
Thailand wordt vaak geassocieerd met witte stranden en kleurrijke tempels, maar achter dit toeristische beeld schuilt een land dat hard werkt aan de ontwikkeling van kennis en innovatie. Universiteiten spelen hierin een sleutelrol. Van medische faculteiten in Bangkok tot agrarische topopleidingen in het noorden: het Thaise hoger onderwijs is volop in beweging.
Hoe verhoudt dit zich tot de gevestigde academische wereld van Nederland en België? En welke rol spelen Thaise universiteiten in de regio én daarbuiten? In dit artikel werpen we een blik op de kansen, uitdagingen en internationale positie van het Thaise universitaire landschap, met concrete vergelijkingen met West-Europa.

Regionale motoren: een overzicht van Thaise topuniversiteiten
Thailand telt tientallen universiteiten die zowel nationaal als regionaal van groot belang zijn. Hieronder de meest invloedrijke:
- Chulalongkorn University (Bangkok)
De oudste en meest prestigieuze universiteit van Thailand, te vergelijken met de positie van de Universiteit van Amsterdam of de KU Leuven in hun nationale context. Chulalongkorn is sterk in geneeskunde, rechten en engineering. De alumni vervullen vaak topposities in politiek en bedrijfsleven. - Thammasat University (Bangkok)
Thammasat zou je qua rol kunnen vergelijken met de Universiteit Gent of de Vrije Universiteit Amsterdam: maatschappelijk betrokken, sterk in rechten, economie en sociale wetenschappen en met een lange traditie van politiek activisme. - Mahidol University (Bangkok & Nakhon Pathom)
Op het gebied van geneeskunde en gezondheidswetenschappen is Mahidol toonaangevend, vergelijkbaar met het Amsterdam UMC of KU Leuven’s faculteit Geneeskunde. De universiteit leidt een groot deel van Thailand’s artsen en medische onderzoekers op. - Kasetsart University (Bangkok)
Kasetsart is de agrarische specialist, enigszins vergelijkbaar met Wageningen University & Research. De focus ligt op landbouw, voedselzekerheid en milieu-innovatie. - Chiang Mai University (Chiang Mai)
De grootste universiteit in Noord-Thailand heeft sterke regionale wortels, met een focus op landbouw, gezondheidszorg en sociaal-maatschappelijke vraagstukken. In termen van rol en profiel doet Chiang Mai denken aan een universiteit als de Universiteit van Groningen, die naast nationaal ook sterk in regionale ontwikkeling investeert. - King Mongkut’s University of Technology Thonburi (Bangkok)
De technische universiteit van Thailand, vergelijkbaar met de Technische Universiteit Delft of KU Leuven’s ingenieursfaculteit. Hier ligt de nadruk op engineering, informatica en innovatie.

Hoe doen Thaise universiteiten het internationaal vergeleken met Nederland en België?
Kijken we naar internationale ranglijsten zoals de QS World University Rankings, dan zien we een duidelijk verschil. De beste Thaise universiteiten (Chulalongkorn, Mahidol) staan meestal tussen de plekken 250 en 400. In Nederland staan universiteiten zoals Delft, Amsterdam en Utrecht doorgaans tussen de top 50 en 150 wereldwijd. De KU Leuven prijkt vaak in de top 100.
Dat verschil zit hem niet alleen in onderwijsniveau, maar ook in internationale oriëntatie. Nederlandse en Belgische universiteiten bieden nagenoeg alle masterprogramma’s in het Engels aan. Thaise universiteiten maken hierin pas de laatste jaren versnellingen, waardoor internationale zichtbaarheid en samenwerking nog beperkt is.

Financiering en onderzoek: wie investeert meer?
Nederland en België steken aanzienlijk meer middelen in wetenschappelijk onderzoek. De publieke investeringen in R&D in Thailand bedragen zo’n 1% van het bbp, terwijl Nederland en België schommelen rond de 2 tot 2,5%. Dit verschil vertaalt zich in het aantal internationale wetenschappelijke publicaties, patenten en samenwerkingsprojecten met industrie.
Daar waar universiteiten zoals TU Delft en KU Leuven grootschalige internationale onderzoeksprogramma’s draaien met multinationals en onderzoeksinstituten wereldwijd, hebben Thaise universiteiten vooral regionale partnerschappen en samenwerking met de overheid.
Onderwijservaring: cultuurverschillen en studentbeleving
Een ander onderscheidend punt is de studentenervaring. In Thailand is het onderwijs traditioneel vrij hiërarchisch: docenten worden als autoriteit gezien en discussie tijdens colleges is minder gebruikelijk dan in Nederland en België. Daar is onderwijs doorgaans interactiever, met veel nadruk op zelfstandig en kritisch denken.
Aan de andere kant bieden Thaise universiteiten een unieke culturele ervaring. Studenten in Chiang Mai of Bangkok combineren hun studie met de rijke Thaise gastvrijheid en culturele tradities, wat internationale studenten vaak als zeer waardevol ervaren.

SWOT-analyse in Europees perspectief
Sterktes t.o.v. Nederland/België:
- Sterke regionale oriëntatie: nauwe banden met lokale economieën en gemeenschappen.
- Betaalbaar onderwijs: collegegelden en kosten van levensonderhoud liggen aanzienlijk lager dan in Nederland of België.
- Niche-specialisaties: top in landbouw en tropische geneeskunde.
Zwaktes t.o.v. Nederland/België:
- Beperkte internationale zichtbaarheid: weinig Thaise universiteiten halen de mondiale top 200.
- Minder Engelstalig onderwijs: Nederland en België zijn hierin verder gevorderd.
- Kleinere onderzoeksbudgetten: impact op internationale wetenschappelijke output.
Kansen:
- Groeiende samenwerking met ASEAN-landen: Thailand kan uitgroeien tot een regionaal kenniscentrum binnen Zuidoost-Azië.
- Digitalisering en EdTech: door online opleidingen kan Thailand makkelijker buitenlandse studenten aantrekken.
Bedreigingen:
- Concurrentie uit regio: landen als Maleisië en Vietnam investeren fors in hun universiteiten.
- Hersenvlucht: net als in België/Nederland trekken veel talenten naar Angelsaksische landen voor promotie- en onderzoeksplaatsen.

Regionale topper met internationale ambities
Thailand is sterk in zijn regionale context, maar kijkt nog op tegen de ‘kennisreuzen’ van West-Europa. De kloof met universiteiten in Nederland en België is vooral zichtbaar in onderzoeksfinanciering, internationale ranglijsten en Engelstalige programma’s.
Toch is er beweging. Thailand investeert in internationalisering en samenwerking binnen ASEAN. Als het land hierop blijft inzetten en de onderzoeksbudgetten opschroeft, kan het zich op termijn steviger positioneren in de internationale academische wereld.
Wie kiest voor een Thaise universiteit, kiest voor een groeiende kennisinstelling met sterke banden met Zuidoost-Azië, maar met nog ruimte om door te groeien naar de top van de wereld.
Kleine aanvulling op de laatste foto: de getoonde Mae Fa Luang University is één van de twee universiteiten van Chiang Rai.
mijn dochter studeert op Mae Fah Luang.
een mooi Uni in de heuvels van Chiang Rai.
alle studies worden in het engels gegeven en er zijn ook veel studenten uit de buurlanden.
mijn dochter gaf de voorkeur aan een rustige omgeving ipv Bangkok.
Beste,
Nu zijn mijn kinderen nog jong. Maar wat kost studeren in Thailand?
Groeten
Heel veel als je de goede scholen en tutor scholen kiest die nodig zijn om in een goede universiteit te geraken… high-school 100.000 – 200.000b per jaar universiteit +/- 100.000 – 150.000b per jaar.
De hiso in Thailand stuurt haar kinderen enkel naar buitenlandse universiteiten. Zij weten waarom. Bij mijn weten wordt geen enkel Thais universiteitsdiploma in BE en NE geaccepteerd. Het meestal ex cathedra onderwijs waarbij er geen enkele inbreng of discussie geduld wordt, ligt mede aan de oorzaak. Toen vorig ja jaar Trump herverkozen werd sprak ik een tweedejaars universiteitsstudent ‘internationale betrekkingen/politiek & economie’ aan om zijn visue en lening hierover te weten. Helaas was Trump hem geheel onbekend….
De beste universiteiten in Thailand kunnen in de verste verte niet tippen aan vb. Delft of Gent of Leuven.
Niet voor niets dat de meeste dokters in privé hospitalen allemaal in America gestudeerd hebben.
Maar.. hoe moet ik het kennis- en kunde-niveau inschatten van een Thaise Master tov een NLe /B -e ? Op welk niveau komt een Thaise Master in op een Europese uni, voor een vervolg-studie aldaar, bijv. in Geneeskunde?
MIJN ervaring: een Master in technologie in TH haalt de vroegere NLe HTS/HBO nog nier eens resp. een Bachelor lijkt meer op de oude NLe HBS.
Het https://www.nuffic.nl/ en https://www.idw.nl/ zijn in NL de instellingen die kunnen vertellen wat een TH diploma waard is, waarmee te vergelijken, en met welke een academische studie in NL te beginnen.
De wetenschap WAAR in NL een verzoek tot beoordeling in te dienen is, zegt nog niets over wat de uitslag van zo’n beoordeling is geweest. Hebt U ervaringen hierover ?
IK kan alleen kijken naar wat er bij mij vroeger gesolliciteerd heeft en naar wat mijn (zaken)relaties naderhand aan kennis ten toon konden spreiden. Mijn ervaring: droevig !
De artsen, die ik ken, hebben allen enkele jaren “Westerse” opleiding en ervaring achter de rug. Wat ik aan technische en economische opgeleiden tegen gekomen ben: onder de maat. Met een NLe opleiding fysische techniek (Ing) resp. bedrijfskunde (Drs) dacht ik enig oordeel te mogen vellen. Op andere vakgebieden geen directe harde ervaring.
Dat valt moeilijk in te schatten . En zal van geval tot geval moeten bekeken worden. Het krioelt van de ‘universiteiten’ in Thailand . Het niveau is volgens de wereldrankings altijd laag. Vele Thai verlaten hun universiteit zonder kennis van 1 woordje Engels …
Beste,
Al zijn mijn kinderen nog jong, heeft er iemand kennis van het studeren in Thailand?
Ik denk dan aan alle kosten. Voor de volledigheid, mijn hele gezin wonen in Thailand.
Groeten,
Op Phuket kost een goede kleuterschool (kindergarten) al 12.000 thb per maand. 🙂
Het artikel biedt een rooskleurig beeld aan van de Thaise universitaire wereld. Kijken we breder, dan zegt https://www.nuffic.nl/en/education-systems/thailand dat een ‘master degree’ van een Thai universiteit te vergelijken is met het einddiploma NL HBO. Er is dus nogal wat verschil in kwaliteit en inhoud.
De Chulalongkorn University en Mahidol University kunnen in de middenmoot van internationale rankings nog wat concurreren met internationale standaarden, maar in het algemeen verschillen de universiteiten in TH enorm van elkaar. Academisch onderzoek in Thailand staat op een laag pitje. Sommige universiteiten investeren dan wel in onderzoek, maar het algemene niveau is lager dan in Nederland.
Nederlandse universiteiten zijn sterk internationaal georiënteerd, met veel Engelstalige programma’s en een grote populatie internationale studenten. De internationale oriëntatie van Thaise universiteiten over het algemeen is miniem.
Eigenlijk heeft het geen enkel nut om NL en TH universiteiten met elkaar te vergelijken. Het ontbeert TH namelijk nog steeds zonder meer aan goede onderwijs kwaliteit, en die is onder huidige, vorige en eerdere militaire bewind, er niet op vooruit gegaan.
Een voorbeeld van een internationale master’s ranking is deze https://www.mastersportal.com/
NL: Universiteit Amsterdam op plaats: 62, Delft op 69, Groningen op 86, en Leiden op 90.
BE: KU Leuven op plaats 59, Gent University op 110; Antwerpen op 231, en Brussel op 246.
NL scoort beter dan BE, vervolgens een hele tijd niks, en dan TH, namelijk:
TH: Chulalongkorn op plaats 440 (!), Mahidol University op 484, Chiangmai op 727, Thammasat op 960.
In de wereldwijd toonaangevende ranking van https://www.topuniversities.com komt Chulalongkorn als beste van TH uit de bus op plaats 229. Die van NL en BE staan alle in de top 100, waarbij uiteraard NL het weer beter doet dan BE. Delft komt op plaats 49, Amsterdam op 55, Leuven op 63, Gent op 169.
(Let wel: in de top 100 wereldwijd komen universiteiten voor van Japan, China en Z-Korea voor.)
In de lijst https://www.topuniversities.com/asia-university-rankings/south-eastern-asia komen in de regio Zuid-Oost Azie 196 universiteiten voor. Chulalongkorn komt in deze lijst voor op plaats 11, en Mahidol op 15. Als Chulalangkorn in de wereldwijde ranking op plaats 229 staat en in die van SEA op 11, wat wil dit dan zeggen over de kwaliteit van onderwijs in heel ASEAN?
“Die van NL en BE staan alle in de top 100, waarbij uiteraard NL het weer beter doet dan BE.”
Waarom uiteraard?
Een beetje last van grootheidswaanzin misschien? Of is het de bedoeling om een discussie uit te lokken … het is je blijkbaar nog gelukt ook.
En eigenlijk gaat het hier over de Thaise universiteiten en niet over de vergelijking tussen BE en NL. Een beetje misplaatst hoor.
Een familielid studeerde Engels op universitair niveau, maar met hem kon ik halverwege, na 2 jaar, nog steeds vrijwel geen gesprek voeren. Studie sterk gefocust op de grammatica, nauwelijks op het daadwerkelijk gebruik van de taal en culturele/literaire verdieping.
Is het misschien zo dat de oorzaak van jullie onmogelijke conversaties ook bij jou ligt?
Ik vind de neerbuigende houding van de farang nogal ongepast.
Deze hele discussie is een treffend voorbeeld van hoe graag we met z’n allen de gebrekkige kwaliteit van het Thaise onderwijs benadrukken.
Wees liever dankbaar dat we in ons geboorteland van uitstekend onderwijs kunnen genieten, zonder telkens afbreuk te doen aan wat Thailand te bieden heeft.
Hoe kan het ook anders. Thai is een wereldtaal en een ‘prof’ spreekt met moeite zelf Engels…
Mijn neef zit in zijn eerste jaar op de King Mongkut’s University. Ze worden verplicht om op het internaat te blijven slapen.
Naar het schijnt is dit een hoog aangeschreven instelling waar afgestudeerden werkzekerheid beloofd worden.
Hij klaagt evenwel steen en been dat de logementblokken in het verlengde liggen van de start- en landingsbanen van Suvarnabhumi Airport waardoor ze ’s nachts heel moeilijk kunnen slapen. Een heel begrijpelijke opmerking. Niet echt bevorderlijk voor een student.
Ook de bereikbaarheid met de wagen is een drama. Verschrikkelijk druk. Wanneer zijn ouders hem gaan ophalen wachten ze altijd tot laat in de avond tot het wat kalmer is.
Goed of slecht universitair niveau? Ze krijgen het toch voor elkaar om hoge gebouwen te ontwerpen en te construeren, skytrains te bouwen, havens te bouwen en op een efficiente manier te draaien. Ze leren dus toch wel wat, of beter, ze leren dingen die het mogelijk maakt om als land alles prima voor elkaar te hebben.
Daar zijn in veel gevallen buitenlanders bij betrokken of Thai die in het buitenland zijn afgestudeerd.