Acties dreigen in Song Ton Nun (district Min Buri), waar de kanalen Sam Wa en Saen Saeb samenkomen en het water de Khlong Prawet instroomt.

Een woordvoerster van de bewoners zegt dat ze steeds bozer worden omdat hulp uitblijft en 270 huishoudens al meer dan een maand genoegen moeten nemen met de hoge waterstand in hun wijk.

– Slecht management, niet grote hoeveelheden regen heeft de ergste overstromingen sinds tientallen jaren veroorzaakt. Volgens voormalig senator Sophon Supapong, gisteren tijdens een forum, zou de schade heel wat minder geweest zijn als de stijgende niveaus in de stuwmeren en de waterlozingen beter waren beheerst. De waterstromen uit het Noorden stroomden direct naar Bangkok via Ayutthaya, maar hadden omgeleid moeten worden naar opslaggebieden in het oosten van de hoofdstad. Volgens Sophon is het watermanagement gepolitiseerd. Hij verwees naar de opening van stuwen en vernielingen van vloedwallen door ‘bepaalde groepen’.

De Lawyers Council of Thailand bekijkt momenteel de mogelijkheid om de regering wegens nalatigheid aan te klagen. Zo zouden twee ministers het lozen van water uit de stuwmeren hebben tegengehouden om de boeren benedenstrooms in de gelegenheid te stellen hun rijst te oogsten.

– Duizend bewoners van vier districten in Nonthaburi hebben vrijdag in het Provinciehuis hun eis om de Khlong Maha Sawatstuw te openen aan de gouverneur overhandigd. Ze hebben al een maand lang last van het water. De stuw is gesloten om de binnenstad van Bangkok te beschermen. Wanneer die geopend zou worden, overstroomt het district Bang Phlat, waar het water juist vorige week begon te zakken. De bewoners denken dat opening van de stuw de wateroverlast in Nonthaburi zal verminderen. De gouverneur heeft de bewoners beloofd hun verzoek via het Flood Relief Operations Command (Froc) over te brengen aan de gemeente Bangkok, die de stuw beheert. Het Pheu Thai parlementslid voor Nonthaburi, Chalong Riewraeng, zegt dat ‘we have to do it our own way’ als Bangkok niets doet. De gouverneur en Chalong hebben de bewoners beloofd duizend waterpompen te regelen zodat het water zakt naar 20 cm.

– De situatie aan de westkant van de Chao Praya in de provincies Nonthaburi en Pathum Thani gaat verbeteren, zegt de minister van Landbouw. Vloedwallen worden gerepareerd en meer pompen worden ingezet om het water weg te pompen. De Royal Irrigation Department heeft 50 pompen aan de twee provincies ter beschikking gesteld.

– Bewoners van Rama II Soi 69 (district Bang Khunthian) hebben vrijdag hun wegblokkade beëindigd nadat een akkoord was bereikt over de afvoer van water uit hun wijk. Een kanaal wordt afgesloten, zodat de instroom van water stopt. Bewoners en gemeente gaan gezamenlijk water afvoeren naar een ander kanaal. [Het bericht zegt niet hoe.] Twee kanalen vormen een probleem omdat ze worden geblokkeerd door constructiewerkzaamheden. De afgelopen twee dagen is het water in Bang Khunthian 15 cm gezakt, nadat de gemeente vier grote waterpompen had geïnstalleerd. Maar het gevaar is nog niet geweken want er komt water aan uit buurdistrict Bang Bon en Khlong Phasicharoen.

– Snelweg 340 is watervrij gemaakt zodat die als alternatieve route naar het Zuiden dienst kan doen als Rama II onbegaanbaar is. Op een deel van de snelweg is slechts één rijstrook beschikbaar vanwege geparkeerde auto’s. Motorrijders wordt geadviseerd Rama II te nemen.

– Adviseur Uthen Chartpinyo van de watermanagement commissie dringt er bij de regering op aan het afwateren van Bangkok-west te versnellen. Drie kanalen moeten hoognodig worden gereinigd en uitgebaggerd. Deze kanalen vormen een shortcut van Khlong Maha Sawat naar de Ta Chin rivier. De stuwen moeten ook verder worden opengezet.

– Over 5 weken zijn zes door de overstromingen getroffen industrieterreinenn in Ayutthaya en Pathum Thani droog, zegt Worasat Apaipong, waarnemend hoofd van het Pollution Control Department (PCD). Op de terreinen staat 26 miljoen kubieke meter water. Waterpompen zijn in bedrijf of in gereedheid gebracht. Worawat heeft de beheerders van de terreinen gevraagd het water te behandelen alvorens het af te voeren naar openbare waterwegen. De PCD checkt de waterkwaliteit om te zien of het water voldoet aan de kwaliteitscriteria van het Industrial Works Department. Een commissie bestaande uit vertegenwoordigers van de ministeries van Industrie, Volksgezondheid en Milieu controleert het drainageproces.

– Thai Airways International (THAI) heeft 500 vluchten per maand op haar binnenlandse en internationale routes geschrapt als gevolg van een scherpe terugval in boekingen. Volgens de THAI-president hebben buitenlandse toeristen door de mediaverslaggeving het onterechte idee dat het hele land onder water staat. Sommige landen hebben een negatief reisadvies voor Thailand afgegeven. Volgens een bron bij THAI ondervinden de binnenlandse vluchten geen hinder; de vraag naar deze vluchten zou groot zijn omdat veel mensen de overstroomde wegen mijden.

– Thai Dairy Industry Co, ’s lands oudste producent van gecondenseerde melk, verwacht de productie in haar fabriek op Bang Pa-in Industrial Estate in de provincie Ayutthaya in januari te kunnen hervatten. De fabriek staat nu een maand onder water, waardoor de Mali-producten beperkt te koop zijn. Het bedrijf gaat het tekort oplossen door ze tijdelijk te betrekken uit Maleisië, Singapore en de Filippijnen. Volgende maand arrriveert een eerste lading met 100.000 kisten. Alhoewel de producten worden geïmporteerd, is de winkelprijs redelijk en voor Thaise klanten betaalbaar, aldus het bedrijf.

– Het herstel van vliegveld Don Mueang kost mogelijk 934 miljoen baht, gebaseerd op een conservatieve schatting, maar het zou ook enkele miljarden kunnen kosten als de schade groter blijkt te zijn. Wanneer dat het geval is, slaat dat een deuk in de balans van Airports of Thailand, die ook al te maken heeft met teruglopende inkomsten omdat toeristen wegblijven. De VS hebben financiële steun toegezegd bij het herstel, maar onbekend is nog welk deel van de donatie van $10 miljoen voor Don Mueang is bestemd. AoT betaalt zelf 445 miljoen baht voor herstel van de run- en taxiway aan de westkant; de regering dokt 489 miljoen baht voor de oostzijde. De schatting van 934 baht heeft alleen betrekking op de verlichting van het vliegveld en basis support systems. Nog geen rekening is gehouden met herstel van de terminals en de bagagebanden. Het water staat nog 90 cm hoog op de luchthaven, die op 25 oktober dicht ging. Nok Air verwacht vanaf 31 januari weer vanaf Don Mueang te kunnen vliegen.

– In oktober is het aantal geproduceerde auto’s met 67,6 procent op jaarbasis gezakt naar 49.439 voertuigen. De fabrikanten maken zich zorgen hoe snel zij en hun toeleveranciers de productie kunnen hervatten. Honda is de enige assemblagefabriek die direct door het water is getroffen; de andere gingen wegens gebrek aan onderdelen dicht. Dit jaar rollen waarschijnlijk 1,5 miljoen voertuigen van de lopende band tegen 1,65 miljoen vorig jaar. Gehoopt was op 1,8 miljoen voertuigen. De export zakt naar 770.000 voertuigen tegen 895.000 voertuigen vorig jaar.

– Het verzoek van Honda voor vrijstelling van de importheffing op CBU wagens (completely built up) van buiten Azië is nog niet gehonoreerd door de regering (‘Sensitive issue’, schrijft de krant). Het kabinet heeft dinsdag wel besloten belastingvrije importen van auto-onderdelen uit landen buiten Azië toe te staan. Van alle autofabrikanten is Honda het zwaarst getroffen omdat de fabriek in Rojana (Ayutthaya) begin oktober onder water liep. De fabriek is nog ontoegankelijk. Nadat het water is verdwenen, zal het nog maanden duren voordat de productie kan worden hervat. Honda-dealers in het land maken zich zorgen dat de klanten hun vertrouwen in hen zullen verliezen, wanneer ze geen auto’s kunnen leveren. Honda komt de dealers tegemoet door kortingen te verlenen op onderdelen en service voor eigenaren, wier auto’s door het water zijn beschadigd. De productie van sommige motorfietsen en power producten [?] in Lat Krabang is hervat. Die fabriek is niet overstroomd. Van 15 tot 29 november is onderhoud aan motorfietsen in zes provincies gratis.

www.dickvanderlugt.nl

Er zijn geen reacties mogelijk.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website