Vierdaagse trip rond de Golf van Thailand

Tags: , ,
10 september 2023

Koh Si Chang

We hebben al vaker geschreven over Gids Bussaya, die een unieke gelegenheid biedt om onder haar Nederlandse leiding dagtrips of meerdaagse tours vanuit Hua Hin/Cha Am te maken.

Nu een stille periode (Covid) trekt de belangstelling voor deze manier om delen van Thailand te zien weer aan en als voorbeeld daarvan hieronder een verslag van Paul (de man van Bussaya) van een recente vierdaagse trip rond de Golf van Thailand.

Dag 1

Met M en N en hun drie kinderen vertrokken wij voor een mooie vierdaagse trip. We haalden hen al vroeg op 07.30 uur, want we hadden een lange tocht te gaan. Onze eerste dag gaat via de ferry naar het eiland Koh Si Chang. Dat ligt onder Bangkok aan de andere kant van de Golf. Na een koffiepauze onderweg kwamen we door het drukke verkeer en de vele stoplichten net te laat om de ferry van 12.00 uur te halen. Dus eerst maar even lunchen in Sri Racha. Toen de ferry van 13.00 uur. Na 45 minuten tussen allerlei vrachtschepen gevaren te hebben, die daar lagen te laden en te lossen, arriveerden wij op het kleine maar erg mooie eiland Koh Si Chang. Een eiland met een roemrijk verleden en waar de wilde zwijnen gewoon door de straten lopen.

In de haven werden we opgehaald door ons resort. Nadat wij onze bagage in onze kamers gebracht hadden, vertrokken wij met twee aparte motor tuk tuks voor een tocht rond het eiland. Drie uur later en na vele mooie stops waren wij weer terug bij ons resort, waar wij voor onze kamers genoten van een lekker drankje en uitzicht op zee. Vervolgens genoten van een uitgebreid Thais diner.

Sanctuary-of-Truth

Dag 2

Om half acht ontbijt in ons resort en met de boot van 09.00 uur terug naar Sri Racha. Daar stond onze chauffeur met de minibus al op ons te wachten.
We rijden richting Pattaya en wel naar het beroemde bouwwerk Sanctuary of Truth. Een ongelofelijk mooi bouwwerk. Het is geen tempel, maar meer een museum. Nog steeds na 40 jaar niet klaar. Alles 100 procent handwerk, alles houtsnijwerk erg indrukwekkend.

Na hier zo’n anderhalf uur doorgebracht te hebben rijden we richting Sattahip. Na de lunch en een korte stop bij een prachtige tempel van de beroemde mummie Abbot komen we aan in Sattahip bij een heel groot en bijzonder tempel- en museumcomplex. Het kent vele gebouwen in verschillende stijlen met prachtige vijvers en tuinen. We bezoeken daar o.a. een heel mooi museum vol met beroemde monniken, levensgroot gemaakt van was en een Chinees museum met de grootste Chinese antiekcollectie buiten China.

Na een korte stop bij een rots met de grootste uitgelaserde Buddha in de wereld gaan we op weg naar ons prachtig gelegen hotel. We nemen een drankje bij het zwembad en daarna heerlijk eten in het hotel.

Nong Nooch Foto: Lodewijk Lagemaat

Dag 3

Weer vroeg ontbijt en dan naar de immens grote Nong Nooch Botanical Garden. Enorm groot en toeristisch, maar wel heel mooi aangelegd. We lopen o.m. door de lucht op houten paden over enorme mooie planten en bloemen heen. Na zo’n anderhalf uur, inclusief een lekker kopje koffie bij een rotsen park, vertrokken wij richting Rayong.

Onderweg stoppen we bij een tempel waar ruim 250 jaar geleden koning Taksin zijn troepen verzamelde en klaarmaakte voor de strijd om de oude hoofdstad Ayutthaya. We lunchen in een mooie tuin en dan naar Rayong Botanical Garden. Dit is een enorm groot moerasgebied met vele vogels, lelies, een drijvend grasgebied waar je op kan lopen met de beroemde paperbark tree.

We zouden daar een boottocht gaan maken. Helaas was alles afgehuurd door een bankfiliaal met 80 mensen. We besluiten dus om zelf een tocht te maken op de mountainbike. We wisten ongeveer hoe we moesten rijden, dachten we, maar al snel kwamen we helemaal vast te zitten, terug dus. Uiteindelijk vinden we een trail van 4-5 km rond een eiland. Het is een prachtige tocht en iedereen was ervan overtuigd dat dit waarschijnlijk nog leuker was dan met de boot. Tot slot terug naar Rayong waar we in een leuk Boutique Hotel slapen.

Erawan Museum

Dag 4

Helaas al weer onze laatste dag dus langzaam richting Cha-am. We stoppen in Ang Sila bij het grootste Chinese tempelcomplex met o.m. meer dan 2800 draken. Dan onder Bangkok naar de ruim 135 jaar oude vismarkt. De volgende stop is bij het prachtige Erawan Museum in de vorm van een meerkoppige olifant. Dit museum is van dezelfde eigenaar als het Sanctuary of Truth. Hier is een hele bijzondere Buddha collectie, maar ook prachtige tuinen. Onze laatste stop is bij de heilige berg van Phetchaburi met daarin een grottempel. Tot slot terug naar Hua Hin voor een heerlijk afscheidsdiner in de prachtige tuinen van het Isaan restaurant.

Vier geweldig leuke dagen met een heel leuk gezin die we zeker nog eens hopen terug te zien.

Tenslotte

Het verslag staat met prachtige foto’s ook op de website https://www.dagtoers-huahin-chaam.nl, waar u ook meer informatie over de toermogelijkheden kunt vinden.
Redactie

4 reacties op “Vierdaagse trip rond de Golf van Thailand”

1. Peter zegt op

Wij hebben deze reis 3 jaar geleden ook met Bussaya gemaakt.
    Het is een heel bijzondere reis met veel variaties.
    Het grote voordeel is dat onderweg alles geregeld is
    Bussaya en haar man zijn ook heel zorgzaam en weten ontzettend veel van Thailand. Echt een aanrader.

2. Marjorie zegt op

Een erg mooie herinnering aan deze leuke afwisselende trip. Leuke hotels en lekker eten. Het fietsen is een echte aanrader.

3. Nora van Asselt zegt op

Heerlijke tochten met gids Bussaya gemaakt. Absoluut de beste die tours die je kunt boeken tegen hele aantrekkelijke prijzen.

4. Tom van der Kamp zegt op

Elk jaar worden we weer verrast door de mooie uitstapjes met gids Bussaya alles is goed geregeld en verzorgd.
    een echte aanrader.

Binnenkort zul je ons weer zien.