De inwoners van Bangkok en buurprovincies zijn door het Meteorological Department of Thailand gewaarschuwd voor smog op donderdag en op 13-15 februari. Dan zal de concentratie PM 2,5 stofdeeltjes stijgen tot de hoogste waarde van deze maand.

Dit komt door de zogenaamde temperatuur inversie, waardoor er veel meer stofdeeltjes in de lagere atmosfeer terecht komen. De National Environment Board adviseert de bewoners van de hoofdstad om op de genoemde dagen vooral binnen te blijven en alleen buiten te komen met een N95 mondkapje. Wijarn van het ministerie van Milieu zegt dat veel mensen wel een mondkapje dragen, maar ze maken deze niet goed vast waardoor het geen effect heeft.

Het ministerie werkt aan lange-termijn maatregelen zoals het stimuleren van het gebruik van een minder milieubelastende brandstof. Het ministerie van Transport opent rijstroken die tot nu waren gesloten voor de aanleg van metrolijnen, dit om de verkeersdoorstroming te bevorderen waardoor PM 2,5 afneemt. Rond bouwplaatsen en bij de toegangen van snelwegen wordt water gesproeid.

Tijdens een driedaagse inspectie bij 31 controleposten in 15 provincies zijn in totaal 4.616 vrachtauto’s gecontroleerd. Er zijn 137 vrachtwagens en 24 bussen van de weg gehaald, die te veel zwarte rook verspreiden. De eigenaren krijgen een boete van 5.000 baht en moeten hun wagen opnieuw laten keuren.

Bron: Bangkok Post

9 reacties op “Smog in Bangkok wordt nog erger: Thuis blijven is het advies”

  1. Pat zegt op

    Welke impact heeft dit alles nu op de (vele) toeristen die momenteel in Bangkok verblijven?

    Wordt aan hen ook gevraagd om binnen te blijven en indien ze toch buiten komen moeten ze dan best ook een mondmasker dragen?

    Prettig vakantie!

    • chris zegt op

      Geen idee maar ik zie nog steeds veel toeristen waar ik elke dag langskom op weg naar mijn kantoor en op de weg naar huis.

      • Arie zegt op

        Laten we nu eens eerlijk zijn.Ik kwam 30 jaar geleden al in Thailand,Het verbaasde mij dat er bussen waren die vertrokken niet meer te zien waren van de zwarte rook. En nu is iedereen in paniek over de fijne stofdeeldtjes. Nu wordt alle overtrokken om dat ze nu veel betere apparatuur hebben om het te meten.Als ze die zelfde apparatuur 30 jaar geleden hadden dan was het probleem van nu en 30 jaar geleden precies het zelfde. Waar zijn we mee bezig. Ga maar eens naar Mexico sity daar is het precies het zelfde. Om iets in te perken moet er een APK komen .Te veel zwarte rook gelijk van de weg houden. Ook branden van de rijst velden en suikerriet verbieden. Maar ja dat gebeurd niet dus de overheid is de schuldige.!!!!!!!!! Dat is trouwens over heel de wereld zo! Gr Arie.

        • Pat zegt op

          Klopt (vermoedelijk) allemaal, maar we zijn ons anno 2019 ook gewoon bewuster van het belang van propere lucht.

          Ik ben zeker geen (gezondheids)maniak die meteen emotioneel wordt van wat vuile stadslucht, maar er zijn grenzen aan alles niet…?

          Antwerpen zou op vlak van zuivere lucht ook één van de meest vervuilde steden ter wereld zijn, maar ik voel of ruik of ervaar dat niet.
          Ach, er speelt zoveel mee op het vlak van gezond leven, best niet te maniakaal mee bezig zijn!

          Bangkok is echter van een ander kaliber denk ik, geen stadje waar je best je ganse leven woont.
          Toch niet als je een gemiddelde leeftijd van rond de 80 wenst te halen!

        • Roger zegt op

          Dat is waar wat ge zegt, maar 30 jaar geleden toen ik in Thailand was, waren er wel minder auto’s als nu. Hier bij ons in het dorpje in de Isaan waren er 30 jaar geleden, denk ik 2 auto’s. Nu heeft idereen bijna een auto.

          • Ger-Korat zegt op

            Het artikel gaat over de smog in Bangkok. Nou 30 jaar geleden was Bangkok een grotere ramp wat files betreft dan nu want geen skytrain, geen elevated highways en een wagenpark in een tijd dat de catalysator net begon bij de duurdere auto’s. Trips van Khao San road naar de luchthaven kostte je soms 3 uur. Uitzicht over de skyline was vaak grauw van de luchtverontreiniging. Chinatown was een rookbuurt vol files en ongezonde lucht dat zelfs indertijd al werd gesproken dat de mensen in Chinatown 10 jaar korter leefden vanwege de smog. Dus wat is nieuw ?

  2. janbeute zegt op

    Kun je weer zien wat die zogenaamde APK keuring hier voorstelt.
    Hoe kunnen die 137 vrachtwagens en 24 bussen rond rijden die niet aan de roetmeting voldoen.
    Bij elke keuring van voertuigen die 5 jaar en ouder zijn wordt toch jaarlijks zowel bij benzine als diesel en ook bij brommers een roetmeting gedaan.
    Voldoe je niet aan de gestelde wettelijk vastgestelde norm dan zou je geen goedkeuring moeten krijgen.
    Maar ja dit is Thailand die hele keuring is hier meer stempeltjes zetten en snel geld ontvangen.
    Toen ik oa nog APK 1 keurde in Nederland, gingen de verstuivers of brandstofpomp eruit voor reparatie of afstelling.
    En bij blauwe rook is motorolie verbranden, gaat de motor open of turbo controle.
    Maar de auto of truck werdt niet afgemeld bij de RDW.
    Bij de regelmatige steekproeven door de steekproef controleur van de RDW werdt ook de roetmeting overgedaan en niet alleen naar de uitdraai van de roetmeting gekeken.

    Jan Beute

  3. Toon zegt op

    Ik ga binnenkort, ik bestel eerst maar eens een n95 masker en zo snel mogelijk naar het noorden.

  4. Dirk zegt op

    Ben net terug van een dagje BKK.
    Ik zag nauwelijks mensen met een stof maskers, maar wel heel veel van die oude bussen die bij het optrekken verdwijnen in de zwarte rook. Ook stinkende tuktuk’s en hinderden longtailboten met oude dieselmotoren die zwarte wolken uitbraken.
    Ik merk helemaal niks van welke maatregel dan ook


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website