De titel van dit artikel is een interessante vraag. De inspiratie voor dit schrijfsel kreeg ik na het lezen van een post op een ander blog.

Waarom wil een Thaise vrouw een farang man? Nu niet direct over geld of materiële zaken beginnen. Dat laten we een keer buiten beschouwing. Ik begrijp dat dit voor veel lezers lastig is, maar toch.

Het gezin

Uit de gesprekken met Thaise dames heb ik begrepen, dat zij het erg waarderen dat westerse mannen zich om het gezin bekommeren. Kortom, het verantwoordelijkheidsgevoel van een farang man is een belangrijke reden waarom zij voor een westerse man kiezen.

Een Thaise vrouw vroeg mij eens of het klopte dat farang mannen achter een kinderwagen lopen. Ze vertelde mij dat ze gehoord had dat er farang mannen zijn die een baby meedragen in een draagzak. Toen ik dat bevestigde kon ze het maar nauwelijks geloven. Het staat nogal haaks op de doorsnee Thaise man die zich vrijwel niet met het gezin bemoeit. Kinderen verzorgen en opvoeden is een zaak van de vrouw, volgens het principe van de Thaise man. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel.

Elkaar helpen

Hetzelfde geldt voor meehelpen in het huishouden. Ook iets wat een Thaise man niet snel zal doen. Farang mannen vinden het normaal om ook een hand uit te steken. Thaise vrouwen waarderen dit zeer. Ondanks dat zij zullen zeggen dat het niet nodig is. Het gaat om de gedachte die er achter zit. Dat je bereid bent om elkaar te helpen en voor elkaar te zorgen.

Voor een Thaise vrouw een belangrijk aspect, immers zij ziet het als haar taak om voor anderen te zorgen. Door te helpen met alledaagse dingen fungeer je als team. Een Thaise vrouw ziet dit ook als een belangrijk signaal naar haar kinderen. Een man en vrouw die samen lief en leed delen, een goed voorbeeld voor haar kinderen, die ze een zelfde toekomst toewenst.

Zorg

Thaise vrouwen willen ook de zorg van hun man. Een gelijkwaardige relatie met wederzijds respect. Ze zijn sterk en kunnen hard werken. Daartoe zijn ze ook bereid als ze er liefde en zorg voor terugkrijgen. Thaise vrouwen zijn plichtsgetrouw. Ze lopen niet weg voor hun verantwoordelijkheden zoals de verzorging van kinderen en de (financiële) zorg voor de ouders. Daarnaast zullen ze ook proberen hun echtgenoot gelukkig te maken.

Monogaam

Een niet onbelangrijk punt is dat Thaise mannen een andere opvatting hebben over huwelijkse trouw. Het hebben van een minnares (Mia Noi) of een bezoekje aan het bordeel is normaal geaccepteerd verschijnsel in Thailand. Westerse mannen zijn over het algemeen monogaam en realiseren zich dat een dergelijk gedrag niet acceptabel is. Vreemdgaan wordt als respectloos gezien. Een duidelijk andere opvatting dan Thaise mannen.

De conclusie die we kunnen trekken is dat Thaise vrouwen verantwoordelijkheidsgevoel, zorg voor de kinderen en wederzijds respect belangrijk vinden.

Daarin verschillen Thaise vrouwen dan ook niet van Westerse vrouwen.


» Laat een reactie achter


39 reacties op “Waarom kiest een Thaise vrouw voor een westerse man?”

  1. Robert zegt op

    Tja Peter, ik weet niet waar je bronnen liggen, maar de nationale bargirl slogan ‘Thai man no good’ klinkt er duidelijk in door. En de generalisatie in de titel bevestigt dat min of meer, want echt niet alle Thaise vrouwen willen een farang man. Ik vraag me ook af in hoeverre er correct geinterpreteerd is uit het Thinglish. ‘Farang man take good care family’ betekent toch vaak iets anders dan dat de farang zo betrokken is bij het gezinsleven!

    De meeste van die plattelands meiden zien natuurlijk ook niet de meest voorbeeldige Thaise mannen. Maar de beschrijving zoals in het artikel gaat echt niet meer op voor jonge stedelijke Thais zoals ik die dagelijks meemaak.

    Je vraag in de titel, die in mijn beleving betrekking heeft op slechts een klein deel van de Thaise vrouwen, is toch simpelweg met 1 woord te beantwoorden, maar ik begrijp dat je eens een andere kant wil belichten. Ik zie het echter niet per se als negatief; in Azie zijn relaties, en zeker huwelijken, veel meer gerelateerd aan geld en macht dan in het westen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Bert Gringhuis zegt op

      Natuurlijk kiezen niet alle Thaise vrouwen voor een Westerse man, dat staat ook niet in het verhaal. Wel veel, maar wat is veel, nietwaar?

      Lees de titel eens iets anders, bv.:
      Gegeven een Thaise vrouw kiest een Westerse man, waarom?

      Bekijk het artikel eens uit deze invalshoek, dan valt er heel veel aannemelijks in te lezen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Robert zegt op

        Hoi Bert, ik begrijp wat je bedoelt en je hebt ook wel gelijk wat betreft de titel, maar toch, 2 zinnen verderop lees ik dan weer ‘waarom wil een Thaise vrouw een farang man?’ en we mogen dan toch wel stellen dat hier op zijn minst de indruk gewekt wordt dat Thaise vrouwen in het algemeen voor farangs kiezen/willen gaan.

        Ik relativeer slechts door te stellen dat dat zeker niet algemeen is buiten het bar circuit/platteland – misschien is daar het tegendeel juist wel waar. Ken nogal wat jonge dames van Chinees Thaise families, die hoeven dus echt niet met een farang thuis aan te komen, en willen dat vaak ook niet.

        Maar ik ga met je mee in de discussie; laten we ons beperken tot inderdaad die vrouwen die dan wel een farang man willen, en wat die keus dan bepaalt. Dan klopt het verhaal zeker in de zin dat Thaise vrouwen zeggen bovenstaande zaken belangrijk te vinden, maar de grootste gemene deler die echt de doorslag geeft wordt m.i. (bewust) niet genoemd. Er is verschil tussen ‘nice to have’ and ‘need to have’, en als je naar relaties in Azie en het Westen kijkt zie je nou net hier de grootste verschillen. Als Westerlingen vinden wij toch andere zaken belangrijk in een relatie dan Aziaten. (Net als Khun Peter ontkom ik helaas niet aan generalisaties – er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk). Dit leidt vaak tot problemen en onbegrip in relaties…reeds vele malen omschreven op deze en andere blogs.

        Mijn ervaring is dan ook dat de zaken die Khun Peter aanstipt zeker belangrijk zijn voor Thaise vrouwen (ze kunnen daarvoor overigens ook bij moderne Thaise mannen terecht hoor), maar in relaties in Azie (ook die tussen Aziaten onderling, ook in de hogere klassen) zijn (financiele) stabiliteit en zekerheid veel belangrijker dan de gemiddelde Westerling zich voor kan stellen. Nogmaals, ik zie dat niet als een negatief en ik veroordeel het niet; het is slechts een realistische kijk op relaties in Azie, en ik denk dat als men dat accepteert en probeert te begrijpen de relatie meer kans van slagen heeft. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het voor velen ook behoorlijk confronterend moet zijn dat te accepteren.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Gringo zegt op

          Zie je wel, zijn Peter, jij en ik het toch min of meer eens!

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
        • Een tijd terug was er op Discovery een interessante serie die ging over hoe (Westerse) vrouwen een partner kiezen. Bij wijze van experiment lieten ze vrouwen uit verschillende leeftijdsklassen, foto’s van verschillende mannen zien, van mooi tot lelijk. Bij deze foto’s stond geen tekst. De vrouwen moesten aangeven wij ze het aantrekkelijkst vonden. In veel gevallen de mooiste man. Daarna herhaalde ze de test en zette bij de foto’s het inkomen en het beroep van de man. De knappe man verdiende het minst en de lelijke man het meest en was directeur. Wederom de vraag, wie ze het aantrekkelijkst vonden. De vrouwen kozen allemaal de lelijke man.
          De verklaring is dat een goede baan en financiële zekerheid gekoppeld word aan goede genen (van de man) en daardoor een verwachte uitstekende toekomst voor eventuele kinderen. Vrouwen kiezen daar instinctief voor. Door de evolutie bepaalt.

          VN:F [1.9.22_1171]
          Waardering: +1 (obv 1 stem)
          • Hansy zegt op

            Hier zijn vele onderzoeken naar gedaan.

            Ook wel eens een onderzoek gezien, waarbij de keuze voor het nageslacht en de keuze om mee samen te leven voor “het leven” 2 verschillende mannen waren.

            De keuze voor het nageslacht was puur een genetische keuze (een sterk nageslacht) en mannen met een hoop spiermassa scoorden hoog.

            De keuze voor de man om je leven mee te delen werd gemaakt op basis van totaal andere factoren, zoals zekerheid voor de toekomst.

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
            • Klopt ,de serie ging nog verder, zoals feromonen. Eisprong van de vrouw, enz. allemaal factoren tezamen die een bepalen of het een geschikte partner is voor het nageslacht. Spiermassa staat dan weer voor gezondheid, vitaliteit en voldoende testosteron.

              Die amateur psychologie is wel leuk. Je zou ook de piramide van maslow er bij moeten betrekken. Het verklaart al snel waarom sommige Thaise dames niet kijken naar uiterlijk of leeftijd.

              VN:F [1.9.22_1171]
              Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Peter zegt op

      Moderator: sommige teksten waren kwetsend en generaliserend, daarom is de reactie niet geplaatst.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  2. Andre zegt op

    Redactie:

    Hallo André, ik heb je reactie verwijderd, om 2 redenen:
    – ging niet over het onderwerp van de posting
    – je had al je tekst in kapitalen gezet

    Stuur anders even een email dan kunnen we kijken hoe we jou boodschap kwijt kunnen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  3. Het is lastig om als schrijver van korte stukjes niet te generaliseren. Dan moet ik achter iedere zin een nuance zetten, wordt vervelend om te lezen. Natuurlijk, zijn er klasse verschillen in de Thaise samenleving en bepalen die klasse verschillen ook de partner keuze. Zeker in een nogal traditioneel land als Thailand. Een Thaise dame uit de hogere klasse komt niet thuis met een farang bouwvakker onder de plakplaatjes (niet lullig bedoelt). Maar dat is niet anders dan in het westen.

    Naarmate er sprake is van dames uit de hogere klasse zijn er ook minder ervaringsdeskundigen, daarom ook lastig om een goed beeld van te krijgen. Maar wat Robert schrijft klopt ook. Ik heb dat met mijn voorbeeld uit de Discovery serie willen toelichten. Financiële zekerheid, bepaald voor een groot deel de partnerkeuze, klopt. Dat geldt overal ter wereld.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Gringo zegt op

      Ouch Peter, bepaalt financiele zekerheid de partnerkeuze “overal ter wereld”? Nee toch? Als wij in Nederland – maar ook in vele andere Westerse landen – als jonge mensen verkering krijgen, verliefd, verloofd, enz, dan kijken wij toch niet bepaald naar de financiele zekerheid. Toen ik wilde trouwen had ik geen geld en ik stond aan het begin van een loopbaan, waarvan ik en mijn a.s. vrouw maar moesten afwachten wat het zou worden. Voor mijn a.s. vrouw gold hetzelfde, maar samen wil je verder omdat andere factoren je hebben samengebracht, waardoor je samen besloot om er wat moois van te maken. Ik was ook wel een hele knappe, aantrekkelijke man, hoor? Ha, ha!

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Zelfs als je jong bent schijnt dat wel van invloed te zijn. Je hebt dan wellicht geen geld, maar andere eigenschappen die aantonen dat je de juiste genen hebt. Je kunt ook aantrekkelijk zijn omdat je het vermogen hebt om financiële zekerheid op termijn te bieden. En dan spelen ook de aspecten een rol zoals die terugkomen in het artikel. Zoals zorg voor kinderen en verantwoordelijkheidsgevoel.
        Maar ik ben geen wetenschapper. In die serie op Discovery werd alles toegelicht met onderzoek en voorbeelden , duidelijk en begrijpelijk. Net als bij dieren is alles wat we doen er op gericht tot instandhouding van het soort. Een minder rationeel proces vooral gedreven door instincten en de jacht naar de beste genen.

        VN:F [1.9.22_1171]
        Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  4. gogo zegt op

    de westerse man laat een thaise ook aan het ‘woord’.LOL.,Nee wij westerlingen doen meer voor een vrouw,t.w. wij doen meer tussen de lakens.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • ThailandGanger zegt op

      Ik heb al diversen discussies mogen aan horen over dat “meer”onderwerp tussen Thaise vrouwen onderling over de tussen de lakens drift van hun Farang. En geloof me dat ze meer verwarren met te vaak en dat laatste vinden ze echt niet leuk.

      Alleen zwijgen ze meer?

      Wellicht nogmaals maar eens een artikel over waarom een Farang eigenlijk een Thaise vrouw kiest?

      Overigens hebben ze wel de grootste lol als ze samen zijn en over dat onderwerp aan het kwekken zijn. Zelden neemt het volume zo logaritmisch toe in hun gesprekken….

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  5. Chang Noi zegt op

    Als een Thaise een goede en welgemeende Thaise man heeft zit ze niet in de bar. De meeste westerse mannen ontmoeten hun “kennisen kring” in de bar. Ergo de meeste westerse mannen krijgen een zeer eenzijdig beeld van de Thaise samenleving voor geschoteld.

    Mijn Thaise buurman staat net als ik regelmatig de was op te hangen buiten, hij drinkt net als ik graag een glaasje Seang Som, ook hij gaat af en toe de boodschappen doen.

    Ik persoonlijk zie ik meer Thaise mannen met hun baby’s op de arm rondlopen of spelen (ook als het niet hun eigen kind is) dan ik ooit in NL heb gezien (maar mischine is dat de laatste 12jaar veranderd in NL).

    Mijn vrouw houdt het erop dat ze genoeg ellende met Thaise mannen van haar dorps genoten heeft gezien en dat ze daarom opzettelijk naar een westerse man op zoek is gegaan. Met die reden is ze ook in PTY gaan werken, zoals velen doen. Niet voor “grote” geld, maar om een goede westerse man te ontmoeten.

    En als ik al de westerse mannen zo zie in de bars zie dan denk ik dat de westerse man net zoveel of weinig vreemd gaat als de Thaise man in de karaoke bars.

    Natuurlijk is er een kleine groep Thaise die trouwen met een westers man alleen om het geld, maar in Thai-Chinese families is dat normaal.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  6. H van Mourik zegt op

    Laten we eerlijk zijn…bij de meeste Thaise mannen is een groot gebrek aanwezig.
    Zij willen veelal een Thaise vrouw voor het bezit. Deze Thaise man gaat het liefst met zijn vrienden stappen van hetzelfde geslacht.,vrouw of vriendin kan niet mee want er gaan enkel mannen mee stappen en/of uit eten. Eenmaal in een restaurant, bar of karaoke aangekomen, zoekt hij wel een leuk meisje of omgebouwde uit voor plezier…alles vanaf 12 jaar is welkom voor die stap-avond. Als de bewuste Thaise man midden in de nacht of vroeg in de ochtend bezopen thuis komt (blut) en zijn vriendin of vrouw tegen hem te keer gaat…dan heeft deze bezopen vent nogeens losse handjes óók, ern heeft de Thaise vrouw een dik-blauw-oog voor de komende weken.
    Veelal in een huwelijk komen er problemen als er kinderen bij komen, want dan houdt pa niet meer zoveel geld over om met zijn vrienden te gaan stappen. In veel gevallen verlaat deze trouwloze Thaise man zijn vrouw + kinderen voorgoed. Op de vele datingwebsites zoekt zo’n vrouw vervolgens een farang om voor haar en haar kinderen te zorgen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  7. chris zegt op

    alle argumenten kloppen wel min of meer, als we generaliseren.
    Niet vergeten mag echter worden dat er in Thailand een groot vrouwenoverschot is in de leeftijdsgroepen 18 tot 35 jaar. In deze huwbare leeftijdscategorie zijn er ongeveer 70 mannen op 100 vrouwen. Deze groep vrouwen kan – al zouden ze al willen – moeilijk een Thai man vinden omdat die er eenvoudigweg niet zijn, of al bezet zijn. Als je niet de maitresse wil worden van een (rijke) Thai man, niet voor lesbisch kiest en niet alleenstaand wil blijven (de verwachting is dat ongeveer een derde van de vrouwen in de huwbare leeftijdsgroep niet zal trouwen) dan zit er niet veel anders op dan een oogje te werpen op de farang mannen. Maar allereerst natuurlijk op Engelse les want weinig farang mannen willen een Thai vrouw waarmee ze absoluut geen woord kunnen wisselen voordat ze zichzelf in de Thaise taal enigszins kunnen redden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • ferdinand zegt op

      Beste Chris
      Zie mijn reaktie hieronder op vraag van Menno/ Je stelling dat er 43% vrouwenoverschot is, lijkt me niet helemaal juist. Dat is 0 tot 2% (zie bronvermelding, al begrijp ik dat CIA ook weer niet helemaal betrouwbaar klinkt)

      Omdat het onderzoek al van 2008 is heb ik het hier in mijn dorp zelf nog even dunnetjes overgedaaan.
      Het blijkt dat er hier 13% meer jonge mannen dan vrouwen zijn, maar die vrouwen veel knapper zijn dan de mannen. De knapste zitten momenteel in Bangkok en Pattaya wat weer die 13% verschil verklaart.

      Daarnaast blijkt het aantal echte lesbienes slechts 7 te bedragen (zelf gecontroleerd) waarvan er echter 2 niet helemaal zeker van zichzelf zijn.
      Bovendien zijn er 2 tomboys en 17 ladyboys (mogelijk is dat een verklaring van jouw overschot aan huwbare vrouwen) Het aantal twijfelende Gays is 21, die werken echter allemaal in een club in Udon, dus die heb ik niet allemaal kunnen controleren.

      In tegenstelling tot jouw onderzoek is het aantal bezette mannen vrijwel nihil. De meeste zijn weer vrij nadat ze hun vrouw met het eerste kindje hebben laten zitten, en nu op zoek naar een nieuwe tijdelijke vlam in de plaatselijke karaoke bar.

      Als je interesse helpt lijkt het me machtig samen wat veldwerk / statistische onderzoeken te doen. Moet iets leuks opleveren voor Thailandblog

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  8. BramSiam zegt op

    Heren, (want het feit dat zich slechts mannen melden via deze site zegt misschien wel evenveel als heel veel genuanceerde meningen over het onderwerp) alles wat er geschreven wordt is waar en niet-waar. Thaise vrouwen zijn er in alle soorten en maten, rangen en standen en niet te vergeten, van stad en van platteland. Interessant is het dat veel Westerse mannen in staat blijken te zijn om te leven met iemand die zozeer hun ongelijke is. Thais geloven in allerhande bovennatuurlijke verschijnselen, inclusief Buddha, terwijl wij doorgaans nergens in geloven. Thais hebben een heilig ontzag voor alles wat boven hen gesteld is, terwij; wij niemand boven ons dulden. Bij Thais gaat de familie boven alles. Deze Thaise waarden worden niet aan de kant gezet in de relatie met een Westerling,.
    Ik waardeer de Thais en dan vooral hun vrouwen. Het zijn gevoelsmensen met een sterk ontwikkeld sociaal vermogen. Ze zijn ontwapenend en het is aangenaam gezelschap. Ik heb er waardering voor en ben soms jaloers op de Westerse mannen die kenneljk over al de verschillen kunnen heenstappen en blij kunnen leven met een partner die ondanks het feit dat ze intelligent is, misschien wel intelligenter dan hij, maar die het liefst naar Thaise soap kijkt of flauwe cartoons leest of andere interesses heeft die ver van de zijne staan. Het gaat me niet om wie beter is, maar om het wonderbaarlijke vermogen met die verschillen te leven. Dat vereist van de Westerse man een Thais aanpassingsvermogen.

    Verder een complimentje voor deze site. Ondanks de anonimiteit blijft het niveau van de discussies behoorlijk en genuanceerd.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +2 (obv 2 stemmen)
    • pieterdax zegt op

      jaa bram je hebt volkomen gelijk. je hebt zoals bij ons alle soorten vrouwen. maar zoals bij ons is geld nr 1 hoor. zeker bij thaise en farang is de leidraad nomonny. no monny no honny en daarmee is het leeftijdsverschil direkt opgelost want in europa willen vrouwen geen oudere man of ??? ene die heel wat bezit.en jaa de thaise maatschappij is niet zo rijk als de westerse. bij ons willen vrouwen geen man meer omdat ze financieel onafhankelijk kunnen zijn ook met een klein vervangingsinkomen.als ze een beetjen aantrekkelijk zijn ? dan zijn er genoeg mannen die alles betalen voor hen in europa. in belgie zijn er zoveel mannen ongelukkig maar ni de vrouwen die er goe uitzien. tis ni eerlijk een vrouw heeft met haar uiterlijk meer kans op goed leven dan man.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  9. gogo zegt op

    met mijn punt 50 scoor ik nog steeds goed,thaise dames houden zeker wel van plezier.De thai deelt zijn kunstjes vaak met meerdere dames,vandaar dat mama’s klagen en tekort komen bij een dronken doorgedraaide landgenoot.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  10. Beste macho mannen de bedprestaties van jullie interesseert me niet. Graag een zinvolle bijdrage aan de discussie.
    De reacties met feiten en een toelichting van de meeste hier, heb ik meer aan.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  11. Dirk de Noorman zegt op

    Enorm ambitieus onderwerp, khun Peter! Een team sociologen kan er rustig een jaartje of wat mee vooruit. Wat mij in de loop der jaren is opgevallen is dat:

    Onder de trouwlustige Farang, over het algemeen, nou niet bepaald de bloem der Westerse naties bevond.

    Zelden of niet, zich iemand werkelijk verdiepte in de “culture gap” laat staan de taal leerde.

    De goede trouw van veel Thaise (aspirant) echtgenotes vaak met voeten werd getreden, onder het mom van; “Het hoort bij de cultuur van de Thai” of; “ik ben nu een keer zo sexy, de dames zeggen het zelf”.

    Opvallend vaak erg brave en goedgelovige Farang prooi werden van gehaaide en geharde dames uit de “industrie”.

    Het niet mogelijk is een Farang die helemaal verliefd is de werkelijkheid te tonen of te waarschuwen.

    Een Farang die thuis nauwelijks aandacht krijgt of hopeloos z,n best moet doen bij verzuurde feministen, in Thailand in het paradijs komt, waar niet hij de jager is maar de gejaagde.

    Thai vrouwen veel vrouwelijker zijn dan de Farang ladies.

    Farang mannen veel mannelijker zijn dan Thai mannen.

    wanneer er sprake is van oprechtheid aan beide kanten ondanks cultuurverschillen heel gelukkige huwelijke mogelijk zijn.

    Geld, net als in Holland een doorslaggevende rol speelt!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • Bert Gringhuis zegt op

      Nou, ik dacht, dat hier op het blog al l een mooi team sociologen bezig is. Als we nog een jaartje doorgaan zijn we het mogelijk met elkaar eens over het onderwerp.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Dirk de Noorman zegt op

        OK Bert maken we een gebruiksaanwijzing voor Thailand!

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • hans zegt op

      Dirk,

      Helemaal mee eens met je artikel. Me vriendin zegt ook dat er een vrouwenoverschot in haar dorp is, en dat de leuke mannen of vergeven zijn danwel homo en dat de nietsnutten overblijven.

      Verder zijn haar ouders (bijna iederen daar) erg arm en die willen de bruidschat danwel graag hoog hebben en behouden en niet terug geven aan de dochter.

      Dus die knul die dan een vrouw wil moet dan maar is ff 50.000 th b ophoesten, beetje lastig.

      En ik meende laast gelezen te hebben dat dit probleeem geld zich ook voordoet in de arabische landen waar de armoede stijgende is en veel jongere jeug s.

      Maar ik kan dit absoluut niet staven, het zijn de woorden van mijn vriendin

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  12. m slagboom zegt op

    Mijn ervaring met Nederlandse mannen dat ze geen of nauwelijks een pest doen in het huishouden.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  13. menno zegt op

    In deze discussie las ik het argument dat Thaise vrouwen met 100 tegen 70 zijn oververtegenwoordigd in de Thaise samenleving. Klopt dat? En indien dat klopt, dan is dat een buitensporige verhouding waarom is dat zo? Wie heeft hier een (zinnig) antwoord op?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • ferdinand zegt op

      Mag ik toch een keer het woord “onzin” gebruiken ?
      Absoluut geen 100/70 dus volgens die redenering haast 43% meer vrouwen dan mannen.

      Bron CIA World Factbook Thailand Demografisch profiel, cijfers 2008
      leeftijd mannen/vrouwen tussen 15 en 64 jaar (meer dan 70% v d bevolking)
      aantal mannen 22.763.274
      aantal vrouwen 23.304.793
      dus dat is een vrouwen overschot van iets meer dan 2% en geen 43%
      en dat dan nog veroorzaakt doordat vrouwen ook in Thailand nu eenmaal langer leven dan mannen, dus bij de jongeren nauwelijks enig verschil tussen aantal mannen en vrouwen.

      Dus dat toch zoveel Thaise vrouwen voor een farang kiezen moet andere redenen hebben,
      toch, houvast, betrouwbaarheid, minder machogedrag , gelijkheid, aandacht etc etc. ?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
      • Robert zegt op

        Om ‘geld’ of ‘financiele zekerheid’ nou bewust weg te laten in een opsomming van redenen waarom Thaise vrouwen voor een farang kiezen, dat riekt op zijn best naar misplaatst optimisme maar ik vermoed dat hier sprake is van structurele ontkenning. 😉

        VA:F [1.9.22_1171]
        Waardering: +1 (obv 1 stem)
        • Robert zegt op

          En voordat iedereen weer over dat ‘geld’ valt en wil gaan uitleggen dat zijn relatie met een Thaise toch echt op heel andere zaken is gebaseerd, bespaar je de moeite; we weten allemaal toch al heel lang dat de Thaise partners van de lezers op dit blog (inclusief de mijne) niet in de ‘geld’ categorie vallen, dus voel je aub niet persoonlijk aangesproken. Ik had het over al die anderen! 😉

          VA:F [1.9.22_1171]
          Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
          • Hansy zegt op

            Toch wel bijzonder volk op het Thailand blog 🙂

            VA:F [1.9.22_1171]
            Waardering: +1 (obv 1 stem)
  14. pw zegt op

    Na 3 jaar in Udon Thani vermoed ik dat het te maken heeft met de rijstijl van de (jonge)mannen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • ThailandGanger zegt op

      En wat denk je het gevaar met oversteken op de wegen in zo’n dorp waar de motoci regelmatig van achteren worden platgereden omdat het doorgaande verkeer niet van snelheid minderen houdt? Een aanpassing van de breedte van de weg in het dorp waar ik vaker kom heeft wederom ook dit jaar weer 10 extra doden opgeleverd (tweede jaar op rij)…. en voornamelijk jonge mannen. Dus ik begrijp dat vrouwelijk overschot zo langzamerhand wel.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
  15. Johnny zegt op

    Quote ” Waarom wil een Thaise vrouw een farang man? Nu niet direct over geld of materiële zaken beginnen. Dat laten we een keer buiten beschouwing. Ik begrijp dat dit voor veel lezers lastig is, maar toch.”

    Nou, dan blijft er weinig over denk ik. Natuurlijk zijn we anders en we denken ook anders. We staan anders in het leven. Aantrekkelijk? Mmm… voor de meeste Thaise vrouwen niet. Het geeft immers ook veel problemen.

    Ik denk eerder dat de dames ook eenzaam zijn en een heuse levenspartner willen, helaas vallen de Thaise heren slechts op alles wat jonger is dan 24 jaar en dan zit je er maar mooi mee als 30 plus dame. Ja je kan een gig van een getrouwde vent worden. Waar geen eer aan te behalen valt voor deze Thaise dames.

    Een lieve, begripvolle, geduldige, niet drinkende farang bied uitkomst. Ook het idee dat er een buitelands reisje aan vast kan zitten is erg aantrekkelijk.

    Tja…25 is oud, 30 is kritiek, 40 is volledig afgedaan. Voor farang is 40 beslist niet oud en krijgen ze de aandacht die ze hadden toen ze nog 18 waren, geweldig toch? Ja, daar kun je nog eens verliefd op worden, zo’n buitenlandse vent.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
  16. ferdinand zegt op

    Ach onderwerp waarover je niet uitgepraat raakt en toch weer steeds alle vooroordelen naar bovenkomen.

    Ik weet waarom mijn ruim 30 jaar jongere vrouw “verliefd” op mij is geworden: Samen kunnen praten (wat Thais niet makkelijk doen) en echt geinteresseerd in elkaar zijn, samen werken en aanpakken.

    Nee niet om mijn knappe uiterlijk maar misschien wel om echte aandacht en gezamelijke verantwoordelijkheid voor ons gezinnetje.
    Nee niet voor geld. Ze werkt zelf elke dag heel hard, we hebben huwelijkse voorwaarden en huis (ja) en auto staan evenals de bankrekeningen op mijn naam. We hoeven geen familie te onderhouden.

    Dingen samen doen, verantwoordelijkheid en interesse zijn misschien de sleutelwoorden die in een relatie van een thaise met een thaise man vaak ontbreken. Vandaar misschien die keuze voor een falang.

    En waarom ik koos voor een Thaise vrouw ?, Puur uit toeval, omdat we elkaar bij toeval tegen kwamen en het klikte, het een lekkere meid is, oprecht, niet moeilijk, niet jaloers, gezond stel hersens en hardwerkend bij wie ik mezelf kan zijn en van het leven genieten. Kreeg er een ontzettend leuk kind bij kado. Genieten.

    Zij blij dat het leven haar nu iets meer zekerheid biedt.? Ja hoor zal best. Niet anders dan bij een Nederlands gezin.
    Niet alles gaat zonder strubbelingen (net als bij dat Nederlandse gezin) maar het leven met mijn Thaise is wat zonniger, spannender en haar leven met die Farang biedt meer houvast, gelijkheid, aandacht en misschien zelfs wel meer liefde.

    Ik leef ! .. en als ik dood ga heb ik waarschijnlijk het meeste opgemaakt en mag ze de rest samen delen met mijn ex met wie we de beste vriendjes zijn en waar ik net zo veel van hou.
    Het leven kan leuk zijn en voor ons is het leeftijdsverschil geen probleem (voor beiden zoveel meer mogelijkheden en .. meer lol) dus laat het dat voor anderen ook niet zijn (is alleen jaloezie).

    Aan de andere kant, je kan niet elke relatie verklaren. Mensen komen elkaar onder diverse omstandigheden tegen, op allerlei plekken op de wereld. Wij waren beiden niet op zoek , moesten het van het toeval hebben. En als het dan “klikt” en het is “oprecht” dan is het toch prima. Niet te veel nadenken, doen, anders is je leven voorbij.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +1 (obv 1 stem)
    • hans zegt op

      ferdinand

      Prima verwoord

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: 0 (obv 0 stemmen)
    • Jan zegt op

      @ferdinand: je neemt mij de woorden uit de mond. Alleen die ex van mij is een echte “heks”. lol !!!!
      Mijn Thaïse vriendin heeft blijkbaar dezelfde kenmerken of de jouwe.
      Groeten v/e farang die in de herfst van zijn leven gelukkig is mits alle vooroordelen en misopvattingen van anderen.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Waardering: +1 (obv 1 stem)
  17. Erik zegt op

    Hierbij nog een wat late reaktie. Ik denk dat hoe groter het leeftijdsverschil tussen de farang en de thaise vrouw hoe belangrijker de rol van geld wordt bij het tot stand komen van de relatie. De jongere vrouw kiest dan voor de oudere westerse man omdat dat de beste voorwaarden schept om goed verzorgd te worden en al helemaal als de vrouw jonge kinderen meebrengt in die relatie.

    In die situatie heb ik ook wel gezien dat de vrouw later eigenlijk 2 mannen nodig heeft, een om goed verzorgd te worden en de tweede voor avontuur. Ze waarderen de goede verzorging en zijn daar dankbaar voor maar missen de dingen die jonge mensen samen veelal doen. Jonge mensen leven nu eenmaal anders dan ouderen.

    Hoe jonger de partners zijn en hoe kleiner het leeftijdsverschil hoe kleiner de rol van geld is bij het tot stand komen van de relatie. Alleen die jongeren beschikken niet altijd over de middelen en mogelijkheden om die relatie verder te ontwikkelen, zeker niet nu dat in Europa steeds moeilijker wordt gemaakt met nieuwe regelgeving.

    Toen ik 35 jaar geleden een relatie kreeg met een Thaise van ongeveer mijn eigen leefttijd kon die zo naar nederland komen en toen ik na een jaar met haar trouwde werd zij gelijk nederlandse en kreeg direkt een nieuw paspoort. Ze kon zelfs haar Thaise rijbewijs omruilen. En dat kon toen terwijl ik feitelijk nog geen cent had. Dat is tegenwoordig wel iets anders geworden en daarmee wordt het op jonge leeftijd helaas voor de geliefden wel steeds moeilijker gemaakt.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website