De Bamboeschool doet het anders

Door Redactie
Geplaatst in Achtergrond, Onderwijs
Tags: ,
29 augustus 2016

Keer op keer scoren Thaise leerlingen uiterst pover in internationale onderwijsvergelijkingen. Toch zitten ze lange uren in de klas en ontvangt het onderwijs een bedrag uit de begrotingsruif waar andere landen niet aan kunnen tippen.

Terwijl onderwijsexperts studeren op de oorzaken en mogelijke oplossingen, gaan sommige scholen op eigen houtje op zoek naar andere onderwijsvormen. Minder contacturen, stoppen met rote learning (uit het hoofd leren) en meer nadruk op vaardigheden dan op feitjes stampen.

Een zo’n school is de Mechai Pattana school of ‘Bamboo school’, in 2008 gesticht door Mechai Viravaidiya, bekend van zijn campagne voor gezinsplanning en zijn restaurantketen Cabbages and Condoms. De school staat in de provincie Buri Ram en laat dat nou net op onderwijsgebied een van de slechtst presterende provincies zijn, want ze staat op plaats 74 (van de 77 provincies).

Begonnen als kostschool met één klas in 2009 is de school uitgegroeid tot een volwaardige middelbare school met 150 leerlingen in zes leerjaren. De schooldag en de schoolweek zijn onorthodox. De leerlingen gaan van donderdag tot en met maandag naar school; dinsdag en woensdag zijn vrije dagen. Dit is gedaan om in het weekend sprekers van buiten voor een gastles naar de school te kunnen halen.

De schooldag begint niet om 8 uur met de gebruikelijke vlagceremonie; die wordt om vier uur gehouden. De kinderen gaan gelijk naar de klas, want zegt Mechai: Kinderhersenen kunnen ’s ochtends veel beter dingen absorberen.

De nadruk ligt op life skills

De school volgt het leerplan van het Office of the Basis Education Commission, maar dat vormt maar een deel van het onderwijsleerproces. De nadruk ligt op life skills: de leerlingen leren verschillende soorten rijst te verbouwen, groente en fruit te telen, gaan met de producten naar de markt, beheren de opbrengst en gebruiken het voor een volgend project.

Ze leren vee te verzorgen en leiderschapsrollen te vervullen. Ze worden gestimuleerd om hun mond open te doen in de klas, vragen te stellen in plaats van passief te luisteren en de lesstof mechanisch uit het hoofd te leren.

Het mobieltje mag maximaal 1 uur per week worden gebruikt. Als leerlingen meer te vertellen hebben, schrijven ze maar een brief, zegt Mechai. Solliciterende onderwijzers worden geïnterviewd door een team van leerlingen, dat ook nieuwe leerlingen en hun ouders bevraagt. Het team beoordeelt ook aan het eind van elk semester de leraren.

De school hecht grote waarde aan community development. ‘Waarom trekt iedereen naar de grote stad om naar een topschool te gaan en een stukje papier te krijgen zodat ze als robot in een topbedrijf kunnen werken?’, verzucht Mechai. ‘Waarom kunnen ze niet blijven waar ze zijn en zowel zichzelf als hun gemeenschap ontwikkelen en er leider worden.’

Ouders en leerlingen doen vrijwilligerswerk

De leerlingen komen uit het hele land. Het enige criterium voor toelating is of ze in hun vorige school vrijwilligerswerk hebben gedaan.

Omdat er geen schoolgeld wordt geheven (de school wordt gefinancierd door de Mechai Viravaidya stichting en Mechai’s bedrijven), moeten de ouders acht uur per week vrijwilligerswerk doen en vierhonderd bomen per jaar planten. Leerlingen doen twaalf uur per week vrijwilligerswerk en planten eveneens vierhonderd bomen.

Gezien Mechai’s expertise op het gebied van gezinsplanning, zal het geen verwondering wekken dat de leerlingen seksuele voorlichting krijgen en aangemoedigd worden vrijelijk over seks te discussiëren. ‘Ik vertel ze dat er niets verkeerds is aan seks, want we zouden er niet zijn als onze ouders geen seks hadden gehad’, zegt Mechai. ‘Wat belangrijker is, is de timing. Met de juiste persoon op het juiste tijdstip, creëert seks, leven. Dus zeg ik ze het tot het juiste tijdstip in hun onderbroek te laten.’


» Laat een reactie achter


5 reacties op “De Bamboeschool doet het anders”

  1. John Chiang rai zegt op

    Bij de kinderen in de familie van mijn vrouw,merk ik vooral bij het leren van de Engelse taal,dat het meestal een uit het hoofd leren is,zonder dat ze werkelijk weten,wat het precies betekent. Als ik ze onderbreek bij het opzeggen van hun uit het hoofd geleerde versje,en hun een vraag stel,breng ik ze vaak in de war,laat staan dat ze überhaupt weten wat ze zo even opgedreunt hebben.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +6 (obv 6 stemmen)
  2. John Chiang rai zegt op

    Er zijn veel bardames die in de omgang met farangs meer,en beter Engels leren, en spreken,als veel landgenoten in het z.g.n.hogere onderwijs. Dit laatste is mede een teken,dat er in het Thaise onderwijs, duidelijk iets mis gaat.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +7 (obv 7 stemmen)
  3. rene23 zegt op

    John Chiang rai merk terecht op dat de lessen Engels op school zeer ver onder de maat zijn en de bardames door de omgang met toeristen beter Engels spreken dan z.g. hoog opgeleide Thai.
    Had ik in een vorig blog niet eens gelezen dat er van de 43000 Thaise “leraren Engels” er minder dan 200 geslaagd waren voor een eenvoudige test Engelse taal?
    Dan kan je natuurlijk niet verwachten dat de Thai die taal behoorlijk gaan beheersen met alle negatieve gevolgen voor internationale contacten/handel.
    Vergelijk dat eens met de buurlanden Maleisie, Singapore en de Philippijnen, waar goed Engels wordt gesproken door heel veel mensen.
    Dat bereik je met goed onderwijs gebaseerd op vraag en antwoord in de klas door leraren die de taal zelf goed beheersen.
    Er zijn genoeg “native speakers” en mensen met diploma TEFL(Teaching English as Foreign Language)die Engelse les zouden willen geven, maar dat mag niet van de Thaise regering!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +5 (obv 5 stemmen)
  4. ton zegt op

    Ik ken hier in mijn dorp in de Isaan een dame met een universitaire bul in haar bezit
    Maar spreekt geen enkel woord Engels bizar
    Onderwijs is inderdaad zwaar onder de maat

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +3 (obv 3 stemmen)
  5. TheoB zegt op

    Eindelijk een school in TH waar ik mijn kind (als ik die had) met een gerust hart zou laten leren!
    Zou in NL ook niet misstaan.
    Zijn er in TH meer scholen waar de leerlingen worden uitgedaagd om na te denken, vragen te stellen en verantwoordelijkheid te nemen, of is dit de enige?
    Maar misschien zit TH helemaal niet te wachten op mensen die kritisch nadenken, vragen stellen en verantwoordelijkheid nemen.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Waardering: +4 (obv 4 stemmen)

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website