Uit een recent onderzoek van de Suan Dusit Universiteit is gebleken dat een groot deel van de Thaise bevolking zich ernstig zorgen maakt over PM2.5 luchtverontreiniging. Deze peiling, die plaatsvond van 12 tot 15 december door middel van telefooninterviews met 1.123 deelnemers verspreid over het hele land, toonde aan dat bijna 90% van de ondervraagden bezorgd is over PM2,5. Van deze groep is 48,89% ‘veel bezorgd’ en 41,58% ‘zeer bezorgd’.

Het onderzoek wees uit dat de belangrijkste waargenomen oorzaken van PM2,5 vervuiling de verbranding van landbouwafval en bosbranden zijn, met 79,04% van de respondenten die dit aangeven. Andere genoemde oorzaken zijn fabrieksuitstoot (70,65%) en bouwwerkzaamheden (68,42%). De respondenten benadrukten dat de terugkerende aard van bosbranden en verbranding van landbouwresten, zowel door menselijke als natuurlijke factoren, en continu bouwprojecten de PM2.5 vervuiling een hardnekkig probleem maken.

Het anti-luchtverontreinigingscentrum van het departement Pollution Control heeft op 18 december hoge niveaus van PM2,5 gemeld in veel delen van het land. In Thailand ligt de officiële veilige drempel voor PM2,5 op 37,6 microgram per kubieke meter (μg/m3). Steden zoals Bangkok, Nonthaburi, Nakhon Pathom en verscheidene andere provincies behoren tot de gebieden die het meest getroffen zijn door deze vervuiling.

Recent heeft adjunct-overheidswoordvoerder Kenika Aunjit aangekondigd dat steeds meer suikerrietboeren afzien van het verbranden van landbouwafval. Dit volgt op een besluit van het kabinet om compensatie te bieden. Boeren die ervoor kiezen om geen suikerrietresiduen te verbranden, ontvangen een subsidie van 120 baht per ton geoogst suikerriet. Dit beleid is een poging om de problematiek van luchtverontreiniging aan te pakken en de gezondheid van de bevolking te beschermen.

6 reacties op “PM2.5 luchtvervuiling in Thailand: onderzoek wijst op grote bezorgdheid bij de bevolking”

  1. John Chiang Rai zegt op

    Dat het grootste deel van de bevolking zich nu na al die jaren van vervuiling eerst zorgen maakt, zal dan misschien hoogstens in de kringen zijn, die een goed onderwijs genoten hebben.
    Het merendeel der andere bevolkingsgroep, en dat zijn eigenlijk de meesten, hebben als ze het niet dagelijks van hun farang partner gezegd krijgen, geen benul wat deze vervuiling PM2,5 aanrichten kan.
    Goed ze hebben allemaal een maskertje wat zich haast ontwikkeld heeft tot een normaal kledingstuk, maar het goede gebruik past iedereen op zijn manier toe.
    Mijn Thaivrouw is op 8 Dec. Jl. samen met mij aangekomen in Chiang Rai, toen het de 4e dag van aanwezigheid reeds begon te irriteren in onze hals.
    Ik ben er schijnbaar erg gevoelig voor,zodat ik s’nachts in bed haast niet meer slapen kon van de kriebelhoest aanvallen.
    Mijn vrouw begon de zelfde sympthomen te krijgen, zodat we s’avonds naar de dorpsarts gingen, in de hoop op verlichting van onze klachten.
    Toen we bij de arts in de wachtkamer zaten, hoorde ik de een na de ander zeggen, dat ,,tjep koh” (keelpijn) hadden.
    Voor de grap zij ik nog, dat de arts die later in het Noorden zijn praktijk opend, zich tijdens zijn studie alleen maar concentreren moet op het onderdeel keelpijn door luchtvervuiling, omdat naar schatting 80% met deze aandoening de praktijk binnenkomt.
    Goed wij kregen een injectie en de nodige medicijnen, en het advies zeker de komende dagen buitenshuis een masker te dragen.
    De volgende dag ging mijn vrouw met haar zuster braaf gemaskert naar de dorpstempel omdat ze daar helpen moesten, en toen ze terugkwamen deden ze het maskertje weg om bij zuster in de tuin te gaan
    zitten.555
    Volgens haar Thaise logic was dit niet meer buitenshuis, omdat dit het grondstuk van haar zuster betrof.555
    En hoewel zonder overdrijving de wachtkamer van de dorpsdokter iedere avond vol zit met mensen die problemen hebben met deze slechte lucht, gaat iedereen braaf verder met het verbranden van alle mogelijke afval, dus begrip of zorgen,ziet hier op het platteland voormij beslist anders uit.

    • william-Korat zegt op

      De mens heeft de fantastische eigenschap om de schuldvraag te allen tijde bij een ander neer te leggen, John.
      Het eigenbelang zegeviert vaak over het algemeen belang.
      De Thai heeft wat dit betreft een plek op het podium lijkt het.

      Hier in Korat is het om te doen, maar heb al meerdere jaren airco met PM2,5 filter niet dat je dan ‘safe’ bent maar het helpt.
      In dit onderwerp laat men het transport wezen met rust terwijl daar toch echt een flinke score ligt.
      Niet alleen verbranding, maar ook slijtage rubber is daar oorzaak van.
      Erger nog dat aandeel is vele malen groter als de verbranding.

      Die injectie van de dokter ………………met een potje pillen………………twijfelachtig.

      • John Chiang Rai zegt op

        Beste Willem-Korat, Natuurlijk heb je gelijk met het feit, dat men de schuldvraag vaak bij een ander neer legt.
        Niet ik vlieg, rijdt te veel auto, of verbrand zoveel vuil, het zijn in de ogen van veel mensen altijd de anderen.
        Zelf de bestaande wetten en regels zijn volgens hun voor anderen gemaakt, terwijl ze zich zelf graag beroepen op uitzonderingen.
        Dit gedrag geeft tevens aan dat velen, tenminste tot op heden, zich helemaal niet zo’n grote zorgen maken.
        Waren deze zorgen werkelijk uitgebreid voorhanden, zoals het bovenstaande artikel ons vertellen wil, dan zouden veel meer mensen ook hun zelfgedrag beginnen te veranderen.
        Verder ben ik het met je eens dat ook het verkeer een groot aandeel aan deze vervuiling heeft,waar volgens mijn veel de grote steden en rondom deze mee te maken heeft.
        Alleen hier in het Noorden hebben wij ieder jaar de echt voelbare last, hoofdzakelijk van de beruchte Burning Season.
        En wat betreft de injectie en pillen die je bij klachten van een dokter krijgt, zijn ze in zoverre niet twijfelachtig, omdat deze de genezing van de keelontsteking,die door deze slechte lucht ontstaan is, natuurlijk wel positief beinvloeden kunnen.
        Ik kon de eerste nacht weer zonder kriebelhoest aanvallen slapen, terwijl ik natuurlijk niet de illussie heb dat deze medicijnen de oorzaak bron zelf verhinderen kan.
        Als dat waar zou zijn, zou iedereen eens per jaar een spuitje en een paar medicijnen kunnen halen, zodat iedereen weer verder vervuilen kan.555

  2. Arno zegt op

    Vaak ook een vervelende samenloop van omstandigheden.
    Bij ons in de buurt was het tot een paar jaar geleden droefenis, er werd braaf betaald om het huisvuil op te laten halen, maar de vuilnis auto kwam never nooit niet.
    resultaat volle zakken en bergen vuilnis in de berm, de volle babyluiers lagen op straat.
    Uit nood moest men wel gaan verbranden.
    Een bedrijfje met veel plastic afval verbrandde elke avond heel veel plastic, dat stonk vreselijk en navenant ongezond.
    Er schijnen nieuwe wetten en voorschriften te zijn, want nu komt gelukkig netjes elke week de vuilniswagen het afval ophalen.
    Afgelopen maand mei was het kurkdroog, loei heet, algeheel verbod op afbranden rijstakkers ja ja.
    Op een moment zag ik een paar km benedenwinds van ons enorme rookwolken.
    Jawel , één of andere moron had toch zijn rijstakkers in de fik gezet en tegen de wind in was binnen een half uur het vuur bij ons, nou dan sta je met het zweet in je bilnaad van angst of je spullen behouden blijven, gelukkig hebben we het gered en hebben we de brandweer geholpen, maar idiote onverlaten die ondanks alle verboden toch de boel afbranden hou je toch.

    Gr. Arno

  3. GeertP zegt op

    Voorlichting en handhaving zijn de dingen die nodig zijn, om een zo groot mogelijke groep te bereiken zou je kunnen beginnen op de scholen om een uurtje per week milieu en klimaat onderwijs te geven.
    In plaats van die voorspelbare hiso soapseries kan je ook een soap maken over de luchtvervuiling en de vreselijke gevolgen daarvan.
    En dan de handhaving, wanneer worden nu eindelijk eens die mafkezen aangepakt die voor de “fun” pikzwarte rookwolken uitblazen met hun omgebouwde pickup trucks.

  4. jozef zegt op

    De levensverwachting bedraagt 71,5 jaar voor mannen en 76,3 jaar voor vrouwen.
    De gemiddelde levensverwachting in Nederland is 79,7 jaar voor mannen en 83,1 jaar voor vrouwen


Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website