Reisverzekeraar en hulpverlener Allianz Global Assistance heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter onder reizigers.
Uit dit onderzoek blijkt dat veruit de meeste Twitter-hulpverzoeken (65%) gaan over het plannen van een reis en toeristische activiteiten die men tijdens de reis wil ondernemen. 38% van de twitteraars vertrouwt daarbij op het eigen netwerk bij de keuze van een bestemming. 26% gebruikt Twitter als hulp bij de logistiek van hun reisplannen, zoals het kiezen van het hotel en het berekenen van de reiskosten. Voor het onderzoek zijn meer dan 25.000 tweets verzameld.
Tweets gaan vooral over reisvragen
Verder is naar voren gekomen dat een derde van de geanalyseerde tweets zich rechtstreeks tot toerisme- en reisprofessionals (onder meer luchtvaartmaatschappijen, touroperators en hotels) richt. Het gaat hierbij vooral om hulpverzoeken. Verzoeken voor noodhulp blijken echter zeer zeldzaam. Ook komen er weinig verzoeken binnen met betrekking tot het visum, geld, de bagage of het in contact willen treden met een ambassade. 7% van de verzoeken gaat over het terugvragen van geld voor een vliegticket.
Mensen die Twitter gebruiken om hulp te vragen voor ze op reis gaan, tijdens de reis of op de terugweg, zijn over het algemeen zeer bekend met het netwerk. Met een gemiddelde van bijna 1000 volgers stijgen zij ver boven de gemiddelde Twitteraar met ongeveer 50 volgers uit. 42% van reizende Twitteraars verstuurt de hulpvraag uitsluitend naar het eigen netwerk van volgers, zo blijkt uit het #HELPME onderzoek.
Twitter bij reizigers
Meest gestelde vragen op Twitter:
- Activiteit zoeken. “Wat valt er te zien in Stockholm?”
- Advies vragen tijdens de planning van de reis. “Kan ik beter naar Bermuda gaan om te duiken of naar Corsica?”
- Hoe krijg ik mijn geld terug voor een vliegticket? “Ik heb mijn vlucht gemist; hoe krijg ik mijn geld terug?”
- De weg vragen. “Sla ik links- of rechtsaf om bij de Eiffeltoren te komen?”
- Slaapplaats vinden. “Ik heb een overnachting in Londen. Waar vind ik een goede slaapplaats?”
- Wisselkoersen. “Wat is 1000 bolivar in Japanse yen?”
- Wat is er vanavond te doen? “Heeft iemand tip over iets leuks dat ik vanavond in Londen kan doen?”
- Een hotel vinden. “Kan iemand mij helpen een leuk, goedkoop hotel te vinden in Bangkok…”
- Een bestemming uitzoeken voor de volgende reis. “Ik heb 500 dollar voor een vakantie van twee weken. Waar kan ik heen?”
- Het eeuwige visumprobleem. “Heb ik een visum nodig voor Thailand?”
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand28 april 2025Verplichte registratie via Thailand Digital Arrival Card (TDAC) vanaf 1 mei
Vliegtickets28 april 2025Thai Lion Air breidt routenetwerk uit: Bangkok – Nakhon Phanom en Udon Thani – Utapao
Bezienswaardigheden28 april 202510 toeristische hotspots in Bangkok die niet de moeite zijn
Achtergrond28 april 2025‘One night in Bangkok and the world’s your oyster’