar hoe je direct op de ambassade een aanvraag kan doen. Dat is nu weg, alles en iedereen sturen ze naar VFS. Ook de bijzondere categorieën die nog wel recht op direct access hebben. Dat hoort niet, al snap ik dat BuZa liever alles en iedereen bij de externe dienstverlener langs ziet gaat (kost de burger extra geld, bespaard te ambassade personeel, tijd en dus geld).

      Op de Facebook van de ambassade stond ook gewoon dat je niet meer terecht kan op de ambassade. Dat is onjuiste informatie en in strijd met EU regels.

      —–

      ( ภาษาไทยด้านล่าง )

      As of February 1, 2020 new rules are in force if you apply for a Schengen or Caribbean visa. This is a consequence of new regulations adopted by the European Union.

      In addition, as of February 1, 2020 it will only be possible to apply for a Schengen visa at the external service provider VFS in Bangkok. From that date onwards applying at the embassy will not be possible anymore.

      https://www.netherlandsandyou.nl/latest-news/news/2019/11/01/changes-in-the-rules-for-schengen-visa-applications

      ————————————————————————–

      ตั้งแต่วันที่ 1 กุมภาพันธ์ 2020 เป็นต้นไป กฎระเบียบปฎิบัติใหม่จะมีผลบังคับใช้หากคุณสมัครวีซ่าเชงเก้นหรือแคริบเบียน นี่ถือเป็นผลมาจากกฎระเบียบปฎิบัติใหม่ที่สหภาพยุโรปนำมาใช้

      นอกจากนี้ตั้งแต่วันที่ 1 กุมภาพันธ์ 2020 ท่านจะสามารถสมัครวีซ่าเชงเก้นได้แค่ที่ศูนย์บริการ VFS ในกรุงเทพฯ เพียงเท่านั้น การสมัครผ่านช่องทางที่สถานทูตจะไม่สามารถทำได้อีกต่อไป

      สำหรับข้อมูลเพิ่มเติมเกี่ยวกับกฎระเบียบวีซ่าใหม่ กรุณาเข้าไปดูได้ที่ :
      https://www.netherlandsandyou.nl/latest-news/news/2019/11/01/changes-in-the-rules-for-schengen-visa-applications

      —–

      Bron:
      https://www.facebook.com/netherlandsembassybangkok/posts/2909610189089778?

      • Rob V. zegt op

        En zelfs als de ambassade geen loket meer zou hebben en iedereen dus wel naar VFS moet… in dat geval mogen familieleden van EU/EER burgers 0,0 leges en kosten in rekening worden gebracht. Immers VFS is dan niet uit duidelijk vrije keus en vrije wil gekozen over een bezoek aan de ambassade.

        VFS schrijft:
        —-
        VFS service charge:
        Apart from the visa fee, VFS service charge in THB 250 (for submission with biometrics) inclusive of VAT per application will be levied for applicants applying at the visa application centre.
        Visa Fee Payment can only be made in cash.
        All fees are non-refundable.

        Bron: https://www.vfsglobal.com/netherlands/thailand/eu_guidelines_applications.html

        Nog een fout (waar BuZa verantwoordelijk voor is): Dat zoals VFS schrijf alle fees niet refundable zijn is ook niet waar. In gevallen waar ten onrechte kosten in rekening zijn gebracht (visa leges of een VFS service fee) behoor je die gewoon terug te krijgen…
        Bovenstaande gaat uiteraard ook op voor Nederlanders met Thaise gehuwde partner die via België, Duitsland etc. een visum aanvragen. Moet gewoon op de ambassade kunnen (ze zien je er liever niet), en als je dus al naar VFS zou moeten, dan mogen voor deze aanvragers geen servicekosten in rekening worden gebracht. Dit visum de aanvrager kost 0,00 euro.

  7. Pee zegt op

    Ook wij , mijn vrouw en ik , werden geconfronteerd met een aanvullende eis voor t visum van mijn vrouw
    Mijn vrouw haar paspoort en visum waren verlopen en dus moesten we op pad voor nieuw
    Een nieuw paspoort in november aangevraagd en gekregen
    Thuis had ik op verschillende websites me goed ingelezen over de eisen voor t aanvragen van n Schengen visum en de in te leveren documenten verzameld en ingevuld , alsook de garantstelling en inkomen gegevens van mijzelf en n pak kopieen van een en ander
    Het aanvraagformulier voor t visum heb ik op de computer ingevuld en uitgeprint
    Ik durf te stellen dat alles perfekt in orde was , we waren goed voorbereid
    Zelfs had ik nog n tas vol andere dokumenten bij mij ; voor t geval dat ……
    De dag van de afspraak , in december , op de ambassade waren we wat vroeg ter plekke en wachten buiten
    De bode vroeg of we alle formulieren kompleet hadden en vroeg of hij ze mocht inzien , dat mocht natuurlijk
    Na alles een voor een bekeken te hebben zei hij dat het O K was en we kregen n volgnummer
    Mijn vrouw was aan de beurt en ging naar binnen
    Enige minuten later kwam ze verschrikt en opgewonden naar buiten en zei me: ” waar is mijn oude paspoort , het zit er niet bij ”
    Ik zei haar dat ze n nieuw paspoort had , het oude is verlopen en dus niet meer geldig en wordt ook niet gevraagd te tonen , volgens de lijst met in te leveren documenten / stukken
    Mijn vrouw weer naar binnen met dit antwoord
    Even later wenkt de bode mij naar binnen en ik krijg te horen dat t oude paspoort ook moet worden ingeleverd met kopieen van alle pagina;s
    Ik zeg dat dat niet op de lijst staat als in te leveren stukken en dat bovendien dat paspoort verlopen is en derhalve niet meer geldig
    Dan krijg ik te horen dat als dat oude paspoort er niet is , de aanvraag NIET KOMPLEET is en dus NIET in behandeling word genomen…………….het was n zinloze discussie
    Dat is natuurlijk n drama als je n hele dag in de bus hebt gezeten om naar Bangkok te reizen en je moet terug naar huis om t oude paspoort op te halen en n nieuwe afspraak maken
    Zoals ik al zei : ik had n tas vol extra papieren bij mij en gelukkig ook t oude paspoort
    Na inlevering hiervan zei de dame achter de balie dat de aanvraag nu kompleet was en in behandeling zou worden genomen
    We hebben ondertussen het nieuwe visum voor mijn vrouw binnen

    Waar komt die aanvullende eis vandaan , en waarom staat daar niets over op websites over Schengen visum , en kan dit zomaar
    Voor wie in de toekomst nog n visum moet aanvragen : wees op alles voorbereid , neem alle denkbare en ondenkbare papieren mee , want je zal maar weggestuurd worden

    • Rob V. zegt op

      Pee, verlopen paspoorten zijn NIET nodig voor een aanvraag Schengenvisum. De loket medewerker heeft ze zien vliegen. Misschien dezelfde als die er bij Rob op stond dat een handmatig ingevuld formulier niet in orde is. De eisen waaraan de aanvrager moet voldoen, en de papieren die de vreemdeling te tonen heeft, daar is niets in gewijzigd. Ook niet per 2-2-2020 als straks de nieuwe regels in werking treden.

      Het zijn geen EU/Schengen regels, en uiteraard kan BuZa dat ook niet plots gaan eisen als lokale eis van Nederland. Oude paspoorten zijn gewoon niet nodig. Hoogstens dat je als vreemdeling zelf een kopie van oude paspoorten bijvoegd als daarin visumstickers en reisstempels staan naar (westerse) landen. Dit om te onderbouwen dat de vreemdeling betrouwbaar is en op tijd terug zal keren naar Thailand (positieve reisgeschiedenis). Maar dat is GEEN verplichting.

      Zoals ook in het visumdossier staat: de loket medewerker loopt samen met de vreemdeling de checklist door (die staat ook op NetherlandsAndYou). Mocht er iets missen wat wel op de checklist staan dan kan de medewerker opmerken dat de aanvraag niet compleet is, maar de aanvraag mag niet worden geweigerd. Als de vreemdeling het zo wil indienen dan mag dat. Het is aan de (Nederlandse) ambtenaren in de backoffice om te beslissen over de aanvraag. De medewerkers achter de balie zijn er puur voor het innemen en doorsturen van de papieren naar de juiste afdeling.

      Indien de beslismedewerker van BuZa (te Kuala Lumpur, straks te Den Haag) om bijzondere redenen toch meer informatie wil zien zoals ene oud paspoort, dan nemen ze wel contact met de vreemdeling op.

      Klacht indienen:
      Indien loketmedewerkers goed bedoeld of om welke reden dan ook een aanvraag weigeren in te nemen wegens het ontbreken van een papiertje, dan kun je daar over klagen bij BuZa/ambassade (uiteraard beleefd blijven). Dan kan men actie ondernemen en een ander dergelijke misverstanden bespaard blijven. Mailadres ambassade:
      ban (at) minbuza (punt) nl

  8. Pee zegt op

    Op de Engelse checklist staat t niet en op de Nederlandse lijst staat t wel

    • Rob V. zegt op

      Beste Pee, heb je een link naar die Nederlands checklist? Alvast bedankt.

      Want ze kunnen niet zomaar iedereen om hun verlopen paspoorten vragen. Staat gewoon niet in de Visumcode. Heeft doorgaans ook geen enkele zin zo’n vervallen paspoort. En een bejaarde Thai komt dan met een paar honderden printjes aan zetten van 10 vervallen paspoorten…

    • Rob V. zegt op

      Gevonden op NederlandEnU , een checklist uit 2018. Via Google zijn er ook nog versies uit 2017 te vinden.
      Beide zijn echter géén eisen die voortvloeien uit de Visumcode. Het zijn juridisch dan zeker ook geen eisen. Dergelijke info uit verlopen paspoorten is hoogstens aan te bevelen, een advies (de beslisambtenaar kan zien dat de vreemdeling betrouwbaar is door het zien van vroegere reizen naar westerse landen).

      Die Nederlandse checklist klopt dus gewoon niet, al is het ‘Goed bedoeld’. De Engelse checklist op de NetherlandsAndYoy site en VFS is gewoon de enige juiste. Daar vraagt men deze puur optionele documenten niet. En zelfs de dingen die daar op de Engelse lijst staan (zoals een bewijs medische reisverzekering) kan men bij het ontbreken van zo’n punt er hoogstens op wijzen dat de aanvraag incompleet is, maar weigeren in te nemen kan de loket medewerker niet doen als er een papiertje ontbreekt. Ja, er zal een afwijzing komen maar dat is aan de beslisambtenaar, niet de loket medewerker.

      Een klacht over het eisen van oude paspoort kopieën is dus sowieso op zijn plaats.

      In die van 2018 staat:
      “Kopie paspoorten: kopie van alle gebruikte pagina’s van het huidige paspoort en, indien van toepassing, van alle eerder verkregen paspoorten (houderpagina, geldigheid,
      pagina’s met stempels, visa). Indien van toepassing: kopieën van eerder verkregen visa voor het Schengen gebied, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Canada.”

      <= Schengen reis historie staat in de EU database, dus dat op papier vragen is alleen voor het gemak van eventuele luie ambtenaren. Maar die moeten sowieso toch in de database kijken voor het geval daar dingen in staan die de aanvrager bewust niet aangeleverd heeft (eerdere visum afwijzing).

      In die van 2017 staat:
      "De houderpagina van alle voorgaande paspoorten
      met bijbehorende visa."
      <= dit is helemaal slecht geformuleerd. Logisch dat er een nieuwe versie is maar daar ontbreek de opmerking dat dit optioneel is.

      https://www.nederlandenu.nl/documenten/publicaties/2018/3/14/checklist–familie-en-vriendenbezoekkort-verblijf-1-90-dagen

      • Pee zegt op

        Rob

        Op deze site staat de meest recente checklist van BuZa , die is van mei 2019
        Onder 2.4 staat die eis van oude paspoort inleveren plus kopieen
        Ik ben van mening dat het toch verwarrend is allemaal , VFS global is in t Engels en daar staat die eis dus niet

        file:///D:/Peter/Downloads/Checklist+Schengenvisum+-+bezoek+aan+familie+of+vrienden+(Nederlands)_7+mei+2019%20(7).pdf

        Over n klacht indienen ……dat doe ik maar liever niet , ik wil niemand tegen mij in t harnas jagen
        Bij n volgende bezoek kan dat misschien weer leiden tot andere aanvullende zaken , of dat t ons moeilijk gemaakt wordt
        Dat risico wil ik liever niet lopen

        • Rob V. zegt op

          Google noemt het 2017 maar de pagina waar ik opkom is 2019:
          https://www.nederlandenu.nl/documenten/publicaties/2017/01/01/checklist-schengenvisum—bezoek-aan-familie-vrienden-nl

          “2.4 De houderpagina van alle voorgaande paspoorten met bijbehorende visa. ”

          Maar wat op die checklist staat klopt dus niet. Het is geen eis om het visum te kunnen krijgen, het is simpelweg een stukje optionele onderbouwing om te laten zien dat je een bonafide reiziger bent. Maar ook onderaan de checklist staat:

          ” Een aanvraag zonder de complete set documenten conform bovenvermelde checklist,
          kan leiden tot een afwijzing van uw visumaanvraag.”

          Een loket medewerker kan dus nooit weigeren een aanvraag in te nemen omdat een vereist stuk (reisverzekering, vlucht reservering enzo) of optioneel stuk (oude paspoorten en stempels) ontbreekt.

          Ik snap dat bang bent dat een klacht tegen je wordt gebruikt. Maar de klachtenafdeling is een hele andere tak dan de afdeling waar de beslisambtenaar(te Kuala Lumpur, straks Den Haag) zit. Een e-mail aan de ambassade dat een loketmedewerker onjuist heeft gehandeld zal geen streepje achter je naam opleveren ofzo die ze vervolgens doorspelen aan de beslisambtenaren.

          Zelf heb ik in het verleden zo’n beetje alle Schengen ambassades in Thailand en enkele vn hun ministeries in de lidstaten aangeschreven over onjuiste informatie op hun website, VFS site, andere overheidssites of onjuist handelen aan het loket. Veelal hielp dat, en volgde er aanpassingen in de informatie. Maar toch sluipen er weer foutjes in de officiële informatie op de websites van BuZa , VFS etc. Ik weet niet of ik weer een uren wil stoppen in het aanschrijven van instanties. Andere lijken het er veelal bij te laten zitten. Maar dan wringt het bij mij dat de burger op het verkeerde been wordt gezet (heus lang niet altijd moedwillig, veelal meer omdat informatie achterhaald is of de overheid uit het eigen straatje denkt en niet vanuit hoe de burger het beste gediend is).

          Hoe dan ook: die Nederlandse checklist is fout, de Engelse (op de VFS site en BuZa site) zijn wel correct. Die Engelse zullen 99% van de mensen hanteren, en ook de loketmedewerkers. De ene loketmedewerker die anders handelt zit gewoon fout. Fouten zijn menselijk maar dan moet iemand er wel netjes op aangesproken worden. Dat gebeurt alleen naar aanleiding van feedback, commentaar en klachten van de burger.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website