‘Betrek ons bij reconstructie van Don Mueang’
De bedrijven die gebruik maken van vliegveld Don Mueang dringen er bij de luchtvaartautoriteiten op aan hen te betrekken bij de herstelwerkzaamheden.
Ze zijn gefrustreerd dat de autoriteiten tot nu toe geen voorbereidingen hebben getroffen. Het enige wat bekend is gemaakt, is de geschatte schade van 1 miljard baht en de financiering.
Beheerder Airports of Thailand heeft 489 miljoen baht van de regering gevraagd voor herstel van de run- en taxiways aan de oostkant; uit eigen middelen financiert ze met een bedrag van 445 miljoen baht het herstel van de run- en taxiways aan de westkant en de VS hebben steun toegezegd, maar details zijn nog niet bekendgemaakt.
Jaiyavat Navarej, voorzitter van MJets, een bedrijf dat privéjets verhuurt, noemt het noodzakelijk dat de regering en de particuliere sector samenwerken om een goed gecoördineerd totaalplan te maken en het effectief uit te voeren. Hij suggereert dat AoT de gelegenheid kan aangrijpen om het vliegveld te verbeteren. Door bij voorbeeld de vervallen gebouwen van de catering van Bangkok Airways te slopen en een nieuw ontwerp te maken voor het landschap.
Don Mueang wordt behalve door MJets gebruikt door Thai Airways International en voor binnenlandse vluchten door Nok Air en Orient Thai Airlines. Volgens Jaiyavat dienen ze te weten wat de autoriteiten van plan zijn zodat zij hun eigen herstelplannen in lijn kunnen brengen met die van de regering.
Volgens de laatste berichten van het Civil Aviation Department komt het vliegveld niet eerder dan 5 februari in bedrijf. AoT zegt het herstel nog niet te kunnen plannen zolang het vliegveld onder water staat.
Een bericht elders in de krant zegt dat het water 30 tot 40 cm hoog staat; de zakenbijlage noemt 80 cm. De schadebedragen verschillen ook: 1,5 miljard baht tegen 1 miljard baht.
Gewoon slopen en alles overbrengen naar SVB. Van Don Mueang een spaarbekken maken. Tenminste als je kosten wil besparen!