
De luchthaven van Surat Thani nadert de voltooiing van een grootschalige modernisering, gericht op meer veiligheid, betere dienstverlening en extra capaciteit.
Onder leiding van het Thaise Department of Airports (DoA) en met een investering van 799 miljoen baht, is inmiddels 90,5% van de werkzaamheden afgerond. Volgens plaatsvervangend minister van Transport Manaporn Charoensri zijn de verbeteringen essentieel om grotere toestellen veilig te kunnen ontvangen en de luchthavencapaciteit uit te breiden van negen naar achttien vluchten per uur. Dit maakt het mogelijk om meer internationale vluchten op te nemen in de dienstregeling.
Infrastructuur en veiligheid op hoger niveau
Het project omvat een versterkte start- en landingsbaan, een parallelle taxibaan met moderne verlichting en een compleet vernieuwd veiligheidssysteem. Daarbij zijn onder meer brandweervoertuigen, wapendetectoren, röntgenapparatuur met dubbele beeldweergave en explosievendetectoren aangeschaft. Ook is er een panoramisch cameranetwerk geplaatst voor voortdurende bewaking van het luchthaventerrein aan de luchtzijde.
Doel van deze investeringen is om sneller te kunnen reageren op noodsituaties en mogelijke dreigingen effectief te beheersen. Alles wordt uitgevoerd volgens de internationale veiligheidsnormen van de ICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie).
Betere reizigerservaring
Minister Manaporn heeft het DoA ook opgeroepen om de dienstverlening aan passagiers verder te verbeteren. Vooral het verminderen van drukte bij incheckbalies en bagageafhandeling is daarbij een prioriteit. Daarnaast wordt er meer aandacht besteed aan schoonmaak en efficiënter luchthavenbeheer, om de reiservaring zo soepel mogelijk te laten verlopen.
In het kader van het concept ‘Living Airport’ wordt de lokale identiteit van Surat Thani zichtbaar gemaakt in de terminal, om zo toerisme te stimuleren en de plaatselijke economie en gemeenschap actief te ondersteunen.
Huidige capaciteit en voorzieningen
De terminal kan op dit moment 1.400 passagiers per uur en 4 miljoen passagiers per jaar verwerken. De luchthaven beschikt over elf vliegtuigopstelplaatsen en parkeerruimte voor 210 auto’s. Het platform is geschikt voor maximaal tien grote vliegtuigen zoals de Airbus A330 of Boeing 777, of negentien kleinere toestellen zoals de A320 of B737.
De startbaan is 3.000 meter lang en 45 meter breed, goed voor negen vluchten per uur. Met de voltooiing van de werkzaamheden stijgt dit aantal naar achttien.
Tot slot is er een nieuw centrum voor passagiersvervoer geopend, speciaal bedoeld om toeristen beter te ondersteunen bij aankomst en vertrek.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand22 juni 2025Nederlandse man onder verdachte omstandigheden dood aangetroffen in hotelkamer in Ayutthaya
Vliegtickets22 juni 2025Is een tussenstop in het Midden-Oosten de moeite waard bij je ticket naar Thailand?
Reistips22 juni 2025De toeristenpolitie in Thailand: wie zijn ze en wat doen ze precies?
Achtergrond22 juni 2025Waarom dierenrechten nauwelijks bestaan in de Thaise wetgeving
Mooie initiatieven en investeringen, maar vraag mij wel af of hier geen sprake is van een flinke over capaciteit. Het vliegveld teld vandaag 13 vluchten op een dag, alleen maar naar Bangkok en een vlucht naar Chang Mai, in het hoogseizoen mogelijk wat meer.
Ik heb niet het idee, dat door puur het vergroten van een luchthaven er dan ook ineens 10x meer vluchten gaan komen. Die groei zou je dan nu ook al moeten terug zien. Misschien wordt international nu wat aantrekkelijker. Misschien een enkel vluchtje vanuit Singapore, of Hong Kong. Ik ben benieuwd en ga het zien..