Welkom op Thailandblog.nl
Thailandblog is met 275.000 bezoeken per maand de grootste Thailand-community in Nederland en België.
Schrijf je in voor onze gratis e-mail nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief
Taalinstelling
Koers Thai Baht
Sponsor
Laatste reacties
- Erik Kuijpers: Wat is er dan moeilijk aan? Een toerist komt voor vakantie en die is in de meeste landen maar kort, max 30 dagen. Mensen uit weste
- Rob: Dag Frans, Vanaf 10 mei kan je het in pre order bestellen bij de uitgever. Mijn mailadres is [email protected]
- Rob: De uitgeverij is nog bezig met de vormgeving en ik ken de verkoopprijs nog niet. Vanaf 24 mei is het te koop. Ik keer in oktober t
- Frank B.: Ondanks dat we van plan zijn om ons in Thailand te vestigen en ik sinds begin jaren 70 de F1 volg, hoop ik dat dit niet doorgaat.
- Robert: Toeristen aantrekken? Dan mogen ze het visum-systeem wel eens wat vereenvoudigen…
- Robert: Ik was in januari en maart in Thailand (in de buurt van Ayutthaya). Ik heb wat rondgereisd in die omgeving en ben noordelijker bij
- Ton Prangku: Bert, een universiteit in Thailand heeft een ander niveau dan wat wij hier in Europa gewend zijn. Wij zouden het hier middelbaar o
- Bert: Bedankt voor de leuke tip! Zelf doe ik ook graag spelletjes maar deze ken ik nog niet, ik ga zeker even kijken wat het is en he
- Bert: Tja, Bangkok of dure privé hoeft wat mij betreft niet, zou ook niet praktisch zijn aangezien het een goeie 500km ver is vanaf hie
- Frans: PS Rob, je emailadres staat niet in je artikel dus ik kan je niet mijn bestelling mailen. Op de website van boekscout zie ik niet
- Frans: Goeie verteller! Ik ga bestellen.
- Rene Mulder: Hoi Rob. Lijk me mooi boek. Maar wat kost het boek en waar vandaan stuur je het boek want ik woon in pattaya.
- Gerd H.: Besteed dit geld voor zo’n belachelijk project maar aan armoede bestrijding voor mensen die het écht nodig hebben!
- Sjaak S: In Bangkok is er minder sprake van de stijging van de zee als van de daling van het land. De stad staat op zachte bodem en deze is
- Jan Beute: En niet te vergeten de gevolgen bij de eisen voor retirement visa verlenging. 800K op een gezamelijke rekening is niet toe gestaa
Sponsor
Weer in Bangkok
Menu
Dossiers
Onderwerpen
- Achtergrond
- Activiteiten
- Advertorial
- Agenda
- Belastingvraag
- Belgie vraag
- Bezienswaardigheden
- Bizar
- Boeddhisme
- Boekrecensies
- Column
- Coronacrisis
- Cultuur
- Dagboek
- Dating
- De week van
- Dossier
- Duiken
- Economie
- Een dag uit het leven van…..
- Eilanden
- Eten en drinken
- Evenementen en festivals
- Balloon Festival
- Bo Sang Umbrella Festival
- Buffalo-races
- Chiang Mai Flower Festival
- Chinees Nieuwjaar
- Full Moon Party
- Kerst
- Lotus festival – Rub Bua
- Loy Krathong
- Naga Fireballs Festival
- Oud & nieuw viering
- Phi Ta Khon
- Phuket Vegetarian Festival
- Rocket festival – Bun Bang Fai
- Songkran – Thais nieuwjaar
- Vuurwerk festival Pattaya
- Expats en pensionado
- AOW
- Autoverzekering
- Bankzaken
- Belasting Nederland
- Belasting Thailand
- Belgische ambassade
- Belgische belastingdienst
- Bewijs van leven
- DigiD
- Emigreren
- Huis huren
- Huis kopen
- In memoriam
- Inkomensverklaring
- Koningsdag
- Kosten van levensonderhoud
- Nederlandse ambassade
- Nederlandse overheid
- Nederlandse Vereniging
- Nieuws
- Overlijden
- Paspoort
- Pensioen
- Rijbewijs
- Uitkeringen
- Verkiezingen
- Verzekeringen algemeen
- Visa
- Werken
- Ziekenhuis
- Zorgverzekering
- Flora en fauna
- Foto van de week
- Gadgets
- Geld en financiën
- Geschiedenis
- Gezondheid
- Goede doelen
- Hotels
- Huizen kijken
- Isaan
- Khun Peter
- Koh Mook
- Koning Bhumibol
- Leven in Thailand
- Lezersinzending
- Lezersoproep
- Lezerstips
- Lezersvraag
- Maatschappij
- Martkplaats
- Medisch toerisme
- Milieu
- Nachtleven
- Nieuws uit Nederland en Belgie
- Nieuws uit Thailand
- Ondernemers en bedrijven
- Onderwijs
- Onderzoek
- Ontdek Thailand
- Opinie
- Opmerkelijk
- Oproepen
- Overstromingen 2011
- Overstromingen 2012
- Overstromingen 2013
- Overstromingen 2014
- Overwinteren
- Politiek
- Poll
- Reisverhalen
- Reizen
- Relaties
- Shoppen
- Social media
- Spa & wellness
- Sport
- Steden
- Stelling van de week
- Stranden
- Taal
- Te koop
- TEV-procedure
- Thailand algemeen
- Thailand met kinderen
- Thailand tips
- Thaise massage
- Toerisme
- Uitgaan
- Valuta – Thaise Baht
- Van de redactie
- Vastgoed
- Verkeer en vervoer
- Visum Kort Verblijf
- Visum lang verblijf
- Visumvraag
- Vliegtickets
- Vraag van de week
- Weer en klimaat
Sponsor
Disclaimer vertalingen
Thailandblog maakt gebruik van automatische vertalingen in meerdere talen. Gebruik van vertaalde informatie is op eigen risico. Wij zijn niet verantwoordelijk voor fouten in de vertalingen.
Lees hier onze volledige disclaimer.
Auteursrechten
© Copyright Thailandblog 2024. Alle rechten voorbehouden. Tenzij anders vermeld, berusten alle rechten op informatie (tekst, beeld, geluid, video, etc.) die u op deze site aantreft bij Thailandblog.nl en haar auteurs (bloggers).
Gehele of gedeeltelijke overname, plaatsing op andere sites, verveelvoudiging op welke andere manier dan ook en/of commercieel gebruik van deze informatie is niet toegestaan, tenzij hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke toestemming is verleend door Thailandblog.
Het linken en verwijzen naar de pagina’s op deze website is wel toegestaan.
Home » Nieuws uit Thailand » Regering voornemens om drie hogesnelheidslijnen te schrappen
Regering voornemens om drie hogesnelheidslijnen te schrappen
Een bron bij het ministerie van Transport laat weten dat de regering erover denkt om drie hogesnelheidslijnen te schrappen. De reden hiervoor is dat er geen particuliere investeerders te vinden zijn voor de projecten. Zij zien er geen brood in. Het gaat om de lijnen Bangkok – Chiang Mai, Bangkok – Surat Thani en Rayong – Trat.
Het nieuws komt nu naar buiten omdat de drie lijnen niet zijn opgenomen in het investeringsplan van het ministerie van Transport. De bron zegt dat particuliere investeerders geen belangstelling hebben omdat de routes te lang zijn en enorme kosten met zich meebrengen.
Dat de lijn Bangkok – Chiang Mai waarschijnlijk niet door zou gaan was al eerder bekend, omdat in oktober vorig jaar Japan afhaakte. Tijdens een bezoek van voormalig minister van Transport Arkhom aan Japan kreeg hij al te horen dat de Japanse regering niet wilde investeren in de lijn. De kosten waren te hoog en het rendement te klein.
De lijn zou 50.000 reizigers per dag moeten trekken om rendabel te zijn, maar uit een haalbaarheidsstudie van het Japan International Cooperation Agency is gebleken dat men hooguit 10.000 personen per dag zou vervoeren.
Bron: Bangkok Post
Nah!!! Wat heb ik steeds gezegd? Commercieel niet haalbaar. Kennelijk heeft iemand het licht gezien.
Wel naar natuurlijk voor China en zij (binnen de overheid) die vanuit hen moverende redenen (…., pensioenbijdrage?) steeds hebben gepocht met deze HSL-capriolen. Laten ze om te beginnen de helft van het uitgespaarde bedrag investeren in verbetering bestaand spoor.
Die hadden we niet zien aankomen…..
In een eerdere posting ” Hoge snelheidslijn tussen Bangkok en Korat” werden er terecht indertijd door andere bloglezers opgemerkt, dat dit geen rendabele lijn zou kunnen worden gezien de hoge ontwikkelingskosten.
Een subjectieve niet onderbouwde indruk is dat Japan zich gepasseerd voelde doordat Thailand ook China
inschakelde bij de diverse projecten. ( Japans gezichtsverlies!) Een doodzonde in de Aziatische cultuur!
Denk dat Japan wel onderzoek deed naar de haalbaarheid en passagiersaantallen voor het trajekt Bangkok-Chiang Mai, en er worden ook daadwerkelijk aantallen genoemd. Kijk dan heb je informatie. Wat de lijn Bangkok naar Korat, deze eerste lijn die op stapel staat, heb ik nog nooit iets gelezen over enig onderzoek naar de haalbaarheid, passagiersaantallen of kostenoverzichten. En laat de Isaan met 20 miljoen inwoners wel de meeste mensen herbergen in Thailand dan denk ik als dit trajekt niet slaagt dan de andere genoemde trajekten zeer zeker niet want daar minder passagiersaanbod, langere en dus duurdere trajekten en meer concurrentie van vaak een goedkopere en snellere vliegtuig. Japan bekijkt het economisch net zoals China het ook doet met de lijn Bangkok naar Korat want China houdt vast aan de toch wel lage rente van 2,3 % over de leningen. Denk degene die het financiele plaatje niet in ogenschouw willen zien in Bangkok wonen. Dus geen gezichtsverlies maar gewoon rekenwerk op een zakjappaner of Chinese telraam
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten, maar inderdaad Bangkok droomt zich rijk, misschien aandelen bij de TAT?!
Wat lees ik nu dan toch weer, de high speed lijn naar Chiangmai gaat niet door.
Hoe moeten al die miljoenen extra verwachte toeristen die jaarlijks steeds meer Thailand gaan bezoeken dan naar Chiangmai komen.
Met de huidige boemel verbinding.
Jan Beute.
Hoge snelheidstrein naar Chiang Mai is gekkenwerk, tot Phitsanulok zou nog wel kunnen maar daarna wordt het een moeilijk en kostbaar project door de bergen naar Chiang Mai. Ook nu is dit het meest tijdrovende deel van de reis.
Verdubbeling en elektrificatie van het spoor zal minder kostbaar en aanzienlijk reistijdverkorting opleveren.
De enige manier om het spoor rendabel te maken is verbieden van korte afstandsvluchten.
Maar dat is een utopie denk ik
Het spoor hoeft niet rendabel te zijn. Dat is het in de meeste landen niet. De overheid stopt er terecht geld in. Er zijn ook overheden die luchtvaatmaatschappijen direct of indirect subsideren. Thai Airways is voor 70% van de Thaise staat en maakt 4 miljard verlies per jaar. Misschien dat overheden moeten stoppen met het geld toeschuiven naar airlines.
En wiet iemand hoe het dan zit met de hogesnelheidsverbinding van Bangkok naar Hua Hin ?
Ze zijn al een jaar bezig met grote betonnen peilers te plaatsen ?
Mvg,
Erik