Consumenten willen dat online reisaanbieders onvermijdbare boekingskosten in de geadverteerde prijs opnemen en niet pas tijdens het boekingsproces erbij optellen.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat 65% van de bekeken reiswebsites deze kosten niet in de geadverteerde prijs opneemt. Dit tot grote ergernis van consumenten, die klagen dat de prijs waarop ze afgaan veel lager is dan de prijs die ze daadwerkelijk moeten betalen. De Consumentenbond roept de sector op te luisteren naar hun klanten en een transparanter en klantvriendelijker prijsbeleid te gaan voeren.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel kosten pas tijdens het boeken naar voren komen. De boekingskosten zijn de grootste extra kostenpost. Deze variëren van een paar euro’s tot 3 tientjes. Doordat de geadverteerde prijzen niet ‘all-in’ zijn, is prijzen vergelijken voor consumenten ondoenlijk.
Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: ‘Het is natuurlijk erg irritant als een reis geen € 500 blijkt te zijn, maar € 650 door allerlei bijkomende kosten. Wij begrijpen niet waarom de sector de boekingskosten uit de aanbiedingsprijs laat. Als ik mijn boodschappen in de supermarkt bij de kassa afreken, betaal ik ook geen toeslag voor het scannen door de kassière. Dergelijke kosten moeten gewoon in de prijs zijn verwerkt. Dat kan prima, want een kwart van de door ons onderzochte websites doet dat wel gewoon.’
Prijsergernissen
In april 2013 vroeg de Consumentenbond consumenten naar hun grootste prijsergernissen. Ruim 60% vond de onduidelijke prijzen van reisaanbieders het meest irritant. Vanavond gaat Combée in het consumentenprogramma Kassa op Nederland 1 om 19:05 uur de discussie over boekingskosten aan met de reisbranche.
Bron: Consumentenbond
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Achtergrond11 juni 2025Waarom staan er in Thailand zoveel luxe villa’s leeg in toeristische gebieden? Een onthullende blik op witwassen via Thais vastgoed
Expats en pensionado11 juni 2025Petitie tegen verkoop Nederlandse ambassade Bangkok: Teken ook!
Vliegtickets11 juni 2025Wat er gebeurt als jij je retourvlucht naar Thailand niet gebruikt
Eten en drinken11 juni 2025Waarom Thais eten zo pittig is en wat dat zegt over het land
In Duitsland is dit voor ca 3 jaar afgeschaft. De te betalen eindprijs moet vermeld worden in de aanbieding/ bij het produkt. Hij die daar niet aan meedoet of denkt te kunnen sjoemelen wordt voor de Kadi gesleept. Zatte straffen wachten de boosdoener.
Buitendien moet de aanbieder laten zien hoe het total bedrag opgebouwd werd. Dus Nederland kan nu bij de buurman afkijken. Vrij simpele opgaaf dus ?
Ik verbaas mij elke keer weer als ik dit verhaal voor de zoveelste keer tegen kom. Dit speelt als ik me niet vergis toch al minstens twee jaar !? En elke keer doet men daar weer verontwaardigd over als of het een nieuwigheid betreft!. Volgens mij moet het duidelijk zijn dat de reis organisaties lak hebben aan hun klanten en het gewoon ver…… om een beetje medewerking te verlenen gewoon omdat het meer geld in het laatje brengt. Zo’n zelfde verhaal speelt over de reclame boodschappen die nog steeds loeihard uit uw T.V. knallen terwijl er zogenaamde. afspraken zijn gemaakt dat het geluidsniveau niet harder mag zijn dan het reguliere geluidsniveau van de normale uitzending!. Het moge duidelijk zijn dat afspraken een wassen neus is en dat de klant nog steeds geen koning is!
Ton van den Brink