(retirementbonus / Shutterstock.com)

De Land Transportation Federation en de Imports-Export Transport Association zijn fel gekant tegen het verbod van de gemeente Bangkok op zwaar vrachtverkeer in de stad. Vanaf 1 december tot februari, mogen er van 6 tot 21 uur geen vrachtwagens in de hoofdstad rijden om zo de verspreiding van fijnstof tegen te gaan.

Adviseur Thongyoo van de federatie wil naar de rechtbank stappen indien de gemeente het verbod niet intrekt. Volgens hem komt de vervuilende en gevaarlijke rook niet alleen van vrachtwagens. Andere voertuigen, inclusief bussen, stoten ook giftige emissies uit.

Hij zegt dat het verbod het herstel van de economie belemmert en ernstige gevolgen heeft voor de logistiek en de export, die getroffen zijn door het coronavirus.

De BMA maakte eerder deze maand het besluit bekend dat ervoor moet zorgen dat de luchtverontreiniging met PM 2,5 stofdeeltjes in Bangkok afneemt. Dat is vooral in de winter een probleem omdat het dan minder regent.

Uit een rapport van het PCD en het Asian Institute of Technology over PM 2,5 verontreiniging blijkt dat 72% van de PM 2,5 in Bangkok afkomstig is van transport, waarvan 28% vrachtwagens. De overige bronnen zijn pickups (21%), particuliere auto’s (10%), openbaar vervoer, zoals bussen (7%), motorfietsen (5%) en minibusjes (1,5%). De overige verontreiniging komt van fabrieken (17%) en open vuren in landbouwgebieden plus overige activiteiten (5%).

Bron: Bangkok Post


» Laat een reactie achter


Rating: 3.67/5. From 3 votes.
Please wait...

8 reacties op “Thaise transportsector tegen tijdelijk verbod op vrachtwagens in Bangkok”

  1. Vakman zegt op

    Afval (oa plastic) verbranden staat er vreemd genoeg niet bij. Dan zal er weinig gebouwd worden komende maanden, want er is immers geen aanvoer van bouwmateriaal en materieel. En de bevoorrading van supermarkten komt dan ook tot stilstand.

    Al die tuktuks dragen ook bij aan de hoge fijnstofuitstoot, dat ze dat niet uit het oog verliezen. Die rijden namelijk door heel Bangkok, dus ook door de smalle straatjes en steegjes, zodat dat fijnstof mooi wordt opgevangen in het wasgoed dat daar hangt te drogen. Maar het kan nooit kwaad om eens aan schonere motoren te gaan denken voor vrachtwagens in plaats van 100 spiegels erop te monteren.

    • Alain De Maesschalck zegt op

      Tuktuks rijden allen op CNG. Dacht dat dat geen fijn stof uitstoot veroorzaakt.
      En ook de taxi’s. Diesels zijn in dit geval de grote boosdoeners.
      Mvg Alain

  2. laksi zegt op

    Iedere actie heeft altijd een reactie.
    Maar de grootste boosdoener zijn de keuring’s station’s, deze houden die voelspriet, net zover van de uitlaat tot de computer op groen springt. Ga hier maar eens een maand een politie man neer zetten, Dan kan deze aan het einde van de maand, een huis laten bouwen van het geld dat hem is toegestopt.

  3. FrankyR zegt op

    Da’s “fijn” voor de chauffers…

    Mogen dus wel van 2100 tot 0600 uur gaan rijden. Ga je weer klagers krijgen die wakker gemaakt/geschud worden door de zware vrachtwagens.

    En inderdaad braken vooral de bussen flink wat uit en die rijden hun rondjes door de stad.

    Het probleem is geld. Want een vrachtwagen welk voldoet aan Euro 6-uitstoot (of vergelijkbaar voor Thailand / Azië) is niet goedkoop.

    Men zou wel iets kunnen doen aan de vele walmende tweetakt-motortjes in de stad.

    • Kees zegt op

      Er rijden zeker wel nieuwe generaties Mercedes, Scania’s en Volvo’s in Thailand met Euro-6. Alleen kunnen de vele kleine eigen vervoerders, waarvan er heel veel zijn, ze niet betalen. Hoe graag ze een Euro-6 willen? Maak maar eens een praatje met ze, fotos van jou wagen erbij, en je ziet ze wegdromen en jij hebt er een vriend bij. TukTuk’s rijden al jaar en dag op CNG, wel wat uitstoot maar relatief schoon. Baht bussen zijn een ramp.

  4. Ben zegt op

    Bij mijn keuringsstation wordt het gedaan zoals het moet.
    Meetsonde in de uitlaat
    Ben

  5. RonnyLatYa zegt op

    Alles is zoals altijd terug te leiden tot steeds hetzelfde.

    Het heeft geen enkele zin om regeltjes en meetwaarden op te leggen als er geen deftige en betrouwbare controle is op de uitvoering, of op de personen die de controle uitvoeren.

  6. Michel zegt op

    Goed plan. Onder het motto je moet ergens beginnen. Het argument om het niet te doen is niet dat het best wel mee valt, maar “anderen” vervuilen ook,. Klopt. Die zouden ook mee moeten. Niets doen is geen optie, was afgelopen winter in BKK en op sommige dagen heb je dezelfde sensatie alsof je een sleuf in een bakstenen muurtje gefreesd hebt. Zonder mondkapje…


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website