Nederland bungelt voor het vierde achtereenvolgende jaar onderaan wat betreft de decemberuitgaven in de 2019 Ferratum Kerstmis Barometer. Dit onderzoek, met 31.000 respondenten de grootste editie ooit, vergelijkt het uitgavenpatroon van consumenten voor de decembermaand in 14 landen.

Met negen procent is het percentage van het besteedbaar maandinkomen dat aan decemberinkopen wordt uitgegeven nog iets gedaald ten opzichte van de 10 procent in 2018. Het geld dat Nederlanders besteden wordt vooral gespendeerd aan kleding (18 procent), spelletjes en speelgoed (15 procent) en snoepgoed en lekkernijen (11 procent).

Gemak dient de mens, ook met de feestdagen

Nederlanders reserveren wederom het laagste budget (12 procent) voor reizen met de feestdagen. De veel kortere afstanden in ons land, in vergelijking met veel hoger scorende landen als Brazilië, Australië, Roemenië en Zweden verklaren mogelijk een deel van deze uitkomst, maar we letten waarschijnlijk ook gewoon op de centen. Daarbij maken we ook rond de feestdagen dankbaar gebruik van moderne technologie. Zo doen we 30 procent van de decemberinkopen online. Binnen dit onderzoek scoort alleen het Verenigd Koninkrijk met 38 procent hoger. Airbnb is bijna net zo ingeburgerd, met meer dan een kwart (27 procent) van de respondenten in Nederland die hun vakantieonderkomen op deze manier boekt. Van mobiel bankieren zijn we inmiddels zo goed als volledig afhankelijk. Zowel in Nederland als Zweden maakt 91 procent van de respondenten hier tijdens de feestdagen gebruik van. Met als gevolg dat een storing hier een aanzienlijke domper op de feestvreugde kan betekenen.

Shopping aficionados en zoetekauwen

Veruit aan kop wat betreft kerstuitgaven gaan de Brazilianen, die dit jaar maar liefst 91 procent van hun besteedbare maandinkomen aan kerst verbrassen. Bijna een kwart (23 procent) van dat budget gaat op aan shoppen in het algemeen, nog eens 21 procent gaat naar kleding. Twaalf procent besteden de Brazilianen aan binnenlandse reizen om de kerst met familie door te kunnen brengen. Op de tweede plek qua uitgaven staat Polen, waar men 36 procent van het besteedbaar maandinkomen aan kerst uitgeeft. Kerst moet hier vooral zoet zijn, met het grootste deel van het budget (18 procent) gereserveerd voor snoepgoed en lekkernijen.

In 2020 meer tijd voor geliefden en klussen

Gevraagd naar goede voornemens voor 2020 geeft bijna een kwart (23 procent) van de respondenten aan meer tijd te willen doorbrengen met geliefden. Op de tweede plek van de goede voornemens staat het renoveren van eigen huis met 15 procent. Twaalf procent wil meer gaan reizen in het nieuwe jaar en elf procent wil meer gaan sporten.

2 reacties op “Nederlander beknibbelt nog iets meer op decemberuitgaven”

  1. Marijke. zegt op

    Er is in de winkels weinig van te merken dat de nederlanders zuiniger zijn in december.In de grote steden kan je amper lopen door de drukte.En bijna iedereen loopt bepakt en bezakt.Natuurlijk zijn er mensen die niet veel te besteden hebben.Maar de winkeliers doen goede zaken.

  2. Christiaan zegt op

    Misschien gaat de vergelijking met andere landen over december uitgaven mank. In Nederland wordt er al in november veel besteed in verband met Sinterklaas.


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website