Thaise baht

Voor toeristen, expats en pensionado’s in Thailand komt er uit Europa alleen nog maar slecht nieuws. Er heerst een economische crisis en dat voelen zelfs de ‘Nederlanders in den vreemde’ in de portemonnee.

De koerswaarde van de euro staat al geruime tijd onder de druk. Vandaag noteerde hij zelfs 38,7 baht. De baht daarentegen lijkt ijzersterk. Voor veel emigranten een serieus probleem. Sommigen hebben opeens 20% minder te besteden. Neem daar de inflatie in Thailand ook nog eens bij, dan kan je alleen maar concluderen dat de vlag er niet best bij hangt.

Baht devalueren

Velen onder ons verbazen zich over het feit waarom de Thaise overheid de baht niet devalueert. Thailand is namelijk afhankelijk van de export. De dure Baht zou daarom economische groei in de weg staan. Een lagere Baht heeft daarnaast positieve effecten op het toerisme. Thailand heeft immers een naam hoog te houden als een relatief goedkoop land voor toeristen.

Uiteraard zijn wij weer geïnteresseerd in jouw mening. Geef daarom je reactie op de stelling van de week:
‘De Thaise overheid moet de baht devalueren. De huidige koers is slecht voor de economie en voor het toerisme’

38 reacties op “Stelling v/d week: ‘De Thaise overheid moet de baht devalueren. De huidige koers is slecht voor de economie en voor het toerisme’”

  1. Cees-Holland zegt op

    Als je kijkt naar bijvoorbeeld naar de USD en THB vanaf medio 2009 tot nu, zie je dat er eigenlijk niet zoveel veranderd is (http://www.google.com/finance?q=USDTHB) eerst 35Baht/dollar nu 31Baht/dollar.

    Als je naar de EURO kijkt, zien we een heel ander verhaal. Mijn conclusie is dus dat het probleem bij de EURO ligt.
    Natuurlijk zou het leuk zijn voor ons Thailand-gangers als de 20% waarde verlies van de EURO door Thailand zou worden teniet gedaan..maar dat is volgens mij veel te veel gevraagd.

    Hoe pijnlijk ook, het wegzinken van de EURO kan niet door Thailand worden opgelost.

    Dus, nee. Niet devalueren, Thailand hoeft niet aan het monetaire stelsel te rommel omdat Brussel er een potje van maakt.

    • pim zegt op

      Ik ben het met Cees -Holland eens .
      De mensen buiten de eurolanden die zich in Thailand willen vestigen kunnen er hun voordeel mee doen als er mensen gedwongen gaan worden door gebrek aan inkomsten Thailand verlaten, wordt de plaats gewoon ingevuld door iemand die het geld wel heeft en Thailand goedkoop blijven vinden .
      De roebel is al onderweg .

    • Kees zegt op

      Klopt Cees-Holland, dit stukje is wel heel erg uit Euro perspectief geschreven. De Baht is niet heel sterk, de Euro is juist enorm zwak. Maar als je het nieuws een beetje volgt kan dat geen verassing zijn natuurlijk.

      Maar dan nog…begin 2006 stond de Euro op 1.20 US$, nu staat de Euro op 1.25 US$. Hij heeft weliswaar boven de 1.40 gestaan, maar ja, het is allemaal relatief natuurlijk.

    • John Kruse zegt op

      Ik denk toch dat vele falangs problemen krijgen bij het vernieuwen van hun jaarvisum als de Euro nog verder wegzakt. Voor mij wordt het verblijf in Thailand steeds moeilijker daardoor. Een beetje devalueren zou daarbij helpen. kunnen we ons geld blijven besteden.

      • M.C.Veen zegt op

        Dat geld voor mij ook John Kruise, maar dat is wel persoonlijke romantiek en misschien geen objectief antwoord?

  2. peter zegt op

    Iets devalueren van de munteenheid waren ze al een tijdje van plan in Thailand. Als het zo blijft zullen toch mensen gaan uitwijken naar andere landen. Bijv. Vietnam of Cambodja. Dit zijn de opkomende landen.
    Maar inderdaad de EURO is nu het grootste probleem en een klein gedeelte dat van de Bath. 2 jaar geleden stond de EURO-Dollar 1,66 nu nog ongeveer 1,24. Dat scheelt dus al ongeveer 10 bath of 1 EURO.
    Ook de expats die ik ken wisselen van EURO naar Bath. In de afgelopen jaren ontvangen zei een stuk minder. Of je nu 50.000 Bath krijgt voor 1000 EURO, of 39.000 Bath voor 1000 EURO, tikt toch lekker aan. mvg Peter *sapparot*.

    • Marcus zegt op

      En als je nog wat verder terug gaat stond de dollar op minder dan een euro. Selectief kijken? Van mij mag hij best nog wat meer aantrekken zodat mijn verliezen van lang geleden toen ik US$ FD kocht wat minder worden. Het is maar hoe je het bekijkt.

      Maar als je tzt wat real estate verkoopt in Thailand krijg je er in euro’s meer voor terug dan je betaald heb, dat is toch leuk?

      Ik denk dat als je in de problemen komt met een 5 , 10% swing in exchange rates je eigenlijk nog niet klaar bent voor het retiree / expat gebeuren.

  3. BA zegt op

    Er word al gesproken over inflatie in Thailand en devaluatie.

    Alleen word er 1 ding vergeten in het stuk en dat is dat als Thailand de Baht devalueert een hoop prijzen in Baht zullen stijgen. Omdat import van allerlei grondstoffen weer duurder uit kan vallen. Dus eigenlijk ben je dan ook terug bij af.

    Andersom heeft uitwijken naar opkomende landen ook niet heel veel zin omdat die munten ook sterker worden tov de euro en daar zit je met hetzelfde probleem.

    Zoals Cees-Holland zegt het probleem ligt bij de euro. Heb je vermogen in euro’s dan kan je juist beter je vermogen ergens anders onder brengen, of omzetten in een andere valuta.

    Overigens is de Baht ook +/- 30% sterker geworden tov de USD de laatste 10 jaar, kijk je naar 1 van de meer stabiele valuta zoals de Noorse Kroon (NOK) dan zie je wel pieken en dalen maar gemiddeld gezien is die verhouding een stuk stabieler.

    • Ronny zegt op

      Beste, Ba

      Ik ben het niet eens met je advies om je Euro’s om te zetten in andere valuta, nu de Euro laag staat. Ga je dan alles terug omzetten als de Euro terug hoog staat ?
      Euro’s omzetten in andere valuta (verkopen,) doe je als de Euro “hoog” staat, en terug omzetten in Euro’s (kopen), als hij laag staat.
      Wel kan je je vermogen in iets investeren waarvan je verwacht dat het op termijn zal opbrengen. maar “in wat” is de vraag natuurlijk en zouden we allemaal graag op voorhand weten.

      Veel te veel mensen leven nog in de roes van een 50 Bath/Euro.
      Natuurlijk is het voor niemand prettig dat de Euro zo laag staat en we pakweg 10 Bath minder krijgen als wisselkoers.
      Echter, de lage Euro is ook een zege voor de economie in Europa en zal de export op termijn ten goede komen.
      Toeristen zien dit natuurlijk anders en staren blind naar hoeveel Bath ze voor hun Euro krijgen in het wisselkantoor want dat zal hun uitgave bepalen.

      Vergeet ook niet dat we alleen naar de Euro kijken hier, maar dat er nog andere valuta zijn in de wereld. Als goede egoïsten doen we alsof de Euro de enige belangrijke munt is en als die wat zwakker staat, dan moet Thailand maar zijn munt gaan devalueren, want wij willen hier toch rijkelijk leven of op verlof komen. Niet ?(In weet dat veralgemenen te vermijden is, maar ik doe het nu maar even)

      Moet Thailand daarom zijn Bath devalueren omdat dit goed is voor economie en toerisme?
      Neen, volgens mij niet want zoals je schrijft zal dit alleen maar prijsstijgingen tot gevolg hebben, wat vooral de zwakste bevolkinggroep zal treffen (voor zover dit nog kan).
      Er zijn nog genoeg andere landen die hier met veel plezier hun valuta omwisselen en ook voor ons zal het tij uiteindelijk wel weer gunstig worden.
      Het enige wat positief door een devaluatie zal beïnvloed worden is de export, maar dat is voor Europa ook zo. Echter Europa heeft meer export producten dan Thailand waardoor het import/export verhaal helemaal anders moet bekeken worden.

      • M.C.Veen zegt op

        Ja je vermogens in EURO omzetten naar andere valuta?
        Zelfs met de kennis van nu is dat geen goed moment. Er komt altijd een stukje herstel, doe dat dan niet in een diepte punt. Wacht dan even op weer een +40? Of komt dat niet meer denk je? Ik denk van wel.
        Er zit soms in 1 weekend weer 1% bij.. En waar het lang stabiel is kan de klap ook vallen (en vaak harder).
        Je moet wel van hele goeie huizen komen alles door te hebben en ik zou het niet eens willen. Het blijft natuurlijk pure illusie al dat geld, we kwamen zonder op aarde en zo zullen we ook weer gaan.

      • BA zegt op

        Ronny,

        Ben ik ook met je eens, niet verkopen in een dal. Alleen net zoals met andere vormen van investeren weet haast niemand hoe diep dat dal nog gaat worden. Ik heb zelf wel wat euro’s, maar ben qua inkomen voornamelijk afhankelijk van andere valuta. Voor mij is het zelfs zo dat een zwakkere euro alleen maar voordeel geeft in Europa, in Thailand krijg ik dan vervolgens wel minder Baht maar daar staan wat meer Euro tegenover zodat het resultaat ongeveer hetzelfde blijft.

        Ik laat bijvoorbeeld op het moment mijn inkomsten zelf omzetten naar euro’s maar word die sterker dan moet ik dat misschien weer aanpassen. Alleen als je als pensionado van je vermogen moet leven dan is in Euro’s laten staan en hopen dat het goed komt misschien niet heel verstandig, vooral als je zoals sommigen zeggen op de rand van de inkomenseisen zit. Moet iedereen voor zichzelf weten, we kunnen niet in de toekomst kijken maar ik zou in dat geval niet op 1 paard wedden.

  4. jogchum zegt op

    Toen ik hier in 2002 kwam noteerde de Euro 38 bath. Nu klagen wij over een koers van
    39.3 bath. Toen we de gulden nog hadden schommelde de koers ook sterk op en neer.
    De koers van de bath zat in het verleden aan de dollar vast, hoe hoger de dollar hoe minder
    voor de gulden. K’weet nog wel dat de dollar bijna 4 gulden was. In die tijd kreeg je slechts
    9 bath voor 1 gulden. In 1997 kreeg je de Azie crisis ik ontving toen 22 bath voor 1 gulden.

    Mijn mening over de stelling van de week,” moet de Thaise Overheid de bath devalueren
    zeg ik, zou heel mooi zijn maar de oplossing van de lagere koers van de Euro ligt in Europa
    Zo lang daar de schulden problemen niet worden opgelost blijft er een neerwaartse druk op
    de koers van de Euro staan.

    • M.C.Veen zegt op

      Ja, toen u in 2002 kwam. Maar er komen dagelijks mensen.
      Toen ik kwam kreeg ik een keer 52 in een weekend en dat duurde ook maar één dag. Maar als je dan weg zakt naar een 37 en dus ruim 25% verliest krab je even aan je achterhoofd (los van dat ik niet wil krabben). Helemaal als dat 40% of 50% is van het geld nadat je je rekeningen betaald en vrij kunt besteden.

      • jogchum zegt op

        M.C. Veen.
        Als de Euro 39 a 40 bath blijft dan wil ik nog niet klagen. Heb 1347 Euro netto in de maand
        bezit eigen huis zo als 90 procent van alle farangs hier hebben. K’zou van dit inkomen in
        Nederland zeer moeilijk rond kunnen komen, aan-gezien ik daar op een huur huis aan
        gewezen was of ben.

        52 bath voor 1 Euro weet ik ook nog wel, maar toen was de bath ten opzichte van de dollar
        ruim 42 bath en hij is nu ruim 31 bath dus 30 procent duurder.

        • M.C.Veen zegt op

          Ja helemaal mee eens, ik zit ongeveer op een zelfde inkomen. Laten we hopen dat het altijd 35+ blijft 🙂

        • jodokus zegt op

          € 1347,- dat houdt niet echt over. Met de huidige koers is dat THB 52.750
          Vereist inkomen is 65K per maand of 800 K op de bank of een combi van beide.
          Het valt me op dat veel farangs op een krap budget hier naar toe zijn gekomen.
          Als de bath onder de 35 komt zullen velen zonder spaarbankboekje in de problemen komen.

          • Marcus zegt op

            Ben het volkomen met je eens. Op een krap budget niet naar Thailand komen. Ze hebben voldoende arme sloebers zelf. Om daar fijn te kunnen leven heb je gewoon rond de 100,000 baht per maand nodig. Dus een kale AOW is gewoon niet genoeg. AOW met pensioen is in de regel meer dan dit dus ok

            • Rob V zegt op

              Arme sloebers? We spreken hier over wat bijna 100% netto minimuloon is bij fulltime werk. Dan telt Nederland nogal wat “sloebers” terwijl de Nederlandse staat dit voldoende acht om van rond te komen. In Thailand liggen de kosten van levensonderhoud lager dan in Nederland, dus daar moet je al helemaal rond kunnen komen van 1300 euro. Je kan het wellicht niet breed laten hangen maar een sloeber? Ik moest lange tijd van 700 euro per maand rond komen hier in Nederland, wat maakt(e) mij dat dan wel niet?? Ja het was zeer krap maar ik hoop dat u mensen in een situatie als mij niet als arme sloeber ziet!!

            • jogchum zegt op

              Marcus,
              ็Honderd-duizend bath inkomen in de maand is een kleine 2600 euro pensioen in de maand.
              Er zijn zeer vele inwoners in NL die met werken maandelijks niet meer inkomen hebben dan
              zo ongeveer 2000 euro in de maand. Dat zijn dan allemaal arme sloebers in Uw visie.

  5. Paul Mengede zegt op

    Thai Baht is gekoppeld aan de US$. Niettemin is er altijd een jaarlijkse manipulatie van de Baht die hoger is tijdens het toeristische hoogseizoen en lager in het laagseizoen. M.a.w.
    als er sowieso veel buitenlandse valuta binnenkomt is de koers hoger. Normaal zou de Baht nu weer rond de 43 of 44 tegenover de Euro staan maar nu is de Euro natuurlijk prut, met alle Europese financieel desastreuze perikelen en onduidelijkheid hoe de crises op te lossen. Bovendien heeft de Thaise president van de centrale Bank de al aangekondigde
    verlaging van de Baht in het laagseizoen gestopt omdat er nu als gevolg van de overstroming het vorig jaar en de benodigde herstel investeringen, zowel als de Europese
    crises, enorme geldstromen in buitenlandse valuta het land binnenkomen. Double whammy!
    Baht dus hoog nu. Conclusie: Indien Europa zijn “act” ter ondersteuning en stabilisering van de Euro voor elkaar krijgt en dat zal met zekerheid gaan gebeuren en de inhaalslag van Thailand voorbij is, zullen we weer 43-44 Baht per Euro zien. Dit mogelijk nog voor het komende hoogseizoen maar zeker daarna. Vergeet ook niet dat de enorme schulden berg
    in de US toekomstig zijn tol zal gaan eisen.

    • M.C.Veen zegt op

      Ik denk ook dat we zo weer 40+ Baht per Euro zien. Kwestie van tijd, 44 zal wel even duren.
      Wat betreft de schulden berg in de US geef je eigelijk aan dat daar ook manipulatie in zit en dus niet alleen in de Baht. De schuld berg komt namelijk van de banken zelf die geld investeren in de oorlog en belasiting geld vergokken op de beurzen. Voor de rijke maakt het nooit uit wat de koers is want ze krijgen meer en meer. Het gaat er om hoeveel er in circulatie is en niet om een koers. Als we dit gaan begrijpen zien we vanzelf dat een wereld met geld geen kans maakt.

    • Hans Bos zegt op

      De gedachte dat de Thaise baht gekoppeld is aan de USD is onuitroeibaar en inmiddels een broodje aap. De baht is een vrij zwevende munt, afhankelijk van vraag en aanbod.

      The Thai baht is the national currency of the Kingdom of Thailand, a Southeast Asian nation of approximately 65 million people. For 35 years following the end of World War II, the Baht was pegged directly to the U.S. dollar, but temporarily became a floating currency from 1980 to 1985. The baht was partially pegged again to U.S. dollar beginning in 1985, and a sudden devaluation of the currency became the primary triggering event for the Asian financial crisis of the late 1990s. The baht has since been returned to being a floating currency.

  6. Chris Hammer zegt op

    Ik denk niet, dat de Thai Bath veel te hoog gewaardeerd staat. Wel komt de Thaise concurrentie met het buitenland in gevaar, als de regering haar plannen doorzet. En misschien is dan devaluatie van de Bath een optie. De schuldenlast van de Thaise staat vraagt wel om maatregelen.
    Overigens heeft de Thaise regering haar handen vol aan de “amnestiewet” en vergeet even de andere belanrijke zaken.

  7. Kees zegt op

    Inderdaad jammer dat wij nu 20% minder te besteden hebben. Het probleem zit hem niet in de sterke Baht, het probleem zit hem in de in het verleden beslissingen door politici die totaal verkeerd hebben uitgepakt. Onnozelheid van toen en het ontbreken van een krachtdadig optreden nu, maken dat de Euro er zo allerbelabberst voorstaat.

    Laat het probleem waar het thuishoort en plaats deze aap niet op de schouders van de Thai!

    • stevie zegt op

      Zou het misschien ook niet mogelijk zijn dat vele pensionado’s hier in het verleden geen rekening mee hebben gehouden?

      Iemand die immigreert naar z’on land en die maar rond moet komen met een karig inkomen heeft daar niets te zoeken volgens mijn bescheiden mening.

      Nooit de bruggen opblazen met het moederland is de boodshap en voor de migratie verder kijken dan de neus lang is dus voldoende spaarreserve aanleggen for a rainy day en ipv van het eigendom in land van herkomst te verkopen beter verhuren.

  8. M.C.Veen zegt op

    Complimenten voor deze stelling. Hij geeft een mooi stukje inzicht in ons land, de Euro maar vooral de mens.

    Met mijn inkomen zou ik niet zo mooi kunnen leven in Nederland als hier en nu in Thailand.

    Dit wil ik verdedigen en dan antwoord je met “Ja”. Maar ik ben trots op mijn nuchterheid en besef en mijn antwoord blijf ook “Nee”.

    Ik maak mij meer zorgen dat de mens hier zo “goedkoop” is en dat is wat het land “goedkoop” maakt. Velen krijgen nog steeds niet dat minimumloon wat al lang beloofd is van 300 Baht per dag.

  9. HansNL zegt op

    In mijn kennissenkring verkeert een Maleisische Bankier.

    Jaren heeft hij in London bij een van grotere “gokbanken” gewerkt (zijn benaming).
    Is Maleisie ontvlucht vanwege de islamisering van dat land, als Bhuddhist is hij zijn leven niet meer zeker.

    Maar dat terzijde.
    Volgens hem is de Thaise Bahr zwaar overgewaardeerd.
    De huidige regering is niet echt bezig met de problemen in het land, en trekt zich weinig aan van de teruglopende export en toerisme. de grote inflatie in vergelijking met de buurlanden, de stijgende loonkosten en vooral de interne spanningen zorgen er voor dat de speculanten eigenlijk klaar staan om de aanval op Z.O. Azie te openen.
    En de interne spanningen zouden best eens de trekker kunnen overhalen van de aanval.

    En dat betekent op termijn, bij ongewijzigd beleid, een kentering van de economie, hoge inflatie, aantrekkende werkloosheid, en daarop volgend een gedwongen devaluatie van de Baht.

    Volgens deze man is op dit moment de Thaise Baht 8-10% te hoog gewaardeerd.

    Neemt niet weg dat de Euro een kunstmatig onding is die ons expats nog veel problemen op zal gaan leveren.

  10. F Baarssen zegt op

    De politiek in Europa is heel blij dat de euro langzaam wegzakt dit schijnt de enige uitgang van de crisis te zijn geld in het systeem pompen.Goed voor de export.Omdat ze in Europa niet de munt kunnen devulaeren. Donderdag zal de rente nog verder verlaagd worden wat betekend dat de munt nog verder weg zal zakken ten opzichte van andere munten.Dollar misschien niet omdat die ook hun eigen problemen hebben.
    Japan zit al jaren met een te dure munt dus is het misschien wel te makkelijk om te zeggen we devalueren even de munt en probleem opgelost.De currency oorlog is al volledig aan de gang tussen Amerika en China.
    Ik droom nog steeds van een sterke Euro maar realiseer dat we jaren met zijn allen er een potje van gemaakt hebben met de leencultuur dus zal dat nog wel jaren duren voordat we weer een sterke euro zien.Of de bom moet barsten en we gaan weer terug naar eigen munt. Maar zal deze ooit weer terug gaan naar de waarde waar wij mee verwent zijn?

    Al met al het is heel moeilijk te zeggen devalueer even je munt want het word wel een beetje duur voor mij als verwende expat

  11. Rob Piers zegt op

    Er zijn vele elementen die een rol spelen bij de koersen van valuta. Enkele zijn genoemd met daarbij de gevolgen voor de Thai en de farang. Wat betreft de farang: die moet leren leven de koers-schommelingen. Wat voor (vele) farang’s wel zou helpen is dat het immigration office de inkomenseisen meer laten meegaan met de bewegingen van de Baht. Wanneer je nu niet voldoet aan die inkomens-eisen, wil dat nog niet zeggen dat je inkomen onvoldoende is om in Thailand behoorlijk te kunnen leven. Uiteraard is er een grens tot hoever de eisen mee kunnen gaan met de Baht en uiteraard is er ook een verschil tussen de diverse valuta.
    Heeft iemand hier meer verstand van?
    Rob

    • Dutch zegt op

      Toen de baht/euro op rond 38 stond,was de inkomenseis al 800.000.
      We zijn gewoon weer terug bij af.
      Zoals al eerder genoemd,heb je hier zonder enige financiele reserve,weinig te zoeken.

  12. Wim heijstek zegt op

    Devauleren is geen oplossing dan worden alle goederen weer duurder de koers die de thaise regering volgt is denk ik de juiste economie thailand gaat prima

  13. coulier patrick zegt op

    Devalueren zou heel interessant zijn op korte termijn natuurlijk,maar zou toch velen een gelegenheid geven een condo te kopen,die zijn nu overprijsd en door de mindere wisselkoers voor onze euro dus nog een pak duurder.Ik was er in 97 met de devaluatie,er w aren echt koopje s te doen.Vrienden van mij kochten toen een condo en die noteren nu tussen de 5 en 8x de prijs ,afhankelijk van de ligging.
    Uitwijken naar andere landen zoals sommigen zeggen zoals bvb Vietnam lost het probleem zeker niet op,want prijzen van levensonderhoud stijgt daar sneller dan in Thailand,heb er een goeie 5j gewoond,dus kan er van mee spreken.Visa is goedkoper en makkelijker voor d e langere termijn dan Thailand,maar Vietnam is Thailand niet,het is een heel ander leven daar en ik weet dat het gros van de expats die nu in Thailand leven het daar zeker niet gaan kunnen aarden,inclusief mezelf.
    En wat de euro beterft,nu nu goedkoop?????wat als hij jaren terug op 0,86 stond?/Draai het en keer het zoals je wilt de bath is te sterk gestegen ,maar doordat de euro ook sterker werd werden we het niet gewaar,nu zakt de euro en blijft de bath sterk en nu voelen we het wel.Maar het kan nog een pak lager en wat als de europese unie en de euro gaan verdwijnen??we weer een eigen muntje krijgen,we gaan in ieder geval veel minder krijgen voor die rotte euro dan we destijds ervoor moesten betalen,en wie nu nog euro s aanhoudt op eender welke bankrekening die koopt dan maar best een foto van Van Rompuy of een van die andere politiekers die nu zeggen dat je moet blijven geloven in de euro ,al zijn ze zelfs niet demokratisch verkozen.Die zorgen alleen voor hun eigen inkomen,en plaatsen hun centen veilig,ver weg buiten de eurozone ,en niet in eurokes.

  14. John Pattaya. zegt op

    Beste Lezers,

    Thailland zegt altijd dat ze niet van de inkomsten uit het tourisme afhankelijk zijn , want naar eigen zeggen brengt hun dat maar 5% van het brutto national inkomen !hahahaha.
    Ik ben er voor 1000% zeker van als alle buitenlanders hun geld uit Thailand terug halen en er geen buitenlanders meer op vacantie gaan naar Thailand , dan wordt dit land armer als Cambodja en Laos!
    Maar dat zullen ze NOOIT toegeven , ze willen nu ook liever niet meer de mensen met een klein pensioentje , die hier de rest van hun leven komen wonen !
    Ze hebben liever de rijke vacantiegangers die 3000 tot 5000 euro op drie weken uitgeven …..

    Maar Thailand kan niks doen aan de Thaise Baht , want Thailand heeft zoveel schulden bij de chinezen (dankzij Thaksin) !
    China heeft miljarden aan Thaise Bahts ingekocht , en houd daarom de Thaise Baht zo hoog , omdat daar door de export van China veel goedkoper is dan uit Thailand !

    En zolang de familie Chinawatra aan de macht blijft in Thailand , zal er geen verbetering komen …….Deze Familie is alleen nog maar uit op wraak en ze willen zoveel mogelijk geld uit Thailand weg halen ( voor hun eiegen belang )……..

    Ik hoop echt voor de Thaise burgers dat ze snel het licht gaan zien , en dat ze dan snel afscheid gaan nemen van de Chinawatra’s , en dan zullen ze zien dat alle problemen zich van zelf gaan oplossen ……..!

    Thailand is een mooi land , ik woon hier nu al 12 jaar met veel plezier , en ik hoop hier nog zeker 50 jaar te mogen blijven wonen in een vrede vol land , met hun vriendelijke mensen

    John out Pattaya

    Moderator: deze reactie voldeed niet aan onze huisregels, op oproepen tot geweld is niet toegestaan. Dus een aantal zinnen zijn verwijderd.

    • Castille Noel zegt op

      Moderator: reactie niet geplaatst vanwege het ontbreken van leestekens. Het bericht is daardoor niet te begrijpen.

    • cor verhoef zegt op

      @Joe,

      Ik ben het met je eens dat Thaksin een enorme splijtzwam is die de Thais tot op het bot verdeeld heeft en voor veel politieke onrust zorgt. Maar wanneer Thaksin van het toneel zou verdwijnen bijvoorbeeld dat hij zich gaat storten op de verkoop van zandkastelen in Dubai -ik noem maar wat- dan heeft Thailand wel een probleem minder, maar ik geloof niet dat alle problemen zich dan ‘vanzelf’ oplossen. Dat doen problemen zelden, zich vanzelf oplossen.

  15. fransamsterdam zegt op

    Als men de Baht devalueert krijgt men minder buitenlandse valuta binnen, bij een gelijkblijvende export. Daar schiet men weinig mee op.
    De export groeit toch wel, en als de groei van de export krimpt heeft dat veelal andere oorzaken (onrust, overstromingen). Zie https://www.thailandblog.nl/economie/export-zorgt-voor-groei-thaise-economie/
    Inflatie is al wel een bron van zorg, zal worden aangewakkerd door de verhoging van de (minimum) lonen, en een devaluatie zal dat alleen maar erger maken.
    Met het toerisme gaat het ook prima, zie onderstaand overzichtje. De Chinees/Rus/Japanner/Indiaer komt toch wel. Ook hier zijn andere factoren van groter gewicht dan de koers van de Baht.
    Dat er een handjevol Euro-peanen is dat slachtoffer wordt van hun eigen monetaire grootheidswaan, tsja, daar zullen ze niet wakker van liggen. Liever een rijke Chinees dan een Balloon Chaser uit Holland.
    Voor ons blijft het zuur, een daling van 50 Baht naar 40 Baht per Euro levert een koopkrachtverlies op van 25%. Het is niet anders.

    Aantal toeristen in Thailand per jaar.
    2011 19,098,323 +19.84 %
    2010 15,936,400 +12.63 %
    2009 14,149,841 -2.98 %
    2008 14,584,220 +0.83 %
    2007 14,464,228 +4.65 %
    2006 13,821,802 +20.01 %
    2005 11,516,936 -1.15%
    2004 11,650,703 no data

    • Castille Noel zegt op

      Ik weet waar uw cijfers vandaan komen maar dat is overtrokken toerisme uit europa is met
      12 % gedaald maar uit china en india en niet te vergeten rusland enorm gestegen ?
      Ook de retirement toeristen zijn ferm aan het dalen vooral malaisia en indonesie
      trekken door hun gronden en huis koopjes steeds meer oudere toeristen aan ?

  16. Erik zegt op

    Er wordt hier over devaluatie gesproken alsof er ergens een knopje zit met als bijschrift Voor devaluatie hier drukken. De totstandkoming van valuta koersen is een buitengewoon komplex gebeuren dat de scope van dit blog ver te buiten gaat. De stelling van deze week is dan ook totaal onzin en de hier gevoerde diskussie verder dan “ik vind de lage koers van de Euro niet leuk” zonde van de tijd.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website