
Thailand behoort niet langer tot de vijf populairste bestemmingen voor Chinese toeristen. Uit een recent onderzoek onder ruim 15.000 reizigers, uitgevoerd door China Trading Desk, blijkt dat Thailand in het vierde kwartaal van 2024 is gezakt naar de zevende plaats. Deze daling baart de Thaise toerismesector grote zorgen.
Toerismesector slaat alarm
De Vereniging van Thaise Reisagenten (Atta) stelt voor om 320 miljoen baht beschikbaar te stellen voor het subsidiëren van duizend chartervluchten vanuit twintig kleinere Chinese steden. Deze vluchten moeten verspreid over drie maanden het vertrouwen herstellen en mond-tot-mondreclame stimuleren.
Volgens Atta-voorzitter Thanapol Cheewarattanaporn verkeert het Thaise toerisme in een diepe crisis. Hij vergeleek de situatie met een comateuze patiënt, terwijl andere markten zich inmiddels weer herstellen en stabiele groei laten zien.
Incidenten en natuurrampen ondermijnen het vertrouwen
De terugval in Chinese bezoekersaantallen hangt samen met enkele recente incidenten. De ontvoering van de Chinese acteur Wang Xing en een aardbeving in Myanmar en delen van Thailand hebben geleid tot onzekerheid onder Chinese toeristen. Sindsdien is het aantal chartervluchten met ruim 20 procent gedaald.
Op 16 april werden nog slechts 5.833 Chinese toeristen geregistreerd. Normaal gesproken ligt dat aantal tussen de 15.000 en 20.000 per dag.
Overheidsdoelstelling uit zicht
Een andere vertegenwoordiger uit de sector waarschuwde dat het moeilijk wordt om dit jaar 5,5 miljoen Chinese toeristen aan te trekken. Dat ligt onder de overheidsdoelstelling van zeven miljoen en onder de 6,7 miljoen bezoekers van vorig jaar.
Ter vergelijking: in 2019, voor de coronapandemie, verwelkomde Thailand nog elf miljoen Chinese toeristen. Wereldwijd wordt het aantal Chinese reizigers dit jaar opnieuw geschat op 155 miljoen – net als in 2019. Volgens Thanapol dreigt Thailand kansen mis te lopen als er niet snel actie wordt ondernomen.
Plan: gesubsidieerde vluchten en gerichte reispakketten
Van het voorgestelde budget van 320 miljoen baht is 300 miljoen bedoeld voor het subsidiëren van duizend chartervluchten. Per vlucht wordt een subsidie van ongeveer 300.000 baht voorzien. Elke vlucht zou zo’n 150 toeristen naar Thailand brengen, goed voor in totaal 150.000 extra bezoekers.
De bijbehorende reispakketten vereisen een verblijf van minimaal vier tot vijf nachten. Bovendien worden specifieke routes voorgeschreven om het toerisme beter te spreiden over het land en ook minder bekende regio’s te laten profiteren.
Toenemende concurrentie uit de regio
Vietnam en andere landen in de regio investeren actief in het aantrekken van Chinese toeristen. Zo biedt de Chinese stad Hangzhou een subsidie van circa 700.000 baht per chartervlucht aan om bezoekers uit Thailand te lokken. Thailand moet dus snel schakelen om zijn concurrentiepositie te behouden.
Kennismakingsreis met reisorganisaties uit China
Voor de resterende 20 miljoen baht wil Atta, in samenwerking met de Tourism Authority of Thailand (TAT), eind mei een kennismakingsreis organiseren. Grote Chinese reisorganisaties uit dertig provincies worden uitgenodigd om Thaise aanbieders te ontmoeten en nieuwe routes op te zetten. Ook Chinese media zullen hierbij aanwezig zijn.
Vanwege beperkte overheidsmiddelen is het aantal deelnemers teruggebracht van 600 naar 400. Een eerder plan voor een promotietour in vier Chinese steden is geschrapt.
Atta heeft TAT opgeroepen om premier Paetongtarn Shinawatra uit te nodigen voor de ontvangst. Zijn aanwezigheid moet Chinese partners vertrouwen geven in de veiligheid van Thailand en helpen om het imago van het land als reisbestemming te versterken.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand14 mei 2025Baht op weg naar nieuwe dip door sterke dollar en wereldwijde onzekerheden
Shoppen14 mei 2025Gids voor toeristen: Winkelen voor mode en kleding in Bangkok
Eten en drinken14 mei 2025Kokosnoten in Thailand een heerlijke dorstlesser en nog gezond ook!
Eilanden14 mei 2025Bounty eiland Koh Phayam
Gaat het niet worden! Alleen al dat verplichte reispakket houdt de Chinezen weg uit Thailand.
De afgelopen jaren teveel chinese toeristen betrokken bij min bus transfer ongelukken, zinkende/brandende tour speedboten.
De akelige parachutebootongelukken.
Huren van jet ski, bij inleveren ‘gemaand worden te betalen voor schade, (niet door hen veroorzaakt), anders bedreigingen.
Hoe vaak op 1 dag wordt van dezelfde ( vaak illegale) jetski krassen in rekening gebracht bij toeristen.
Wordt daarna breed uitgemeten in de chinese pers.
De Thaise toeristensector is te bevoogdend en te afleggerend geworden.
Het Thaise toeristen image is aan stevige down fall onderhevig.
Veel toeristen hebben vaak niet eens door hoe ze afgelegd worden.
Maar dat bewustzijn begint uiteindelijk toch door te druppelen.
Die verdraaide smart phones hé .
Kunnen ze dagelijks de negatieve ervaringen van andere toeristen op lezen en op foto’s zien.
Maar dat muntje moet bij de Thai nog vallen.