Wat in de Verenigde Staten en Engeland al lang een feit is, begint nu ook langzaam in de rest van Europa door te dringen. Bloggers zijn belangrijk en kunnen het gedrag van consumenten beïnvloeden.

Uit eerdere onderzoeken bleek dat de geloofwaardigheid van bloggers even groot is als die van traditionele media zoals kranten.

Reisbloggers als serieuze partner

Ook de Duitse reisgigant TUI ziet in dat bloggers een belangrijke rol vervullen in het beslisproces van de vakantieganger. De invloed van reisbloggers is vooral in de eerste fase van het beslisproces; de inspiratiefase, van belang. Dit jaar nam TUI voor het eerst ook bloggers mee naar de perspresentatie in Dubai. Daarover bericht de Duitse blog TurismusZukunft.de

Betrouwbaarheid en beleving

De persoonlijke schrijfstijl en ongezouten mening van de bloggers zorgt voor een hoge mate van betrouwbaarheid. Het past in een trend waarbij mensen op zoek gaan naar een meer persoonlijke benadering; en dat wordt bij uitstek door de bloggers gerealiseerd. De redacteuren van het artikel weten niet helemaal zeker welke selectiecriteria door TUI werden toegepast om bloggers te selecteren en uit te nodigen, maar het ligt voor de hand dat Google ranking, Alexa ranking, het aantal Facebook fans en Twittervolgers goede indicatoren zijn voor de relevantie.

Bloggers in Nederland

Wil jij als reisorganisatie in contact komen met bloggers, dan kan je zoekwoorden in Google gebruiken die voor jouw bedrijf relevant zijn. De blogs die dan boven komen drijven zijn waarschijnlijk het benaderen waard.

Uit een rondvraag bij een kleine selectie bloggers blijkt dat zij nog maar weinig worden uitgenodigd om een bedrijf te bezoeken. Dus daar liggen nog volop kansen.

Mediawaarde van een blogger

Tijdens de conferentie van TravelNext gaf Sabine de Witte een presentatie over haar invulling als reisblogger voor een nichemarkt; de luxe travel en lifestyle. In een interview met Misset, na afloop van de presentatie, pleit De Witte voor een betere waardering van de bloggers; “Die voegen immers beleving toe aan het reisproduct. De gelezen blogs worden vaak ook weer verspreid via social media en op basis daarvan kun je daar een mediawaarde aan hangen.”

Lees het complete  artikel (in het Duits) op: www.tourismuszukunft.de

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website