(GikaPhoto By waraphot / Shutterstock.com)

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat geldt zeker voor Thailand een bijzonder land met een interessante cultuur en veel goedlachse mensen, maar ook een duisters schaduwkant van armoede, geweld en vele verkeersdoden. 

In iedere aflevering kiezen we een thema die een inkijk geeft in de Thaise maatschappij. In deze serie geen gelikte plaatjes van wuivende palmen en witte stranden, maar van mensen. Soms hard, soms schokkend, maar ook verrassend. Vandaag een confronterende fotoserie over het dodelijk verkeer in Thailand.

Thailand mag dan het ‘Land van de Glimlach’ zijn, maar op de weg valt weinig te lachen. Thailand telt in de Asean de meeste dodelijke verkeersslachtoffers, aldus het ‘Gobal Status Report on Road Safety’ van de WHO dat in 2018 is gepubliceerd. Het aantal verkeersdoden per 100.000 personen bedraagt 32,7. Dat is aanzienlijk meer dan Vietnam dat in de Asean op de tweede plaats staat met 26,4 verkeersdoden. Singapore is het meest veilig met 2,8 slachtoffers.

Als het om het verkeer gaat, staat Thailand wereldwijd zelfs op de derde plaats van onveiligste landen ter wereld. Alleen in Liberia (35,9) en de Democratische republiek Congo (33,7) is het verkeer nog dodelijker. In Thailand gaat het vooral mis bij de motorrijders en hun passagiers, zij zijn verantwoordelijk voor 74 procent van alle verkeersdoden. Bij bestuurders en passagiers van auto’s en lichte voertuigen gaat het om 6 procent. Voetgangers en fietsers zijn met 8 procent vertegenwoordigd op de lijst met slachtoffers.

Volgens het WHO-rapport is de slechte/afwezige controle door de politie op rijden onder invloed, het niet dragen van een helm en het niet gebruiken van veiligheidsgordels de voornaamste oorzaak van de vele verkeersdoden in Thailand. Bij de motorrijders draagt 51 procent een helm en van de duopassagiers slechts 20 procent. Van de autobestuurders gebruikt 58 procent zijn veiligheidsgordel. Van de passagiers naast de bestuurder gebruikt 20 procent de gordel.

Dodelijk verkeer

(Waarschuwing: beelden kunnen schokkend zijn!)

*****

(John And Penny / Shutterstock.com)

****

(John And Penny / Shutterstock.com)

****

(OlegD / Shutterstock.com)

****

(OlegD / Shutterstock.com)

*****

(CHALERMPHON SRISANG / Shutterstock.com)

*****

(CHALERMPHON SRISANG / Shutterstock.com)

****

*****

(Mr.Preecha Poolkasem / Shutterstock.com)

****

(kitsanakorn maneerat / Shutterstock.com)


» Laat een reactie achter


Rating: 5.00/5. From 8 votes.
Please wait...

24 reacties op “Thailand in beeld (2): Dodelijk verkeer”

  1. Sjaak S zegt op

    En het is altijd weer hetzelfde liedje: de oorzaak wordt nooit gezocht bij de bron, maar bij de gevolgen. In Thailand bestaat geen goede rijopleiding. Zelfs de beste geeft net maar twee weken les en dan wordt van je verwacht dat je weet hoe je je gedragen moet in het verkeer?
    Ook het feit dat kinderen al op de motorfietsen rijden, die gewoonweg te jong zijn en ook geen weet van verkeersregels hebben, is niet in het voordeel van Thais weggedrag.
    Ze leren de verkeerde dingen en die zijn moeilijk af te wennen, vooral juist omdat ze geen opleiding hebben gehad.

    • Erik zegt op

      Sjaak, al zou die goede rijopleiding wel bestaan, zouden de burgers met een laag inkomen er hun kinderen heen sturen? Daar hebben ze toch geen geld voor?

      Negentig procent van dit land is arm, veel mensen hebben schulden en dan komt iets als een rijles op de laatste plaats. Tel daarbij op de lage prioriteit die rijvaardigheid en onderhoud van wegen en voertuigen in dit land hebben en het armoedige salaris van de politieagent die om rond te komen wel met ‘afkoopsommetjes’ in de kontzak moet werken; zie daar, de makke van het Thaise verkeer. O, ik vergeet nog de controle op alcohol en drugs.

      Het is een combinatie van factoren en de een telt net zo hard als de ander. Hier helpt alleen een gerichte aanpak van overheidswege met steun van lokale autoriteiten en de scholen. En die gerichte aanpak is nog ver weg en dat zal nog wel even zo blijven.

      • Willy zegt op

        En wat mij het nog het meeste stoort is dat wij farang, 66 jaar oud, met 46 jaar rij ervaring, als een tweederangsburger behandeld worden.

        Mijn Belgisch rijbewijs wordt hier niet aanvaard. Mijn Europees rijbewijs wordt hier eveneens niet aanvaard.

        Ik gedraag me heel wat voorbeeldiger in het verkeer dan menig Thais. Maar het komt altijd op hetzelfde neer, bij een Farang is er geld te rapen. Dus hun officieel rijbewijs is niet goed genoeg, laat hen maar betalen voor een Thais rijbewijs.

        En zeg nu a.u.b. niet, als het je niet aanstaat ben je vrij om terug te keren naar je eigen land, want dat heeft hier niets mee te maken 😉

        • martin zegt op

          willy het klopt niet wat je zegt ik reed 4 jaar met een world drivers licence uitgegeven alhier in Belgie ,dan heb ik dat laten vertalen in het Thais daar mee naar het office gegaan met dokters bewijs van gezondheid en geen test moeten doen voor zowel auto als motor rijbeweis na 2 jaar verlengd naar 5 jaar voor beide alleen kleurtest en dat was het
          Mvg Martin

        • Erik zegt op

          Willy, als jij in Nederland rijdt met een rijbewijs van buiten de EU en je verblijft er 185 of meer dagen dan is jouw buitenlands rijbewijs niet meer geldig in Nederland. Ik neem aan dat voor jouw thuisland een zelfde soort regel geldt. Dus jouw opmerking ‘Laat hen maar betalen’ begrijp ik niet.

      • Sjaak S zegt op

        Ik weet het, het is niet zo eenvoudig op te lossen. Maar wanneer mensen met een laag inkomen het zich kunnen permitteren een voertuig of bike te kopen, denk ik ook dat men een opleiding kan betalen. Maar die opleiding zou van overheidswege moeten komen. Het hoeft niet zo streng te zijn als in Nederland, maar men zou al bij het onderwijs kunnen beginnen met verkeerslessen.
        Wanneer men een paar jaar op school over diverse verkeersregels praat en ook erover praat wat er mis is op de Thaise wegen, zal dat volgens mij wel meer bewustzijn vorderen.
        Je zou voor je eigen bevolking gratis rijlessen moeten kunnen geven. Dat is toch goed voor de economie, denk ik zo.
        Ik vind het een beetje raar dat Thailand op deze plaats staat. Ik was een paar jaar geleden op Bali, Indonesië en ik vond dat men daar slechter reed dan in Thailand.
        India is ook zo’n land, waar het verkeer in de steden zo chaotisch is. Toch sterven meer mensen op de Thaise straten?
        Waarom? Ik weet dat in India waarschijnlijk veel mensen met een laag inkomen met openbaar vervoer gaan. Wie kent niet de beelden van treinen die rondom volgepakt zijn met mensen,zelfs zittend op het dak van de trein.
        Misschien zijn de arme mensen in Thailand toch rijker dan de arme mensen in India?
        Maar zoals je schrijft, een gerichte aanpak is nog ver weg….

        • Hans Udon zegt op

          In India is de snelheid in het verkeer een stuk lager. En bromfietsen sjeezen niet zo hard als sommigen hier in Thailand. Het verkeer lijkt voor een buitenstaander chaotisch, maar ze hebben hun eigen regels waar men zich aan houdt.

          • Daniel VL zegt op

            Bromfietsen bestaan niet in Thailand alles rijdt hier 120 Km moest men 40 Km maken dan zou men kunnen stoppen als autos zonder te kijken motorrijwielen aanrijden.Oorzaken zijn veelal wagens die aanrijdingen veroorzaken met te snel rijdende motorfietsen. thai begrijpen niet dat men slechts op 2 wielen rijd.,

        • TheoB zegt op

          En voor Bali geldt ook dat de snelheid in het verkeer een stuk lager is. Dat was in ieder geval mijn 4 weken scooterervaring op Bali van 9 jaar geleden.
          Het overgrote deel van de wegen was smal en druk en men gunde een ander het licht in de ogen. Alleen rond Denpasar waren een paar ‘snelwegen’.

    • Louvada zegt op

      De dochter van mijn buurman, 18 jarige universiteit studente, gaat normaal elke dag met de brommer naar de univ. ik bracht haar eens weg op vraag van mijn buurman (motorbike in herstelling) en onderweg kwamen we aan een prachtig aangelegd rond punt dat ook zij elke dag moet passeren en ik vroeg haar: wie heeft hier eigenlijk voorrang ? Ze keek mij verbaast aan en wist het niet.Ik vroeg krijgen jullie ook geen info aangaande de wegcode ? Het antwoord was neen. Dan zal je stilaan wel begrijpen dat een wegcode hier helemaal niet belangrijk is met alle gevolgen aandien.

  2. Geertg zegt op

    Het is helaas geen gebrek aan opleiding alleen. Mentaliteit speelt ook n grote rol. Daarnaast het (niet) effectief optreden van de politie. Je betaalt een paar honderd baht en je kunt je weg vervolgen. Zonder rijbewijs, verzekering en met een auto of motorcy die niet gekeurd is.

  3. Theodoor Moelee zegt op

    Ik ga regelmatig mijn dochtertje van en naar school halen/brengen en moet dan soms even wachten tot ze tevoorschijn komt. In die tijd heb ik het volgende bedacht voor de binnen komende en vertrekkende jeugd op een motor:

    Als nu eens zo’n school de regel zou uitvaardigen: geen helm op dan kom je niet de school binnen. Of geen helm op, dan brommer laten staan en gaan lopen.
    Na 1 week heeft idereen een helm op en tientallen levens gered.

    met vr.gr.,
    Theo Thai

    • chris zegt op

      Iedereen die elke dag van de maand zijn/haar helm correct draagt doet mee aan een lucky draw op de laatste schooldag van de maand waarin een tablet wordt verloot. Werkt volgens mij veel beter.

  4. Jozef zegt op

    Waarom enkel ongevallen met tweewielers, ik zie regelmatig dat grote beladen vrachtwagens gewoon het rode licht negeren.
    Alle voertuigen worden gewijd door een monnik, dus geloven de bestuurders dat ze veilig en onsterfelijk zijn, en daar gedragen ze zich naar.
    Overheid is te laks, denk aan de helmplicht, wordt totaal genegeerd.
    Jozef

  5. Alphonse Wijnants zegt op

    Hierboven duikt iedereen alweer direct in de (al dan niet persoonlijke) details en de (persoonlijke), individuen. Het individu is verantwoordelijk. Zo van: als iedereen rijlessen volgt en een helm opzet, vallen er geen verkeersslachtoffers meer. De gewone man als schuldige van al die verkeersdoden.

    Denkt men werkelijk dat het zo in elkaar zit?
    Neen dus! Kijk eens naar het grotere plaatje.
    Het verkeer in Thailand draait om macht.
    Een truckdriver is machtiger dan een buschauffeur, een buschauffeur machtiger dan een auto, een auto machtiger dan een tuktuk, een tuktuk machtiger dan een scooter, een scooter machtiger dan een voetganger.

    Er is op beleidsniveau tot nog toe geen deugdelijk verkeers- en veiligheidsplan opgesteld en in uitvoering gebracht… Er is geen beleid terzake. In België hebben wij een wet ter bescherming van de kwetsbaardere weggebruikers, bv een fietser wordt altijd beschermd, ook als hij de fout maakt. (Dat wil niet zeggen dat ik mij als westerling superieur voel…) In Thailand is de rechtssituatie van zwakkere weggebruikers niet aan de orde. Dus bij ongeval betaal je zelf.

    Nu draait het Thaise verkeer in de soep: alle genoemde verkeersgebruikers moeten eenzelfde, vaak te smalle, weg delen. Beschermde rijbanen voor tweewielers tgo vierwielers, zouden al veel helpen. Ook vangrails om vierwielers van tweewielers te scheiden zijn bij ons legio.

    Of de Thaise pick-ups al eens gezien, met hun versterkt voorfront. Daar kun je een kudde bizons mee ondersteboven rijden, zonder er een schrammetje aan over te houden. Bij ons kan dat niet meer, dat een pick-up als een tank versterkt wordt. Dat na een ophefmakend ongeval ca. zeven jaar geleden in Vlaams-Brabant waarbij een mama met twee kindjes door zo’n voertuig met Roemenen aan flarden gereden is. Men zag in, dat de pick-ups echte doodrijders waren, daar ze een veel te gepantserd voertuig gebruikten. In al die jaren in Thailand stel ik vast dat in driekwart van de gevallen pick-ups betrokken zijn.

    Ook gewone oversteekplaatsen en u-turns op viervakswegen zijn een bron van ongevallen. Een aantal jaren geleden vond er een ophefmakend ongeval plaats tijdens Songkran. Alle politiekorpsen hadden ‘no tolerance period’ gekregen. Men wou minder doden dat nieuwjaar (ik denk 1917 of 1918).
    Op de weg van Phimai naar Korat wou een kleine personenwagen met vijf passagiers een tempel bezoeken. Ze reden te ver en staken op een klein kruispunt over naar het andere rijvak om terug te keren. Hun manoeuvre was fout. Daar werden ze geschept door zo’n ‘tankpick-up’ die de auto en de inzittenden compleet aan flarden reed. Ik heb het autootje gezien…
    Nieuws dat de voorpagina van alle Thaise kranten haalde. Het korpshoofd van Korat verloor daarbij zijn job… no tolerance period: hij had gefaald. Al kon de man er ook niet aan doen.
    Twee weken later al stonden er kilometerslange vangrails en moest je een heel eind rondrijden voor je kon keren. Wel veilig nu!

    Zo kunnen we nog wel een aantal basisingrepen in de verkeerssituaties opsommen, die men in Thailand kan toepassen. Maar helaas denk ik dat het beleid nu vooral is toegespitst op het massatransport, waaronder de nieuwe lijnen van de Skytrain in Bangkok (tot Korat). Ms helpt het als de lokale besturen aangezet worden tot kleine ingrepen ter beveiliging van zwakkere weggebruikers.Of aparte voetgangerszones. En zo meer.

    Alleszins, geef de gewone kleine man (en vrouw) niet de schuld van het onveilige verkeer en al de ongevallen! Begin met de pick-ups te ontmantelen tot gewone wagens ipv te doen of ze in wildparken tussen olifanten moeten rondrijden…

    • Tino Kuis zegt op

      Goed zo, Alphonse! Een uitstekend commentaar. Zo is het maar net zoals ik in een andere reactie ook laat zien.

      In de kranten zie je eigenlijk alleen ongevallen met vierwielers, alsof zij de enige belangrijke doden zijn.

      Het individu moet beter handelen maar belangrijker is het hele systeem omgooien: de (brom)fiets is heilig!

    • DirkJan zegt op

      Je kunt moeilijk volhouden dat een pickup, ook al is ie getransformeerd tot pantsertank, schuld draagt aan ongevallen. Mij lijkt dat het individu aan het stuur altijd en in iedere situatie eerstverantwoordelijke is, bij voorbeeld als die bestuurder weigert zijn voet van het gas te halen bij omstandigheden die voorzichtigheid vergen. Idem in die gevallen zoals ten tijde van Songkran en Jaarwisselingen als het individu met een enorme slok op toch op zijn scooter klimt. Pas nadien komt het gegeven dat beleid in Thailand op veler terrein ingegeven door onverschilligheid. Weigeren te anticiperen liet vandaag De Telegraaf nog eens goed zien: https://www.telegraaf.nl/video/1022135772/vrouw-ontsnapt-ternauwernood-aan-zwaar-ongeluk

    • Sjaak S zegt op

      Ook dat behoort tot een omvorming die volgens mij alleen gebeuren kan wanneer men vroeg genoeg begint.

    • chris zegt op

      beste Alphonse,
      Aan het krijgen of veroorzaken van een ongeluk ligt menselijk gedrag ten grondslag: onachtzaamheid, onvoorzichtigheid en onwil. Voorbeelden: te hard rijden, onder invloed van alcohol rijden, niet voldoende afstand bewaren, niet gehoorzamen van verkeersregels, door rood licht rijden, snijden etc etc.
      De ernst van de verwondingen van de verkeersslachtoffers is gerelateerd aan het gebruik of niet van allerlei extene en interne voorzieningen zoals grote en zware auto’s, helmen, dragen van gordels, slecht wegdek, gescheiden rijbanen.
      Kortom: met maatregelen op het gebied van infrastructuur gaat niet zozeer het aantal slachtoffers omlaag maar de ernst van de verwondingen. Als je echt wat aan het AANTAL verkeersslachtofers wilt doen moet je proberen het GEDRAG te veranderen. Dat kan op drie manieren:
      a. goedschiks: massa media campagnes, lessen op school, belonen van goed gedrag (bv. iedere Thai die zijn helm draagt bij een contriole krijgt een staatslot gratis), communiceren van controles en het resultaat
      b. kwaadschiks: bekeuringen, beboeten, berechten (is de Thaise politie en rechter niet zo goed in, wat anderen ook beweren)
      c. technische middelen: snelheidsbegrenzers, auto/brommer start niet als je dronken bent etc. etc.

      A en C werken het best. B is favoriet in Thailand, om diverse redenen.

      • Tino Kuis zegt op

        Je noemt als laatste drie manieren om het gedrag van verkeersdeelnemers te veranderen, chris, en als derde staan daar dan technische verbeteringen.

        Natuurlijk is (verkeerd) gedrag een belangrijke factor bij het aantal verkeersongelukken en verkeersdoden. Daar moet het nodige aan gedaan worden. Maar alle deskundigen op het gebied van verkeersveiligheid noemen ook de infrastructuur als een zeer belangrijke factor. Fietspaden, drempels, rotondes, verlichting etc. Hoe die twee, gedrag en infrastructuur, zich tot elkaar verhouden is moeilijker te meten.

        Ik noem nog eens het aantal verkeersdoden in Nederland eind zestiger, begin zeventiger jaren in Nederland. Dat was toen 2/3 van het aantal verkeersdoden in Thailand nu (relatief op het aantal inwoners). Nu is dat een factor 10 minder! Vraag je af hoe Nederland, ondanks een forse toename van het verkeer, er in is geslaagd het aantal verkeersslachtoffers sterk te verminderen. Gedrag, zeker, maar zeer zeker ook de verbeterde infrastructuur: scheiding langzaam en snelverkeer als waarschijnlijk de belangrijkste factor.

        Lees nog eens het hieronder door mij genoemde artikel uit de NYT, inequality and road fatalities..

        • chris zegt op

          Tja, vergelijken van Thailand en Nederland op het gebied van verkeersveilgheid.
          Een paar opmerkingen dan:
          – de openbare ruimte wordt in Nederland gezien als een ruimte die van iedereen is en waarvoor de overheid zorg draagt (en dat is ook te zien). In Thailand wordt de openbare ruimte beschouwd als een jungle waar het recht van de sterkste (of snelste) geldt. Niemand draagt er zorg voor en dat is ook te zien.
          – in Thailand houdt men er een andere definitie op na van langzaam en snelverkeer. Brommers hier zijn in Nederland motoren die zich niet laten scheiden. Indien men al dezelfde definities gaat hanteren als in Nederland, verandert er in Thailand weinig aan het beeld: de ‘brommers’ moeten nog steeds dezelfde rijbanen gebruiken als de auto’s. In Nederland mag je met je brommer ook niet op het fietspad, trouwens. Er zijn wel veel minder brommers dan hier. Dat grote groepen Thais dagelijks de fiets gaan gebruiken voor woon-werkverkeer acht ik niet waarschijnlijk vanwege de grotere afstanden. (Daarom gebruikt men de brommer). Rama X heeft overigens wel het recreatief fietsen(in het weekend) populair gemaakt. Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland neemt toe onder de E-bikers. Gescheiden rijbanen? Jazeker.
          – de belangrijkste factor die het aantal verkeersdoden omlaag heeft gebracht is gedragsverandering. Zeker weten. Met een slok op rijden is heel slecht voor je imago (naast een strafblad en ontzeggeing van de rijbevoegdheid), inThailand ben je nog steeds de bink…
          Ik zeg niet dat rotondes e.d. niet helpen in het verlagen van de snelheid maar ik ben een sterk voorstander van snelheidsbegrenzers op motoren, en andere technische vernuften. Het Thaise systeem is niet zo gevoelig voor maatregelen, en handhaving..

          O ja, de Thaise bouwbedrijven zullen je dankbaar zijn. Er is geen sector met zoveel corruptie als de bouw.

      • Lomlalai zegt op

        Helemaal mee eens dat het menselijk gedrag/inzicht de eerste oorzaak is. Zoals het überhaupt nog gaan rijden (of scooteren) als men zich helemaal vol met alcohol heeft laten lopen.
        En onafhankelijk van alcoholgebruik denken dat je het beste in een onoverzichtelijke in kan halen omdat je daar geen tegenliggers ziet getuigt m.i. niet van heel veel verkeersinzicht.

  6. frank h vlasman zegt op

    gruwelijke beelden maar misschien helpt het wat. Ook voor ons ‘FARRANGS”

  7. Tino Kuis zegt op

    Ik ben het eigenlijk met alle commentaren wel eens. Maar ik wil er wel iets aan toevoegen

    1 De meest gebruikte helmen (de politie met zo’n blikje en een loshangend kinbandje zijn vrij waardeloos. Alleen een dure (2-3.000 baht) helm biedt bescherming

    2 Ik vind meer maatregelen op infrastructureel gebied ook erg nodig. (Brom)fiets paden, snelheidsbegrenzers, meer verkeerslichten, rotondes en bloembakken in de dorpjes en stadjes waar het snelverkeer met 100-120 km per uur doorheen raast, langs schoolgaande kinderen en kraampjes.

    3 Ophouden met de vierwielers, de auto’s, als heilige koe te behandelen. Thailand is een zeer ongelijk land op alle terreinen, ook in het verkeer. Vaak denk ik dat de overheid het lot van bromfietsberijders geen bal kan schelen. Ze zijn minder waard.

    https://www.nytimes.com/2019/08/19/world/asia/thailand-inequality-road-fatalities.html?searchResultPosition=9


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website